Kiva kun Suomessakin aletaan pikkuhiljaa lämpenemään erikoisille ja ulkomaalaisille nimille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kansainvälinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27068289]Huvittavaa minusta on juuri se, josta joku jo mainitsi. Edes vanhemmat eivät osaa lausua tai taivuttaa lapsensa nimeä oikein. Suomalaisilla on tapana lausua useimpien ulkomaisten nimien perään se pakollinen i , jota nimessä ei kuitenkaan ole. Jasmin = jasmiini, Jasmiini tule tänne jne.....[/QUOTE]
Hä?
Ikinä kuullutkaan, etteikö joku sanoisi Jasmin (joka mun mielestä on ihan suomalainen nimi nykyään), vaan Jasmiini.

Tai no joo, aika ajoin tulee kohdalle sellaisia, joille Felix ja Matildakin on liian vaikeita. Veeliksi ja Matilta.

Se, että Jennifer Lötjönen on nimenomaan Jennifer eikä Tseniför, ei mua naurata. Tottakai se on Suomessa Jennifer!
(se, että Jennifer Lötjösellä on etunimi kuin korkkarit ja sukunimi kuin verkkarit, saattaa ehkä joskus, joissain tilanteissa, herättää minussa pienen tahattoman huvittuneen reaktion :ashamed: )

• Tykkää
Reactions: Millenia ja Phoebsi
Kaikissa mun tuntemissa perheissä, joissa lapsilla on ulkomaisia nimiä, on myös yhteyksiä johonkin muuhun maahan ainakin jomman kumman vanhemman puolelta ja niin myös meillä.

Minua on ihmetyttänyt tämä sama ahdasmielisyys. Meillä lasten sukunimi on -lä päätteinen ja tykkään vanhoista suomalaisista nimistä. Niinpä meidän lapsilla on suomalaiset nimet. Mutta jos joku muu haluaa antaa samalla sukunimellä lastensa nimiksi vaikka Andrea ja Cindy, niin siitä vaan. En ymmärrä miksi siitä pitäisi hernettä vetää nokkaan tai asialla naureskella. Ja miksi ihmeessä se tarkoittaisi sitä, että kaikkien pitäisi antaa niitä vierasperäisiä nimiä?

En myöskään pidä vierasperäisiä nimiä minään merkkinä white trashista tai ihmisten älykkyysosamäärästä, vaan oletan että pitivät siitä nimestä. Myönnän kyllä, että jotkut nimiyhdistelmät saattavat huvittaa minua hieman, mutta yleensä ne nimet ovat antajansa näköisiä, ja jotkut ihmiset on vaan vähän hassuja tavalla tai toisella.

Niin muuten vielä sellanen asia, että viime vuosina nimipäiväkalenteriin on tullut paljon uusia nimiä. Niistä monet oli ennen ulkomaisia nimiä, mut nyt ne on SUOMALAISESSA kalenterissa. Tulevaisuudessa meidän kalenterissa saattaa olla sellasia nimiä, jotka nyt on ulkomaisia nimiä.

Minua on ihmetyttänyt tämä sama ahdasmielisyys. Meillä lasten sukunimi on -lä päätteinen ja tykkään vanhoista suomalaisista nimistä. Niinpä meidän lapsilla on suomalaiset nimet. Mutta jos joku muu haluaa antaa samalla sukunimellä lastensa nimiksi vaikka Andrea ja Cindy, niin siitä vaan. En ymmärrä miksi siitä pitäisi hernettä vetää nokkaan tai asialla naureskella. Ja miksi ihmeessä se tarkoittaisi sitä, että kaikkien pitäisi antaa niitä vierasperäisiä nimiä?

En myöskään pidä vierasperäisiä nimiä minään merkkinä white trashista tai ihmisten älykkyysosamäärästä, vaan oletan että pitivät siitä nimestä. Myönnän kyllä, että jotkut nimiyhdistelmät saattavat huvittaa minua hieman, mutta yleensä ne nimet ovat antajansa näköisiä, ja jotkut ihmiset on vaan vähän hassuja tavalla tai toisella.

Just näin! Sä tajusit mun pointin! Ihanaa! Nimien kirjo kunniaan!

Minä kuulun niihin, jotka pitävät erittäin outoina niitä vanhempia, jotka eivät osaa etsiä sukunimeen sopivaa etunimeä.

Eli ilmiö josta ap puhuu, on vain naurettava ja vaivaannuttava.

