Klamydiasta tietäviä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Sain perjantaina kuulla, että minulla on klamydia. Olen saanut sen mieheltäni, joka on vastuuttomasti harrastanut seksiä vieraan naisen kanssa ilman suojausta meidän ollessa erossa 3 vuotta sitten. Minulta ei otettu raskauden aikana klamydiatestiä ilmeisestikään siitä syystä että olin sanonut että kumppani on pysynyt samana.
Kysyin lääkäreiltä, että miten klamydia äidissä, vaikuttaa lapseen raskauden aikana ja sain vastauksen, että usein synnytyksessä lapsi voi saada jonkinlaisen infektion. Näin kävi meillä, (tyttö joutui lastenosastolle heti syntymän jälkeen infektion takia) eikä kukaan silloin epäillytkään klamydian mahdollisuutta. Sanottiin vaan, että lapsella voi olla ns. "flunssa".
Nyt klamydia on kytenyt minussa 3 vuotta oireettomana. Pari kuukautta sitten menin kovien vatsakipujen takia päivystykseen, jossa lekurit ottivat minulta vain tulehdusarvot, sekä raskaustestin. Kukaan ei jälleen kerran osannut epäille klamydiaa. Nyt vihdoin se on todettu kun hakeuduin jälleen lääkäriin kipujen takia. Minulla on nyt kohtutulehdus klamydian aiheuttamana ja pelkään järkyttävän paljon sitä, että mitä kaikkea tauti onkaan tehnyt elimistölleni 3 vuoden aikana. Voinko enää saada lapsia???

Tutkitaanko näin pitkän klamydian jälkeen lapsensaantimahdollisuuksia vai ovatko lääkärit "sehän selviää sitten kokeilemalla kun lapsia yritätte" - kannalla?

Iso kiitos sinulle, joka jaksoit lukea ja mahdollisesti auttaakkin.
Olo on aivan karmea!

Kopsasin tämän kun en asiasta tiedä.

Klamydia

Yleistä

Klamydia on ehdottomasti yleisin Suomessa esiintyvistä sukupuoliteitse
tarttuvista taudeista, seksitaudeista. Sen esiintyvyys on Suomessa viimeisten vuosikymmenien ajan kasvanut voimakkaasti; laboratoriokokeiden perusteella todettuja tautitapauksia oli vuonna 2005 n. 12 700. Opiskelijoiden seulontatutkimuksissa klamydiaa on todettu muutamalla prosentilla oireettomista nuorista aikuisista. Lukio-ikäisten seulontatutkimuksissa esiintyvyys on ollut suurempaa, noin kymmenen prosentin luokkaa.

Tartunta ja oireet

Klamydia tarttuu suojaamattomassa seksikontaktissa (emätinyhdynnöissä, suuseksissä, peräsuoliyhdynnöissä.) Suurin osa tartunnoista saadan kotimaassa ja suomalaiselta kumppanilta. Klamydian itämisaika on noin 1-3 viikkoa; ja suurin osa naisista ja suuri osa miehistä ei saa klamydiatartunnasta lainkaan oireita! Silti heille voi kehittyä pitkäaikainen klamydiatulehdus, joka hoitamattomana aiheuttaa naisille mm munatorvien arpeutumisen kautta lapsettomuutta. Oireisessa klamydiatulehduksessa miehillä esiintyy kipua, virtsankirvelyä, niukkaa vesimäistä tai limaista vuotoa virtsaputkesta. Naisille klamydia voi aiheuttaa kipua virtsatessa, tihentynyttä virtsaamistarvetta ja lisääntynyttä valkovuotoa. Klamydia voi aiheuttaa myös sisäsynnytinelinten tulehduksen, joka oireita ovat alavatsakipu, kuukautisvuotohäiriöt ja lämmönnousu.

