Kommentoikaa tätä kaason puhetta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;27324366:
Olkoon vaan idiootteja, mutta sikäli mikäli olet siskoasi vanhempi, niin sinulla varmaan sen verran älliä, että jätä tuon koko asian mainitsematta, koska loukkaat samalla niitä, jotka sillä paikkakunnalla asuvat. Ihan sama, vaikka siskosi olisi puhut siitä kuinka paljon. Keskity positiivisiin asioihin, niin et nolaa itseäsi. Samoin jättäisin tuon ensimmäisen "mua jänskättää" -kappaleen väliin. Mene suoraan asiaan.

En kyllä ymmärrä miten herkkänahkaisia ihmiset ovat, jos kerron että siskoni on päättänyt pysyä erossa saman paikkakunnan miehistä. Eihän siinä kerrota mitenkään syytä miksi ei tahdo heitä tapailla. Periaatteen takana voi olla mitä tahansa. Esim se että tahtoo itsekin sieltä pois. Kuten tahtoivatkin molemmatkin ja muuttivat pois yhdessä.

Ihan liian imelää. Ja liian PITKÄ! Kukaan ei jaksa kuunnella yli puoleen väliin. Tämä satu on tylsä, yrität saada itsesi juhlien keskipisteeksi kertomalla "koskettavan rakkaustarinan". Karsi 80% tuosta kirjoituksesta, jätä vain tärkeät asiat: sisko on rakas, päivä on tärkeä, olet onnellinen hääparin puolesta, toivot onnellista tulevaisuutta.

[QUOTE="vieras";27324412]Puheet ovat vähän kuin matkalaukut. Pakkaa ne kumpikin täyteen kaikkea, mitä arvelet tarvitsevasi. Ja sitten ota puolet pois.[/QUOTE]

Tuosta karisee siinä jo tavaraa pois, kun sen "puhuu" eikä lue tota tekstiä suoraan.

En kuitenkaan halua enkä aio pitää puhetta joka on tyyliin "tervetuloa ja onnea". Kyllä puheessa saa sitä puhetta olla. Ei sen tarvi olla viisi lausetta.

[QUOTE="alkup";27324424]Tuosta karisee siinä jo tavaraa pois, kun sen "puhuu" eikä lue tota tekstiä suoraan.

En kuitenkaan halua enkä aio pitää puhetta joka on tyyliin "tervetuloa ja onnea". Kyllä puheessa saa sitä puhetta olla. Ei sen tarvi olla viisi lausetta.[/QUOTE]

Joo, pitäähän siinä vähän substanssia olla ja jokunen hauska anekdootti. Mutta olen siinä mielessä samaa mieltä, että tuo tuppukylähomman jättäisin itse pois. Se on kuitenkin varmaan monen sukulaisenne kotipaikka. Jokaisen huumorintajua ei tiedä kumminkaan. Toisaalta, puhehan on hääparille. Mutta silti, jotenkin positiivisemmin ilmaisisin, sen että vaikka piti mennä kauemmas kalaan, löytyi se ihana saalis sitten kuitenkin lähempää.

Ihan liian imelää. Ja liian PITKÄ! Kukaan ei jaksa kuunnella yli puoleen väliin. Tämä satu on tylsä, yrität saada itsesi juhlien keskipisteeksi kertomalla "koskettavan rakkaustarinan". Karsi 80% tuosta kirjoituksesta, jätä vain tärkeät asiat: sisko on rakas, päivä on tärkeä, olet onnellinen hääparin puolesta, toivot onnellista tulevaisuutta.

Olen ollut lukuisissa häissä. Ja olen aina pettynyt, jos puheen pitäjä on pitänyt lyhyen puheen. Minusta on ollut ihanaa kuulla esim. isän mietteitä tyttären kasvamisesta ja mietteitä siitä kun tytär on alkanut selvästi vakavasti tapailla jotain miestä. Puhujat ovat olleet laidasta laittaan, toiset hyvin supliikkeja ja toiset kankeammin puhuvia ja kaikkea siltä väliltä. Ja aina olen ajatellut, että kertoisipa toi vielä vähän lisää.

Mutta täällä palstalla nyt kaikki häihin liittyvä on aina kiellettyä ja väärin. Maistraatissa vaan kaikki ja ilmoitus tekstiviestillä läheisille. Mielellään lyhyesti sekin. Eikö?

Ja miksi alkaa kertomaan edes sitä, että olen onnellinen heidän puolestaan? Kyllähän sen nyt kaikki tietää. Mitä suotta.

