koiran ruoka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja badass
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

badass

Aktiivinen jäsen
05.01.2008
7 324
0
36
meillä on syötetty tolle meitin koiralle saman merkkistä ruokaa koko ikänsä (eli vajaa 6kk :D)
haluttais vaihtaa merkkiä koska
a) koira ei syö tota, siis ei kertakaikkiaan. närppii vaan vaikka miten olis nälkä.
b) ruuan hankinta on tosi hankalaa, mun pitää aina ennakoida koska säkki loppuu,tilata lisää ja ajaa n.70 kilsaa kasvattajalle hakemaan uutta (tota ruokaa ei täältäpäin saa mistää )

MUTTA

kasvattaja ei halua et vaihdetaa ruokamerkkiä, se on vannoutunut tän merkin fani ja niin tyhmältä ku kuulostaakin, niin tuntuu et se vois jopa suuttua jos vaihdettais merkkiä.. :ashamed: ja mulle on todella tärkeetä hyvin sujuva yhteistyö tän kasvattajan kanssa..
oon siltä kysyny mitä muuta merkkiä vois alkaa antaa, niin se kiertää aina kysymyksen ja alkaa selittää kuinka hyvä tää merkki on ja et ei oo syytä vaihtaa muuhun..

rassaa vaan ku taas alkaa pussin pohja näkyyn ja kauhee rumba ku hakee lisää, olis niin helppo ajaa eläinlääkärille tai eläinkauppaan ostaan vaan sitä mukaa ku tarvii.. :ashamed:

ei oo sijoituskoira.
kyllähän se kasvattaja huomaa jos ei enää tilata siltä ruokaa vaikken kertoiskaan :whistle:
kyllä mä tiedän et saadaan syöttää sille mitä halutaan, mutta.... :ashamed:

Meillä tulis matkaa 450 ylöspäin et saisin noille noitten lempparia..terveisiä vaan sika-baariin.. ;)
mut eihän tuossa ole järkeä että pitkä ajomatka ja ruoka ei edes kelpaa. Tietysti se puoltaa asiaa että kuitenkin kiertymäriskisellä koiralla on varmaan kasvattaja huomioinut että ruoka on hyvin sulavaa yms mutta sit taas toisaalta niin ei se myöskään sitä pois sulje.

Mä koittasin hankkia yhtä hyvän ruuan tilalle lähempää ja sanoisin kasvattajalle et nyt on näin.

mitäs merkkiä teijän koissu syö? Jokaisella kasvattajalla on ne omat merkkinsä mitkä hyväks haivannu, varsinkin pennun ruoka on tärkeetä miettiä tarkkaan kun ruoka vaikuttaa luustoon, jalkojen asentoon ja kasvamiseen ym... melkein mitä merkkiä vaan löytyy eläinkaupast, toki pienemmilt paikkakunnilt ei kaikkee löydy. Voithan aina verrata johki muuhun säkkiin et paljonko on samoja aineita (proteiinia, rasvaa, kivennäisiä ym..) koska jotkut merkit on melkein samanlaisia ja samanverran on kaikkia aineta.
Meillä koirat syö neu:a niin sillai vaikee vastata, mutta koita selittää kasvattajalle et minkä takia haluatte vaihtaa merkkiä ja että sen hakeminen on teille "hankalaa". jos vaan on fiksu ja ymmärtäväinen kasvattaja niin kertoo vastaavan merkin mitä voi antaa.

taas tuli vaikeesti selitettyä tekstiä mut toivottavasti ymmärsit :)

mut nyt tulee sit se ongelma, et mitä mä sille sit alan syöttää? kyseessä tanskandoggi eli ruokavalio on aika tarkka eikä mitää pedigreetä voi ees harkita.
vaihtoehtoja on niin tuhat, et en mä tiedä mikä olis paras ja vituttaa suorastaa ku ei kasvattajalta saa apua tähän.
ei toi nälkää näe, mut huomaan et syö tota tosi vastentahtosesti.

taidan soitella eläinlääkärillemme asiasta jos se osais neuvoa.. :|

ja acanaa syödään nyt.

Meillä ei kans enää tahdo kelvata nappulat (royal canin), mie sekottelen sitä millon cesarin, milloin kotiruoan joukkoon. Aika nirso on meitin saman ikäinen neiti ja miehän passaan kuhan söis, vaikkei pitäis :ashamed:

Hehe, kasvattaja ei halua menettää sivubisnestä :) Osta eläinkaupasta jotain laadukasta ruokaa ja sekoittele vanhaan ruokaan että tottuu. Mulla hyviä kokemuksia mm. Nutro Choice tai Frank's. Tällä hetkellä syötetään juuri tuota Nutro Choice ruokaa. Marketin ruokia en kyllä suosittele, koira vaan paskoo puolet suoraan läpi ja saat syöttää ruokaa tuplasti että jotain jää matkallekin... Jos tulee puhetta kasvattajan kanssa, niin sanot vaan ihan silleen ohimennen että teille joku tuttu suositteli tätä merkkiä niin otitte kokeiluun kun on niin paljon helpompi hakea.

eläinlääkäri osaa kyllä neuvoa oikean ruokavalion, koska teilläkin on iso rotu kyseessä niin helposti saa koiran jalat ja luuston "vitulleen" väärällä ruokavaliolla.
Luppaa ym, kaupan ruokaa en suosittele koska ne ei ole kaikki hyväksi koiran nivelille ja jaloille.
Jos vaan mahdollista niin teilläkin syöttää ns, raakaruokaa ja päälle muutama nappula.
meillä esim. vanhempi koira ei oikeestaan syö mitään nappuloita vaan syö pelkää neu:ta (lihaa, riisiä. kasviksia ja vallkosipulia).

