Koira murisi mulle luustaan ku yritin ottaa sitä pois!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja missä vika?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta yksi koiren koulutuksen pahin virhe on verrata koiran eloa ihmisten kanssa susilauman eloon. Ensinnäkin koira EI ole susi ja varsinkaan ihmiset EIVÄT ole susia. Joten ne käyttäytymismallit jotka pätee susilaumassa eivät päde koiran ja ihmisen yhteiselossa. Jotain vinkkejä laumaelämisestä ja eläimen käytöksestä voi susilaumasta saada, mutta pitää muistaa että ero on kuitenin suuri.

Mutta asiaan, koiralta pitää tietysti saada otettua luu pois. Itse tekisin niin, että ostaisin jotain suurta herkkua jota koira ei noin vain luovuta ja harjoittelisin poisottoa useita kertoja, useina päivinä ja oppimisen jälkeenkin kertaisin tätä taitoa vielä aina silloin tällöin. Koirista osa alkaa vahtia ruokaa tms. ja silloin ihmisen tehtävä on kitkeä tuo asia pois, koska muuten koira on vaarallinen erityisesti lapsille. Jos pelkää koiran purevan harjoittelussa niin esim. eläinkaupasta saa ostettua nahkaisia käsisuojia, jotka suojaa käsivartta ja sormia. Vastuullinen koiranomistaja tottakai kitkee tuon vaarallisen käyttäytymisen koiralta pois.

Osa koirista ei koskaan murise minkään herkun perään, osa taas saattaa murista ihan pikkuherkun tai ruokansa perään. Toiset koirat on hyvin iisejä kouluttaa, toiset vaativat äärettömän paljon taitoa ja jaksamista.

[QUOTE="koirallinen";22986389]Meillä ei kyllä yksikään koira ole tuomareita etukäteen tuntenut ja siltä antavat katsoa hampaat... ja näyttelyissä aina ne hampaat katsotaan! Siellä harva koira tuntee ennestään tuomarit. Ja meillä tuo kuuluu jo koulutukseen, vieraat ihmiset tarkistaa hampaat.[/QUOTE]

No olen minäkin koirani näyttelyissä ja metsästyskokeissa käyttänyt. Mutta näyttelyt on vähän eri asia, koska siellä ollaan vieraalla maaperällä ja moni koira näkee ja oppii jo pelkästään tajuamaan, että kohta tuo setä tulee kopelooimaan.

Eri asia koiran kodissa, jossa vieras mies tulee suoraan koiran luo ja tunkee kädet suuhun.

Minusta yksi koiren koulutuksen pahin virhe on verrata koiran eloa ihmisten kanssa susilauman eloon. Ensinnäkin koira EI ole susi ja varsinkaan ihmiset EIVÄT ole susia. Joten ne käyttäytymismallit jotka pätee susilaumassa eivät päde koiran ja ihmisen yhteiselossa. Jotain vinkkejä laumaelämisestä ja eläimen käytöksestä voi susilaumasta saada, mutta pitää muistaa että ero on kuitenin suuri.

Mutta asiaan, koiralta pitää tietysti saada otettua luu pois. Itse tekisin niin, että ostaisin jotain suurta herkkua jota koira ei noin vain luovuta ja harjoittelisin poisottoa useita kertoja, useina päivinä ja oppimisen jälkeenkin kertaisin tätä taitoa vielä aina silloin tällöin. Koirista osa alkaa vahtia ruokaa tms. ja silloin ihmisen tehtävä on kitkeä tuo asia pois, koska muuten koira on vaarallinen erityisesti lapsille. Jos pelkää koiran purevan harjoittelussa niin esim. eläinkaupasta saa ostettua nahkaisia käsisuojia, jotka suojaa käsivartta ja sormia. Vastuullinen koiranomistaja tottakai kitkee tuon vaarallisen käyttäytymisen koiralta pois.

Osa koirista ei koskaan murise minkään herkun perään, osa taas saattaa murista ihan pikkuherkun tai ruokansa perään. Toiset koirat on hyvin iisejä kouluttaa, toiset vaativat äärettömän paljon taitoa ja jaksamista.

Koira siirrettiin suden alalajiksi vuonna 1993. Sudessa ja koirassa on enemmän samaa kuin kädellisissä lajeissa. Ja koirasudet ovat myös koirarotuja.

