Kodin ja vanhempien vaikutus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1. Vanhempiesi koulutus - ja omasi?
Isälläni on korkeakoulututkinto, äidilläni kansakoulun jälkeen lähinnä joitakin pieniä kursseja. Itse olen suorittanut korkeakoulututkinnon

2. Lapsuudenperheen lapsiluku - ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen) määrä?
Lapsuuden perheessäni oli 3 lasta (miehen perheessä 5 lasta). Meillä on 3 lasta

3. Lapsuusperheen asumismuoto ja nykyinen (tai pyritty) asumismuoto?
Asuimme suurimman osan lapsuudestani rivitalossa. Nykyisin asun omakotitalossa

4. Onko äitisi ollut kotona /pitänyt äitiyslomia? Entä sinä itse?
Äitini oli ns kotiäiti. Jäi kotiin kun isosiskoni syntyi eikä sen jälkeen koskaan palannut työelämään. Minä olen ollut jokaisen kanssa kotona noin 2 vuotta, muuten työelämässä

5. Ovatko vanhempasi yhteiskunnallisesti aktiivisia? Entä sinä itse?
Isäni on poliittisesti "puoliaktiivi", äitini ei lainkaan. Itse en ole yhteistkunnallisesti aktiivi (jos ei koulujen ja päiväkotien vanhempaintoimikuntia lasketa :) )

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27393418:
Meillä päin vastoin, mummoni eli pitkään vanhainkodissa ja samaa toivon aikanani itselleni (muut isovanhempani kuolivat ennen kuin synnyin, jo melko nuorina siis). En missään nimessä halua vanhana olla omien lasteni hoidettavana, kunhan vain olemme muuten läheisiä. En myöskään aio olla omien vanhempieni omaishoitaja, vaan pitää huolen muutoin.
Meillä taas ainoastaan isäni äiti oli vanhainkodissa ja hänkin halusi sinne itse, koska kaikki lähes 90-vuotiaan mummelin elossa olevat ystävät olivat vanhainkodissa. Muut ovat kuolleet sen verran nuorempina/hyväkuntoisempina, että asuivat kodeissaan loppuun asti.

Mä taas olen itse ollut töissä vanhainkodissa ja juuh, niihin en omia vanhempiani laita, jos vaan olen fyysisesti siinä kunnossa, että pystyn vanhempani hoitamaan loppuun asti itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27393460:
Meillä taas ainoastaan isäni äiti oli vanhainkodissa ja hänkin halusi sinne itse, koska kaikki lähes 90-vuotiaan mummelin elossa olevat ystävät olivat vanhainkodissa. Muut ovat kuolleet sen verran nuorempina/hyväkuntoisempina, että asuivat kodeissaan loppuun asti.

Mä taas olen itse ollut töissä vanhainkodissa ja juuh, niihin en omia vanhempiani laita, jos vaan olen fyysisesti siinä kunnossa, että pystyn vanhempani hoitamaan loppuun asti itse.

Niin siis mun mummo oli sellaisessa vanhainkodissa, että hänellä oli ikään kuin oma yksiö ja hyvää seuraa muista mummoista. Oli aina onnellinen ja sosiaalinen, heillä oli siellä harrastuskerhoja jne. Kuulosti oikein hyvältä.

Ikävintä minusta olisi asua omassa asunnossa vanhana yksin, ja siellä kävisi ryytynyt lapsi kerran päivässä tsekkaamassa.

Välimuotojakin tietysti on, en sano.
Mutta omaishoitajuus on niin rankkaa, etten halua lasteni koskaan joutuvan minua hoitamaan. Lasteni kotiinkaan en halua muuttaa, enkä toivo omien vanhempieni muuttavan meille (ei olisi mahdollistakaan).

Ammattikoulu melkeestään kaikilla. Äiti ompelija, isä hitsari ja minä parturikampaaja. Nuoremmat siskoni, englanninkielinen lukio ja toinen opiskelee liiketaloutta.

2. Lapsuudenperheen lapsiluku - ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen) määrä?
3 (4, isän esikoinen mutta asui muualla). Minulla 1 oma, toinen miehen aikaisemmasta suhteesta. Kyllä ajatuksissa on ollut vielä ainakin yksi.

