Koiraihmiset, täällä tarvitaan apua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ais
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ais

Vieras
Meillä on itsellämme suht hyvin koulutettu seropi (pentu vielä, 8kk) ja nyt hoidossa parisen viikkoa vehnäterrieri.

Vehnä on perheestä jossa se saa ehkä liian paljon huomiota, on tosi söpö ja herttainen tapaus, kaipaa paljon hellyyttä yms.. Sorruin siihen itsekkin, että kun se tuli tökkimään niin rapusuttelin yms.

No mutta siis ilmenneeseen ongelmaan. Koira tuli viime pe, ei suostunut syömään ensin jauhelihaa, annettiin olla syömättä. Seuraavalla ruokailulla tarjottiin nappuloita (eläinkaupasta ihan laadukkaita), ei kelvannut. Mä ajattelin, ettei yksikään koira itseään nälkään tapa, kun ruokaa tarjoillaan kuitenkin kaksi kertaa päivässä.
Noh, olin ruokkinut koirat maanantai iltana (vehnä ei tietenkään ollut syönyt), tämän jälkeen huomasin, että vehnä oli varastanut herkkuja pöydältä ja mutusteli niitä sohvan vieressä. Komensin "irti", ei tapahtunut mitään, joten menin ottamaan herkun pois suusta. Koira puri, ja siis todlla puri, ei näykkäissyt, mulla oli sormet ihan verillä. Otin myös toisella kädellä kiinni, että saisin sen varastetun herkun pois, alkoi kamala murina ja koira puri myös toista kättä, niin että sekin oli ihan verillä.
Koira pakeni sängyn alle ja näytti sieltä hampaita, murisi ja haukkui ja räyhäsi. Hain sen sieltä väkisin pois (laitoin tosin tässä välissä hanskat käteen) ja koira vaan yritti purra ja purra, varmaan 15 minuuttia yritti hyökätä mun päälle.
Eilen oli melko nöyrää tyttöä, söi nätisti aamulla nappulansa, pääsi kunnon lenkille ja pissalenkille x 2 ja muun ajan pidin sitä meidän oman koiran isossa "häkissä", oli siellä hiljaa ja nöyränä.

Mitä olette mieltä? Onko koiraa tullut helliteltyä liikaa ja se on oppinut tuollaiseksi, että kun ei saa mitä tahtoo niin se hyökkää?

Vaikka en itsekkään mikään suuri koir expertti vielä ole ja itsellämmekin koiranpentu 8kk niin minusta tuo kuulostaa siltä, että koiralle ei ole tullut selväksi missä on hänen paikkansa laumassa ja uskoo olevansa ylempänä ihmistä.

Meidän perheessä jokainen meistä voi mennä ottaa koiralta luun pois. Minä ja mies, sekä kaksi lastamme 4v j 1v8kk, eikä koira ole tuosta moksiskaan. Sama toimii ruokakupilla.
Mut niin.. en tiedä pitääkö tämän nimenomaan toimia vain oman perheen/lauman kesken vai myös ulkopuolisten.. eli sinähän olit nyt se ulkopuolinen tässä..

Meilläkin on noin oman koiran kanssa, se tietää paikkansa alimmaisena tässä meidän laumassa. Mutta toisaalta, jos toi vehnä olis oikein koulutettu, niin ei sen kuuluis kuitenkaan mua purra, koska sen pitäis älytä, että kun minä sitä ruokin niin sillon se on mua alempana.

Vein sen just häkkiin, kun murisi keittiönpöydän alla. Ei totellut kutsua tulla ja kannoin, koitti purra taas. Onneksi vedin ulkotakin päälle niin ei iho mennyt rikki. Perkele, vielä toi oppii paikkansa!

Minkä ikäinen koira?

Ensinnä sanoisin, että koira pelkää jos se murisee esim. sängyn alta. Miten sun mielestä pelkäävän koiran kuuluisi reagoida, jos se pelkää sua ja on jo oppinut, että käyt käsiksi?

Aivan väärä lähestymistapa mun mielestä. Ei koiran kanssa suhdetta luoda ja sen kunnioitusta ansaita noin. Herranjestas.

