Koira murisi mulle luustaan ku yritin ottaa sitä pois!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja missä vika?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
niin ja lisään tässä vielä, että olisi kiva tietää millaisia koiria (jos on edes koiria) näillä palstalaisilla on, jotka väittävät tuolla ylempänä että ei saa ottaa luuta pois ja miksi ihmeessä pitäisi ja blaablaa... ^^
vai pitääkö ihan huvikseen taas tulla aukomaan päätä kun ei ole muutakaan tekemistä, kun muksut on päikkäreillä :P

Mut eikö tuo ole periaatteessa lauman hierarkian vastainen teko?
Jos koiralaumassa se alin saa jotain hyvää, niin ei sitä kukaan siellä mene pois ottamaan?!
Ai koska silloin se lauman alin puree johtajaa vai? Ihan oikeassa laumassa se alin jäsen ei saa mitään hyvää, ennenkuin kaikki muut on niin täynnä hyvää, ettei ne enää jaksa mitään. Eli yleensä ei ikinä.

Ai koska silloin se lauman alin puree johtajaa vai? Ihan oikeassa laumassa se alin jäsen ei saa mitään hyvää, ennenkuin kaikki muut on niin täynnä hyvää, ettei ne enää jaksa mitään. Eli yleensä ei ikinä.

juurikin näin. ei ne alimmat jäsenet mitään parhaita palkintoja koskaan saa, ja kyllä tosiaan, ne herkut tullaan viemään siltä alimmaltakin jos on niikseen...

niin ja lisään tässä vielä, että olisi kiva tietää millaisia koiria (jos on edes koiria) näillä palstalaisilla on, jotka väittävät tuolla ylempänä että ei saa ottaa luuta pois ja miksi ihmeessä pitäisi ja blaablaa... ^^
vai pitääkö ihan huvikseen taas tulla aukomaan päätä kun ei ole muutakaan tekemistä, kun muksut on päikkäreillä :P

Minulla on rottweiler ja saksanpaimenkoira! Ja kyllä vaan otan luun tai lelun suusta pois, ihan jo koulutusmielessäkin.

Jos koiralaumassa se alin saa jotain hyvää, niin ei sitä kukaan siellä mene pois ottamaan?!

Okei, muututaan susilaumoiksi sitten. Ja odotetaan, että koira syö lenkkipoulla myös ne myrkytetyt lihapullat, eikä mennä ottamaan pois???????

Koiran tulee alistua omistajansa tahtoon, mutta omistajan tulee olla järkevä ja fiksu vaatimuksissaan. Ja oikeudenmukainen.

Minäkään en anna koiran kantaa sisälle suuria oksia vaikka ne onkin sen aarteita. Ei tarvi kuin KATSOA koiraa kotirappusilla, niin se tipauttaa oksan suustaan maahan ja lampsii sisälle :)

Näin toimii ihmis-koiralauman hierarkia.

Siis nimenomaan, luonnossa se menis niin, että jos se alin löytää jotain, ja johtaja sen huomaa, sen tulee luovuttaa se johtajalle. Näin se vaan menee.. Yleensä sille almmalle jää rippeet. Ei ne parhaat palat.

Alkuperäinen kirjoittaja missä vika?;22985744:
ja laumanjohtaja saa ottaa luita, herkkuja koiralta pois tai vaihtaa niitä. Että älkää sanoko että ei koiraa saa häiritä sen syödessä!

Okei. Jos sun mielestä laumanjohtaja saa ottaa luita, niin....
Oletetaan vanha väite, "mies on perheen pää" pitävän paikkansa. Tällä logiikallahan mies kun on perheen pää ja laumanjohtaja, hän saa tehdä talossa mitä vaan. Ottaa vaimoketta leuoista kiinni ja vetää siltä tikkarin tai herkkupullan pois suusta? Ja vaimo ei saa hermostua tästä laisinkaan, koska meis on laumanjohtaja?

Kyllä kaikilla, myös koirilla, pitää olla ruokarauha.

Mä en aukonut päätäni, mutta mulla on suomenlapinkoira :D Nössö koira, mutta kyllä sekin joskus murisi mulle ;)

Oletetaan vanha väite, "mies on perheen pää" pitävän paikkansa. Tällä logiikallahan mies kun on perheen pää ja laumanjohtaja, hän saa tehdä talossa mitä vaan. Ottaa vaimoketta leuoista kiinni ja vetää siltä tikkarin tai herkkupullan pois suusta? Ja vaimo ei saa hermostua tästä laisinkaan, koska meis on laumanjohtaja?

Ihan pikkaen eriasia tämä sun esimerkkisi ;) Ja tiedoksi, kyllä ihmiskoiralaumoissa ihmiset ovat kaikki koiraan nähden niitä johtajia. Mutta tietysti joku yli muiden. Tämän voi lukea koiran käytöksestä.

no hei, meillä on talossa 1v5kk tyttö, ja ku tyttö on lähellä koiraa kun koira syö, siis vaikka tyttö ei koskisi koiraan, koira murisee, se pelottaa. Olen sitten torunut koiraa ja ottanut luun esmi pois. Miten lapsen saa korkeammalla koiran silmissä?

