Koira murisee lapsille, miten pitäisi toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hmmm"

Vieras
Tilanteet joissa murisee on useimmiten sellaisia, että lapsi kävelee koiraa kohti ohittaessaan koiran, mutta ei muuten ota katsekontaktia tai edes huomioi koiraa mitenkään ja välimatkaakin on usein metri tai pari. Ei näytä hampaita. Tämä tällainen murinakäyttäytyminen on alkanut ihan tässä muutaman kuukauden sisään. Koira on reilu vuoden ikäinen uros.

Luopuisin koirasta, jos ei tuon vertaa ole koiran koulutuksessa osaamista. Koirahan ei näytä kunnioittavan pätkääkään lapsia, mitä ole tehnyt, kun murisee?

[QUOTE="vieras";26990086]Luopuisin koirasta, jos ei tuon vertaa ole koiran koulutuksessa osaamista. Koirahan ei näytä kunnioittavan pätkääkään lapsia, mitä ole tehnyt, kun murisee?[/QUOTE]

No voi hyvänen aika, olipas taas kerran viisas vastaus:(

Meillä uroskoira koitti n vuoden ikäisenä alistaa nuorimman lapsen mutta hyppäsin itse aina siihen väliin ja osoitin koiralle että mun lapsille ei isotella. Ja eipä yritä alistaa enää !

Miten olette murinan sattuessa tilanteeseen puuttuneet? Uhoavia uroksia meidän perheeseen ei ole kuulunut, mutta oma 4-v narttuni ei erityisemmin välitä lapsista, murisi alkuun taaperoille. Kun ääntely kiellettiin, oppi lähtemään pois mikäli lapset alkoivat sitä ärsyttää.

Itse kokeilisin ensin näitä keinoja:
- napakka kielto murinan alettua, älä huuda, älä kiihdy. Mikäli sana ei riitä moni koira "herää" kosketuksesta, esim jos lasket käden koiran niskaan. Muista että koiran assosiaatiokyky on rajallinen, jos kiellät 5 sekuntia murinan loputtua, olet jo myöhässä, eikä koira yhdistä kieltoa murinaan.
- aikuinen kävelee koiran lähelle pysähtyneen lapsen viereen/eteen, seisoo ryhdikkäästi ja itsevarmasti kädet esim lanteilla tai puuskassa ja katsoo koiraan. Mikäli koira ei hetken päästä vaikene ja katso pois/peräänny, voit astua koiraa lähemmäs ja lopulta "työntää" koiraa jalallasi kunnes se siirtyy.
- tavoitteena saada koira lähtemään pois lapsen luota, ei lasta pois koiran luota. Koirahan saa "mitä haluaa" = palkinnon, jos murina aiheuttaa sen, että ärsyttävä kakara poistuu paikalta, niin kuin poistuukin jos on vain kävelemässä ohi.

Muista nämä:
- koiraa ja lasta ei saisi pitää samassa huoneessa ilman valvontaa - silloinkin kun koira on "kiltti"
- koirat tarvitsevat huomiota, mutta ennen kaikkea liikuntaa ja älyllistä aktivointia. Väsynyt ja tyytyväinen koira harvoin räyhää. Hyvä muistaa varsinkin kiireisissä pikkulasten perheissä. 15 min lenkit riittävät vain vanhoille chihuille.
- Joka koiraperheessä (ja ihmisperheessä) sanalla "ei" on paikkansa. Muista kuitenkin myös kehua, kun koira tekee oikein
- Aniharva koira todella tarvitsee kohtua/kiveksiä. Jos koirasi on sekarotuinen tai ette aio käydä virallisissa koiranäyttelyssä, kalut voi poistaa jo ennen vuoden ikää. Eläinlääkäreiltä on saatavissa myös edullisia hormonipiikkejä uroksille, niiden avulla sterilisaatiota pääsee vähän "testaamaan", vaikutus on lyhytaikainen.
- Koira on useimmiten rakas perheenjäsen, aniharvoin on syytä päätyä lopetukseen. Ongelmakoirakouluttajat tai uuden perheen etsintä ratkaisevat useimmiten ongelmat.

Koiralla on murrosikä, kokeilee josko pääsisi korkeammalle sijalle lauman arvojärjestyksessä ja aloittaa helpommasta kohteesta, lapsista. Aikuisen ohjauksella lapset näyttämään korkeampaa asemaa.

Kastrointia en ikinä suosittele koiralle.