Alkuperäinen kirjoittaja badass:
ei oo sijoituskoira.
kyllähän se kasvattaja huomaa jos ei enää tilata siltä ruokaa vaikken kertoiskaan :whistle:
kyllä mä tiedän et saadaan syöttää sille mitä halutaan, mutta.... :ashamed:

No haloo, jos koira EI SYÖ ko. ruokaa kunnolla, ei kasvattaja SAA suuttua.
Tietääkö kasvattaja ettei koiralle ruoka maistu?
Kasvattaja voi tietenkin ehdottaa samasta merkistä toista makua tai jotain muuta yhtä vaikeasti saatavaa, mutta ole "mies" ja kerro hänelle että ehkä kokeilet jotain lähempää saatavaa. Psytyyhän sitä sitten taas palaamaan alkup. merkkiin jos ei sopivaa löydy.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Laitas kysely johonkin tanskandoggipalstalle että mitä ne syöttää. Siitä saat vinkkiä mitä kantsis ostaa.

oon kyl käyny siel lukemassa niit ketjuja aiheesta, mut ei niistä oikein apua ole kun merkkejä on lähes yhtä monta ku koiria ja kaikilla omat kantansa. yks vihaa acanaa ja toinen ei muuta syöttäiskään, toinen suosittelee royal caninia ja toinen on sitä ehdottomasti vastaan.. joku sopii jollekin ja ei sit sovi toiselle.. ei sieltä paljon apua heru :/

Meillä on tolle lotkolle ollut bento kronen ruoka: isoille, vahvoille koirille penturuoka (en muista mallia, voin sen kyllä kohta vilkaista). Uppoaa kun hillo simoon. Ja on vaikuttanut tosi hyvältä, ainakin tähän asti.

Ja Royal Canin menee mulla kans markettiruoka-kastiin, vaikka sitä eläinkaupoista saakin... Vilkaiskaapa niitä raaka-aineluetteloita niissä pussin kyljissä. Vehnää ei saa käyttää täyttö-aineena ruoassa, koiran elimistö ei käytä sitä mihinkään ja se usein vielä allergisoi. Pieni määrä ei sinänsä haittaa, sillä usein saadaan nappula pysymään kasassa, mutta ei sen pitäisi raaka-aineluettelon yläpäässä olla ainakaan. Ja aina parempi mitä enemmän oikeata lihaa löytyy, ei mitään jauheita tms. Ne tehdään jänteistä yms. jämäpaloista. Käyppä vaikka tanskandoggien keskustelupalstalla, varmasti löytyy joku ruoka-keskuselu, otat sieltä vinkkejä.

Juu ja vielä, niin isojen koirien pitäisi kasvuiässä ollakin mieluummin painon alarajoilla, kuin yläpäässä, juuri noiden nivelien takia. Kehittyvät, kasvuvaiheessa olevat nivelet eivät kestä ylimääräistä rasitusta. Myös kaikki pomppuhommelit pitäis yrittää pitää minimissä täysikasvuiseksi asti, nivelet ovat muutenkin jo kovilla. Kyllä se oikea ruoka löytyy, rohkeasti asiantuntevaan eläinkauppaan ja kyselemään ruoista :)

Alkuperäinen kirjoittaja badass:
just olisin kysyny tosta royal caninista kun se oli aika paljon hyvää palautetta saanu tuol foorumilla.. :/

Suosittelen kokeilemaan jos oman rotusi harrastajat ovat kehuneet. Minun koirille se vain ei passannut ollenkaan ja p****skaa alkoi tulemaan julmetusti :D Mutta toisille käy toinen, ja toisille toinen. Eihän minun sanani toki ole mikään absoluuttinen totuus :)

Jatkoa edelliseen...

Siis tuo vehnä juttu ei liittynyt tuohon Royal Caniniin vaikka se siltä saattoi vaikuttaa kun heti perään kirjoitin, muistaakseni Royal Canin on täysin vehnätön merkki.

Miten ois nutro hyvä koiran papu 15kg maksaa n.45egee(lammas/riisi on hyvää(koirat tykkää,ite en oo maistanu:) ja hyvin siedettyä.mie syötin ennen royal caninia lihosivat molemmat joten se jäi.

Alkuperäinen kirjoittaja aply:
Jatkoa edelliseen...

Siis tuo vehnä juttu ei liittynyt tuohon Royal Caniniin vaikka se siltä saattoi vaikuttaa kun heti perään kirjoitin, muistaakseni Royal Canin on täysin vehnätön merkki.

ei ole royal canin vehnätön

Yhteistyössä