Mä en ole kyllä käynyt koiraan käsiksi :D
Tai noh, jos se lasketaan, että nykäisen hihnasta jos vetää. On aikaisemmin kulkenut fleksissä, vetän hullunlailla, mutta nyt kun käytän tavallista hihnaa niin vetäminenkin on loppunut.
Ja pöydän alta murisi toiselle koiralle, ei mulle. Mun mielestö varastettuja herkkuja EI saa syödä, kun ei kerran kelpaa tavallinenkaan ruoka.

Mikä tässä nyt olisi provoa?

Mikä tässä nyt olisi provoa?

a) menet ottamaan ruokaa pois vieraan koiran suusta ja olet aidosti ihmeissäsi siitä että se tuli näpeille

b) koiran PAETTUA sängyn alle hait sen sieltä väkisin pois...koira yritti kaikin keinoin ilmoittaa sinulle, että älä tule lähelle, mene pois (murina, hampaiden näyttäminen, haukkuminen) ja silti otit sen sieltä väkisin veke. Ja sitten taas päivittelet sitä, miten se kävi päälle.

c) pidät koiraa lähes 24/7 häkissä

d) olet sitä mieltä, että oikein koulutettu koira ei pure sua, koska ruokit sitä jonka vuoksi se on sua alempana

e) uhoat perkelettä ja sitä, että koira oppii vielä paikkansa.

Tuossa noin niinkuin äkkiselttään ne syyt miksi mä ajattelen tän olevan paska provo.

Enempää ei nyt ehdi, mutta olet tosissas sitä mieltä ettet ole käynyt siihen käsiksi? Olet sanonut ottaneesi siitä kiinni, hakeneesi väkisin sängyn alta ja kantaneesi sitä (Epäilen koiran vapaaehtoisuutta tähän). Mieti nyt vähän, luulet tolla käytöksellä tekeväs koirasta kivan, kiltin ja luottavaisen?

peesi chefille, äläkä ota enään koiraa hoitoon.
Monessakin koiraperheessä ymmärretään jo, että ruokia ei jätetä varastettavaksi, tottakai koiralla on ollut nälkä, sehän voi olla syömättä jo pelkän stressin takia, vieraat ihmiset, toinen koira, joka on selvästi kotonaan.
Miksi, oi miksi koiralta pitää viedä ruoka (luu) suusta, jos se on sille jo annettu, saako lapsetkin vaan vidä lelun toiselta?
Itselläni on malamuuttiuros, joka on hyvinkin ahne, mutta ei ole koskaan kokenut tarpeelliseski puolustaa luutansa/ruokaansa, koska sitä ei ole siltä pois ikinä viety.
On myös tyttö 3-v, joka tietää jo, että koiran lelut ja ruoka on koiran Omia!

Mä en kans ymmärrä näitä egonpönkittäjiä, jotka ensin antaa koiralle herkun ja sitten vittuuttaan vievät sen pois osoittaakseen vain että MINÄ olen pomo. :(
Surullista vallankäyttöä.

Muutoin peesi chefille sanasta sanaan. Hyvin kiteytetty! :)

A) Koira ei todellakaan ole 24/7 häkissä, pääsee kunnon lenkille, kesto 1h 30 min plus 2 x pissatuslenkki. Ruokailee ja nukkuu yöt ei häkissä. Häkki on iso ja keskellä olohuonetta. Koira ei tarvitse mitään suurta liikkumistilaa, jos se pääsee ulkoilemaan kunnolla. Juuri toisessa ketjussa puhuttiin, että isoakin koiraa voi pitää vaikka kerrostalossa jos se vaan pääsee lenkille.

B) Olen sitä mieltä, että yhdenkään koiran ei pitäisi purra vierasta tahi tuttua. Koira on ollut meillä kuitenkin useasti hoidossa, ennen kuin meillä oli omaa koiraa. Koirilla ei keskenään ole kuitenkaan mitään kränää, joten en usko huonon käytöksen johtuvan siitäkään.

C) olen huolissani, koska perheessä on lapsia, joita koira ei TODELLAKAAN saa purra ja ongelmakoiran omassakin perheessä on lapsia, jotka ovat vielä niin pieniä, etteivät ymmärrä että koiralta ei saa ottaa luuta tai muuta suusta, vaaratekijä siinäkin suhteessa.

D) Jo koira ei tottelu käskyä tulla pois sohvalta tai sängynalta, niin takuuvarmasti haen sen sieltä, sillä meillä koirat tottelevat käskyä. Mä en kysy koiralta, että mahdollisesti haluaisitko tulla, haluaisitko syödä tänään sisäfilettä tai hanhenmaksapalleroita, vaan meillä ei koira päätä miten toimitaan.

