Kodinhoidontuesta yms Kela asioita.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja linda.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

linda.

Vieras
En nyt pysty lähtemään Kelaan selvittelemään asioita joten kysytään täältä :) miten ihmiset voi pärjätä Kodinhoidontuella jos ei ole säästöjä tai ei ole sossun elätti? itse olen niin pieni palkkaisessa työssä ollut, että palkasta ei oo voinut koskaan jättää mitään säästöön ja nyt tämän esikoisen äitiysloman aikana saan n. 1000€/kk rahaa. Tällä pärjätään nipin napin kun mies on ihan keskivertopalkkaisessa työssä. Olen käsittänyt että kodinhoidontuki on vain n. 300-400€/kk?? sillä saisin hädin tuskin maksettua vain osuuteni lainan lyhennyksestä enkä mitään muuta. Ja mielestäni mulla ei ole oikeutta jäädä kodinhoidontuelle jos mies joutuis maksamaan kaikki laskut, ruuat yms. kun maksaa nytkin jo suurimman osan menoistamme. Voiko tuohon lisäksi saada siis jotain muuta tukea, eihän kukaan voi elää noin pienellä rahamäärällä kuukaudessa, tai jos voi niin miten?

Lisäksi mä en ole ihan sata varma milloin mun äitiysloma päättyy. Tai siis tiedän että Kelan viimmenen maksuerä sitä vanhempainrahaa (tai mitä onkaan?) on huhtikuussa, mutta tarkottaako se sitä että työt pitäisi aloittaa toukokuussa jos en jatka kodinhoidontuelle? Millon sitä kodinhoidontukea pitää sitten alkaa hakemaan?

Haluaisin olla kotona siihen asti että vauva on 1-1,5v. Mutta jos saisin pelkästään ton 300-400€/kk niin se ei tule mitenkään onnistumaan vaan töihin paluu koittaa aika pian ja vauva joutuu turhan pikkusena hoitoon.

Jos meenki töihin heti toukokuussa niin mä en välttämättä tarvis kuin ihan muutamia hoitopäiviä kuukaudelle, ehkä noin 2 hoitopäivää viikossa. Onnistuukohan se niin harvakseltaan vai onko niillä päiväkodeilla joku minimi määrä mikä pitää olla viikossa hoitopäiviä?

Kyllä, jos vanhempainvapaan viimeinen maksupäivä on huhtikuussa, pitäisi sinun mennä töihin toukokuussa. Onko sulla esim. lomia joita voisit pitää? Kotihoidontuen saa myös siltä ajalta kun olet töistä "lomalla", näin saisit lomarahat (?) ja kotihoidontuen. Eläisikö sillä siihen asti kun lapsi on vuoden?

Meillä kolme lasta, vanhin koulussa, keskimmäinen eskarissa ja olen kotona 1,5v kanssa kotihoidoon tuella. nyt saan vielä helsinkilisää reilu 200€ eli "tulot" ovat kk lapsilisineen reilu 800€. Tällä maksetaan meidän perheen ruoat. Tottase on, että pitää olla säästöjäkin jos meinaa jotain exraa tehä. Mies maksaa kaiken muun, mutta sillä on keksivertopalkkaa suurempi liksa. Meinaan olla kotosalla siihen asti kun nuorin on kolme. Mutta mistään en oo joutunu tinkii.

Kotihoidontuki tosiaan ei ole päätähuimaava suuri, me käytiin pankissa sopimassa laina-asioista, ennemmin vähän lyhennysvapaata kuin lapsi ennen 1, 5 hoitoon. Päiväraha maksetaan jälkikäteen eli kun saat viimeisen erän on se loppu ja sitten joko siitä töihin tai sitten hoitovapaalle.

Hoitopäiviä voi tietenkin olla se kaksi viikossa, mutta hoitopaikkaa pitäisi hakea 4 kk ennen hoidon alkamista jos ei ole työllistynyt yhtäkkiä yms sellaista. Todellakaanko et selvittänyt ennen raskautta yhtään tuki yms asioita?

Meillä pärjätään hyvin ja mieskin tekee vaan 6h päiviä töitä :-) Tekis toki enemmän jos vaan sais. Mutta me ollaan tehty päätös että asutaan vuokralla niin kauan kun lapset menee tarhaan ja mäkin sitten töihin, sitten vasta hommataan oma asunto, vaikka välillä kuume on tosi kova! Mutta en tosiaan ole valmis luopumaan siitä etten sais olla kotona siihen asti kun nuorin täyttää vähintään 2v joten meillä tärkeysjärjestys on tämä, oma asunto ehditään hommata myöhemmin.

