kirkosta eroaminen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja badass
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

badass

Aktiivinen jäsen
05.01.2008
7 324
0
36
mä olen halunnut erota kirkosta jo vuoden verran (aiemmin en ole vaan ajatellut edes asiaa). tänään sitten mun äitini kertoi et oli eronnut kirkosta eilen ja taas noi ajatukset tuli mieleen. mä en näe yhtään syytä kuulua kirkkoon.

mutta...

mun mies on uskonnollisesta perheestä ja se ei antais mulle ikinä anteeks jos eroaisin kirkosta.
mä näen asian niin, et sen ei meidän rakkauteen pitäis vaikuttaa, mut mies kokee sen kamalana asiana jos "hylkään kirkon".

meillä on muutenkin tällä hetkellä tosi vaikeeta, enkä edes uskalla just nyt ottaa mun ajatuksiani esille, koska mies ottaa sen henkilökohtaisena loukkauksena eikä ymmärrä miksi mä en voisi kuulua kirkkoon vaikka vaan mieheni takia...

tää on ihan pimee kuvio, mut mun jo ennestään haaleet välit miehen porukoihin tyssäis varmaan siihen, anoppi on meinaan pappi ja sitä rataa... :whistle:

tosi kiva ku voi tehdä mitä tahtoo nyt kun on aikuinen :xmas:

Ei kai sun kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus miehelle kuulu, saatikka anopille...?
Mun mielestä se, että ei hyväksy toista omana itsenään vaan "pakottaa uskomaan" on syvältä - enkä itse ikinä suostuisi siihen.
Tarviiko sun edes miehelle mainita, jos eroat kirkosta? Sun oma henkilökohtainen asiasi se on.

No mutta eihän se sun henkilökohtaisesta uskosta mitään kerro vaikka et mihinkään seurakuntaan haluaisikaan kuulua.
Kysessä on todellakin sun henkilökohtainen päätös eikä siihen pitäisi kenelläkään olla nokan koputtamista...

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Ei kai sun kirkkoon kuuluminen tai kuulumattomuus miehelle kuulu, saatikka anopille...?
Mun mielestä se, että ei hyväksy toista omana itsenään vaan "pakottaa uskomaan" on syvältä - enkä itse ikinä suostuisi siihen.
Tarviiko sun edes miehelle mainita, jos eroat kirkosta? Sun oma henkilökohtainen asiasi se on.

no ei kuulu ei, mut kyllä se harmittaa jos sen takia välit rikkoontuu lopullisesti.
moni varmaan ajattelee et siinähän rikkoontuu sitten, mutkun ei oo niin mustavalkosta.
mies ei mua pakota uskomaan, vaan se on kasvatettu niin et kirkosta eronnut on paha ihminen ja suurinpiirtein saatananpalvoja. se on sitä ennen näitä keskusteluja mulle puhunut miten sille on liioteltu asiaa ja se vaan on jääny alitajuntaan.
sen selän takana mä en aio alkaa toimimaan, musta se olis halpamaista kun tietää miten suuri asia tää sille on.

Kirkkoon kuuluminen ei ole uskon peruste. Minäkin harkitsen vakavasti eroavani kirkosta vaikka uskossa olenkin. alkaa pistää vihaks tuo kirkon toiminta nykyään.kaikki hyväksytään vaikka raamattu puhuu toista. joo että eroa vain krikosta,jos siltä tuntuu. sano miehelle ettei se ole uskon asia kuuluuko vai ei kirkkoon.

Mä tajuan sun parisuhdetta päivä päivältä vähemmän :|
Välit rikkoutuisi lopullisesti jos tekisit kuten sinusta oikealta tuntuu ja eroaisit kirkosta? Miehesi on tyytyväinen kun teeskentelet olevasi luterilainen?
Ei, en mä tajua...mutta ei kai mun tarvitsekaan :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kirkkoon kuuluminen ei ole uskon peruste. Minäkin harkitsen vakavasti eroavani kirkosta vaikka uskossa olenkin. alkaa pistää vihaks tuo kirkon toiminta nykyään.kaikki hyväksytään vaikka raamattu puhuu toista. joo että eroa vain krikosta,jos siltä tuntuu. sano miehelle ettei se ole uskon asia kuuluuko vai ei kirkkoon.

tota mun äitikin sano, et hänkin tavallaan uskoo, mut ei tykkää siitä kirkon välikätenä toimimisesta, et uskoo sit hiljaa itsekseen ilman et kirkko kuuluu asiaan mitenkään.

Välit rikkoutuisi lopullisesti jos tekisit kuten sinusta oikealta tuntuu ja eroaisit kirkosta? Miehesi on tyytyväinen kun teeskentelet olevasi luterilainen?

sä jotenkin saat kaiken kärjistettyä niin mustavalkoseks.
mut ei sun todella tarviikaan ymmärtää =)

Alkuperäinen kirjoittaja badass:

tota mun äitikin sano, et hänkin tavallaan uskoo, mut ei tykkää siitä kirkon välikätenä toimimisesta, et uskoo sit hiljaa itsekseen ilman et kirkko kuuluu asiaan mitenkään.

juu ota varovasti asia puheeks miehen kans. ymmärrän kyl et se on nykyään monille uskon perusta kuulua kirkkoon,mut eipä kyl vain ole kun ottaa enempi asioista selvää. kirkko vaikuttaa nykyään aika petolliselta toiminnalta ja erkaantuu uskosta entistä enemmän.....kaikki vaan ei vielä näe asioita niin selvästi:) On se teillä hankala tilanne silti,tapakirkkolaisia kun on paljon. mut toivottavasti saatte asian ratkaistua !