Koira ei missään nimessä saa purra!!!

Ja edelleenkään, koira ei saanut herkkua, vaan se varasti sen pöydältä, nousi tuolille ja varasti sen sieltä.
Ilmeisesti teillä muilla saa koirat tehdä mitä vaan, mutta meillä koira on koira. Koira on lemmikki, joka tottelee.
Annatteko te muut esim. koiran varastaa ruokaa ja hyppiä pöydille yms.? Minä en. Meillä ei tee niin lapset, oma koira, eikä vieraat koirat.

A) Koira ei todellakaan ole 24/7 häkissä, pääsee kunnon lenkille, kesto 1h 30 min plus 2 x pissatuslenkki. Ruokailee ja nukkuu yöt ei häkissä. Häkki on iso ja keskellä olohuonetta. Koira ei tarvitse mitään suurta liikkumistilaa, jos se pääsee ulkoilemaan kunnolla. Juuri toisessa ketjussa puhuttiin, että isoakin koiraa voi pitää vaikka kerrostalossa jos se vaan pääsee lenkille.

B) Olen sitä mieltä, että yhdenkään koiran ei pitäisi purra vierasta tahi tuttua. Koira on ollut meillä kuitenkin useasti hoidossa, ennen kuin meillä oli omaa koiraa. Koirilla ei keskenään ole kuitenkaan mitään kränää, joten en usko huonon käytöksen johtuvan siitäkään.

C) olen huolissani, koska perheessä on lapsia, joita koira ei TODELLAKAAN saa purra ja ongelmakoiran omassakin perheessä on lapsia, jotka ovat vielä niin pieniä, etteivät ymmärrä että koiralta ei saa ottaa luuta tai muuta suusta, vaaratekijä siinäkin suhteessa.

D) Jo koira ei tottelu käskyä tulla pois sohvalta tai sängynalta, niin takuuvarmasti haen sen sieltä, sillä meillä koirat tottelevat käskyä. Mä en kysy koiralta, että mahdollisesti haluaisitko tulla, haluaisitko syödä tänään sisäfilettä tai hanhenmaksapalleroita, vaan meillä ei koira päätä miten toimitaan.

Et sinä ole kuitenkaan koiran isäntä. Ja lapsellekin voi opettaa, että kun koira syö tai nukkuu, sitä ei häiritä. Ei ne koirat tai muutkaan eläimet ole mitään tahdottomia leluja joita JaniKirsikka voi mielensä mukaan riepotella ja koira ei saa muka vastustaa sitä mitenkään :(.
Tottakai rajat on koiralla oltava, mutta minusta sinulle nyt on tärkeintä, että saat rangaista koiraa :(

Järkyttävää käytöstä todella - siis sinun osaltasi. Toivottavasti kerrot tapahtumat samaan tapaan myös koiran omistajille, jotta tajuavat olla antamatta sinulle enää ikinä koiraa hoitoon.

Kaikilla, siis kaikilla, myös pennuilla, on oikeus puolustaa ruokaansa niin koira- kuin susimaailmassakin. Koirat myös ovat selvinneet tähän päivään asti elossa käyttämällä kaikki mahdolliset tilaisuudet saada ruokaa hyväkseen, se on niille täysin luontaista toimintaa, eikä sillä ole mitään tekemistä minkään hierarkioiden kanssa.... Koiran kannalta asiaa katsoen sinä hyökkäsit sen kimppuun, yritit viedä siltä sen "metsästämän" ruoan, ja kun se siitä kovasti järkyttyneenä vetäytyi turvaan sinulta - kaikin tavoin yrittäen kommunikoida sinulle pelkoaan, jotta pysyisit poissa - hyökkäsit sinä sen kimppuun uudestaan. Eipä ole ihme, että se on nyt "nöyrää tyttöä" = pelkää sinua.

