Koiraongelmaan apua...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Missu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Missu

Vieras
En tiedä mistä lähtisin hakemaan apua koiraongelmaamme. Meillä on siis 2,5v sakemanni uros(leikattu). Leikkautimme koiran vajaa vuoden vanhana ärhentelyn vuoksi, ei auttanut. Kovasti on karvat pystyssä vieraille ihmisille ja kyllä joillekkin tutuillekkin. Tänään meille tuli pizzamies ovelle ja koira pääsi ulos ovenraosta ja siinä sitten ihan rauhallisesti katseli, mutta kun mies oli jo mennyt jonkin matkaa pois päin niin yritti rähisten käydä kimppuun. Sitten yhtäkkiä luovutti minun karjuessa ja juostessa perässä. Otin niskavilloista kiinni ja raahasin sisälle ja yritti sitten käydä minuun kiinni kunnes päästin irti. Kerran on aikaisemmin napannut kiinni tuttuamme takaapäin ja ihan yllättäen. Ei käynyt mitään "vakavaa". Koskaan ei ole omalle perheelle ärissyt ja onkin luonteeltaan muuten aivan ihana koira. Koira on myös aika pelkuri. Jos hänelle huutaa niin saattaa ruikkia alleen ja myös kun kehutaan. Nyt tuntuu että koirasta on luovuttava ennen kun mitään tosi vakavaa sattuu...mutta toivoisin apua asiaan ja piikillle en haluaisi viedä vaan mahdollisesti ehkä uuteen kotiin. Ja sen verran vielä että meillä on myös toinen sakemanni joka on lauhkea kuin lammas ja kokemusta koirista kyllä on...kiitos etukäteen!
 
meillä oli karjalankarhukoira joka oli vuoden ikäinen. se alko haukkua ja murista kaikille ja jopa näykkiä. Sitten se erehty puraisemaan isäntää kädestä ku ruokaa vei ja se lähti kerta heitolla talosta koska pelkäsimme että se käy lapsiin kiinni.

www.koirat.com niin kysy sieltä, osaavat kyllä auttaa tukalissakin tilanteissa.
 
En nyt osaa siihen ogelmaan oikeen ratkaisua sanoo, mut tuo takaa päin hyökkääminen ja näykkääminen mun mielestä johtuu tuosta pelkuruudesta. Kuulostais et koira on jotenkin epävarma. Kannattaa kysästä koirakouluttajalta tai muulta joka tietää koirista.
 
Neuvoisin sua menemään ongelmakoirankouluttajalle tai ainakin kysymään neuvoa netistä koiraneuvola, siellä vastailee myös oikeat kouluttajat esim. pertti vilander.
Vaikka olis kokemusta koirista paljon voi vastaan tulla kuitenkin sellainenkin yksilö ettei itsekään huomaa mitä tekee väärin! siellä opastetaan hyvin (siis koiraneuvolassa) ja netistä voi myös tilata hyvän kirjan aiheesta koirankorjaaja:pertti vilander booky.fi maksaa ainakin 24e ilman postikuluja kotiin 1-3 päivässä.

Toivottavasti saatte suhteenne koiraan kuntoon.
 
Vaikka koira onkin tosi semmoinen oman perheen koira, niin silti pelkään että käy lapsiin kiinni. Esim. koiraa ei voi pitää vapaana jos on vieraita lapsia pihalla juoksemassa kun saattaa juosta mukana ja napata...Yleensä innoissaan kun on, mutta silti!
 
Minusta tuntuu, että kyseessä ei ole ongelmakoira vaan koiraongelma joka lähtee sieltä hihnan toisesta päästä. Koira ei selvästikkään luota kykyynne laumanjohtajana ja koittaa siksi itse ärhennellä ja puolustautua kaikelta. Aina tietenkin kannattaa ensin sulkea pois kaikki terveydelliset seikat, kuten selkä tai lonkkakivut. Mutta luulen, että koira vaan ei ole hanskassa ja pitää itseään ylempänä. Ihan paras tietenkin olisi hakea apua joltakin osaavalta koirienkouluttajalta ja käytöstutkijalta.

Mutta alkuun, onko koiraa koulutettu miten paljon? Onko sillä paljon päivissä toimintaa? Lenkkeilyä, vapaana juoksentelua, aktivointia yms? Pyydättekö koiraa istumaan paikallaan ennen ulos menoa, ulkoa sisälle tullessa, ruokaa antaessa, autoon mennessä, autosta tullessa yms.? Ja annatte itse luvan milloin saa tulla/alkaa syömään yms. Ette jakele ilmaisia makupaloja pöydästä tai muutenkaan, ette anna nukkua sängyssä vieressä. Teette selvät säännöt mikä on sallittua ja mikä ei. Opetatte, että kun ovikello soi ja joku on ovella, niin koiran kuuluu istua paikallaan kauempana ovesta ja ilman lupaa ei lähdetä mihinkään ryntäilee.