Niin, onneksi mä kelpaan uskovaiselle miehelleni ja hänen suvulleen ihan ateistinakin - vaikka mies oli, ja on edelleen, sitä mieltä että usko mihin uskot kunhan uskot. Vaan en usko, enkä aio teeskennellä uskovani.
Mutta joo, ihan sama. Mua ahdistaisi, jos en saisi olla aidosti oma itseni avioliitossani. Mutta mä oon mä ja sä oot sä =)

Niin, onneksi mä kelpaan uskovaiselle miehelleni ja hänen suvulleen ihan ateistinakin - vaikka mies oli, ja on edelleen, sitä mieltä että usko mihin uskot kunhan uskot. Vaan en usko, enkä aio teeskennellä uskovani.
Mutta joo, ihan sama. Mua ahdistaisi, jos en saisi olla aidosti oma itseni avioliitossani. Mutta mä oon mä ja sä oot sä =)

:saint: :saint: :saint: :saint: :saint: :saint: :saint:

Usko on kyllä niin henkilökohtainen asia, että siihen ei pitäisi kenelläkään muulla olla sanavaltaa kuin asianomaisella itsellään. Niinhän sitä pitäisi elää, että on sinut itsensä kanssa, sanoi muut mitä hyvänsä.

Oletko miettinyt, miksi haluat erota kirkosta? Voihan sitä kirkkoon kuulua, vaikkei uskoisikaan. Sun tapauksessa ihan vaan miehesi mieliksi. Tekee sitä ihmiset tyhmempiäkin asioita kuin jättävät eroamatta kirkosta puolisonsa toiveiden takia.

puhut ihan kuin mun suulla. Täällä kans harkitaan kirkosta eroamista ja jos ei kirkko muuta suuntaansa, niin lähden. Olen siis uskossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Oletko miettinyt, miksi haluat erota kirkosta? Voihan sitä kirkkoon kuulua, vaikkei uskoisikaan. Sun tapauksessa ihan vaan miehesi mieliksi. Tekee sitä ihmiset tyhmempiäkin asioita kuin jättävät eroamatta kirkosta puolisonsa toiveiden takia.

ja just tästä syystä kirkosta tulee entistä enemmän humanistinen auttamisjärjestö, joka hyväksyy kaiken Raamatun sanasta välittämättä. Uskovat ihmiset lähtevät pois, koska kirkko on muuttunut "mauttomaksi": Raamatun sanaa mukaellen.

koska mä en halua maksaa kirkollisveroja periaatteellisista syistä, mä en usko jumalaan enkä muuhun raamatun paskaan ja mä en tarvitse mahdolliselle avioliitolleni mitään siunauksia :D

mutta tota se mies niin hartaasti toivoo et sen takia kuuluisin kirkkoon, koska sen vanhemmat on niin ahdasmielisiä et mun kirkosta eroaminen vaikeuttais myös mun miehen ja vanhempiensa välejä.. :/
tää on niin monimutkanen juttu :|

Alkuperäinen kirjoittaja niina:

ja just tästä syystä kirkosta tulee entistä enemmän humanistinen auttamisjärjestö, joka hyväksyy kaiken Raamatun sanasta välittämättä. Uskovat ihmiset lähtevät pois, koska kirkko on muuttunut "mauttomaksi": Raamatun sanaa mukaellen.

Niinpä.
Luterilainen kirkko hyväksyy nykyään lähes kaiken. Lesbopapit menevät naimisiin keskenään ja silleen.
Kukapa uskovainen siitä tykkäisi?

puhut ihan kuin mun suulla. Täällä kans harkitaan kirkosta eroamista ja jos ei kirkko muuta suuntaansa, niin lähden. Olen siis uskossa.

Joo näköjään muitakin alkaa kyllästyttää tuo kirkon jatkuva suvaitseminen ja maallistuminen.blaah sitten kun vaan tietäis minne lähtis?vai olisko vain omassa uskossaan ilman seurakuntaa=) on tullut "kahlattua" näitä pienempiä seurakuntia läpi ja ei kiitos niistä mikään tunnu mun jutulta.

Olen tuosta aivan samaa mieltä. Kuitenkin aika moni jättää eroamatta kirkosta ihan vaan sen takia, että eivät viitsi. Itse kirkko ja siihen kuuluminen on heille täysin yhdentekevää, mutta kun on silloin vauvana siihen kirkkoon liitetty ja kirkollisverokin suht pieni, eivät ole nähneet mitään välttämätöntä tarvetta kirkosta erotakaan. Ts kirkkoon kuulumisesta ei sitä pientä kirkollisveroa lukuunottamatta ole mitään haittaakaan.

mutta tota se mies niin hartaasti toivoo et sen takia kuuluisin kirkkoon, koska sen vanhemmat on niin ahdasmielisiä et mun kirkosta eroaminen vaikeuttais myös mun miehen ja vanhempiensa välejä.. :/

Mutta saisko sen vanhemmat tietää...? :whistle:
Eli täytyisikö miehen kertoa niille, jos eroat kirkosta?

Miksi sun pitäisi kertoa appivanhemmillesi, että olet eronnut kirkosta?

Yhteistyössä