Myöhäisoireet

Klamydia on salakavala sukupuolitauti, koska se voi esiintyä jopa vuosia täysin oireettomana ja silti aiheuttaa hankalia myöhäisoireita. Naisilla yleisimmät myöhäisoireet ovat edellä jo mainittu sisäsynnytinelinten tulehdus, ja kohdun seinämän- ja munasarjojen tulehdus. Nämä aiheuttavat munatorviin pysyviä vaurioita ja siten hedelmättömyyttä. Suomessa nykyään tehtävistä koeputkihedelmöityksistä noin puolet tehdään juuri klamydian seurauksena syntyneiden munatorvivaurioiden vuoksi. Miehille klamydia voi aiheuttaa lisäkivestulehduksia ja sekä naisille että miehillä klamydiatulehdus voi aiheuttaa niveltulehduksia.

Klamydiatesti

Klamydia voidaan todeta hyvin luotettavasti (n. kahden viikon kulutta tartunnasta) virtsanäytteestä. Ennen näytteenottoa on oltava vähintään 2 tuntia virtsaamatta. Naisilla klamydiatesti voidaan tehdä myös virtsaputkensuulta tai kohdunkaulasta pumpulitikulla otetusta näytteestä. Nykyisin klamydiatestinä käytetään menetelmää, jossa tunnistetaan ja "monistetaan " klamydiabakteerin osia ja siten testi tunnistaa ja havaitsee hyvinkin pienen määrän bakteerin osia näytteestä. Uudet testimenetelmät ovat olleet rutiinikäytössä muutaman vuoden.

Miten testiin pääsee? YTHS:ssä tehtävään testiin pääsee terveydenhoitajan tai lääkärin lähetteellä. Jos epäilet itselläsi klamydiatartuntaa (oireita ?, kumppanilla todettu tartunta? Suojaamaton seksikontakti ei vakikumppanin kanssa? ) ota yhteyttä oman terveydenhoitoasemasi terveydenhoitajan vastaanottoon.

Miten klamydia hoidetaan?

Klamydian hoitoon on olemassa hyvin toimiva antibioottihoito - Suomessa klamydian tutkimukset ja hoito on tartuntatautilain mukaisesti ilmaista julkisessa sairaanhoidossa ja poliklinikoilla. Siten myös YTHS:n laboratoriossa todetun klamydian lääkehoito on opiskelijalle maksutonta. Yleisin hoitomuoto on kerta-annoksena otettava atsitromysiini-lääkitys. Hoitona voidaan käyttää myös 5-10 päivän mittaisia muita antibioottihoitoja. Todetun tartunnan jälkeen myös seksikumppanien tutkiminen ja hoito on tärkeää; tartuntaketju on tärkeä saada katkaistua ja siten yrittää vähentää klamydian esiintyvyyttä!

Miten klamydialta voi suojautua?

Klamydia on seksikontakteissa tarttuva tauti ja siltä voi suojautua käyttämällä kondomia jokaisessa yhdynnässä, jossa ei VARMASTI tiedä olevansa tekemisessä kumppanin kanssa, jolla klamydiaa EI ole. Suojautumiseen suuseksissä - tai pidättäytymiseen siitä - pätee sama sääntö. <br><br>

Pitäsköhän mun mennä kans testiin..ihan varmuuden vuoksi. Kuopuksen aikana ei testiä otettu. Minulla jatkuva emätintulehdus kierre,välillä koskee tosi kovaa. Lääkäri on vaan määrännyt emätintulehdukseen aina lääkkeet eikä mitään testejä ole ottanut.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 11:45 nyt harmaa kirjoitti:
Pitäsköhän mun mennä kans testiin..ihan varmuuden vuoksi. Kuopuksen aikana ei testiä otettu. Minulla jatkuva emätintulehdus kierre,välillä koskee tosi kovaa. Lääkäri on vaan määrännyt emätintulehdukseen aina lääkkeet eikä mitään testejä ole ottanut.

Suosittelen lämpimästi! Ei ne pahaakaan tee.
Muutenkin tästä opin sen, että ihan silloin tällöin on hyvä käydä ottamassa testit vaikka oireita ei edes olisi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 11:46 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 11:45 nyt harmaa kirjoitti:

Suosittelen lämpimästi! Ei ne pahaakaan tee.
Muutenkin tästä opin sen, että ihan silloin tällöin on hyvä käydä ottamassa testit vaikka oireita ei edes olisi.

