Kokemuksia Valeriaanan käytöstä unettomuuteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tilasin nyt kokeeksi 20tbl tuota TryptoValia verkkoapteekista, postikuluineen 14.20€ ja maksoinkin heti :) toivottavasti auttaa.

Tuota saa ihan normaaleista apteekeista, luontaistuotekaupoista ja isommista marketeistaki, tulee varmaan halvemmaksi jos tuo tuntuu toimivan. :) Cittarissa makso n. 12e 20 tbl paketti.

Ap: mahtavaa, että olet löytäny tuollasen oman toimivan yhdistelmän! :)

Meidän lähiapteekissa oli 20 tbl paketti 16 euroa ja se 40 tbl paketti oli lähemmäs 30 euroa vai oliko jopa ylikin. Verkkoapteekissa oli 40 tbl paketti postilaatikkoon toimitettuna 21 e.

Olen tosi tyytyväinen, että löysin vihdoin jotain, mikä toimii! Ja näyttää toimivan sullekkin, kaunishäntäinen orava. Mites muuten sun juurihoidettu hammas voi?

[QUOTE="aloittaja";24019407]Meidän lähiapteekissa oli 20 tbl paketti 16 euroa ja se 40 tbl paketti oli lähemmäs 30 euroa vai oliko jopa ylikin. Verkkoapteekissa oli 40 tbl paketti postilaatikkoon toimitettuna 21 e.

Olen tosi tyytyväinen, että löysin vihdoin jotain, mikä toimii! Ja näyttää toimivan sullekkin, kaunishäntäinen orava. Mites muuten sun juurihoidettu hammas voi?[/QUOTE]

Hammas on vielä vähän kipeä, mutta pärjäilen ihan hyvin, kiitos kysymästä. :) Toivotaan, ettei se tästä enää kipeydy, koska muuten menis juhannussuunnitelmat vähän pieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;24019509:
Hammas on vielä vähän kipeä, mutta pärjäilen ihan hyvin, kiitos kysymästä. :) Toivotaan, ettei se tästä enää kipeydy, koska muuten menis juhannussuunnitelmat vähän pieleen.

Hyvä juttu. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;24020085:
Voikohan tuo tryptoval aiheuttaa päänsärkyä? :confused: Mulla on parina päivänä nyt särkeny päätä ihan urakalla, eilen pistin sen vielä ukkosilman piikkiin, mutta tänään ei oo painostava keli. :(

En kyllä usko. Mä olen taipuvainen päänsärkyyn, mutta nyt ei oo yhtään ollu pää kipeänä. Voisko sun päänsärky liittyä siihen hampaaseen? Entä käytätkö kofeiinia aamuisin, jota olet vähentänyt? Kofeiinin vähennys saa mulla ainakin päänsäryn aikaiseksi.

En mie kestä kofeiinia. Tänään kyllä join kupillisen vihreää teetä, mutta en tiiä oisko se syynä. Ei ainakaan ennen oo ollut. :confused:
Mies saa melatoniinista päänsäryn, ja mieki yhen tietyn valmistajan melatoniinista, mutta ei luulis, että tuosta tryptovalista kumminkaan. Sehän muuttuu kehossa serotoniiniksi ja melatoniiniksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;24020315:
En mie kestä kofeiinia. Tänään kyllä join kupillisen vihreää teetä, mutta en tiiä oisko se syynä. Ei ainakaan ennen oo ollut. :confused:
Mies saa melatoniinista päänsäryn, ja mieki yhen tietyn valmistajan melatoniinista, mutta ei luulis, että tuosta tryptovalista kumminkaan. Sehän muuttuu kehossa serotoniiniksi ja melatoniiniksi?

Periaatteessa sun päänsärky voikin tulla tuosta. Löysin tällaisen jutun:

Valeriana on saanut USA:ssa elintarvike- ja lääkeviraston yleisesti turvalliseksi havaittu-
luokituksen, kun annos on 400-600 mg vesi- tai vesi-alkoholiuutosta päivässä (vastaa 1,5–2,2 g kasvia).

Valeriaanalla ei ole tunnettuja allergisia reaktioita. Sivuvaikutuksina saattaa joillakin esiintyä uneliaisuutta, väsymystä, rauhattomuutta, alilämpöisyyttä, pahoinvointia ja päänsärkyä.