Eihän sitä ruokaa viedäkään joka päivä sen edestä, ei edes joka vuosi. MUTTA kun tulee se tilanne, että kuppi on otettava sen edestä, koiran on annettava se murisematta. Sama luun kanssa, koira saa syödä luun rauhassa usein, mutta tarvittaessa sen on luovutettava se murisematta.

Ja ihminen on viisaampi, joten samat lait ei päde ihmisten ja eläinten käyttäytymiseen. Eihän me naisetkaan aina vuotaessa olla persettä jakamassa kaikille uroksille...

:mad:

Kyse nyt vain on siitä, millä tavalla opetettu koira on lapsiperheessä turvallinen. Jos se ei anna luitaan, se boi myös purra lasta. Jos olet naisena purevaa tyyppiä, suosittelen, että miehesi kouluttaa sinua, jotta lakkaat puremasta.

Mulla on ollut "aina" koiria, erirotuisia.Tällä hetkellä kaksi koiraa ( bc & kelpie ) enkä mä ole koskaan mennyt ottamaan koiralta luuta pois.
Meillä ei ole kyllä mitään johtajuusongelmia ikinä ollutkaan.Koirat tietävät että olen lapsien kanssa ylempänä, mutta meillä annetaan ruokarauha.
Minun mielestä pomon paikka tulee osoittaa aivan muulla tavalla, kuin ruuan pois ottamisella. Jo yhteiset harrastukset ja kunnon koulutus riittää moiseen.

Minä ainakin haluan olla reilu johtaja.En kiusaa koiriani koskaan noin typerillä asioilla ja meillä ei ikinä ole muristu edes vauvoille vaikka luuta söisivätkin ja menisivät ihan koiran liki.Koirat tietävät että saavat rauhassa syödä herkkunsa, niitä ei tarvitse puolustaa.

[QUOTE="aloittaja";22986146]no hei, meillä on talossa 1v5kk tyttö, ja ku tyttö on lähellä koiraa kun koira syö, siis vaikka tyttö ei koskisi koiraan, koira murisee, se pelottaa. Olen sitten torunut koiraa ja ottanut luun esmi pois. Miten lapsen saa korkeammalla koiran silmissä?[/QUOTE]

Sinä laumanjohtajana opetat koiran kunnioittamaan tyttöä. Jos koira murisee, kiellät koiraa kunnolla. Näytät kaikin tavoin, että tyttö on koiran yläpuolella.

[QUOTE="koirallinen";22986215]Sinä laumanjohtajana opetat koiran kunnioittamaan tyttöä. Jos koira murisee, kiellät koiraa kunnolla. Näytät kaikin tavoin, että tyttö on koiran yläpuolella.[/QUOTE]

Kysyinkin MILLÄ TAVOIN SEN NÄYTÄN että tyttö on ylempänä?

Mulla on ollut "aina" koiria, erirotuisia.Tällä hetkellä kaksi koiraa ( bc & kelpie ) enkä mä ole koskaan mennyt ottamaan koiralta luuta pois.
Meillä ei ole kyllä mitään johtajuusongelmia ikinä ollutkaan.Koirat tietävät että olen lapsien kanssa ylempänä, mutta meillä annetaan ruokarauha.
Minun mielestä pomon paikka tulee osoittaa aivan muulla tavalla, kuin ruuan pois ottamisella. Jo yhteiset harrastukset ja kunnon koulutus riittää moiseen.

Minä ainakin haluan olla reilu johtaja.En kiusaa koiriani koskaan noin typerillä asioilla ja meillä ei ikinä ole muristu edes vauvoille vaikka luuta söisivätkin ja menisivät ihan koiran liki.Koirat tietävät että saavat rauhassa syödä herkkunsa, niitä ei tarvitse puolustaa.

Ok, koira pysyy valvottuna pihassa irti ja on ulkona aina irti kun äiti ja lapset ulkoilee. Koiran paras aarre ulkona on hirvenkallo. A) jääkö koira yksin ulos b) jääkö äiti ulos valvomaan koiraa c) käsketään koira irti kallon kimpusta ja otetaan koira sisälle? d) raahataanko hirvenkallo sisälle olohuoneeseen?

Kiinnostaa tietää, antaako teidän koirat katsoa suuhun? Siis kun moni sanoo, että koiralta ei saa ottaa mitään pois. Joskus voi tulla tilanne, että koiralla on suussa jotain sopimatonta, vaikka purkka tai suklaata. Mä ainakin haluaisin silloin olla varma, että voin avata koiran suun ja ottaa sieltä pois jotain sen purematta mua.