[QUOTE="vieras";27070011]Veikkaan että kymmenen vuoden kuluttua luokilla on viisi Eimiä ja Abigailia mutta ei yhtään Jenniä tai Tiinaa.[/QUOTE]

Niinhän se menee jos tietyistä nimistä tulee muotinimiä, mutta jos ihmiset tajuaa hypätä pois siitä "mitä muut ihmiset ajattelee ja mikä on in"-oravanpyörästä ja etsii sellasia nimiä mitkä ei oo niin yleisiä, niin sitten ei käy noin.

[QUOTE="vieras";27070011]Veikkaan että kymmenen vuoden kuluttua luokilla on viisi Eimiä ja Abigailia mutta ei yhtään Jenniä tai Tiinaa.[/QUOTE]

Minä taas uskoisin asian olevan vähän toisin päin. Nyt kun katsoo kastettuja niin osa porukasta on tuota Xavier Rico Jayden Virtanen linjaa, mutta suurin osa on kuitenkin perinteisemmän kuuloisia nimiä. Niitä samoja, joita meidän vanhemmilla ja isovanhemmilla oli. Seuraava sukupolvi ottaa ehkä nimet meiltä ja vanhemmiltamme jne. Siksi nuo erikoisemmat nimet pistävät aina silmään niin paljon.

Niin, meidän lapsilla on luontonimet, joista toinen on oikeasti vanha suomalainen etunimi ja toinen on 70-luvulla merkitty rekisteriin ekan kerran. Näihin nimiin suhtaudutaan kummastellen ja naureskellen, kuin olisimme päästämme keksineet ne.

Mun mielestä voi ihan hyvin antaa erikoisen nimen lapselleen vaikka sukunimi olisikin Pulliainen tai Mutikainen. Ei haittaa mua esim Jhonny Pulliainen tai Desiree Mutikainen.

Minusta ärsyttäviä ja teennäisiä ovat nimet jotka on keksimällä keksitty esim Lauriina, Jussiina, Keijiina, Olliina. Kaikenmaailman Jemininat, Jassikat ja Elmiirat on liian keksittyjä nimiä. Jos haluaa antaa olemassaolvan nimen lapselle se on ihan ok vaikka se nyt ei tulisikaan suomalaisesta kulttuurista kuten esim Amin, Celin tms. ovat kuitenkin ihan valmiita nimiä.

Sitten on näitä surullisia tapauksia joloin vanhemmat vaan on sitä mieltä että Melena kuulostaa kivalta tytön nimeltä ja niin lapsen nimeksi tulee veriuloste. Aina pitää ottaa selville mitä nimi/sana tarkoittaa. Jokainen sairaanhoitaja ja lääkäri myös suomessa tietää että melena tarkoittaa veriulostetta ja silti joku antaa sen nimen lapselleen. Kamalaa.

Joten joo, saa antaa lapselleen myös ulkomaalaisen nimen mutta älkää hyvät vanhemmat keksimällä keksikö niitä ihme väännöksiä ja muunnoksia, se antaa juuri sen WT säväyksen koko loppuelämäksi lapselle.

Mä oon täs alkanut vähän kypsyyn nimiasioihin.
Jos lapsella on vähän erilaisempi nimi, vaikka Alissa. Ihmiset sanovat häntä Alisaksi ......... Täysin eri nimiä, jestas sentään. Ei se mitään, jos kerran tai pari sanoo/kirjoittaa väärin, mut toistuvasti?

Mun pointti on että kaikkien pitäis saada antaa vapaasti lapselleen sellanen nimi minkä haluaa pelkäämättä muiden ihmisten halveksuntaa. Jos oikeesti vilpittömästi ajattelee lapsensa parasta haluaa antaa lapselleen ihanimman nimen minkä tietää eikä anna nimee sillain pelleilyasenteella (niinkun voi tehdä vaikka lemmikkiä nimettäessä) niin sillon ei voi mennä kauheesti pieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja kansainvälinen;27070145:
Mun pointti on että kaikkien pitäis saada antaa vapaasti lapselleen sellanen nimi minkä haluaa pelkäämättä muiden ihmisten halveksuntaa. Jos oikeesti vilpittömästi ajattelee lapsensa parasta haluaa antaa lapselleen ihanimman nimen minkä tietää eikä anna nimee sillain pelleilyasenteella (niinkun voi tehdä vaikka lemmikkiä nimettäessä) niin sillon ei voi mennä kauheesti pieleen.

Juuh, ja sitten tulee tytön nimeksi Melena=veriuloste.
Ei hyvää päivää! X(

[QUOTE="mamma";27070172]Juuh, ja sitten tulee tytön nimeksi Melena=veriuloste.
Ei hyvää päivää! X([/QUOTE]

Koita nyt jo päästä yli siitä veriulosteesta. Kai ihmiset nyt ottaa vähän selvää nimen merkityksestä ennen kun lapsellensa jonkun erikoisen nimen antaa...ainakin jos on yhtään järkee päässä. Mä tarkoitinkin että jos antaa lapselleen VASTUUNTUNTOISESTI jonkun erikoisen nimen niin ei voi mennä pahasti vikaan.

