koirarotu kiista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
minä haluaisin keskikokoisen seurakoiran, mies taas haluaa hirvi tai seisovanlintukoiran.... mutta kun minä en tahdo metsästyskoiraa... Haluaisin koiran jonka kanssa voi harrastaa tokoa ym..... me ei tunnuta pääsevän mihinkään yhteisymmärrykseen koirarotu asiassa... ja mies kun ei halua mitään pitkäkarvasta turilasta..... siis apua

Harrastaako mies metsästystä? Jos ei niin ei ole mitään järkeä ottaa metsästyskoiraa.
Ottakaa borderterrieri :D voi harrastaa mitä vaan ja tarvittaessa metsästääkin.

mie oon bokserin kannalla(no joo 15v niitä kasvattaneena niin :heart: )
vaatii aktiviteettia(voi harrastaa tokoa jne) ,mukava,lupsakka,ei pitkäkarvainen

lapsiystävällinen ja perheuskollinen, suosittelen omasta puolestani :heart:

spanielit käy kumpaankin tarkoitukseen, samoin labradorinnoutajat sekä kultaisetnoutajat =) suosittelen näitä kaikkia. Kokemusta löytyy niin metsästyskoirina kuin TOKOssa, MEJÄssä, näyttelyssä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
pitäs olla nimen omaan seisova lintukoira, ja minä en haluais trimmattavaa koiraa...

en ole muuten kuullutkaan et villakoiran kans voi metsästää.....

ota sitten labradorinnoutaja. Se oppii mitä vaan ja on lintukoira

Alkuperäinen kirjoittaja :
minä haluaisin keskikokoisen seurakoiran, mies taas haluaa hirvi tai seisovanlintukoiran.... mutta kun minä en tahdo metsästyskoiraa... Haluaisin koiran jonka kanssa voi harrastaa tokoa ym..... me ei tunnuta pääsevän mihinkään yhteisymmärrykseen koirarotu asiassa... ja mies kun ei halua mitään pitkäkarvasta turilasta..... siis apua

Meillä on norjan harmaa hirvikoira, mikä otettiin alun perin hirvikoiraksi. Vuosikkaana sille kuitenkin sattu vahinko metsässä (sai sorkkaa hirveltä) ja sen koommin ei koira lähteny auton viereltä metsään.
Pidettiin yksi syksy sitä rokulissa , ja vuosi sitten syksyllä kokeiltiin, että josko nyt alkais toimimaan. Ei edistystä, oli palloillu vaan metsäautotiellä 5-7 metrin säteellä miehestä, eikä elettäkään, että lähtisd itsenäiseen haukkuun. Noh, meillä kun on periaate, että eläin kun otetaan, niin se hoidetaan myös loppuun asti, ja päätettiin, että tämä harmaa saa jäädä meille kotikoiraksi.
Ja ihanampaa, persoonallisempaa ja hyväntahtoisempaa koiraa saa hakea! Tämä yksilö on tosi sosiaalinen ja paras mahdollinen lenkkikaveri! :heart:

Toki koirissakin on yksilö-eroja, ja valitettavasti metsästyskoirat on ns. yhden miehen koiria, mutta sitäkään ei voi yleistää. Tämä uros norjan harmaa tykkää enemmän lapsista kuin meidän narttu-cockeri!!
Että elä ihan tyrmää metsästyskoiriakaan laskuista...

Spanielit, setterit, noutajat ja miksei vaikka saksanseisoja ;) Tapaamani tapaukset ovat olleet aivan ihania perhekoiria. Naapurin saksanseisoja oli irrallaan aitaamattomalla pihalla karkailematta. No ehkä se oli malliesimerkkitapaus..

pitäs olla nimen omaan seisova lintukoira, ja minä en haluais trimmattavaa koiraa...

Labradorinnoutaja seisoo vaikka päällänsä isäntäänsä/emäntäänsä miellyttääkseen. Kokemusta on!

mutta eihän labradorista saa seisovaa lintukoiraa???????? en sen takia haluis metsästys koiraa kun niillä hirveesti energiaa ja kaipavat normaalia koiraa enemmän liikuntaa /tekemistä, ja ne kaikki jää kuitenkin minun vastuulle.

No mut ei kai niitä seisojia tarvi hirveesti trimmailla vai tarviiko?? Mä en ole trimmausasioista ollenkaan perillä. Onhan lk saksanseisojaki kiva rotu.

Siis itseasiassa villakoira nimenomaan on lintukoiraksi kehitetty. jalkoihinkin on alunperin leikattu ne pallukat, jotta jalat pysyy lämpimänä. Se villakoiran leikkaus on sitäkatsoen kehitettykin, että se lämmittää, mutta ei jää juostessa kiinni.

Niin, ja villakoiran voi leikata vaikka kaljuksi kesäisin ja sitten antaa karvan kasvaa ja ajella aina tarpeen mukaan. ei kaikki tykkää niistä kampauksista. Toisaalta se trimmaus ja harjaus on oma vaivansa, mutta toisaalta se ei karvasta joka paikkaa.

mutta eihän labradorista saa seisovaa lintukoiraa???????? en sen takia haluis metsästys koiraa kun niillä hirveesti energiaa ja kaipavat normaalia koiraa enemmän liikuntaa /tekemistä, ja ne kaikki jää kuitenkin minun vastuulle.

Kyllä sitä energiaa löytyy paljon muistaki ku metsästyskoirista. Kerro mitä rotuja sä ite sit tahtosit niin saat varmaan kommentteja ja neuvoja.

Uusimmat

Yhteistyössä