Taidankin ensi viikolla pyytää lähetteen esikoisen neuvola käynnillä.

Hirveä tunne kun saa tietää että itsellä on klamydia. Minulla on se myös valitettavasti ollut ja sitä tautia olin kantanut tietämättäni pitkään. Itse sen sain kun sen yhden ainoan yhden illan jutun tein sinkkuaikoinani. :( Ihan omaa tyhmyyttä, tiedän sen varsin hyvin. Sen jälkeen en ole yhden illan juttuja edes harrastanut. Mulla oli myös alavatsakivut välillä kovatkin.
Synnytyslaitoksella sitten vasta lääkkeet siihen sain ja mieheni sen jälkeen.
Pelkäsin kamalasti että onko tämä vaikuttanut pieneen lapseeni. Toivon vain ettei ole.
Siihen kysymykseen että voiko saada enää lapsia en osaa vastata muuten kuin että itse kannoin sitä tautia varmasti vuosia ennen kuin aloin odottamaan lastani. Eli tulin kuitenkin raskaaksi. Mulle kanssa kätilöt sanoivat että lapseen voi synnytyskanavasta(?) tarttua myös tauti ja voi siten saada jotakin infektioita jotka voivat olla vaarallisiakin. Sen jälkeen en kyllä ole tutkimuksissa käynyt että en voi olla varma että onko se vieläkin..
Mieheni kanssa asiasta on ollut todella isot taistelut. Hänellä on ollut todellakin useita seksikumppaneita ennen minua ja minulla vain yksi yhden illan ja muut pitkiä seurusteluita. Ja juuri minä tartutin häneen tuon taudin. Minua ennen oli käynyt tarkastuksessa josta oli saanut puhtaat paperit. Hävettävä asia mille ei enää mitään voi. :ashamed:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 11:51 Harmailija kirjoitti:
Hirveä tunne kun saa tietää että itsellä on klamydia. Minulla on se myös valitettavasti ollut ja sitä tautia olin kantanut tietämättäni pitkään. Itse sen sain kun sen yhden ainoan yhden illan jutun tein sinkkuaikoinani. :( Ihan omaa tyhmyyttä, tiedän sen varsin hyvin. Sen jälkeen en ole yhden illan juttuja edes harrastanut. Mulla oli myös alavatsakivut välillä kovatkin.
Synnytyslaitoksella sitten vasta lääkkeet siihen sain ja mieheni sen jälkeen.
Pelkäsin kamalasti että onko tämä vaikuttanut pieneen lapseeni. Toivon vain ettei ole.
Siihen kysymykseen että voiko saada enää lapsia en osaa vastata muuten kuin että itse kannoin sitä tautia varmasti vuosia ennen kuin aloin odottamaan lastani. Eli tulin kuitenkin raskaaksi. Mulle kanssa kätilöt sanoivat että lapseen voi synnytyskanavasta(?) tarttua myös tauti ja voi siten saada jotakin infektioita jotka voivat olla vaarallisiakin. Sen jälkeen en kyllä ole tutkimuksissa käynyt että en voi olla varma että onko se vieläkin..
Mieheni kanssa asiasta on ollut todella isot taistelut. Hänellä on ollut todellakin useita seksikumppaneita ennen minua ja minulla vain yksi yhden illan ja muut pitkiä seurusteluita. Ja juuri minä tartutin häneen tuon taudin. Minua ennen oli käynyt tarkastuksessa josta oli saanut puhtaat paperit. Hävettävä asia mille ei enää mitään voi. :ashamed:

Kiitos kun kirjoitit tarinasi! :)
Lisää otan myöskin vastaan. Pelottaa ihan hirveästi ja olisi tosiaan ihana kuulla muitten kokemuksia!