Mä en jaksa lukea tätä ketjua kokonaan mutta haluaisin perusteluja teiltä, jotka pidätte idiottimaisena yhdistelmänä ulkomaalainen etunimi+suomalainen sukunimi, että ainako teidän mielestä pitää valita suomalainen etunimi jos on paiskattu suomalaisella sukunimellä? Entä jos mies on suomalainen, vaimo ulkomaalainen niin teidän mielestäkö on vaan korrektia valita suomalainen etunimi?

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijäää;27070238:
Mä en jaksa lukea tätä ketjua kokonaan mutta haluaisin perusteluja teiltä, jotka pidätte idiottimaisena yhdistelmänä ulkomaalainen etunimi+suomalainen sukunimi, että ainako teidän mielestä pitää valita suomalainen etunimi jos on paiskattu suomalaisella sukunimellä? Entä jos mies on suomalainen, vaimo ulkomaalainen niin teidän mielestäkö on vaan korrektia valita suomalainen etunimi?

No on se vähän eri asia jos toinen vanhemmista on ulkomaalainen kuin jos perisuomalaiset Liisa ja Matti Möttönen antaa lapselleen nimeksi Daisuke Florentino Hakizimana. Ensimmäisessä on taustalla kulttuuriset tekijät, jotka tekevät tietenkin nimestä ihan ymmärrettävän. Toisen taustalla on... niin, mikä? Erikoisuuden tavoittelu? Omituisuus? Ihan puhdas sekopäisyys? Noista jälkimmäisistä tapauksista tässä ketjussa on ollut enimmäkseen kyse.

[QUOTE="vieras";27070691]No on se vähän eri asia jos toinen vanhemmista on ulkomaalainen kuin jos perisuomalaiset Liisa ja Matti Möttönen antaa lapselleen nimeksi Daisuke Florentino Hakizimana. Ensimmäisessä on taustalla kulttuuriset tekijät, jotka tekevät tietenkin nimestä ihan ymmärrettävän. Toisen taustalla on... niin, mikä? Erikoisuuden tavoittelu? Omituisuus? Ihan puhdas sekopäisyys? Noista jälkimmäisistä tapauksista tässä ketjussa on ollut enimmäkseen kyse.[/QUOTE]
Entäs sitte kun lapsella on ulkomaalaisia sukujuuria, mutta lapsen ulkomaalainen nimi ei ole kummankaan vanhemman kotimaasta? Onko se ihan ymmärrettävää? Tai siis, vastaan omaan kysymykseeni: on. Hassua sinänsä, mutta kukaan ei ole koskaan ainakaan mun kuullen kritisoinut sitä, että vaikkapa suomalais-turkkilaisella lapsella on nimenä Kevin, Jonathan, Tristan, Emily...vaikka nimi on valittu "väärästä kulttuurista" siinä missä supisuomalaisten Möttösleppäniemivaarojen lasten Christopherin ja Dianan nimet.

[QUOTE="vieras";27070691]No on se vähän eri asia jos toinen vanhemmista on ulkomaalainen kuin jos perisuomalaiset Liisa ja Matti Möttönen antaa lapselleen nimeksi Daisuke Florentino Hakizimana. Ensimmäisessä on taustalla kulttuuriset tekijät, jotka tekevät tietenkin nimestä ihan ymmärrettävän. Toisen taustalla on... niin, mikä? Erikoisuuden tavoittelu? Omituisuus? Ihan puhdas sekopäisyys? Noista jälkimmäisistä tapauksista tässä ketjussa on ollut enimmäkseen kyse.[/QUOTE]

No mistä ihmeestä te sen taustan tiiätte kun lehdissä luette näitä nimiä ja täällä palstalla taivastelette niitä?

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijäää;27071528:
No mistä ihmeestä te sen taustan tiiätte kun lehdissä luette näitä nimiä ja täällä palstalla taivastelette niitä?

Jos vaikka osa meistä on ihan itse henkilökohtaisesti tavannut näitä lapsia ja vanhempia? Sitäkin tapahtuu, uskomatonta mutta totta.

Olis kiva jos ihmiset suhtautuis avoimesti sellasiinkin tapauksiin joilla on suomalainen sukunimi ja ulkolainen etunimi. Sielä voi olla ihan jännä tarina taustalla.

Yhteistyössä