No huh mitä vastauksia :D Ei todellakaan aiota viedä koiraa piikille tai uuteen kotiin tai mitään. Koira on todella rauhallinen, kulkee nätisti hihnassa, on hyvin oppinut jo pentuna että sen paikka ei ole sohvilla ja yläkerta on siltä kiellettyä aluetta, metsässä vapaana pysyy aina lähellä, ei ole agressiivinen ja tykkää kun lapset sitä silittelevät jne...

Vieras, aika lailla noin ollaan toimittukin, mutta välillä nuo tilanteet on niin nopeasti ohi, että en ole niihin kerennyt reagoimaan ja vähän itsekin olemme olleet hämillämme, että mitä tämä nyt on, mutta otetaan nyt oikein asiaksi kitkeä tämä murina pois. Jäähylle olen myös koiran välillä laittanut.

[QUOTE="hmmm";26989684]Kotona omille[/QUOTE]

en uskaltaisi ottaa mitään riskiä, jos koira ei siedä omia lapsia, on koira pidettävä vaikka ulkona kunnes on koulutettu tai sitten luopuisin koirasta

Ensimmäiseksi muistuttaisin että koira on eläin, joka elää edelleen kovasti vaistojensa varassa. Vaikka aikuinen näyttäisi koiralle tulemalla lapsen viereen kun koira murisee lapselle, murina varmasti loppuu sillä hetkellä, mutta koiralle lapsi on jo arvoasteikossa alempana eikä se muuksi muutu ennenkuin lapsi kasvaa ja näyttää itse oman paikkansa "laumassa". Siksi on erityisen tärkeää että aikuiset huolehtivat että dominoiva koira ei jää lasten kanssa yksin. Myöskään koira ei ole lelu, joten on syytä opettaa koiralle oma paikka (peti) missä se saa olla täysin rauhassa niin halutessaa. Lapsille täytyy opettaa että koiran annetaan olla rauhassa ja kun koira nukkuu tai lepää, sen täytyy antaa olla rauhassa. On todettu että aniharva koira on purrut lasta puremisen riemusta tai sekopäisyydestä, vaan että kukaan ei ole osannut tulkita koiran varoitusta (mene pois, haluun olla rauhassa)- tyyppisesti. Monesti olen itse huomannut että lapset roikkuvat koirassa kiinni, kirkuvat huutavat, koira yrittää lähteä pois mut lapset tulevat kirkuen perässä. Ja kukaan aikuinen ei puutu. Sit ihmetellään että koira puras lasta ihan yllättäen. Ja koira piikille... Myös a.p:lle tiedoksi; sun koira varoittaa lapsia murisemalla ja se voi päättyä ikävästi.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="Ken";26990879]Ensimmäiseksi muistuttaisin että koira on eläin, joka elää edelleen kovasti vaistojensa varassa. Vaikka aikuinen näyttäisi koiralle tulemalla lapsen viereen kun koira murisee lapselle, murina varmasti loppuu sillä hetkellä, mutta koiralle lapsi on jo arvoasteikossa alempana eikä se muuksi muutu ennenkuin lapsi kasvaa ja näyttää itse oman paikkansa "laumassa". Siksi on erityisen tärkeää että aikuiset huolehtivat että dominoiva koira ei jää lasten kanssa yksin. Myöskään koira ei ole lelu, joten on syytä opettaa koiralle oma paikka (peti) missä se saa olla täysin rauhassa niin halutessaa. Lapsille täytyy opettaa että koiran annetaan olla rauhassa ja kun koira nukkuu tai lepää, sen täytyy antaa olla rauhassa. On todettu että aniharva koira on purrut lasta puremisen riemusta tai sekopäisyydestä, vaan että kukaan ei ole osannut tulkita koiran varoitusta (mene pois, haluun olla rauhassa)- tyyppisesti. Monesti olen itse huomannut että lapset roikkuvat koirassa kiinni, kirkuvat huutavat, koira yrittää lähteä pois mut lapset tulevat kirkuen perässä. Ja kukaan aikuinen ei puutu. Sit ihmetellään että koira puras lasta ihan yllättäen. Ja koira piikille... Myös a.p:lle tiedoksi; sun koira varoittaa lapsia murisemalla ja se voi päättyä ikävästi.[/QUOTE]

Tiedän, että koira on eläin ja varoittaa murinalla. Ja siksi olen miettinytkin, että miten tuon murinan kanssa kannattaa toimia. Onhan se hyvä, että koira varoittaa, joten onko sitä murinaa järkevää edes kitkeä pois? Ja sitten tuo kun se murina ei tule silloin kun lapset oikeasti menevät koiran luokse, vaan silloin kun lapset eivät koirasta ole kiinnostuneita. Koiralla on myös oma paikka keittiön pöydän alla, mutta ei siellä halua olla kuin ainoastaan silloin kun minä tai joku muu istuu keittiön pöydän ääressä. Kulkee perässä aina sinne missä ihmiset ovat.