No mulla on kans aikoinaan ollut klamydia. Kun se tuli ilmi seurustelin vakisuhteessa ja jompikumpi meistä oli saanut sen ennen seurustelusuhdettamme. Itsellä tuli sisäelinsynnytintulehdus, valtavat kivut oikealla puolella munajohdin ja munatorvi. En tiedä kuinka kauan olin sairastanut sitä oireettomana mutta n. 7 kk:n kulutta seurustelun aloittamisesta tuli nää oireet.

Tämän seurauksena minun oikeanpuoleinen munajohdin oli jotenkin arpeutunut sillä siitä oli seurauksena kohdunulkopuolinen raskaus. Leikkauksessa poistettiin pätkä munanjohdinta. Joten nyt on 50 % mahdollisuus tulla raskaaksi.... Että semmosta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 07:05 Vieras kirjoitti:
No mulla on kans aikoinaan ollut klamydia. Kun se tuli ilmi seurustelin vakisuhteessa ja jompikumpi meistä oli saanut sen ennen seurustelusuhdettamme. Itsellä tuli sisäelinsynnytintulehdus, valtavat kivut oikealla puolella munajohdin ja munatorvi. En tiedä kuinka kauan olin sairastanut sitä oireettomana mutta n. 7 kk:n kulutta seurustelun aloittamisesta tuli nää oireet.

Tämän seurauksena minun oikeanpuoleinen munajohdin oli jotenkin arpeutunut sillä siitä oli seurauksena kohdunulkopuolinen raskaus. Leikkauksessa poistettiin pätkä munanjohdinta. Joten nyt on 50 % mahdollisuus tulla raskaaksi.... Että semmosta.

Apua! Minä nimenomaan menin hirveästä oikeanpuolella olevasta vatsakivusta silloin päivystykseen yöllä, koska kivulle ei tullut loppua. JA siitäkin on jo 2 kuukautta aikaa, eikä lääkärissä löydetty mitään... Nyt alkoi todela pelottaa!!!

Mikäli olet vielä kuulolla, niin suostuivatko ihan kunnallisessa tutkimaan tuon "lapsettomuus"asian .. Meillä lekurit sanoivat, että "sen näkee sitten kun yritätte".. ei tullut kovin voittajafiilis.
lisää kokemuksia..

sain joskus 18 saman taudin ja sairastin sitä puolivuotta tietämättäni.kivut oli kauheet.olen saattanut maailmaan 4 lasta tämän jälkeen saanut ja tiedän muutaman sitä sairastaneen jotka ovat lapsia saaneet,se varmaan heikentää lasten saantia mutta ei minun kohdallani onneksi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 21:17 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.05.2007 klo 07:05 Vieras kirjoitti:

Apua! Minä nimenomaan menin hirveästä oikeanpuolella olevasta vatsakivusta silloin päivystykseen yöllä, koska kivulle ei tullut loppua. JA siitäkin on jo 2 kuukautta aikaa, eikä lääkärissä löydetty mitään... Nyt alkoi todela pelottaa!!!

Mikäli olet vielä kuulolla, niin suostuivatko ihan kunnallisessa tutkimaan tuon "lapsettomuus"asian .. Meillä lekurit sanoivat, että "sen näkee sitten kun yritätte".. ei tullut kovin voittajafiilis.
lisää kokemuksia..

Siis ei mullakaan ole sitä mitenkään tutkittu. Mutta jos on yli kymmenen vuotta ollut ilman minkäänlaista ehkäisyä ja sitten kun tulin raskaaksi niin se oli kiinnittynyt arpeutuneeseen munanjohtimeen, jossa sitten räjähti ja sen johdosta päivystysleikkauksessa poistetiin pätkä. Lekuri sanoi em. tapahtuman jälkitarkastuksessa että mahikset on sitte periaatteessa 50 %.

No jotta et ihan masentuisi niin nyt mulla on terve pieni lapsi. Ite vaan oon aina päätellyt että tästä klamydiasta johtui toi ulkopuolinen raskaus... Sain muuten silloin siihen tulehdukseen lääkkeet ja niillä se meni ohi...

Yhteistyössä