Voi elämä! Mulla vois kyllä mennä kuppi hiukan nurin, jos koiran hoitaja katsoisi oikeudekseen alkaa "kouluttamaan" mun koiraa. Ja kyllä minunkin koira tulisi päälle, jos joku vieras siltä menisi hakemaan ruokaa suusta. Silti se on kotona enemmän kuin hallinnassa. Meillä ainakin hoitokoirien suhteen ollaan hyvinkin varovaisia ja katsotaan asioita läpi sormien. Yritetään kaikin puolin välttää konflikteja. Totta kai järjettömyyksiin puututaan, mutta varastetun ruuan saisi kyllä syödä rauhassa ja minä vain laittaisin ruuat vähän parempaan piiloon. Samoten, kuin sängyn alla saisivat olla ihan rauhassa ilman, että sinne menee kukaan härkkimään. Mä en ainakaan ehdoin tahdoin ala painimaan vieraan koiran kanssa.

Meillä ei lapset käy härppimässä syövää tai nukkuvaa koiraa. Koiralla on oma rauha ja se menee omalle paikalleen (makuuhuoneeseen) kun nukkuu ja haluaa olla rauhassa ja myös saa silloin olla rauhassa.
Mä olen opiskellut paljon koirista, olen lukenut mm. Peetsan Koiran Koirjauskirjan useaan otteeseen, lisäksi mun hyvä ystävä on ongelmakoirakouluttaja, nimenomaan Peetsan filosofian mukaan ja ollaan menossa tämän vehnän kanssa "neuvolatunnille".

Jumankauta mikä kukkahattutätifoorumi tästä on tullut!

Meillä ei lapset käy härppimässä syövää tai nukkuvaa koiraa. Koiralla on oma rauha ja se menee omalle paikalleen (makuuhuoneeseen) kun nukkuu ja haluaa olla rauhassa ja myös saa silloin olla rauhassa.
Mä olen opiskellut paljon koirista, olen lukenut mm. Peetsan Koiran Koirjauskirjan useaan otteeseen, lisäksi mun hyvä ystävä on ongelmakoirakouluttaja, nimenomaan Peetsan filosofian mukaan ja ollaan menossa tämän vehnän kanssa "neuvolatunnille".

Jumankauta mikä kukkahattutätifoorumi tästä on tullut!

Itse kyselit neuvoja ja hyviä sellaisia sinulle on tähän ketjuun tullut paljon.
Miksi oelt hyökkäyskannalla, kun selvästikin toimintatapasi on väärä ja et saanutkaan toivomiasi vastauksia...

Sä pyysit aloituksessasi apua ja nyt mä annan sitä sulle. Se on sitten eri asia otatko sitä vastaan vai et.

a) kiva ettei koira ole koko aikaa häkissä, mutta ei häkkiä voi siltikään verrata kerrostaloasumiseen. Kerrostalossa koiralla on tilaa asunnon kosta riippuen 40-120 neliötä, häkissä noin neliö, max 2. Eläinsuojelulaki määrittelee koiran pitopaikan ja koiran häkityksestäkin on omat asetuksensa.

b) Olsii kiva jos yksikään koira ei purisi, mutta se ei mene niin. Koira on eläin ja se voi purra. Me voimme omalta osaltamme vältellä tilanteita joissa koira joutuu käyttämään hampaitaan, tai sitten me voimme ajaa koiran siihen tilanteeseen, ettei sillä ole muuta vaihtoehtoa. Tällaisia tilanteita on mm koiran ottaminen väkisin sängyn alta pois, silloin kun se on jo tehnyt kaikkensa kertoakseen, ettei se halua tulla sieltä pois.
En usko että koira oli tässä kohtaa vittumainen kusipää joka ei totellut, vaan todennäköisesti se pelkäsi. Etkä sinä omalla käytökselläsi antanut koiralle pätkääkään tukea, vaan uhmasit sitä entistä enempi.

c) Ymmärrän toki huolesi. Mutta ma käytöksesi ei tee koirasta turvallisempaa, vaan päinvastoin. Kun koiraa koulutetaan kestämään se luun/lelun suustaotto, sitä EI TEE VIERAS vaan sen oman lauman jäsen. Eikä lelua/luuta oteta pois, vaan tuo koulutetaan päinvastaisella menetelmällä.

Esim näin: koiralle annetaan ruokaa kippoon. Koiran syödessä ruokaa LISÄTÄÄN kippoon. Näin koira ei opi hommaa niin, että kippoa lähestyvä käsi tarkoittaa automaattisesti kättä joka vie kipon pois ja jonka takia pitää alkaa suojelemaan ruokaa.
Kun koira kestää kippoon lisättävän ruoan, kipon voi ottaa koiralta pois. Tätä ei kannata pelleilyn vuoksi tehdä, mutta toki testata muutamia kertoja jotta koira oppii tilanteen kestämään.