Kun olin pieni, asuivat vuokralla. Myöhemmin ostivat okt ja myivät sen erossa. Sen jälkeen molemmat rakensi uudet okt. Me nyt vuokralla, jossaan vaiheessa omaan taloon.
Äitini hoiti meitä 7vuotta kotona isän painostuksen alaisena. Olisi halunnut töihin, mutta isä niin hyvätuloinen niin piti äitiä kotona. Itse varmaankin olen 1,5v lapsen kanssa kotona ja sitten töihin. Riippuen miten menee rahallisesti.

Ei todellakaan. Enkä koe itseänikään.

6. Tupakointi
Äiti ja isä poltti. Isä lopetti. Minä alotin ja jatkan vieläkin. Pitäisi ehkä lopettaa. Sisaruksista muut eivät polta.

Meillä äiti ja isä ovat aina painottaneet koulutuksen merkitystä, vaikka itsellään ei ole pitkä koulutus. Meitä on tuettu aika lailla, on päässyt mm. kielikursseille, jos on ollut halua ja päätä. Meillä onkin sisarukset kaikki siirtyneet yhteiskuntaluokassa eteenpäin, ollaan toimihenkilöitä. Meidän sisarusten lapsista vain 2 on vielä päässyt peruskoulusta ja ovat lukiossa.

Miehen perheessä ei ole koskaan kannustettu opiskeluja. Mies on edelleen sukunsa ainut ylioppilas ja korkeakoulututkinnon suorittanut. Ja heitä on siis 5 sisarusta, mies nuorin ja noiden sisarusten lapsistakin on jo kaikki paitsi 2 siinä iässä, että ovat ammatit valinneet ja työelämässä. Kaikki duunareita, osa hyvin vähällä koulutuksella (kansakoulupohjalla).

Mies itse sanoi, että myös tällä taustallani oli merkitystä kun hän mietti että haluaa perustaa mun kanssa perheen. Että tuollaisen perheen lapsena olen varmaan sellainen äiti, jonka hänkin olisi halunnut. Lapsemme on vasta alaluokilla, mutta mies nyt jo sanoo aina omilla sukulaisillaan minusta ääneen, että X (=minä) jos joku tekee kyllä niin paljon tytön eteen, miettii harrastuksia ja kuskaa, kannustaa koulussa ja hankkii lisämateriaalia heti, jos tyttöä joku aihe kiinnostaa tai tarvitsee harjoitusta jne. Se on sellaista semivittuilua siitä, kuinka häntä on lähinnä mollattu.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27393310:
Sinua ei painostettu esim. ryhtymään duunariksi/vähätelty korkeakoulua? Vai? Koska siitäkin saa palstalla joksus lukea.

Minulle oli aina ihan selvää, että lähden yliopistoon ja vielä tietylle alallekin (ala sitten muuttui, kun koin hetkellisen minikapinan 19-vuotiaana). Äitini yhä jaksaa pahoitella, että veljeni (45v) ei saanut yliopistosta papereita ulos, vaan työelämä vei mennessään kesken opintojen. Eli hyvin vahvasti tuo päämäärä on meillä ollut mukana. Ja minusta hyvä niin, olen iloinen että alusta asti on kannateltu kohti opiskelua.

1. Vanhempiesi koulutus - ja omasi? Vanhemmat kansakoulu+ammattitutkinto/amk, minä peruskoulu, ammattikoulu+amk.

2. Lapsuudenperheen lapsiluku - ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen) määrä? Lapsuudenperheessä 7 lasta, itselläni 4

3. Lapsuusperheen asumismuoto ja nykyinen (tai pyritty) asumismuoto? Omakotitalo ja nyt kerrostalo

4. Onko äitisi ollut kotona /pitänyt äitiyslomia? Entä sinä itse? Äiti ollut sekä kotona että töissä eri mittaisia jaksoja; joskus "vain" äitiysloman, joskus pidemmän jaksan. Itse olen ollut 10v. kotona omia lapsia hoitamassa, tehnyt ammattityötäni eli kätilön hommia keikkalaisena koko ajan (iltoja, öitä, viikonloppuja)

5. Ovatko vanhempasi yhteiskunnallisesti aktiivisia? Entä sinä itse? Eivät ole. Itse olen mukana erilaisten järjestöjen ja yhdistysten toiminnassa.