Valeriaanaa käytetään laajalti unettomuuteen, hermostolliseen jännittyneisyyteen ja rauhattomuuteen.

Valeriaana tuli suosituksi Euroopassa ja Amerikassa 1800-luvulla lääkkeenä, kunnes barbituraatit syrjäyttivät
sen. Ihmistutkimuksista saatu tieteellinen näyttö osoittaa valeriaanan parantavan unen laatua varsinkin huonounisilla. Säännöllinen käyttö antaa paremman tuloksen kuin tilapäinen. Pidempään käytettynä teho paranee.

Valeriaanassa on lukuisia tunnettuja vaikuttavia yhdisteitä, joiden pitoisuudet vaihtelevat kasvupaikan ja kausien mukaan. Ihmiset reagoivat eri tavoin eri yhdisteisiin, minkä vuoksi yhdellä kasvirohdoksella on havaittu monia vaikutuksia.

Valeriaanasta tunnetaan noin 150 yhdistettä. Valeriaana standardoidaan usein haihtuvaöljyvalereenihapon mukaan 0,3 %: ksi tai 0,8 %:ksi. Tutkimuksissa valeriaanan vaikutuksina ontutkittu myös keskushermostovaikutuksia ja jännittyneiden sileiden lihasten rentoutumista.

Valeriaanan yhdisteiden yhteisvaikutus saattaa selittää valeriaanan laajavaikutteisuutta.
Unettomuudessa annostus on 400–900 mg (1,5–3 g juurta) vesi- tai vesi-alkoholiuutetta ½–1 tunti ennen nukkumaan menoa. Valeriana on hyvin siedetty 4–6 viikon käytössä.

Jännitystä laukaisemaan annostellaan 100 mg vesi- tai
vesi-alkoholiuutetta ennen stressaavaa tilaisuutta. Teenä käytettynä annostellaan 1,5–3 g juurta, lisätään kiehuvaa vettä ja annetaan hautua 5–10 minuuttia.

Valeriana on saanut USA:ssa elintarvike- ja lääkeviraston yleisesti turvalliseksi havaittu-
luokituksen, kun annos on 400-600 mg vesi- tai vesi-alkoholiuutosta päivässä (vastaa 1,5–2,2 g kasvia).

Valeriaanalla ei ole tunnettuja allergisia reaktioita. Sivuvaikutuksina saattaa joillakin esiintyä uneliaisuutta, väsymystä, rauhattomuutta, alilämpöisyyttä, pahoinvointia ja päänsärkyä.

Valerianan on havaittu lievästi vaikuttavan reaktioaikaan. Valeriana saattaa hidastaa ajatustyöskentelyä muutaman tunnin ajan nauttimisen jälkeen. Suuret annokset pitkään käytettynä ovat joillekin aiheuttaneet
riippuvuutta.

Käytettävä varoen maksan toimintaongelmien yhteydessä. Leikkausten jälkeen valeriaanan käyttöä ei suositella. Valeriaana saattaa tehostaa
rauhoittavien lääkkeiden vaikutuksia. Valeriaanan käyttö ei ole suositeltavaa ammattimaisessa
ajossa. Vaikka testeissä ei ole osoitettu valeriaanan toimivan rauhoittavien lääkkeiden tapaan, on syytä kuitenkin olla varovainen. Raskauden ja imeytyksen aikana ei ole suositeltavaan käyttää
valeriaanavalmisteita. Valeriaana ei suositella käytettävän keskushermostolääkkeiden ja beetasalpaajien kanssa samanaikaisesti. Alkoholi saattaa tehostaa valeriaanan vaikutusta.
Lähde: www.fennonatura.fi

Kaunishäntäinen orava, oletko täällä? Miten meni yö? Miten päänsärky?

Mä join yhden kupin illalla Yogin Bedtime Teetä (sis. mm. valeriaanaa). Sitten otin ennen nukkumaanmenoa yhden tabletin sitä DormiPlantia. Nyt olo oli ihan normaali koko yön ja nukuin ihan hyvin. Heräilyähän ei mikään maailman mahti multa ole pystyny poistaan, mutta tärkeintä on se, että en jää VALVOMAAN tuntikausiksi sänkyyn pyörimään. Tänään pitäis postilaatikkoon tipahtaa verkkoapteekin ostos eli se iso paketti Tryptovallia.

Onko muuten tietoa, kauan valeriaanaa saa käyttää yhteen soittoon?