Aloittaa siis kouluttaa sitä siihe, että te määräätte milloin mennään ja mihin mennään. Ovesta te menette ensin ja koiran pitää istua odottamassa lupaa tulla. Joka päivä alkaa tekee pieniä kouluhommia. Huutamisella ja niskavilloissa roikkumalla asia kun ei parane, vaan koira helposti alkaa pitämään teitä vaan heikompana johtajana ja hänen on puolustauduttava itse "uhalta".

Mutta minäkin suosittelen lisänä ihan ammattilaisen apua, kun tilanne riistäytynyt käsistä ja koira alkanut määräämään tahdin. Koira on saatava takaisin omalle paikalleen ja teistä tultava niitä jotka ohjeet antaa tekoihin. Kaikki ei muutu sormia napsauttamalla, mutta kärsivällisyys varmasti palkitaan. :)
 
Koira tottelee käskyjä erittäin hyvin ja saa paljon liikuntaa päivisin vapaana juostessaan ja toisen koiran kanssa. Ruokakupille ei mennä ilman lupaa ja herkkupaloja ei anneta. Siis koulutus on kyllä kohillaan. Ja kyllä siinä tilanteessa, kun jonkun kimppuun käy niin niskavilloista otetaan kiinni! Se tässä ihmetyttääkin kun ei huutoa/käskyä heti totellut ja oli ensin ihan rauhallinen ja yhtäkkiä juoksee takaapäin kimppuun. Mulla ei tottapuhuen ole samaa auktoriteettia koiraan kun miehellä, sen myönnän.
 
Tekstin perusteella koirasi on erittäin pehmeä, epävarma ja salakavala. Tyypillinen näy-linjan sakemanni, valitettavasti. Minulla on kokemusta tuon tyyppisistä sakemanneista ja jos haluat tietää enemmän niin pistä yksäriä. =)
 
Tuli vaan mieleen että koira on kovasti mun perään ja nämä tilanteet onkin sattunut mun kanssa. Puolustaako mua tai jotain? Siis tulee mun perässä joka paikkaan...Mutta edelleen kun tilanteet ei ole olleet mitenkään uhkaavia. Ei voi ymmärtää!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja kyllä siinä tilanteessa, kun jonkun kimppuun käy niin niskavilloista otetaan kiinni!

Tottakai siinä otetaankin jo, kun pakko. Mutta koittaa ettei siitä tapaa tule, vaan saada se koira hanskaan niin ettei koiran hommana ole itsensä puolustus. Vaan se voi luottaa siihen, että sä hoidat kyllä tilanteen vaikka ovella joku olisikin. Ja siihen erittäin hyödyllinen on tämä, ettei koira saa tulla mukaan oven avaukseen. :)

Mä kans suosittelen laittaa Saicculle yksäriä, koska sen käsityksen olen saanut että sakemannien kanssa enemmänkin pelannut. Meillä Saku-dobberi sekoitus, joka on tälläinen epävarma tapaus, kova työ tehty mutta se on kannattanut. :)
 
Tää on sika pitkä, kopsasin koiraneuvolasta..


JÄÄKAUSI
Tarkoitus: Koiran tipauttaminen laumahierarkkiassa alaspäin.

Periaate: Jääkausi on 2-3 viikon mittainen ajanjakso, jolloin koiraa ei huomioida mitenkään. Sille ei puhuta, sitä ei silitellä, mihinkään sen tekemisiin ei reagoida mitenkään eikä sitä edes katsota. Koiran lelut otetaan pois jääkauden ajaksi ja mahdolliset harrastukset jäävät tauolle.

Ruokailu ja ulkoilu: Ainoa huomio, jota koiralle jääkauden aikana annetaan, on ruokakupin ojentaminen (ilman käskytyksiä ja katsekontakteja!) ja lyhyet lenkitykset HIHNASSA. Hihnakäytökseen puututaan korkeintaan ärähdyksillä + hihnan nyppäisyillä. Käskyjä/kieltoja ei käytetä myöskään ulkona. Poikkeuksena voidaan pitää koiria, joiden ongelmakäytös on lievää ja ilmenee vain sisällä. Tällaisille yksilöille saatetaan joskus sallia huomiointia tai jopa vapaana pitoa ulkona.

Häätäminen: Jos koira kyttää omistajaa liian lähellä (hakee tuijottelemalla huomiota), sen voi häätää ärähdyksellä kauemmaksi. Tahtojen taistoja ei saisi kuitenkaan syntyä. Jos koira ei usko ärähdystä ennen jääkautta, ei sitä kannata turhaan käyttää jääkaudellakaan.