Ja lelun/luun kohdalla tehdään alkuun vaihtokauppa. Koiralle annetaan käsky "jätä, irti" tms. jolloin sille tarjotaan luun tilalle entistäkin herkullisempaa luuta. Koira jättää sen luun ja saa palkaksi parempaa. Näin sen kannattaa alkaa tottelemaan sitä irtiottokäskyä. Ja tätä kautta koira siis irrottaa käskystä, eikä käy käsille. Koiralle kun on opetettu että se ei aina tarkoita menettämistä, vaan tilalle saa jotakin. Vöhintäänkin kehut (siinä kohtaa kun koira jo osaa ja tietää). Ja painotan vielä, että tätä koulutusta ei tee vieras, vaan oman lauman jäsen.

d) Et voi olla tosissasi. Tai sitten et hirmuisesti välitä henkikullastasi. Ymmärrän moisen oman, koulutetun koiran kohdalla, mutta en vieraan koiran, jonka laumaan et kuulu. Tällä kertaa siellä on pullikoimassa pikkufifi, mutta jos siellä olisi meidän nyt jo edesmennyt rotikkamme, jota lähtisit repimään sohvalta alas (koska sullehan ei saatana vittuilla) niin sulta puuttuisi sen jälkeen koko käsi. Ja ehkä jopa pääkin.

Koira ON fyysisesti (ainakin iso koira) ihmistä vahvempi, joten koiraan tulee saada henkinen yliote. Ja se saadaan jämptillä, mutta REILULLA koulutuksella aikaan, eikä millään "saatanan rakki mä sulla vielä paikkas näytän"-metodilla.

Olisihan se tosiaan joo kiva, jos koira ei misään tilanteessa purisi, sillä eihän se periaatteessa niin saa tehdä. Mutta ihan äärimmäisen kivaa olisi myös se, että ihminen ei kuvittelisi olevansa koiran edessä mikään saakelin ylijumala.

Meillä on koirilla lähes armeijakuri ja ne kiipeää mun käskystäni vaikka perse edellä puuhun. Milloinkaan mun kuitenkaan ei ole tarvinnut näyttää kenellekään missä kaappi seisoo, tai mitään muutakaan. Kyllä ne korkeampaansa kunnioittavat ja suorastaan jopa palvovat, kun se korkeampi on reilu ja rehti.

Kyllähän ap on siinä oikeassa, että koira ei saa purra käsiä verille MISSÄÄN tilanteessa! Oli ne kädet sitten vieraan perheen tai oman perheen! Haloo!!

Aika moni näyttää nostavan lemmikkinsä jalustalle. Ap on oikealla linjalla. Koira on lemmikki, joka pitäisi kouluttaa niin, ettei kenenkään sormia purisi koskaan!

Sä pyysit aloituksessasi apua ja nyt mä annan sitä sulle. Se on sitten eri asia otatko sitä vastaan vai et.

a) kiva ettei koira ole koko aikaa häkissä, mutta ei häkkiä voi siltikään verrata kerrostaloasumiseen. Kerrostalossa koiralla on tilaa asunnon kosta riippuen 40-120 neliötä, häkissä noin neliö, max 2. Eläinsuojelulaki määrittelee koiran pitopaikan ja koiran häkityksestäkin on omat asetuksensa.

b) Olsii kiva jos yksikään koira ei purisi, mutta se ei mene niin. Koira on eläin ja se voi purra. Me voimme omalta osaltamme vältellä tilanteita joissa koira joutuu käyttämään hampaitaan, tai sitten me voimme ajaa koiran siihen tilanteeseen, ettei sillä ole muuta vaihtoehtoa. Tällaisia tilanteita on mm koiran ottaminen väkisin sängyn alta pois, silloin kun se on jo tehnyt kaikkensa kertoakseen, ettei se halua tulla sieltä pois.
En usko että koira oli tässä kohtaa vittumainen kusipää joka ei totellut, vaan todennäköisesti se pelkäsi. Etkä sinä omalla käytökselläsi antanut koiralle pätkääkään tukea, vaan uhmasit sitä entistä enempi.

c) Ymmärrän toki huolesi. Mutta ma käytöksesi ei tee koirasta turvallisempaa, vaan päinvastoin. Kun koiraa koulutetaan kestämään se luun/lelun suustaotto, sitä EI TEE VIERAS vaan sen oman lauman jäsen. Eikä lelua/luuta oteta pois, vaan tuo koulutetaan päinvastaisella menetelmällä.