Eli asumistuella pärjätään hyvin, ilman mitään sossun tukia. Mutta taitavat ne joilla se oma asunto on, joutua viemään lapsensa 1v tarhaan lainojen takia. Mutta se on jokaisen oma valinta. Me ollaan valinta tehty lasten takia. Vaikka kuume omaan taloon on kyllä välillä kova, tiedän että katuisin kovasti jos joutuisin liian pienenä viemään lapset hoitoon, ei ole herkkua. Ja sitten töissä hoitaisin muita lapsia, ei olis mitään järkeä.

Mun äitiysloma loppuu huhtikuussa, ja jään kotihoidontuelle. Täällä ei saa kuntalisää, joten mun tulot on hoitoraha (joku 300€ kk), hoitolisä (joku 100€ kk) ja lapsilisä (n. 100€/kk). En nyt ole satavarma oliko noi tuen nimet oikein, mutta summat joo. Käteen siitä jää ehkä joku 350€/kk. ? Säästöjä ei ole kovin paljon, koska en ehtinyt olla työelämässä pitkään ennen lapsen saamista. Olen 24 v. Säästöjä on n. 2000€.

Mies saa käteen 1500€/kk. Tiukoilla ollaan varmasti, mutta lasta hoidetaan kotona 3-vuotiaaksi. Tosin toinen olis suunnitelmissa sitä ennen.

Menoja/ kk

Vastike 550€
asuntolaina 130€
Autolaina 200€
opintolaina 100€
Vakuutukset 100€
Ruoka n. 300€
+ kaikki muut pikkukulut, sähkö, puhelin, netti jnejne.

Vähän auttaa kun molempien vanhemmat maksaa mielellään vauvajuttuja, siis lapsen isot hankinnat: turvaistuin, vaunut, syöttötuoli jne. Eikä vaippojakaan olla itse ostettu kuin ehkä 3 pakettia tähän mennessä, sukulaiset aina tuo tullessaan vaippapaketin (ei olla pyydetty kyllä, mutta tahtovat). Auttaahan se. Kirppiksellä käyn ja suunnittelen viikon ruuat etukäteen tarjousten perusteella (kerran viikossa käydään kaupassa).

Mua ei haittaa "elää miehen tuloilla", olen valmis menemään töihin ja mies saa jäädä kotiin jos tahtoo, mutta hän ei tahdo.

Joko menet töihin, tai sitten "nöyrryt" siihen, että mies maksaa kaiken tuona aikana. Mä en oikein ymmärrä tuota ajatusta, että miehen tuloilla ei voisi elää, mutta sen sijaan yhteiskunnalta pitäisi saada jotain tukia.

Mua aina kummastuttaa tuo ajatus "elää miehen rahoilla" kun kerta yhdessä asutaan ja lapsi/lapsiakin löytyy. Mun miehelle ainakin on itsestäänselvyys että hän maksaa suurimmat kulut koska minä hoidan lastamme kotona. Tämä on meidän yhteinen päätös, koska kumpikaan meistä ei halua pientä lasta päiväkotiin laittaa ellei ihan pakko ole (mieheni on turkkilainen ja kauhistelee kun Suomessa monet lapset menevät 9kk ikäisenä päiväkotiin).

Ehkä meillä on sitten omituinen suhde, kun rahat on yhteisiä (vaikkei meillä yhteistä tiliä olekkaan) ja mies makselee mun vaateostoksia, meikkejä jne koska hänellä parempi palkka (maksoi jo seurustelumme alkuaikoina).

Joskus luin perheestä, jossa mies laski paljonko hän maksoi enemmän esim. asumiskustannuksista kun äiti oli hoitovapaalla ja äiti sitten maksoi takaisin töihin palattuaan... En ymmärrä miten jotkut moiseen suostuvat.

• Tykkää
Reactions: Vanna ja Rockwood
Surkeahan tuo kotihoidontuki on, eihän sillä elä, saati ketään elätä, mutta pian on sekin murhe poissa, kun Jyrki the käteinen sen poistaa! Lapsilisät menee verolle tai poistuu kokonaan, pitää vaan odotella tässä, mitähän kaikkea kivaa se jyrki on meille keksinyt!?:xmas:

Yhdessähän se lapsi on hankittu, niin yhdessä siitä aiheutuvat ansionmenetyksetkin maksetaan.