Eli mitään ei ole tehtävissä, ennen kuin nuo 2 ja 4 vuotiaat kasvavat teineiksi. Hmmm...

[QUOTE="hmmm";26991031]Tiedän, että koira on eläin ja varoittaa murinalla. Ja siksi olen miettinytkin, että miten tuon murinan kanssa kannattaa toimia. Onhan se hyvä, että koira varoittaa, joten onko sitä murinaa järkevää edes kitkeä pois? Ja sitten tuo kun se murina ei tule silloin kun lapset oikeasti menevät koiran luokse, vaan silloin kun lapset eivät koirasta ole kiinnostuneita. Koiralla on myös oma paikka keittiön pöydän alla, mutta ei siellä halua olla kuin ainoastaan silloin kun minä tai joku muu istuu keittiön pöydän ääressä. Kulkee perässä aina sinne missä ihmiset ovat.

Eli mitään ei ole tehtävissä, ennen kuin nuo 2 ja 4 vuotiaat kasvavat teineiksi. Hmmm...[/QUOT

Dominoivan- eikä muidenkaan koirien- paikka ei pitäisi koskaan olla pöydän alla. Arka/ dominoiva koira ottaa sen helposti suojapaikaksi kun haluaa olla rauhassa ja näinollen helposti myös puolustaa paikkaansa jos paikkaa lähestyy. Tässä tapauksessa ilmeisesti lapset? Kiellä siis koiraa olemasta pöydän alla. Hanki koiralle peti ja aseta se sellaiseen paikkaan mistä se voi seurata mitä huushollissa tapahtuu, ilman että se on kulkuväylällä-> saa oman rauhan. Saako kysyä minkä rotuisesta koirasta on kyse?

[QUOTE="hmmm";26991305]Terrieri[/QUOTE]

Suosittelen vielä käymään läpi rodun ominaispiirteitä. Terrieri voi olla oikein hyvä perhekoira, mutta myös todella ärhäkkä ja kiivasluontoinen. Terrierillä on myös erinomaisen kova saalistusvietti, mikä ei aina yksilö huomioonottaen ole hyvä asia lapsiperheessä. Terrierit tarvitsevat todella paljon liikuntaa ja aktiviteetteja jotta kypärä pysyy kunnossa. Suosittelen siis aivan ensimmäiseksi pari kertaa päivässä pitempää lekiiä, illalla toinen voisi olla niin pitkä että koira saa purettua kaiken energian täysin pois. täytyy muistaa että ongelmat eivät yleensä ole koirassa vaan siinä että se ei saa rodulle ominaisella tavalla elää. (Nyt tuli sekavasti kun teen tässä kaikkea muutakin samalla...,sorry)

Lisäys: teidän koiralla on kenties hieman epäselvää lauman johtajasta. Voisitte kokeilla sellaista että olette viikon ajan TÄYSIN huomioimatta koiraa. Ette katso sitä, ei paijausta, ei mitään. Ikäänkuin koiraa ei olisi olemassakaan. Vaikka koira tekisi protesti paskat nenän eteen lattialle, ette katso sinnepäinkään, eli ei torumista ei mitään huomiota. Toki ulos viette, mutta ette kutsu sitä nimeltä vaan haette pannan kanssa sieltä missä mahtaakin olla kun ulos menette. Edelleen ei katseita, ei puhetta. Samoin ruokailun kanssa. Laitatte ruoan kippoon, ette kutsu sitä, ei puhetta, ei katseita. Viikon kuluttua voitte huomioida koiraa mutta vain kun itse haluatte. Ei milloinkaan silloin kun koira sitä pyytää. Tällä tyylillä on saatu aika moni koira ruotuun, kokeilemisen arvoista, mutta haastavaa. Kertaakaan ei saa lipsua, muuten menee uskottavuus koiran silmissä.

Yhteistyössä