Kirvesmies ja joku piirtäjä (on nykyään toimitusjohtaja terv.alan yrityksessä eli kaukana koulutuksestaan). Minä olen alemman korkeakoulun käynyt sosiaalialalta
2 lasta (kaksi kuollut ennen meitä), haluaisin ehkä yhden
Alkuun vuokra-asuntoja, teini-iässä ollessani omistusasunto. Minulla omistusasunto haussa nyt
Minä oli hoidossa 1v eteenpäin naapurin tädillä, veli 3v ->. Ei ole lapsia, joten eos. Tilanteesta riippuen ajattelen asiaa, toivoisin että voisin/haluaisin olla lapsen kanssa kotona edes sen 3v. Pk on ihan ok.
Eivät ole, enkä ole minäkään.

Mä ajattelen että varsinaisesti vanhempien valinnoilla ei ole suurta merkitystä mutta sillä on miten vanhemmat tukee lastaan valinnoissa. Esim. Minä olen yksi sukumme harvoista ylioppilaista ja vanhempani kustansivat koulukirjat heikosta rahantilanteesta huolimatta sekä maksoivat elämiseni (asuin kotona) amk-opintojen ajan. Ilman tuollaista tukea en usko että olisin nyt tässä 23vuotiaana omin vahvoin jaloin.

Minulla on vähän kaksijakoinen näkemys kodin ja vanhempien vaikutuksesta lasten tuleviin valintoihin. Moni euraa vanhempiensa jalanjälkiä tärkeissä valinnoissaan. Moni tuntuu tekevän juuri toisin. Ja sitten lie useimmille vanhempien vakitus näkyy osassa valinnoista mutta ei kaikissa.

Kokeillaanpa siis pientä galluppia:

Lisää vastaavia kysymyksiä saa mielellään keksiä muutkin.

1. isä on levyseppähitsaaja/rakennusmies, äiti lähihoitaja. Itse olen myyjä mutta tammikuussa alkaa lähihoitajakoulu.
2. meitä on kaikenkaikkiaan 3 lasta joista 1 on edesmennyt. Itsellä 1 laps.
3. Olen lama-ajan laps ja jouduimme paljon muuttamaan työn perässä. Nykyään asuvat omakotitalossa ja me itse kerrostalossa.
4. No on se ainakin äitiysloman ollu. Pikkuveli on mua 15v nuorempi niin en oikein muista miten se silloin meni. itse olin kotona sen melkein 3v.
5. kumpikaan ei sen enempää, enkä ole itsekkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27393500:
Niin siis mun mummo oli sellaisessa vanhainkodissa, että hänellä oli ikään kuin oma yksiö ja hyvää seuraa muista mummoista. Oli aina onnellinen ja sosiaalinen, heillä oli siellä harrastuskerhoja jne. Kuulosti oikein hyvältä.

Ikävintä minusta olisi asua omassa asunnossa vanhana yksin, ja siellä kävisi ryytynyt lapsi kerran päivässä tsekkaamassa.

Välimuotojakin tietysti on, en sano.
Mutta omaishoitajuus on niin rankkaa, etten halua lasteni koskaan joutuvan minua hoitamaan. Lasteni kotiinkaan en halua muuttaa, enkä toivo omien vanhempieni muuttavan meille (ei olisi mahdollistakaan).
Noh, mussa asuukin edelleen se "pieni sairaanhoitaja", vaikka alaa vaihdoinkin :D

Vanhainkodissa, missä itse aikoinaan työskentelin, oli vanhuksilla myös jokaisella oma huone. Mutta kun ne muut asukkaat olivat varsin huonokuntoisia, niin ei ollut herkkua varsinkaan niille vanhuksille, joilla pää vielä toimi. Ja huonokuntoisella tarkoitan niitä, joilla jalat kyllä toimi, huusivat yötä päivää, lauloivat rivoja lauluja, kävivät kolkuttelemassa muiden vanhusten oville, paskansivat yleisiin tiloihin jne jne. Vaikka hoitajat parhaansa yrittivät, niin kaikkea naapurivanhuksen häiriötä ei millään pystynyt estämään.

Isä diplomi-insinööri, äiti perushoitaja. Minä bioanalyytikko AMK.

Lapsuudenperheessä kaksi lasta, minulla nyt yksi, max. kolme haluaisin.

Oma kerrostaloasunto molempiin.

