Koiraongelma!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua...

Vieras
Mulla on kaksi koiraa, molemmat sekarotuisia nartttuja, toinen nyt 6 v ja toinen 2 v.

Vanhempi koira on aina ollut hyväkäytöksinen, lenkit sujuivat hyvin, tulee toimeen kaikkien koirien kanssa ja luoksetulo oli hyvin hanskassa, sisällä ollessa koira on huomaamaton ja hiljainen. Nyt yht äkkiä tämän syksyn aikana käytös on muuttunut ulkoillessa; koira haukkuu jokaikisen vastaantulevan, pienenä pisteenäkin näkyvän, koiran. Haukku on siis hyökkäävää, ei sellaista haluan-leikkimään-haukkua.. Heti kun otan kontaktin koiraan, se alkaa haukkumaan kimittäen minua katsoen eikä lopeta sitä seuraavaan 5 minuuttiin! Kun lähdetään lenkille, koira vinkuu ensimmäiset 500 m. Koskaan ennen se ei ole sitä tehnyt.
Koiraa ei voi enää pitää irti muuta kuin jos olen varma ettei muita koiria tule eteen. Kotona olevaa toista koiraa, eikä muita tuttuja koiria kohtaan käytös ei ole muuttunut. Eilen oli tilanne, että kaveri tuli koiranpentunsa kanssa meidän pihalle, niin tämä narttu yritti hyökätä pennun kimppuun ihan tosissaan, vaikka pentu heittäyty heti selälleen, koira vaan jatkoi rähinää! Ennen ei ole koskaan reagoinut pentuihin noin, ainoastaan leikkinyt niiden kanssa. Eläinlääkärillä käytiin tutkimuksissa, koira on täysin terve. Mitään traumaa koiralle ei ole sattunut. Turhautumisesta tämä tuskin johtuu, sillä on ollut samalla aktivoinnilla koko elämänsä; n.2h liikkumista päivässä ja siihen lisäksi koti-tokoilua ja kesäisin jäljestystä. En enää tiedä mitä tehdä, tuntuu ettei energiani riitä tähän sekoiluun, vanhemman nartun käytöksestä johtuen en voi enää käyttää koiria yhteisellä lenkillä, sillä en halua nuoremman koiran imevän noita huonoja tapoja itseensä. Mitä tehdä? Mistä näin radikaali käytöksen muutos voi johtua?

Yhteistyössä