Koirani näykkäisi naapurin poikaa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koiralllinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Koiralllinen

Vieras
Olimme tänään koirani kanssa lähimetsässä lenkillä. Kuten yleensäkin, päästin koiran irti koska hän tykkää etsiä itse paikan johon käy kakkaamassa.
Tähän väliin, että tämä ei ole ikinä häirinnyt ketään!
No, nyt lähistöllä oli naapurin alakoulu-ikäiset pojat leikkimässä, ja koirani reitti meni siitä poikien läheltä. Nämä pojat huitoivat toisiaan kepeillä, tai jotakin vastaavaa kovasti huutaen. Koirani piti tätä käytöstä ilmeisesti uhkaavana itselleen, ja kävi toisen pojan käteen kiinni. :/ Minusta se on ihan ymmärrettävää, kun pojilla oli isot kepit kädessä yms..
No, ei sen pojan käteen tullut kuin pieni pintahaava, mutta hänen äitinsä tuli tuossa vähän aikaa sitten huutamaan ovelleni ja vaatimaan korvauksia. Mikä pahinta, sanoi että minun pitäisi viedä koirani piikille, vaikka hän vain puolusti itseään!! En todellakaan lopeta koiraani tuollaisen takia. :( Mitä te tekisitte minun tilanteessa?? Hyvät neuvot kalliit...

Olimme tänään koirani kanssa lähimetsässä lenkillä. Kuten yleensäkin, päästin koiran irti koska hän tykkää etsiä itse paikan johon käy kakkaamassa.
Tähän väliin, että tämä ei ole ikinä häirinnyt ketään!
No, nyt lähistöllä oli naapurin alakoulu-ikäiset pojat leikkimässä, ja koirani reitti meni siitä poikien läheltä. Nämä pojat huitoivat toisiaan kepeillä, tai jotakin vastaavaa kovasti huutaen. Koirani piti tätä käytöstä ilmeisesti uhkaavana itselleen, ja kävi toisen pojan käteen kiinni. :/ Minusta se on ihan ymmärrettävää, kun pojilla oli isot kepit kädessä yms..
No, ei sen pojan käteen tullut kuin pieni pintahaava, mutta hänen äitinsä tuli tuossa vähän aikaa sitten huutamaan ovelleni ja vaatimaan korvauksia. Mikä pahinta, sanoi että minun pitäisi viedä koirani piikille, vaikka hän vain puolusti itseään!! En todellakaan lopeta koiraani tuollaisen takia. :( Mitä te tekisitte minun tilanteessa?? Hyvät neuvot kalliit...

Pidä koirasi kytkettynä. Toisten turvallisuus ennekaikkea.
Vai odotatko että taas seuraavaksi jotain tapahtuu?

miten se koira puolusti itseään, jos eivät sitä edes huitoneet. Kerroit, että lapset leikkivät keskenään..Kyllä se niin on, että koira EI SAA käydä kiinni ihmisiin etkä olis kyllä saanut pitää sitä irtikään. Vähän ankee tilanne.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Jos lapsen äiti vie asian eteenpäin viranomaisille, niin sinulla ei välttämättä ole muuta vaihtoehtoa kuin laittaa koira piikille.
Lapset ovat leikkineet keskenään ja yht'äkkiä koirasi on hyökännyt. Haluatko jäädä katsomaan mitä seuraavalla kerralla tapahtuu...

Jos sun hurttas olis noin tehnyt minun lapsilleni niin ihan 100% varmasti veisin asian eteenpäin, lapset leikki keskenään ja sun hurttas käy syyttä suotta kiinne :(

Jos tilanne on ollut kertomasi mukainen, niin koira ei TOSIAANKAAN ole puolustanut itseään (sillä lapsethan eivät hakanneet kepeillään koiraa) vaan hyökännyt viattoman lapsen kimppuun.
Itse en ainakaan pitäisi tuollaista koitaa päivääkään.

Piikille menisi, jos mun lapsiani purisi.

Rakastan koiria, mutta ihmistä pureva koira kuuluisi piikille.