Minä menin päivähoitoon 9kk ikäisenä, itse aion olla kotona 2 vuotta näillä näkymin.

Politiikasta kiinnostuneita, mutta eivät aktiivisia. Minulla sama, kuulun kyllä virallisesti puolueeseen.

Ammattikoulu, ammattikorkea. Omat ammatillinen ja ylioppilastutkinto. Pyrkimys yliopistoon.

3 lasta. Itsellä kohta 3, haaveissa vielä 2 joskus 7 vuoden päästä.

Omakotitalo, paritalo. Itsellä omakotitalo.

Äitiyslomat pitänyt. Itse kotona luultavasti siihen asti että nuorin 2,5-3v.

Yrittäjä, politiikassa mukana. En enää aktiivisesti, tulevaisuudessa kyllä.

Äiti merkonomi ja ammattikorkea mainosalalta, isä fyysikko, itse kauppat. kand. Joko jätän opiskelut tähän tai teen väikkärin, lahjat kyllä riittää mutta en tiedä tarvitsenko tutkintoa.
2. Lapsuudenperheen lapsiluku - ja omien lapsiesi (jo olemassaolevien ja suunniteltujen) määrä? Lapsuudenperheessä 1, omia lapsia 2. Halusin tietoisesti enemmän kuin yhden.
Kerrostalo ja rivitalo lapsuudessa, nyt kerrostalo. Pihatyöt olisivat painajainen.
Äiti joutui menemään töihin kun olin 1-vuotias. Itse tietoisesti hoidan kouluikään saakka kotona.
Ovat mutta hiljaisella tavalla eivätkä tuo mielipiteitään edes kotona esiin. Itse äänestän ja seuraan politiikkaa, mutten voisi ikinä kuvitella asettuvani ehdolle.

Isällä tutkinto tekusta, äidillä talouskoulu, itselläni yliopistotutkinto

3, itsellä ei lapsia eikä tule

Oma omatkotitalo, itse asun kerrostalossa ja kerrostaloon todennäköisesti jään, ehkä just ja just rivari menisi.

Muistelisin että puoli vuotta äiti sanoi pitäneensä, vai olikohan jopa lyhyempi. Omalta kohdalta tilannetta ei tule eteen.

Äiti ei ole, isä on ollut aikaisemmin järjestötoiminnassa, lähinnä urheiluseuroissa ja sukuseurassa aktiivisena. Muistan isän ja äitin aina käyneen äänestämässä. Itse kyllä äänestän mutta en ole missään toiminnassa mukana, seuraan kuitenkin yhteiskunnallisia asioita.

Uusi kysymys: Onko poliittinen suuntautumisesi sama kuin vanhempiesi?
Omalta kohdaltani ei ole.

No ei kai tuo vanhempien ja kodin vaikutus näy siinä, että suoraan tehdään ihan samat valinnat kuin mitä äiti ja isä. Noihin valintoihin kuin vaikuttaa muukin kuin kotoa saatu oppi, esim. yhteiskunnallinen tilanne (näkyy esim. vahvasti tuossa äitiysloman pituudessa). Mutta kyllähän se tilastojen ja tutkimuksien mukaan näkyy koulutuksessa, ammatissa, puolison valinnassa, asuinpaikassa, asenteissa ja melkein missä vain. Kyllähän ihminen on karkeasti sanottuna puoliksi geenien puoliksi kasvatuksen tulos, joten tottakai se vanhempien vaikutus näkyy.

[QUOTE="...";27394232]Mutta kyllähän se tilastojen ja tutkimuksien mukaan näkyy koulutuksessa, ammatissa, puolison valinnassa, asuinpaikassa, asenteissa ja melkein missä vain. Kyllähän ihminen on karkeasti sanottuna puoliksi geenien puoliksi kasvatuksen tulos, joten tottakai se vanhempien vaikutus näkyy.[/QUOTE]

Tuo on totta, tilastojen valossa. Omalta kohdaltani taas olen niin kaukana vanhemmistani kuin vain voi olla, mutta siskoni taas on hyvinkin samanlainen. Veli jotain siltä väliltä. Itseäni kiinnostaa se miten saman perheen lapsista joihinkin vaikuttaa niin vahvasti kasvatus ja vanhempien vaikutus ja joihinkin taas ei tippaakaan. Tai ehkä itseeni sillä tavalla etten ikinä haluaisi olla kuten he!

