L
linda.
Vieras
En nyt pysty lähtemään Kelaan selvittelemään asioita joten kysytään täältä
miten ihmiset voi pärjätä Kodinhoidontuella jos ei ole säästöjä tai ei ole sossun elätti? itse olen niin pieni palkkaisessa työssä ollut, että palkasta ei oo voinut koskaan jättää mitään säästöön ja nyt tämän esikoisen äitiysloman aikana saan n. 1000/kk rahaa. Tällä pärjätään nipin napin kun mies on ihan keskivertopalkkaisessa työssä. Olen käsittänyt että kodinhoidontuki on vain n. 300-400/kk?? sillä saisin hädin tuskin maksettua vain osuuteni lainan lyhennyksestä enkä mitään muuta. Ja mielestäni mulla ei ole oikeutta jäädä kodinhoidontuelle jos mies joutuis maksamaan kaikki laskut, ruuat yms. kun maksaa nytkin jo suurimman osan menoistamme. Voiko tuohon lisäksi saada siis jotain muuta tukea, eihän kukaan voi elää noin pienellä rahamäärällä kuukaudessa, tai jos voi niin miten?
Lisäksi mä en ole ihan sata varma milloin mun äitiysloma päättyy. Tai siis tiedän että Kelan viimmenen maksuerä sitä vanhempainrahaa (tai mitä onkaan?) on huhtikuussa, mutta tarkottaako se sitä että työt pitäisi aloittaa toukokuussa jos en jatka kodinhoidontuelle? Millon sitä kodinhoidontukea pitää sitten alkaa hakemaan?
Haluaisin olla kotona siihen asti että vauva on 1-1,5v. Mutta jos saisin pelkästään ton 300-400/kk niin se ei tule mitenkään onnistumaan vaan töihin paluu koittaa aika pian ja vauva joutuu turhan pikkusena hoitoon.
Jos meenki töihin heti toukokuussa niin mä en välttämättä tarvis kuin ihan muutamia hoitopäiviä kuukaudelle, ehkä noin 2 hoitopäivää viikossa. Onnistuukohan se niin harvakseltaan vai onko niillä päiväkodeilla joku minimi määrä mikä pitää olla viikossa hoitopäiviä?
Lisäksi mä en ole ihan sata varma milloin mun äitiysloma päättyy. Tai siis tiedän että Kelan viimmenen maksuerä sitä vanhempainrahaa (tai mitä onkaan?) on huhtikuussa, mutta tarkottaako se sitä että työt pitäisi aloittaa toukokuussa jos en jatka kodinhoidontuelle? Millon sitä kodinhoidontukea pitää sitten alkaa hakemaan?
Haluaisin olla kotona siihen asti että vauva on 1-1,5v. Mutta jos saisin pelkästään ton 300-400/kk niin se ei tule mitenkään onnistumaan vaan töihin paluu koittaa aika pian ja vauva joutuu turhan pikkusena hoitoon.
Jos meenki töihin heti toukokuussa niin mä en välttämättä tarvis kuin ihan muutamia hoitopäiviä kuukaudelle, ehkä noin 2 hoitopäivää viikossa. Onnistuukohan se niin harvakseltaan vai onko niillä päiväkodeilla joku minimi määrä mikä pitää olla viikossa hoitopäiviä?