[QUOTE="mamiska";22986248]Kysyinkin MILLÄ TAVOIN SEN NÄYTÄN että tyttö on ylempänä?[/QUOTE]

Vastasin : Kiellät koiraa kunnolla. Minä en sallisi murinaa ja käytökseni olisi sen mukaista prkl...
Ollaan aika hukassa, jos esim. rotikan annetaan murista lapselle.
Tosin meillä koirat automaattisesti antaa lapsen olla yläpuolella, kun tietävät että vauva on minun "pentu". Ei laumassakaan alemmat saa härkkiä pomokoiran pentuja.

Kiinnostaa tietää, antaako teidän koirat katsoa suuhun? Siis kun moni sanoo, että koiralta ei saa ottaa mitään pois. Joskus voi tulla tilanne, että koiralla on suussa jotain sopimatonta, vaikka purkka tai suklaata. Mä ainakin haluaisin silloin olla varma, että voin avata koiran suun ja ottaa sieltä pois jotain sen purematta mua.

Kommentoit äsken minun juttuuni, kun rinnastin miehen laumanjohtajaksi, jonka tulisi ottaa naisen suusta herkullinen possumunkki ja nainen ei saisi pistää hanttiin.

Mulla on kaksi koiraa. ne antavat molemmat ottaa suusta pois mitä vain. Vasta meillä kävi täällä palotarkastaja (täysin outo ihminen) ja se oli ilmeisesti koiraihmisiä. Ensimmäisenä kun se tuli taloon, se kyykistyi toisen koiran eteen ja avasi sen suun ja katsoi hampaat. Ei edes tervehtinyt koiraa. Sitten se kehui koiran ja minut - kuulemma harva koira antaa täysin uppo-oudon katsoa tuolleen suuhun. Se oli hänen oma testinsä testata, onko koira tosiaan kiltti :D

[QUOTE="aloittaja";22986146]no hei, meillä on talossa 1v5kk tyttö, ja ku tyttö on lähellä koiraa kun koira syö, siis vaikka tyttö ei koskisi koiraan, koira murisee, se pelottaa. Olen sitten torunut koiraa ja ottanut luun esmi pois. Miten lapsen saa korkeammalla koiran silmissä?[/QUOTE]
Lapsihan nousee koiran yläpuolelle sillä että että lapsi kulkee aina ensin esim ovesta, rattaat kulkevat koiran edellä, koira ei siis koskaan saa ruokaa ennen lasta yms. pieniä tekoja. Koiralle pitää luoda oma rauhallinen paikkansa johon lapsella ei ole asiaa. Mutta silti on tehtävä omilla eleillään, siis niillä johtajan otteilla selväksi koiralle että lapsi on samalla tasolla johtajan kanssa.
Vaikea näitä on tässä netissä selitellä. Jos pääsisi paikan päälle katsomaan tilannetta niin olisi helpompaa.
Mutta ne pienet asiat. laita vaikka lapsi ruokkimaan koiraa.. siis antamaan ruokakupin koiralle niin että koira odottaa lupaa saada ruoka vasta kun lapsi on sen ruuan antanut. Näin nostat ainakin lapsen koiran silmissä korkeammalle.

Meillä antaa ainakin. Myös 2v saa ottaa suusta pois vaikka mitä. Hän myös ylpeänä esittelee välillä vieraille koiramme hampaita avaten koiran suuta. ;) ja koira ei ole pahoillaan.

Kommentoit äsken minun juttuuni, kun rinnastin miehen laumanjohtajaksi, jonka tulisi ottaa naisen suusta herkullinen possumunkki ja nainen ei saisi pistää hanttiin.

Mulla on kaksi koiraa. ne antavat molemmat ottaa suusta pois mitä vain. Vasta meillä kävi täällä palotarkastaja (täysin outo ihminen) ja se oli ilmeisesti koiraihmisiä. Ensimmäisenä kun se tuli taloon, se kyykistyi toisen koiran eteen ja avasi sen suun ja katsoi hampaat. Ei edes tervehtinyt koiraa. Sitten se kehui koiran ja minut - kuulemma harva koira antaa täysin uppo-oudon katsoa tuolleen suuhun. Se oli hänen oma testinsä testata, onko koira tosiaan kiltti :D

Meillä ei kyllä yksikään koira ole tuomareita etukäteen tuntenut ja siltä antavat katsoa hampaat... ja näyttelyissä aina ne hampaat katsotaan! Siellä harva koira tuntee ennestään tuomarit. Ja meillä tuo kuuluu jo koulutukseen, vieraat ihmiset tarkistaa hampaat.

Mä olen koiran ollessa pentu murissut sille takas, ekalla kerralla toimi. Tokalla ei uskonut murinaa, murisin ja näytin hampaat sille. Sen jälkeen ei ole KOSKAAN enää murissut mulle eikä muullekkaan "laumalle".
Huvittavaa se mielestäni oli murista koiralle, mutta se toimi.

Ja ellei murina ja hampaiden näyttäminen auta, voi vaikka purra koiraa jalkaan tai takamukseen.

Yhteistyössä