Kolmenkympin KRIISI!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs kolmeymppinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eräs kolmeymppinen

Vieras
En tiedä onko kyseessä oikeasti kolmenkympinkriisi, vaikka toki tuo 30v tuleekin tänä vuonna täyteen. Haluaisin mielipiteitä ja keskustelua ja kokemuksia auttamaan minua näkemään elämäni tilanteen ja mahdollisuudet. Nyt koen olevani jotenkin umpikujassa.

1). Lapset. Mulla on perhe, mies ja kaksi lasta. 3,5v sekä 2v. Ovat olleet päiväkodissa viime syksystä lähtien kun palasin työhön n. 4 vuoden tauon jälkeen. Tein keikkatöitä hoitovapailla ja äitiyslomilla kyllä.

Tunnen riittämättömyyttä, etten ehdi olla tarpeeksi heidän kanssaan. Jos olisi taloudellisesti mahdollista, olisin edelleen kotonatai tekisin edes lyhennettyä työaikaa. Koen jääväni paljosta paitsi. Aika menee niin nopeasti ja lapset kasvavat hujauksessa.

2.) Työ. Haluaisin tehdä jotain muuta. Nykyinen työni ei enää tarjoa muuta kuin palkan. En ole enää kiinnostunut niistä asioista ja olen pohtinut ihan jonkun toisen alan opintoja. 3-vuorotyö ei enää houkuta.

3.) Se opiskelu. Miksi sitten lähtisin opiskelemaan? En tiedä yhtään.. :D Tulisinko toimeen taloudellisesti kokopäiväopiskelijana? Mieheni palkka on huonompi kuin omani, ollaan siis molemmat aika köyhiä.. :D

4.) Raha. Sitä tosiaan on liian vähän. Tuntuu että kaikilla oman ikäisilläni on kivat talot ja autot. Meillä on velkaa talosta, joka on aika mittavan remontin tarpeessa. On toki katto pään päällä.. Autot on vanhoja mutta toimii.

5.) Elämä ja onnellisuus. Haluaisin olla onnellinen nykyhetkessä ja välillä olen jopa siinä onnistunut, olemaan tyytyväinen ja elää hetkessä. Niin kai sitä kuuluukin. Olen kyllä oppinut myös positiivisemmaksi, kaipa se ikä tuo myös näkökulmia. Silti nämä yllämainitut asiat vetävät mielen matalaksi. Tätäkö elämä on? Töistä kotiin kotoa töihin eikä missään pysty antamaan täyttä panostaan kun miettii joko kotiasioita tai muita huolia.. :/

Hyvät ihmiset, kertokaa miten olette ratkaisseet näitä pulmia, en usko olevani yksin näiden kanssa.. Haluaisin kuulla mietteitänne samoista asioista ja muistakin, elämästä yleensä.

Mietin vähän samoja mietteitä. Olen 31v kolmen lapsen äiti. Meilläkin talosta lainaa vielä pitkäksi aikaa, mutta se ei stressaa, en tiedä ketään joka on tässä iässä maksanut talonsa ja muutenkin asumisesta pitää maksaa kuitenkin oli lainaa tai ei.

Minullakin on kolmivuorotyä hoitoalalla ja haluaisin opiskella päivätyön amk:ssa. Olen miettinyt liitonrahalla opiskelua tai että opiskelen monimuotona vain pari päivää viikossa koululla ja loput etänä työn ohessa. Mielummin kolme vuotta rahallisesti tiukemmalla kuin 35 vuotta työssä joka ei nappaa.

ja meilläkin on pari vanhaa autoa pihassa. On kuitenkin kiva että on millä liikkua eteen ja taakse näppärästi..

Parhaiten osaa arvostaa omaansa kun ei vertaile mitä muilla on. Itse olen oikein tyytyväinen mitä olen elämältä saanut. On perhe, lapset, koti, työ, mies, ystäviä, mielenterveys, fyysistä terveyttä... Ja vaikka mitä!

Älä liikaa mieti! Tosin opinnoista kannattaa jutella vaikka työkkärissä mitä mahdollisuusksia on olemassa. Muuten, mene päivä kerrallaan ja keskity vain omaan itseen ja perheeseen ja muut elää tavallaan omine rikkauksineen ja saavutuksineen.

Kiitoksia kommenteista! :)

Ei ollut tarkoitus korostaa erityisesti rahan merkitsevyyttä ja haluan sanoa, että mielelläni eläisin vaikka köyhänä mutta onnellisena.