Esim näin: koiralle annetaan ruokaa kippoon. Koiran syödessä ruokaa LISÄTÄÄN kippoon. Näin koira ei opi hommaa niin, että kippoa lähestyvä käsi tarkoittaa automaattisesti kättä joka vie kipon pois ja jonka takia pitää alkaa suojelemaan ruokaa.
Kun koira kestää kippoon lisättävän ruoan, kipon voi ottaa koiralta pois. Tätä ei kannata pelleilyn vuoksi tehdä, mutta toki testata muutamia kertoja jotta koira oppii tilanteen kestämään.

Ja lelun/luun kohdalla tehdään alkuun vaihtokauppa. Koiralle annetaan käsky "jätä, irti" tms. jolloin sille tarjotaan luun tilalle entistäkin herkullisempaa luuta. Koira jättää sen luun ja saa palkaksi parempaa. Näin sen kannattaa alkaa tottelemaan sitä irtiottokäskyä. Ja tätä kautta koira siis irrottaa käskystä, eikä käy käsille. Koiralle kun on opetettu että se ei aina tarkoita menettämistä, vaan tilalle saa jotakin. Vöhintäänkin kehut (siinä kohtaa kun koira jo osaa ja tietää). Ja painotan vielä, että tätä koulutusta ei tee vieras, vaan oman lauman jäsen.

d) Et voi olla tosissasi. Tai sitten et hirmuisesti välitä henkikullastasi. Ymmärrän moisen oman, koulutetun koiran kohdalla, mutta en vieraan koiran, jonka laumaan et kuulu. Tällä kertaa siellä on pullikoimassa pikkufifi, mutta jos siellä olisi meidän nyt jo edesmennyt rotikkamme, jota lähtisit repimään sohvalta alas (koska sullehan ei saatana vittuilla) niin sulta puuttuisi sen jälkeen koko käsi. Ja ehkä jopa pääkin.

Koira ON fyysisesti (ainakin iso koira) ihmistä vahvempi, joten koiraan tulee saada henkinen yliote. Ja se saadaan jämptillä, mutta REILULLA koulutuksella aikaan, eikä millään "saatanan rakki mä sulla vielä paikkas näytän"-metodilla.

Olisihan se tosiaan joo kiva, jos koira ei misään tilanteessa purisi, sillä eihän se periaatteessa niin saa tehdä. Mutta ihan äärimmäisen kivaa olisi myös se, että ihminen ei kuvittelisi olevansa koiran edessä mikään saakelin ylijumala.

Meillä on koirilla lähes armeijakuri ja ne kiipeää mun käskystäni vaikka perse edellä puuhun. Milloinkaan mun kuitenkaan ei ole tarvinnut näyttää kenellekään missä kaappi seisoo, tai mitään muutakaan. Kyllä ne korkeampaansa kunnioittavat ja suorastaan jopa palvovat, kun se korkeampi on reilu ja rehti.

Hyvä kun sä kirjoitat mun ajatukseni sanasta sanaan, mun ei tarvi kuin peesiä :D.

juu et sinä vieraana ihmisenä ole oikeutettu koiraa enempää kouluttamaan, itse en kyllä olisi niin tyhmä että vieraalta koiralta alkasin suusta ottamaan ruokaa pois. oikeesti, järjen käyttö on sallittua.

Aloittaja menossa vieraan koiran kanssa jollekin ongelmakoiran koulutus/neuvolatunnille? Mitä?

No mikäpäs se siinä sitte, jokainen taaplaa tyylillään. Mutta vaikka olisi sata ystävää ongelmakoirakouluttajana ja lukenut satakirjaa, niin vieras koira on vieras koira, ja siihen ei käydä käsiksi.

Ehkä olisi kannattavaa sen koiran kanssa keskittyä positiiviseen vahvistamiseen.

oikeasti, oisinpa hermona jos oman koiran olisin jättänyt noin idiootille. mikäkin maailmanparantaja luulet olevas. oikeasti, se on vieras koira ja sillä on sinulle vieraat tavat niin kuin sullakin on sen koiran mielestä vieraat tavat, huolehdi sille koiralle ruoka ja ruokarauha + lenkit ym ja anna muun olla. OK?

Uusimmat

Yhteistyössä