Sitäpaitsi kotihoidontuella ei ole tarkoituskaan kattaa aiempaa elintasoa, vaan se on pieni korvaus sinulle siitä että lapsi ei vie kunnalliselta paikkaa.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
[QUOTE="alma";27831755]Joko menet töihin, tai sitten "nöyrryt" siihen, että mies maksaa kaiken tuona aikana. Mä en oikein ymmärrä tuota ajatusta, että miehen tuloilla ei voisi elää, mutta sen sijaan yhteiskunnalta pitäisi saada jotain tukia.[/QUOTE]

ONPA LOISTAVA KOMMENTTI! Tosiaan on paljon nolompaa elää miehen tuilla kun yhteiskunnan...kun hoidat kuitenkin sitä miehen lasta...

Mutta tosiaan, eihän kht tule oikein toimeen ja suuriosa naisista tekee esim. jotain keikkaa siinä ohella. Näin tein itsekin ja jo pienellä keikalla pärjää hyvin koska ei mene hoitomaksuja ja veroprosentti on pieni.

Netistä selviää varmaan se (kelan sivuilta kun tunnistaudut) koska äippäraha loppuu. Ja niinkuin täällä joku kirjoitti niin voihan koittaa sopia pankin kanssa lainoista yms. Ja miksei mies osallistuisi siihen että hoidat lasta kotona? Edes sen verran minkä maksaisi hoitomaksuja jos veisit lapsen hoitoon?

Meillä ei ole käsitettä "miehen rahoilla", yhteisiähän ne on kun ollaan lapsi tehty yhdessä ja päätös sen hoitamisesta kotona. Jos tienaisin enemmän, menisin minä töihin, mutta valitettavasti mies tienaa melkein tonnin enemmän :S

Mies maksaa vuokran ja laskut ja mä ruuan ja lapsen tarvikkeet. Miehelle jää vielä tilille rahaa mitkä käytetään sitten mihin nyt käytetään. Yritetään säästää (mies 50e ja minä 20e) joka kuukausi kumminkin, vaikka siihen ei olisi "varaa". Ei ole siis yhteistä tiliä, mutta yhteiset rahat.

Ei tässä ainakaan rikastumaan pääse, mutta mielummin hoidan lapsen kotona itse :)

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Mäkään en ymmärrä tuota ei voi elää miehen rahoilla logiikkaa. Meillä mies on töissä ja minä hoidan 2,5v kotona. Toinen lapsi syntyy 3kk päästä. Minä saan käteen 262€ kotihoidon tukea ja 104,19€. Minä maksan ruokia ja vaatteita ym niin kaun kuin raha riittää jolloin mies laittaa tililleni rahaa. Meillä on omat tilit mutta käyttöoikeus toistemme tileille. Oma asunto jonka lainat on sovittu miehen tulojen mukaan. Miehellä on keskiverto palkka ja kyllä me ollaan vielä pärjätty. Kaikki ostokset täytyy harkita ja mitään ulkomaanmatkoja ei tehdä. Musta elämä olisi kauheaa jos kaikki täytyisi aina laskea että maksetaan esim puoliksi. Mutta tämä on meidän valinta. Jokainen tekee omansa.
Kumpikaan meistä ei halua laittaa pientä lasta hoitoon. Mulla ei ole työpaikkaa odottamassa. Ammatti on lähihoitaja lastenpuolelta jolle ei tällä hetkellä mitään vakipaikkoja ole paljon tarjolla.

Just palasin elokuussa töihin, kun nuorin täytti 2 (lapsia yhteensä 3). Miten me pärjättiin? No miehen tuloilla, säästöillä. Asuntolaina on mitoitettu siihen, että toisen tuloilla siitä selviä ihan hyvin, muutenkin ei ollut talous ajettu kahden tulojen varaan ennen lapsiakaan ;)