Konfliktien välttäminen: Jääkauden aikana kannattaa välttää kaikkia potentiaalisia konfliktitilanteita, joissa koiraa joutuisi kieltämään (kielto=huomiota!). Vierailijat, koirien ohitukset ym. kiihdyttävä minimiin, kaikki mahdolliset ja mahdottomat tuhoamiskohteet pois koiran ulottuvilta jne. Yleensä protestointi yltyy jääkauden alussa, kun koira yrittää saada ihmiset reagoimaan tekemisiinsä. Haukkuminen / tuhoaminen / tarpeiden teko sisälle / ym. protestointi pitää kuitenkin jättää TÄYSIN ILMAN HUOMIOTA.

Jääkauden kesto: Jääkausi alkaa tehota koiran kovuudesta riippuen muutamassa päivässä tai sitten muutamassa viikossa... Kaikkiin se on kuitenkin tehonnut, jos omistaja pysyy tiukkana eikä sorru komentamaan / kehumaan / huomaamaan koiraa muuten. Jääkautta voi alkaa purkaa, kun koira on selvästi alistunut kohtaloonsa eikä kerjää enää huomiota omistajilta. Jääkausi on ollut riittävän pitkä, kun kaikki protestointi ja pomoilu on loppunut. Yleensä koira vain makailee ja vaikuttaa muutenkin hiukan masentuneelta jääkauden lopussa.

Jääkauden purku: Purku tapahtuu vähitellen, osaava koirankouluttaja neuvoo kullekin koirayksilölle sopivan purkutahdin nähtyään koiran. Purku saattaa tapahtua esim. näin:
Ensimmäisellä viikolla jääkauden lopettamisen jälkeen koiraa ainoastaan KIELLETÄÄN, mikäli se tekee jotain kiellettyä. Kiellon pitäisi tehota jääkauden jälkeen entistä paremmin, koska koira ikään kuin arvostaa ihmisen sanaa enemmän kuin ennen. Toisella viikolla koira kutsutaan KERRAN PÄIVÄSSÄ luokse, sitä silitellään hetki ja sitten se käsketään pois (ärähdyksellä tai sanalla, mikäli sana on koiralle opetettu). Näin edeten huomiota lisätään VÄHITELLEN kohti normaalihuomioimattomuutta. Jos koira alkaa protestoida /vaatia huomiota / palata entisiin huonoihin tapoihin, ollaan edetty liian nopeasti ja palataan taas astetta jäisempään olemiseen.

NORMAALIHUOMIOIMATTOMUUS
Tarkoitus: Koiran pitäminen omalla paikallaan laumahierarkkian alimmalla portaalla; yhteiselämän tekeminen sujuvaksi ja mukavaksi; johtajuuden osoittaminen koiralle sen omalla kielellä.

Periaate: Mihinkään KOIRAN EHDOTTAMAAN ei ikinä reagoida mitenkään. Jos koira tulee hakemaan rapsutuksia, se ärähdetään tiehensä. Jos koira hakee huomiota haukkumalla, ei välitetä. Jos koira vikisee saadakseen nopeammin ruokaa, sille ei anneta mitään. Kun koira tulee tervehtimään kotiin palaavaa omistajaa, sitä ei tervehditä. Ja niin edelleen ja niin edelleen. Kuitenkin koiraa voi silitellä mielin määrin ja sen kanssa voi harrastaa ja leikkiä vaikka kuinka paljon, KUNHAN aloite tekemiseen tulee AINA ihmiseltä. Koira kutsutaan luokse siliteltäväksi/leikkimään ja käsketään lopuksi pois. Koira käsketään luokse tervehtimään kotiintulijaa, mutta vasta kun se on täysin rauhoittunut omiin oloihinsa eikä pyöri jaloissa tervehtimistä odottaen.

Kesto: Normaalihuomioimattomuus pätee koko koiran loppuelämän ajan. Omalle koiralle sopiva linja löytyy kyllä, kun tarkkailee koiraa aktiivisesti. Nöyrälle, hyvin käyttäytyvälle, paikkansa tietävälle koiralle voi sallia poikkeuksia ja vastata välillä sen ehdotuksiin. Pomoiluun taipuvaisen jästipään kanssa saa olla tarkempi. Aina, jos koira alkaa oireilla protestoimalla / olemalla tottelematon / uhittelemalla, huomioimattomuutta tiukennetaan. Uutta jääkautta ei tarvita, mikäli oikea huomion/huomioimattomuuden taso on löytynyt ja siitä on pidetty kiinni. Jos kuitenkin lipsumisia tapahtuu ja koira alkaa käyttäytyä ei-toivotusti, voi jääkauden myös uusia.
MUISTAKAA ETTÄ
jos teillä on aikomusta tulla kouluttajan luo älkää pitäkö jääkautta ym.koska paras kuva kaikesta saadaan kun koira on raakile ja sitten ei tule tehtyä mitään mokia mitä jääkaudessa voi pitää kun ei ole tietoa ja taitoa tarpeeksi T.KITISKA
ps.varsinkin kun jääkausi on osalle koirista erilainen,eri mittainen ym.joten kun koiralle on jääkautta jo pidetty on vaikea lähteä sitten tekemään sovellutuksia:)
 

Yhteistyössä