[QUOTE="vieras";27324434]Joo, pitäähän siinä vähän substanssia olla ja jokunen hauska anekdootti. Mutta olen siinä mielessä samaa mieltä, että tuo tuppukylähomman jättäisin itse pois. Se on kuitenkin varmaan monen sukulaisenne kotipaikka. Jokaisen huumorintajua ei tiedä kumminkaan. Toisaalta, puhehan on hääparille. Mutta silti, jotenkin positiivisemmin ilmaisisin, sen että vaikka piti mennä kauemmas kalaan, löytyi se ihana saalis sitten kuitenkin lähempää.[/QUOTE]

Ei olla kotoisin sieltä. Äitini päätyi sinne uuden miehensa mukana ja on itsekin muuttanut sieltä jo pois. Siskoni vain jäi sinne silloin, kun oli jo aloittanut opiskelut.

Ja en kirjoittanut tuppukylä. Eikä se sellainen olekaan. Käytin vain Tuppulaa kun se tuli ekana mieleen. En tiedä olisiko se kuulostanut sinusta yhtä pahalta, jos siinä lukisi vaikkapa Vantaa?

[QUOTE="alkup";27324452]Ei olla kotoisin sieltä. Äitini päätyi sinne uuden miehensa mukana ja on itsekin muuttanut sieltä jo pois. Siskoni vain jäi sinne silloin, kun oli jo aloittanut opiskelut.

Ja en kirjoittanut tuppukylä. Eikä se sellainen olekaan. Käytin vain Tuppulaa kun se tuli ekana mieleen. En tiedä olisiko se kuulostanut sinusta yhtä pahalta, jos siinä lukisi vaikkapa Vantaa?[/QUOTE]

No se ajatus siitä, että sitä asuinpaikkaa katsotaan vähän nenänvartta pitkin (se ajatus minulle tuli mieleen) ei tunnu oikein sopivan tähän teemaan, että kerrotaan siskosta hyviä asioita. Mutta kuten sanottu, sinähän sen puheen pidät. :) Hyvä siitä tulee, kun sinulla on vielä hyvin aikaakin sitä hioa.

[QUOTE="alkup";27324438]Olen ollut lukuisissa häissä. Ja olen aina pettynyt, jos puheen pitäjä on pitänyt lyhyen puheen. Minusta on ollut ihanaa kuulla esim. isän mietteitä tyttären kasvamisesta ja mietteitä siitä kun tytär on alkanut selvästi vakavasti tapailla jotain miestä. Puhujat ovat olleet laidasta laittaan, toiset hyvin supliikkeja ja toiset kankeammin puhuvia ja kaikkea siltä väliltä. Ja aina olen ajatellut, että kertoisipa toi vielä vähän lisää.

Mutta täällä palstalla nyt kaikki häihin liittyvä on aina kiellettyä ja väärin. Maistraatissa vaan kaikki ja ilmoitus tekstiviestillä läheisille. Mielellään lyhyesti sekin. Eikö?

Ja miksi alkaa kertomaan edes sitä, että olen onnellinen heidän puolestaan? Kyllähän sen nyt kaikki tietää. Mitä suotta.[/QUOTE]

Siskon suusta tarina on imelä. Jos kertojana olisi isä, niin asia olisi eri.

[QUOTE="vieras";27324466]No se ajatus siitä, että sitä asuinpaikkaa katsotaan vähän nenänvartta pitkin (se ajatus minulle tuli mieleen) ei tunnu oikein sopivan tähän teemaan, että kerrotaan siskosta hyviä asioita. Mutta kuten sanottu, sinähän sen puheen pidät. :) Hyvä siitä tulee, kun sinulla on vielä hyvin aikaakin sitä hioa.[/QUOTE]

Aion kahlata nettiä läpi ja miettiä vielä muita juttuja muutenkin. Ja työstää puhetta ja tosiaan tarkoitus on että siinä vaiheessa kun sen pidän niin osaan sen tosiaan ulkoa niin, että ei tarvi tuijottaa paperia. Ja toivon myös että se siinä vaiheessa ei enää kosketa itseäni niin että ainakin yhden naukun jälkeen saan sen pidettyä ilman isompia tunteiluja. :D

[QUOTE="alkup";27324486]Aion kahlata nettiä läpi ja miettiä vielä muita juttuja muutenkin. Ja työstää puhetta ja tosiaan tarkoitus on että siinä vaiheessa kun sen pidän niin osaan sen tosiaan ulkoa niin, että ei tarvi tuijottaa paperia. Ja toivon myös että se siinä vaiheessa ei enää kosketa itseäni niin että ainakin yhden naukun jälkeen saan sen pidettyä ilman isompia tunteiluja. :D[/QUOTE]

Eikä se mitään haittaa, vaikka silmä kostuisikin:)

muokkaisin tota syntymä/-lapsuusosiota. Jättäsin pois kokonaan puheet poikavauvasta. Muutenkin hiukan tiivistystä. Puheella saa toki olla jonkinverran mittaa mutta jaarittelua ei kukaan jaksa kuunnella.