Lapsilla on täysi oikeus leikkiä metsässä kepeillä. Koiranomistajalla taas on täysi velvollisuus pitää koira kytkettynä ja/tai huolehtia siitä ettei se pure. Pojathan sitäpaitsi taistelivat toisiaan vastaan kepeillä, eivät yrittäneet hakata koiraasi.

[QUOTE="mmm";24766581]Jos lapsen äiti vie asian eteenpäin viranomaisille, niin sinulla ei välttämättä ole muuta vaihtoehtoa kuin laittaa koira piikille.
Lapset ovat leikkineet keskenään ja yht'äkkiä koirasi on hyökännyt. Haluatko jäädä katsomaan mitä seuraavalla kerralla tapahtuu...[/QUOTE]

Noo ihan ekas kyl käskevät pitää kytkettynä.

Meillä täällä koira määrätään piikille vasta ku koira on laittanu ihmisen puoliks hengiltä..jos viel sillonkaan.

Ap saat siis pitää rakkisi, muista hihna.

Kyllä jos mun lapsia puris koira niin varmasti siitä tekisin ilmoituksen tai ainakin vaatisin korvauksia. Tosin ei se sitä pelasta siltikään, että itsellänikin on koirapelko vain siksi, että lapsena kaverin luona koira, jolle en tehnyt mitään tuli ja puri minua. Ihan ilman syytä. No, sen koiran omistajan mielestä se oli näykkäisy mutta oli mikä oli, jälki ja traumat siitä jäi. Sain sillon korvauksen itse koiran omistajalta, 100mk ja olihan se siihen aikaan pienelle ala-asteelaiselle iso raha, enkä tajunnut kieltäytyä. Ne siis pelkäsi että teen niistä ilmoituksen, ja lahjoivat siksi.

Näykkäsystä ei minun mielestäni tule haavaa. Meillä naapurissa iso koira joka innoissaan näykkii ja todellakaan kertaakaan ei ole tehnyt haavaa vaikka kuinka innostuu. Joten kyllä kyse on siis puremasta.
Se pieni pintahaavakin voi tulehtua ja tulla jopa verenmyrkytys mutta tämähän on sinusta leikinasia kun kyse on vaan naapurin lapsesta ja vastassa sinulla rakastamasi koira jota ei korvaa mikään.

Näykkäisy ja pureminen on kaksi eri asiaa. Näykkäistessään koira varoittaa, tosin tätä edeltävästi varoittanut usein myös muuten. Alkup. kirjoittajan koiraa tuntematta itselle tuli mielikuva tilanteesta, jossa koira on säikähtänyt ja tuntenut itsensä uhatuksi. Yksi vaihtoehto on myös "keppihullun" koiran kuumeneminen, jolloin on vahingossa hampaisto osunut käteen.

Maalaisjärkeä ja suhteellisuuden tajua voi käyttää varmaan tässäkin tilanteessa. Koira ei ilmeisesti ole aikaisemmin purrut/näykkäissyt ketään tai käyttäytynyt muutoin uhkaavasti ihmisiä kohtaan, joten eiköhän se piikille vaatiminen ole ylireagointia.
Itse ottaisin yhteyttä koiranomistajan roolissa välittömästi poliisiin ja kysyisin toimintaohjeita. Lisäksi vaatisin lääkärinlausuntoa tulleesta vammasta tai valokuvaa.

Ja huolehtisin jatkossa ettei moinen tilanne pääse uusiutumaan. Eli koira kiinni, siellä metsässäkin. Metsässä irtipitäminen vaatii nimittäin maanomistajan luvan myös.

