Kohteliaisuuden ja ystävällisyyden erottaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Olenkohan minä ainoa, jolla on tällainen "ongelma", että oikeasti olen välillä onnistunut sekoittamaan jonkun ihmisen kohteliaisuuden ja hyvät tavat saiihen, että hän on oikeasti ystävälllinen ja kiinnostunut minusta ja haluaa tutustua minuun.

Eräässäkin työpaikassa joitain vuosia sitten tutustuin erääseen työkaveriin varsin hyvin, ja oikeasti kuvittelin, että hän haluaa ystävystyä kanssani myös töiden ulkopuolella, niin innostuneelta ja kiinnostuneelta hän vaikutti.

No, tuli sitten koko sangollinen kylmää vettä niskaan, kun puolen vuoden päästä kuulin hänen haukkuvan minua muille työntekijöille. Että kuinka olen lähinnä rasittavaa seuraa, ja kuinka hän pelkästä kohteliaisuudesta ei voi käskeä minun painua h*lvettiin häiritsemästä häntä. Ja voin rehellisesti sanoa, että mikään hänen käytöksessään ja puheissaan, kun olimme samassa seurassa, ei vihjaissutkaan siihen suuntaan, että hän oikeasti inhoaa minua.

Kohteliaisuus ja ystävällisyys on sama asia. Ystävällisyys ei tarkoita sitä, että halua tutustua ja alkaa kaveriksi, vaan juurikin sitä, että on kohtelias ja huomioonottava muita ihmisiä kohtaan.

Tuollaisia ihmisiä löytyy aina, ikävä kyllä. Koita olla ottamatta siitä liikaa itseesi. Kyllä minäkin olen kohtelias ihmisille keistä en niin pidä, mutta koitan tosiaan sellaista "liikaa kaveeraamista" välttää.

[QUOTE="vieras";28832031]
Eräässäkin työpaikassa joitain vuosia sitten tutustuin erääseen työkaveriin varsin hyvin, ja oikeasti kuvittelin, että hän haluaa ystävystyä kanssani myös töiden ulkopuolella, niin innostuneelta ja kiinnostuneelta hän vaikutti.
[/QUOTE]

Koeta nyt hyvä ihminen oppia erottamaan nuo.
Se että on sinulla kohtelias ystävällinen ja ehkäpä avuliaskin siellä töissä ei tarkoita aina sitä että olisi sinun kanssasi haluamassa suhdetta
(ystävyys-suhdetta työpaikan ulkopuolella tai rakkaus suhdettakaan)
Se miksi ollaan kohteliaita ystävällisiä jne on sitä aikuisten maailmaa kun pitää kaikkien kera tulla toimeen töissä jotta se työilmapiiri pysyy siellä hyvänä, kuka haluaa tulla töihin jossa kyräillään selän takana joten parempi se mielistellä siellä töissä ja ollaan kusipäitä sitten omalla vapaa-ajalla.
Tai ehkäpä teet työsi niin hyvin että on siksi kiinnostunut noin työ mielessä.

[QUOTE="vieras";28832031]Olenkohan minä ainoa, jolla on tällainen "ongelma", että oikeasti olen välillä onnistunut sekoittamaan jonkun ihmisen kohteliaisuuden ja hyvät tavat saiihen, että hän on oikeasti ystävälllinen ja kiinnostunut minusta ja haluaa tutustua minuun.

No, tuli sitten koko sangollinen kylmää vettä niskaan, kun puolen vuoden päästä kuulin hänen haukkuvan minua muille työntekijöille. Että kuinka olen lähinnä rasittavaa seuraa, ja kuinka hän pelkästä kohteliaisuudesta ei voi käskeä minun painua h*lvettiin häiritsemästä häntä. Ja voin rehellisesti sanoa, että mikään hänen käytöksessään ja puheissaan, kun olimme samassa seurassa, ei vihjaissutkaan siihen suuntaan, että hän oikeasti inhoaa minua.[/QUOTE]
Tulkitsit asian väärin. Kohteliaisuutta ja ystävällisyyttä ei voi tulkita väärin, ne ovat mitä ovat. Sen, että haluaako joku tutustua paremmin, voi tulkita väärin, mutta jos kyseessä on normaali ihminen, niin siitäkään ei tule sen suurempia seuraamuksia, vähän noloja tilanteita vaan. Työkaverisi ei ollut kohtelias, vaan manipuloiva. Hän halusi sinun käsittävän, että on kiinnostunut sinusta, jotta voisi käyttää sitä sinua vastaan. Tällaisilta ihmisiltä välttyäkseen pitää olla tuntosarvet enemmän koholla, eikä olla tuttavallinen heti ihmisten kanssa, vaan tarkkailla näitä kauemmin ennenkuin yrittää ystävystyä. Se on vielä tärkeämpää, jos ei ole sosiaalisesti niin sulava.

[QUOTE="vieras";28832031]Eräässäkin työpaikassa joitain vuosia sitten tutustuin erääseen työkaveriin varsin hyvin, ja oikeasti kuvittelin, että hän haluaa ystävystyä kanssani myös töiden ulkopuolella, niin innostuneelta ja kiinnostuneelta hän vaikutti.[/QUOTE]

Mitä hän teki? Siis miksi kuvittelit että hän olisi kiinnostunut?
Omalla työpaikalla (miesvoittoinen) miehet ovat aivan älyttömän kohteliaita ja ystävällisiä, osa myös flirttejä. Ehkä minulla on sitten päinvastainen ongelma kuin sinulla, mutta minä en ole koskaan olettanut että joku haluaisi tavata työn ulkopuolella :D

[QUOTE="vieras";28832845] Työkaverisi ei ollut kohtelias, vaan manipuloiva. Hän halusi sinun käsittävän, että on kiinnostunut sinusta, jotta voisi käyttää sitä sinua vastaan. Tällaisilta ihmisiltä välttyäkseen pitää olla tuntosarvet enemmän koholla, eikä olla tuttavallinen heti ihmisten kanssa, vaan tarkkailla näitä kauemmin ennenkuin yrittää ystävystyä. Se on vielä tärkeämpää, jos ei ole sosiaalisesti niin sulava.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä, ettei työkaveriasi voi millään tavoin kiitellä kohteliaaksi tai ystävälliseksi, Mitä ap tapausta kuvaili paremminkin tyyppi, joka on utelias ja epäreilu. Joillakin ihmisillä kun on tapana ottaa ns. mukavan tyypin rooli kaivaakseen uudesta tyypistä jotakin ikävää irti ja sitten päästä arvostelemaan muille.

En usko, että ap olisi yhtään sen tyhmempi kohteliaisuuden ja ystävällisyyden suhteen kuin muutkaan. On ihan turha neuvoa, mitä hänen pitäisi huomata toisista ihmisistä. Työkaverihan on oikea kisuaajan malliesimerkki, joka varmasti pilaa työpaikan ilmapiiri paskapuheilleen. Ei työkavereita haukuta muille työkavereille, jos meinaa pysyä asiallilsen työkaverin maineessa.