Mulla ei oo tietoa tuosta valerianan pitkäaikasesta käytöstä, turvallisinta on varmaan pitää taukoja välillä. Ei muuten säre päätä, ainakaan niin paljoa ku eilen! Eilen otin vaan yhen tryptovalin, niin se varmaan selittää. Väsyttää kyllä ihan järkyttävän paljon aina aamusin, pitäis saaha joku kiva startti aamulle.

Hyvät yöunet on ehkä parasta mitä tiiän. :) Viime yönä vielä kivasti ropisi sade ikkunaan! :heart:

Nyt tuli verkkoapteekin TryptoValit. Tänä iltana otan niitä 2 tablettia ja jätän Dormiplantin ja Unihiekan kaappiin. Mulla ei ole kyllä yhtään päänsärkyä. Mä juon aamuisin kofeiinia,joten se piristää.

Illalla en juonu mitään uniteetä. Otin kaksi TryptoVallia ja sit sitä Night rescue suihketta. Pian alkoi kovasti väsyttää ja nukahdin heti ku sain pään tyynyyn. Klo 2 heräsin, enkä saanu unta. Pyörin sängyssä parisen tuntia. Aamulla sit ylös klo 6 ku lapset heräs. :(

Höh. : / Mie otin normilääkkeet ja tryptovalin, nukuin kyllä ihan hyvin, mutta oisin paremminki voinu nukkua. Taas väsyttää ja jumittaa monta tuntia. |O

Eilen rauhotti paniikkifiiliksiä passiflorapillerit, ne on kyllä mahtavia! :heart:

Nostelen tätä nyt ku törmäsin uuteen TryptoValin tapaseen merkkiin, oli vielä paljon halvempiki. Ja näköjään voimakkaampiaki, silti saa ottaa 1-2 tbl/vrk! :O
Sleep Well valeriaana/l-tryptofaani 60 tabl. - 12.50EUR : Terveysasema.fi- hyvinvointia verkosta
Noissa on valerianauutetta 250mg ja l-tryptofaania 200mg per pilleri, TryptoValissa on valerianaa 150mg ja l-tryptofaania 200mg.

Nyt kun nuo TryptoValit loppuu, niin ihan varmasti kokeilen ostaa Sleep Wellia! Ei sillä, että tarttisin isompia annoksia, vaan ku TryptoValia tartten 2 tbl/vrk, niin noilla pärjäisin ehkä yhellä. Silloin saisin yhen paketin kestämään 2kk.

Hirveesti ihmiset luettelee lääkkeitä täällä... Valeriana-teetä olen itse juonut, mikä kyllä auttaa, mutta suosittelen meditaatiota, youtubesta voi helposti ladata noita ohjattuja meditaationauhotteita joilla helposti rentoutuu ;)

olen syönyt yhtä merkkiä valeriaanaa joka on hyvä jota osaan annostella. sitten nää suomalaiset 8sininen uni on lasten laulun nimi) aiheuttivat rintakipuja ja annosmäärä on merkitty 1-2 ja 200-400, voiko olla epämääräsempää. suomalisiin on lisätty lisäaineita, ne eivät ole puhtaita, alan kasvattamaan omat valeriaanat niin ei tarvi puhdasta lääkeainetta lennättää tänne jostain epsaniasta.Ja siltikin mieluiten lennätelen ne tänne espaniasta kun syön lisä aineita.

En käsitä, miksi ensinmainittu aiheutti oudon ja levottoman olon, mutta tuo toinen toimii.[/QUOTE]

Mulle toi B-vitamiini jota Tryptomax sisältää tuo sydämmentykytyksiä ja ylivirittyneen olon. Jos on heikko hermosto näin saattaa käydä.

Hirveesti ihmiset luettelee lääkkeitä täällä... Valeriana-teetä olen itse juonut, mikä kyllä auttaa, mutta suosittelen meditaatiota, youtubesta voi helposti ladata noita ohjattuja meditaationauhotteita joilla helposti rentoutuu ;)

Myös ostin valeriaanateetä paketin ja kokeilin yhden pussin. Nukahdin pian.

Mietityttää se, onko se hyväksi maksalle? Satunnaiskäyttäjän riskit? Monestihan nuo luontaismömmöt aiheuttavat maksatoksisuutta, en halua tuhota maksaani jonkun teen takia!

Yhteistyössä