Okei. Jos sun mielestä laumanjohtaja saa ottaa luita, niin....
Oletetaan vanha väite, "mies on perheen pää" pitävän paikkansa. Tällä logiikallahan mies kun on perheen pää ja laumanjohtaja, hän saa tehdä talossa mitä vaan. Ottaa vaimoketta leuoista kiinni ja vetää siltä tikkarin tai herkkupullan pois suusta? Ja vaimo ei saa hermostua tästä laisinkaan, koska meis on laumanjohtaja?

Kyllä kaikilla, myös koirilla, pitää olla ruokarauha.

Harvalla naisella on miehenä koira. Koira ja ihminen on eri lajeja, ja yhteisön rakenne erilainen. Muiltakin osilta sun logiikka menee metsään.

Kiinnostaa tietää, antaako teidän koirat katsoa suuhun? Siis kun moni sanoo, että koiralta ei saa ottaa mitään pois. Joskus voi tulla tilanne, että koiralla on suussa jotain sopimatonta, vaikka purkka tai suklaata. Mä ainakin haluaisin silloin olla varma, että voin avata koiran suun ja ottaa sieltä pois jotain sen purematta mua.

Mä olen pienestä asti katsonut hampaat ja avannut koiran suun usein, ja ottanut siltä herkkuja, niin tottakai antaa.

No olen minäkin koirani näyttelyissä ja metsästyskokeissa käyttänyt. Mutta näyttelyt on vähän eri asia, koska siellä ollaan vieraalla maaperällä ja moni koira näkee ja oppii jo pelkästään tajuamaan, että kohta tuo setä tulee kopelooimaan.

Eri asia koiran kodissa, jossa vieras mies tulee suoraan koiran luo ja tunkee kädet suuhun.

Koira kyllä huomaa, onko vieras aggressiivinen. Jos vieras ei uhkaa, ei tietenkään koira saa murista tuntemattomalle hampaiden katsojalle. Murina kuvastaisi koiran arkaa, arvaamatonta, epäluuloista tai aggressiisvista luonnetta.

VOi helkkari taas näitä koiratietäjiä. Ihmisen, kenen tahansa lauman jäsenen (myös lapsen) ON SAATAVA ottaa mitä tahansa, koska tahansa koiran suusta pois. ja koira EI SAA murista.

Ap, harjoitusta, harjoitusta. Palkitse koira silloin kun antaa ottaa nätisti pois, ensin vaikka namilla ja sit annat luun takaisin palkkioksi.

[QUOTE="koirallinen";22986488]Koira siirrettiin suden alalajiksi vuonna 1993. Sudessa ja koirassa on enemmän samaa kuin kädellisissä lajeissa. Ja koirasudet ovat myös koirarotuja.[/QUOTE]

Koirat on niin pitkälle jalostettuja ettei niiden käytös ole kovinkaan paljon kuin suden. Riippuu muys rodusta miten kauas sudesta koira on mennyt. Koirasusia aika harvalla kuitenkaan on ;) Luulenpa, että tässä enemmänkin puhutaan näistä vähän pitemmälle jalostetuista roduista eikä koriasusista. Laumateoriaahan on viime aikoina kyseenalaistettu aika paljonkin.

meidän koira aloitti tuon kun annoin sille sian korvan tai ihan uuden luun. ei saanut etes ohi mennä- no mä näytin sille, että se luu otetaan siltä pois joka tapauksessa. muutaman kerran piti ottaa niskasta kiinni ja komentaa koira maahan. nyt saa ottaa luun tai minkä tahansa. ja tyytyy kohtaloonsa. tosin sitä luuta ei oteta siltä huvikseen pois. vaan silloin täytyy olla joku syy, miksi se otetaan pois. esim. kun lähdetään lenkille.

Me olemme opettaneet koiralle, että voimme ottaa luun siltä milloin vain, eikä se saa murista. No, olemme joutuneet laittamaan koiran laihikselle, joten sen ruoka-annoksia on pienennetty. Kerran sitten viime syksynä olin kyläilemässä vanhempieni luona, kun koira nappasi pöydältä pullan. Kielsin sitä heti ja käskin tiputtaa sen pois suusta. No, koirapa päätti murissa, eikä luovuttanutkaan pullaa heti. Sähkähdin kyllä, koska yleensä tuo koira on todella kiltti ja tiputtaa suusta heti, jos niin vain käsketään, eikä ota pöydältä mitään. Sain sen pullan sitten pois ja annoin sen sitten myöhemmin pienissä erissä aterioiden mukana. Luulen, että koiramme oli vain niin nälkäinen, että sen takia otti sen pullan, eikä suostunut heti sitä luovuttamaan.

Yhteistyössä