Minulla on vähän kaksijakoinen näkemys kodin ja vanhempien vaikutuksesta lasten tuleviin valintoihin. Moni euraa vanhempiensa jalanjälkiä tärkeissä valinnoissaan. Moni tuntuu tekevän juuri toisin. Ja sitten lie useimmille vanhempien vakitus näkyy osassa valinnoista mutta ei kaikissa.

Kokeillaanpa siis pientä galluppia:

Lisää vastaavia kysymyksiä saa mielellään keksiä muutkin.

1. Isä ammattikoulu, äiti emäntäkoulu & kodinhoitajakoulu (tai mikä se nyt silloin onkaan ollut..) - itse akateeminen (FM). Äitini olisi halunnut opiskella, mutta se ei tuolloin ollut ison perheen lapselle mahdollista. Minua hän on aina kannustanut opiskelemaan niin pitkälle kuin mahdollista.

2. Olen ainoa lapsi - itselläni on yksi lapsi ja ainoaksi jää.

3. Omakotitalo - omakotitalo

4. Äitini on pitänyt sen loman, mikä 70-luvulla oli, eli olisinkohan ollut 7-kuinen mennessäni perhepäivähoitajalle. Itse menin töihin lapsen ollessa 1,5-vuotias (lyhennetty työaika).

5. Vanhempani eivät ole koskaan olleet mitenkään aktiivisia, politiikasta kiinnostuneita kylläkin. Eivät ole mukana kaiken maailman yhdistyksissä tms. Itse olen muuten aktiivinen tyyppi, mutten yhteiskunnallisesti. Jonkin verran seuraan politiikkaa, ja minulla on tietyistä asioista erittäin selkeät mielipiteet, mutta en esim. menisi ehdolle kunnallisvaaleihin.

-Isällä korkeakoulututkinto (poliisi), äiti kävi kansakoulun mutta muuten eteni työkokemuksella. Itselläni peruskoulu, keskeytynyt toisen asteen koulutus ja edennyt myös työkokemuksen ansiosta.

- 3, minulla on kaksi isoveljeä.
Itselläni 3 edellisestä liitosta, jolloin mielestäni lapsiluku oli täysi. Uuden kumppanin kanssa sain vielä kaksi lasta lisää plus kaksi etälasta miehen edellisestä liitosta. Omia emme enää saa, mutta olemme hakeutuneet sijaisperheeksi.

- Oma ok ja oma ok.

-Äitini piti äitiyslomat, muuten lapsuuteni ajan paljon töissä. Kun muutin pois kotoa teininä, pian äiti jäi sairaslomalle, joka kestikin sitten aina eläkkeeseen saakka.
Minä olin pitkään kotiäiti vanhempien lasten kanssa, sittemmin tehnyt uraa ja pitänyt äitiyslomien lisäksi pari kk hoitovapaata ja raskausajan sairaslomia. Pyrimme siihen, että lähitulevaisuudessa voisin työskennellä kotona.

- Isäni jatkuvasti, nyt eläkepäivillään mm. kylätoimikunnan pj. Minä en ole aktiivinen.

Tuo on totta, tilastojen valossa. Omalta kohdaltani taas olen niin kaukana vanhemmistani kuin vain voi olla, mutta siskoni taas on hyvinkin samanlainen. Veli jotain siltä väliltä. Itseäni kiinnostaa se miten saman perheen lapsista joihinkin vaikuttaa niin vahvasti kasvatus ja vanhempien vaikutus ja joihinkin taas ei tippaakaan. Tai ehkä itseeni sillä tavalla etten ikinä haluaisi olla kuten he!
No siihen vaikuttaa moni asia. Lapset syntyvät eri aikaan, erilaiseen maailmaan. Myös vanhemmat muuttuvat lasten myötä ja vanhetessaan ja "viisastuessaan". Kaveripiiri on erilainen, sisarukset muokkaavat jne. jne...