Siskon suusta tarina on imelä. Jos kertojana olisi isä, niin asia olisi eri.

No nyt en ihan ymmärrä? Miksi se on siskon kertomana imelä, mutta isä saa kertoa tyttärestään tuohon tyyliin? Onko siis ihan absurdi ajatus,että pikkusisko on ollut niin tärkeä? Tuossa ei kuitenkaan ole mitään liioteltua. Olen ollut siskolleni paljon enemmän kuin sisko. Ottanut hänestä vastuuta ja kantanut huolta. 11vuoden ikäerolla minulla on häneen hyvin äidillinen suojeluvaisto.

[QUOTE="vieras";27324501]Eikä se mitään haittaa, vaikka silmä kostuisikin:)[/QUOTE]

Ei se haittaa mutta toivon että pääsisin puheen läpi niin, että en isommin antaisi valtaa tunteille koska siinä voi käydä huonosti. :D Mutta aion valmistautua, koska haluan todella pitää sen puheen.

Tykkäsin puheesta. Ainoastaan häiritsi se ensimmäinen pidempi kappale, jossa mainostat, että tietysti pidät puheen, mutta hermostuttaa. Voisiko sen muotoilla jotenkin toisin?

[QUOTE="vieras";27324540]Tykkäsin puheesta. Ainoastaan häiritsi se ensimmäinen pidempi kappale, jossa mainostat, että tietysti pidät puheen, mutta hermostuttaa. Voisiko sen muotoilla jotenkin toisin?[/QUOTE]

Voi ja ajattelin että se tulee luontevammin ihan siinä hetkessä kun sen vain sanoo ja toteaa eikä jaarittele. Mutta tuli vaan naputeltua pitkästi.

Kerron vielä, että minä tosiaan olen hoitanut siskoani paljon. Äitimme ei ole vauvaa kylvettänytkään varmaan koskaan ja on sen itsekin siis myöntänyt. Muistan että kerran näytti minulle miten se tehdään, mutta sitten minä halusin hoitaa sen. Ja kylvetin siskoni myös 2v ikäiseksi asti aina, kun tarvi. Vanhempamme erosivat siskoni ollessa 8kk. Muutin ensin äidin mukaan, mutta siskoni ollessa 2v menin isän luokse koska äiti muutti uuden miehensä kanssa yhteen enkä pitänyt tästä miehestä. Sen jälkeen näin tietysti siskoani vähemmän, mutta läheinen suhde säilyi ja olen mm. opettanut häntä uimaan, opettanut päiväkuivaksi ja aina kun olin äidin luona niin ihan joka hetki oli siskoni siinä läsnä.

mä kertoisin pätkän tuosta syntymästä,pätkän jostain lapsuuden muistosta,pätkän nuoruudesta ja nyt sitten tästä hetkestä.Tarinoissa voisi olla jotain hauskaakin jolle voisi nauraa.Nuo muistelot sopisi hyvin kun olet morsiamen sisko,et pelkästään kaaso.

[QUOTE="alkup";27324584]Kerron vielä, että minä tosiaan olen hoitanut siskoani paljon. Äitimme ei ole vauvaa kylvettänytkään varmaan koskaan ja on sen itsekin siis myöntänyt. Muistan että kerran näytti minulle miten se tehdään, mutta sitten minä halusin hoitaa sen. Ja kylvetin siskoni myös 2v ikäiseksi asti aina, kun tarvi. Vanhempamme erosivat siskoni ollessa 8kk. Muutin ensin äidin mukaan, mutta siskoni ollessa 2v menin isän luokse koska äiti muutti uuden miehensä kanssa yhteen enkä pitänyt tästä miehestä. Sen jälkeen näin tietysti siskoani vähemmän, mutta läheinen suhde säilyi ja olen mm. opettanut häntä uimaan, opettanut päiväkuivaksi ja aina kun olin äidin luona niin ihan joka hetki oli siskoni siinä läsnä.[/QUOTE]

Anteeksi nyt vaan, mutta kuulostat TODELLA omahyväiseltä ja siskosi omivalta. Asuitte eri paikoissa siskon täytettyä 2v, joten ette ole kuitenkaan kasvaneet yhdessä. Ja noi kylvetys- ja vaipanvaihtojutut kuulostaa lähinnä oman äitinne dissaamiselta.

Yhteistyössä