Mietin vähän samoja mietteitä. Olen 31v kolmen lapsen äiti. Meilläkin talosta lainaa vielä pitkäksi aikaa, mutta se ei stressaa, en tiedä ketään joka on tässä iässä maksanut talonsa ja muutenkin asumisesta pitää maksaa kuitenkin oli lainaa tai ei.

Minullakin on kolmivuorotyä hoitoalalla ja haluaisin opiskella päivätyön amk:ssa. Olen miettinyt liitonrahalla opiskelua tai että opiskelen monimuotona vain pari päivää viikossa koululla ja loput etänä työn ohessa. Mielummin kolme vuotta rahallisesti tiukemmalla kuin 35 vuotta työssä joka ei nappaa.

ja meilläkin on pari vanhaa autoa pihassa. On kuitenkin kiva että on millä liikkua eteen ja taakse näppärästi..

Parhaiten osaa arvostaa omaansa kun ei vertaile mitä muilla on. Itse olen oikein tyytyväinen mitä olen elämältä saanut. On perhe, lapset, koti, työ, mies, ystäviä, mielenterveys, fyysistä terveyttä... Ja vaikka mitä!

Älä liikaa mieti! Tosin opinnoista kannattaa jutella vaikka työkkärissä mitä mahdollisuusksia on olemassa. Muuten, mene päivä kerrallaan ja keskity vain omaan itseen ja perheeseen ja muut elää tavallaan omine rikkauksineen ja saavutuksineen.

Jos sairaanhoitajaksi meinaat lukea, niin et tod. pysty tekemään samalla töitä ja opiskelemaan. Kun sinulla on nuo pienet lapsetkin.

Meidän luokalla moni yrittää, mutta yhtä moni on ihan uupunut ja keksii muuta ratkaisua.

Ei mulla tuollaisia kriisejä... voi kun oliskin vain tuollaisia. Mun miehellä oli aikanaan kolmenkympin kriisi, ja se ilmeni niin että se harrasti seksiä niin monen naisen kanssa kuin suinkin vaan pystyi. Silloin me ei oltu yhdessä vielä, mutta sen seksiriippuvuus on johtanut sairaalloiseen mustasukkaisuuteen. Kun sitten minä saavutin sen kolmenkympin iän niin se alkoi syytellä mua jatkuvasti pettämisestä ja valehtelusta. Eli just siitä mitä se oli itse siinä iässä tehnyt.

Menetin siis mieheni hänen kolmenkympin kriisilleen. Siinä kaikki mitä mä tiedän kolmenkympin kriisistä. Isoissa murheissa on se hyvä puoli ettei pienemmät jaksa kiinnostaa.

Ei tuo ap:n "kriisi" kuulosta mitenkään olevan ikäsidonnainen. Ehkä olet vaan elänyt tähän asti elämääsi "niin kuin kuuluu" ja nyt on eka kerta kun alat oikeasti miettiä että mitä haluaisitkaan? Eli nyt on laitettu raksit ruutuihin "koulu, työ, puoliso, talo, lapset" ja ohhoh, suuri onnellisuus ei vallannutkaan mieltä vaikka kaikki yhteiskunnan odotukset on täytetty. Kannattaa siis alkaa tosissaan miettiä mitä SINÄ haluaisit elämältä, sen sijaan että vain suoritat sitä mittamerkki toisensa jälkeen jonkin valmiin kaavan mukaisesti.

Mä alan lähestyä 40 ja alan olla sinut sen ajatuksen kanssa että "elämä on". Työ ei tuntuisi välillä mukavalta ja vaihtelulta jos elämässä olisi vain se. Jos taas olisin 24/7 kotona lasten kanssa niin kyllä siitäkin hohto menisi. Kun käy töissä, on aina niin mukava palata kotiin. Ei missään ole mieltä jollei ole kontrastia. Itse opiskelen vasta nyt uudemman kerran, työnohessa. Meillä lapset aloitellut koulun ja omat opinnot tuntuu sopivan tähän kohtaan paremmin. Taloudellisestikin vähän parempi tilanne jo nyt kuin verrattuna sinne 30 vuotiaaseen.

Ei kannata pohtia liikaa vaan koittaa mennä elämän mukana. Elämässä joutuu tekeen aika paljon sellaista tasapaksua juttua. Mutta itse jotenkin näen sen nykyään juurikin vastakohtana sille kivalle. JOS aina olis kivaa, niin eihän se enää oliskaan niin hohdokasta?

Yhteistyössä