Kohta 4v poika on vielä ihan kiinni äidissä - normaaliako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juupelis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juupelis

Vieras
Tämä kuopukseni on vieläkin ihan kiinni henkisesti minussa. Mieheni osallistuu lastenhoitoon ihan yhtä paljon kuin minäkin ja on ollut myös pitkillä hoitovapailla. Mutta silti, "äiti on paras" sanoo tämä poikani. Aamuisin haluaa että äiti vie päiväkodille. Ja kun olin 2 yön työmatkalla, oli poika itkenyt ikäväänsä. Aina haluaa syliin.

Onko normaalia, että tuon ikäinen on vielä niin kiinni äidissä?

Mulla kuopuksen kanssa oli sama juttu. Pelkäsi että jätän hänet esim. kaupassa vaikka koskaan ikinä ei edes mitään sinne päin ole tapahtunut ja asiasta monesti puhuttiin, yökyläilyt olivat harvassa vai yhden mummin luo suostui menemään (muut lapset ovat menneet tuosta vaan), iltaisin oli monenmoista rituaalia ja yölamppua ym. Tuskastumiseen asti näitä tehtiin MUTTA nyt jäppinen täyttää 7 ja menee syjksyllä kouluun. Eskarin aikana on tapahtunut iso muutos ja hän on selkeästi irtautunut ja kokee olonsa turvalliseksi. Muuta en osaa neuvoa kuin jaksakaa kyllä se siitä lopulta ohi menee.

En tiedä, onko normaalia, mutta älkää menkö mukaan siihen pojan puolueellisuuteen. Eli vaikka poika pyytää, että äiti vie päiväkotiin, isä vie lapsen ja piste. Kerrotte vaan, että tänään on isän vuoro viedä päiväkotiin ja ette lähde väittelemään lapsen kanssa asiasta. Vähitellen huomaa, että hän ei päätä tuollaisista asioista ja että isänkin kanssa on ihan kiva puuhata juttuja kahdestaan.

Myös sanoilla on oma merkityksensä. Meillä taaperolla oli vahva isä-vaihe jossain välissä, vaikka minä olinkin hänen kanssaan päivät kotona. Vain isä olisi kelvannut hoitamaan ja lohduttamaan. Meillä mies omalla toiminnallaan ja puheellaan vahvisti huomaamattaan tätä. Esim. jos lapsi alkoi kylässä vierastamaan, yritin ottaa lapsen syliin ja lapsi tietysti olisi halunnutkin isälle. Isä sieltä sitten ryntää nappaamaan lapsen syliinsä ja sanoo jotain tyyliin" tule isin syliin, isin sylissä on turvallista. Isin syli on paras syli..." Tästä kun huomautin ja mies alkoi kiinnittämään huomiota puheisiinsa, alkoi pian äidinkin syli taas kelvata.

en usko että tuon kuvauksen kanssa on mitään erikoista. Niin meilläkin äiti on ykkönen ja isä kakkonen. Viikon ne olivat kylläkin kaksin kerran, toki äitiä ikävöitiin mutta ihan normaalisti homma sujui.

mä yritän, että pojalla ja isällä on omat kivat jutut. Meillä isä kattoo telkkua ja lukee aku ankkoja... Äidin kanssa tehdään jotain muuta.

Serkkunikin oli äitissään kiinni kunnes muutti kotia pois opiskelmaan.
Nyt sillä on dippi inssin paperit, omaisuutta vaikka muille jakaa ja teollisuus suvun todella kuvan kaunis ja rikas emäntä.

Yhteistyössä