[QUOTE="...";27394481]No siihen vaikuttaa moni asia. Lapset syntyvät eri aikaan, erilaiseen maailmaan. Myös vanhemmat muuttuvat lasten myötä ja vanhetessaan ja "viisastuessaan". Kaveripiiri on erilainen, sisarukset muokkaavat jne. jne...[/QUOTE]

Se mua juuri kiinnostaakin, että miten joihinkin noilla muilla asioilla on paljon suurempi vaikutus kuin joihinkin toisiin. Meillä ei siskoni kanssa niin isoa ikäeroa ole että oltaisiin erilaisiin maailmoihin synnytty. Tuo olisi kiinnostava tutkimuskohde, onkohan sitä tutkittu onko vanhemmilla erilainen vaikutus kuopukseen, esikoiseen, keskimmäiseen lapseen? Sori, mä menen aiheesta sivuun...

[QUOTE="vieras";27393001]Olen tuo ensimmäinen vastaaja, tosin ei se varmaankaan tähän liity :)

Mutta siis minusta tuohon koulutuksen tasoon vaikuttaa ennen kaikkea vanhempien kannustaminen, ei niinkään se, minkälainen koulutus vanhemmilla itsellään on. Meilläkin siis matalasti koulutettu äiti, isällä ei koulutusta ollenkaan ja kaikki me lapset olemme yliopistokoulutuksen käyneet. Lisäksi jokainen meistä on hyvässä, tasavertaisessa parisuhteessa-> myöskin mielestäni aikamoinen vaikutus vanhempien suhteella siihen, mitä itse haluaa ja vaatii. Meidän vanhemmilla on sellainen suhde, jonka toivoisin itsellenikin enkä ole tyytynyt sen takia mihinkään vaan olen odottanut niin pitkään, että se oikea mies löytyi.[/QUOTE]

Mä uskon, että vanhempien koulutuksen sijaan enemmän vaikuttaa vanhempien asenne koulutukseen. Mun äiti on käynyt yliopiston, isä peruskoulun, mutta molemmat vanhemmat painottivat aina koulutuksen tärkeyttä ja isä kannusti tekemään eri valinnan kuin hän, ja minä ja veljeni opiskelemme molemmat yliopistossa. Seurustelin miehen kanssa, jonka perhe, suku ja melkein koko ystäväpiiri halveksi koulutusta ja uskon sen vaikuttaneen vahvasti siihen, että hän ei ikinä "uskaltanut" yliopistoon lähteä vaikka usein sitä vaihtoehtoa pohtikin.

Mä uskon, että vanhempien koulutuksen sijaan enemmän vaikuttaa vanhempien asenne koulutukseen.

Uskon myös tähän! Vaikka äitini ei koskaan kouluttautunut, hänelle oli tärkeää että me lapset hoidetaan koulu hyvin, ja meillä kaikilla olikin motivaatiota siihen ja ollaan pärjätty hyvin koulussa ja myöhemmin opinnoissa. En tiedä miten hän olisi toiminut jos meitä ei olisi koulu kiinnostanut tai olisi ollut oppimisvaikeuksia, vanhemmista ei apua koulun kanssa ollut. Minä kysyin siskolta jos apua tarvitsin, mutta eipä hänellä ollut ketään keneltä kysyä. Mummullemme se oli erityisen tärkeää, hänen koulunsa jäi kansakouluun vaikka olisi halunnut opiskella mutta ei ollut mahdollisuutta, ja mummu oli tästä asiasta katkera loppuelämänsä. Siksi hän aina painotti meille lapsenlapsille koulutusta, mutta joka kerta myös sanoi että kuinka hän olisi halunnut opiskella. Se oli toisaalta kannustavaa mutta toisaalta aika surullistakin...

Se mua juuri kiinnostaakin, että miten joihinkin noilla muilla asioilla on paljon suurempi vaikutus kuin joihinkin toisiin. Meillä ei siskoni kanssa niin isoa ikäeroa ole että oltaisiin erilaisiin maailmoihin synnytty. Tuo olisi kiinnostava tutkimuskohde, onkohan sitä tutkittu onko vanhemmilla erilainen vaikutus kuopukseen, esikoiseen, keskimmäiseen lapseen? Sori, mä menen aiheesta sivuun...
Tarkoitin erolaisella maailmalla myös sitä, että toinen saa olla ensi hetket elämästään ainoana lapsena, toinen syntyy sisaruksena, eikä tällöin saa samaa huomiota. Onhan aihetta tutkittu paljon, eli ei muuta kun etsimään lukemista.
Eihän tuo vanhempien vaikutus välttämättä ole toisella vahvempi/heikompi, se on vain niin erilainen, että vaikea verrata.

Yhteistyössä