Kyllä jos mun lapsia puris koira niin varmasti siitä tekisin ilmoituksen tai ainakin vaatisin korvauksia. Tosin ei se sitä pelasta siltikään, että itsellänikin on koirapelko vain siksi, että lapsena kaverin luona koira, jolle en tehnyt mitään tuli ja puri minua. Ihan ilman syytä. No, sen koiran omistajan mielestä se oli näykkäisy mutta oli mikä oli, jälki ja traumat siitä jäi. Sain sillon korvauksen itse koiran omistajalta, 100mk ja olihan se siihen aikaan pienelle ala-asteelaiselle iso raha, enkä tajunnut kieltäytyä. Ne siis pelkäsi että teen niistä ilmoituksen, ja lahjoivat siksi.
Kun tässäkin tapauksessa oli puraisu laitettu näykkäisyksi niin koiruuden omistaja vaan huutmaan pää punaisena lapsen äidille ja vaatimaan korvausta koiralle aiheutuneesta traumasta :D

Kyllä tekisin tuosta heti valituksen eteenpäin jos olisin teidän naapuri
Ensinnäkin näykkäisystä EI JÄÄ haavaa vaan koirasi on PURRUT naapurin poikaa
Toiseksi koirasi EI ole puolustautunut, koska pojat eivät tehneet sille mitään, vaan koirasi on hyökännyt.

Eli kysymys kuuluu: Mitä pitäisi tehdä koiralle, joka hyökkää naapurin pojan kimppuun ja puree???
Kuulostaa vähän erilaiselta kuin sinun alkuperäinen otsikko.

Meillä kävi samalla lailla :( Koira vanhuksemme säikähti erään lapsen (n 10-11 vuotias) kädessä ollutta esinettä ja näykkäisi lasta jalasta niin että siihen tuli mustelma. Lapsen vanhemmat vaativat että koiramme viedään piikille, lapselle ostetaan uudet vaattet ja että maksamme heille usean satasen kivusta ja särystä. Lapsen vanhempien käytös oli täysin asiatonta ja hyökkäävää meitä ja lapsiamme kohtaan. Itse pyrimme olemaan asiallisia ja tietysti olimme asiasta syvästi pahoillamme.
Emme suostuneet vanhempien vaatimukseen. Käytin koiramme eläinlääkärissä ja rehellisesti kerroin mitä oli tapahtunut. Eläinlääkäri kirjoitti koirastamme lausunnon, jossa mainitaan ettei koira ole agressivinen eikä vahingollinen ketään kohtaan. Lapsen perhe vei asian poliisille ja syyttivät miestäni (koira oli miehelläni flex-talutushihnassa) lapsensa pahoinpitelystä. Poliisit ottivat mieheeni yhteyttä ja kysyivät suostummeko sovitteluun, joka säästää aikaa ja oikeuskuluja. Suostuimme ja niin suostuivat myös lapsen vanhemmat.
Sovittelussa perhe vaati meitä ostamaan lapselle uudet vaatteet mihin emme suostuneet koska lapsen vaatteet eivät rikkoutuneet tapahtuneessa. Kivusta lapselle maksettiin muutaman kympin korvaus, sovittelijoilla oli lista minkä mukaan vammoista maksetaan. Muistaakseni mustelmasta se oli jotain 50-300e, tämän lapsen mustelma oli pieni. Sekä he vaativat meitä maksamaan 5e buranapaketista!
Sovittelussa he luopuivat koiran lopettamis vaatimuksesta, sillä siitä olimme valmiit menemään oikeuteen ja eläinlääkärinlausunto puolsi koiravanhuksemme luonteenlaatua.

Nämä on aina tosi harmillisia tapauksia, sillä niin eläinten kun lastenkin kanssa sattuu tapaturmia ja onnettumuuksia. Sitten jos vastapuoli on aivan kohtuuton ja täysin vailla ymmärrystä esim eläimiä kohtaan, on todella vaikea päästä asiasta sopuun. Itse kerroin tapahtuneesta naapureille ja tuttavillemme etteivät ikävät juorut 'tappaja koirastamme' pääsisi liikkeellä.

Tsemppiä teille!

Hyi! Arvaamattomat koirat ovat rasittavia.
Mulle kävi kerran keskikokoinen terrieri ranteeseen kiinni. Pamautin sitä täysiä kuonolle, jopas irtosi ote.
Sitä koiraa ei muuten lopetettu, omistaja rupesi mouhuamaan, että siltä on vasta poistettu kohtu ja se on siksi äkäinen. Joopa joo....

Yhteistyössä