Kotihoidontuki tosiaan on pieni. Itse en ole todellakaan lähdössä töihin,en missään nimessä voi laittaa 9kk ikäistä päiväkotiin! Sovin pankista lyhennysvapaata vuoden ja onhan miehellä tuloja ja säästöjäkin. Musta kyllä kanssa vähän ikävältä se että mies joutuu maksamaan kaiken muun,mä maksan yhtiövastikkeen..Mutta toisaalta,on lapsi miehenkin ja sit mieltä hänkin ettei päiväkotiin. Olen siis kotona tän vuoden,tammikuussa töihin ja silloin lapsi on 1v7kk joka on ihanok ikä laittaa päivähoitoon kun saa kävellä,syödä jotenkuten ja leikkiäkin.
Mutta omaa pussiin tulee ja kovasti kun hoitaa lastaan kotona ja se on väärin,ettei kotikasvatusta tueta. Sanokoot katainen tai tällä palstalla ihan mitä vaan! Saisi kyllä mennä niin että kotihoidn tuki tuplataan,mutta vastaavasti voisi sitten lyhentää 2v. Tuona aikana pitkäaikaistyöttömät voivat täyttää meidän virkoja :)
Mutta kun näitä pässejä on hallitus täynnä,niin minkäs teet? Kun oikeus hoitaa lasta kerran on,niin miksi sitten siitä saatavan tuen pitää olla niin törkeen pieni?
Kyllähän vajaa n.300+vajaa 200e mahdollista hoitolisäää+n. 100e lapsilisää miinus törkeesti veroja on ihan törkeetä kun pitää pieni lapsi elättää. Mutta ei kukaan fiksu laita lastaan vauvana päivähoitoon!

Hyvin pärjätään, tilit on molemmilla omat, vaikka lapset ja rahat ovatkin yhteisiä, en siis elä mieheni tuloilla, vaikka kotona olenkin. Yhdessä ollaan päätetty, että olen kotona lasten kanssa ainakin vielä vuoden päivät. Kotihoidontuki+2xlapsilisä=n.600€, sillä pitäis pystyä ostamaan 4hlö ruuat kohtalaisen kevyesti, mies hoitaa laskut yms. menot.

Meillä on omat rahat ja tilit, paitsi yhteinen lainanhoitotili. Käsititte ehkä väärin nyt tuon mun sepustuksen. Siis koska mieheni on VAIN keskituloinen niin sen takia en halua elää täysin mieheni rahoilla, että tässä taloudessa olisi edes yksi jolla sitä rahaa jäis säästöönkin isoja hankintoja/yllättäviä menoja varten. Mieheni maksaa mulle kyllä vaatteita yms. "ylimäärästäkin" mutta itselläni ei ole kovin turvallinen olo jos veisin mieheltäkin kaikki säästöt. Jos mieheni oisi rikas, tottakai antaisin sen elättää minut ja lapsen ihan huoletta! enkä töihin haikailis pätkääkään.

reija: on mulla kesäloma tietysti minkä voisin pitää tähän äitiysloman perään :)

nedra: en selvittänyt näin pitkälle näitä tukiasioita raskausaikana... ja ei kait se nytkään ole liian myöstä? ei se olisi mitään asioita muuttanut mihinkään suuntaan olisinko selvittänyt ne raskausaikana vai nyt :D

EllaDonna: no niinhän se on =D ei oo oikeen aivotoiminta pelittäny kun kodinhoidontuki kirjotin.

hups: kyllähän se osallistuukin, noh jos mies maksais päivähoitomaksut ei sillä jäisi varmaan kuukaudessa juuri rahaa säästöön ja mielestäni se on aika tärkeää että edes miehellä on rahaa säästössä yllättäviä menoja varten.

voiettä, heh heh ;) eiköhän sitäki voi kelalta kystästä!

Mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa, säästöjä on 8000, mutta ne on hätätilanteisiin, ei huvituksiin. Mies saa käteen 1600, nyt tosin ollut aika paljon ylitöitä, jolloin tulot 2000-2200. Mä saa kotihoidon tukea + lisäosaa + porin maksaamaa lisää yhteensä 420 ja sitten lapsilisät 220.
Asuntovelka 600, kahden auton kulut, vakuutukset ja muut, ruokaan menee tuo 600. Niukasti tullaan toimeen.

Mielestäni kotihoidon tuki pitäisi lakkauttaa kokonaa ja ottaa mallia Ruotsista. Siellä maksetaan noin 500 päivää ansiosidonnaista päivärahaa eli suurin piirtein saman verran kun meillä äitiyspäivärahaa, jota Suomessa maksetaan vaan 154 päivää. Tuo 500 äivää voidaan jakaa äidin ja isän kesken. Kotihoidontuki on ihan naurettavan vähän siitä että perhe säästää kunnan hoitopaikan.

Yhteistyössä