Konfirmaatio ja muut sisarukset (isoissa perheissä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä ensimmäisellä kohta konfirmaatio. Ite ajattelin että tottakait otetaan kaikki muutkin lapset (5) mukaan kirkkoon.
Mutta mitä puhunut muiden kanssa niin suurin osa tuntuu jättävän osan tai kaikki sisaruksista kotiin tai hoitopaikkaan. Ja olen itekin saanut useamman tarjouksen että joku voi ottaa nuo muut lapset siksi aikaa.
Olenko ihan outo kun ajattelen että sille ripille pääsevälle on kuitenkin aika tärkeää että sisaruksetkin on mukana tilaisuudessa. Eihän nuo edes muuten käsitä edes miksi jotain juhlitaan.

Minulle ei olisi tullut mieleenkaan jattaa sisaruksia kotiin tuommoisesta tilaisuudesta. Meilla muutenkin koko perhe osallistuu muitten perheenjasenten tarkeisiin tapahtumiin. Meilla se on itsestaan selvyys,,,, muilla ehka ei.

(4 lasta)

Tottakait nuo sisarukset tulee sitten itse juhliin mutta tuntuu että suurin osa ei kirkkoon ota heitä. Ymmärrän toki jos on monta pientä (alle kouluikäisiä) niin sitten tekee muita järjestelyjä mutta täällä tuttavapiirissä jää kouluikäisetkin kotiin.

Mä oon ajatellut konfirmaation olevan perhetapahtuma. Meillä myös esikoinen pääsee pian ripille eikä ole tullut mieleenikään, etteikö pikkusisaret tulisi kirkkoon mukaan. Ja mihin he menisivätkään, kun tutut on kirkkoon kutsuttu.

Niin siis en tiedä minkä ikäisiä muut lapsesi ovat, mutta jos vaan jaksavat istua hiljaa paikoillaan sen ajan niin ottaisin mukaan. Jos eivät, niin sitten jättäisin jonnekin hoitoon ja tulisivat sitten vasta juhlaan. On se aika pitkä aika pienelle lapselle istua siellä hiljaa...

Ota ihmeessä mukaan, jos sun lapset eivät ole niitä, jotka huutavat ja möykkäävät siellä kirkossa, juoksevat pitkin käytäviä ja kolistelevat tyhjien pennirivien välissä. Mun mielestä lapset on kirkossa täysin jees, mutta kyllä ne sielläkin jonkunlaisessa ruodussa vois pitää, niin kuulisi edes, mitä pappi puhuu tai joku laulaa (jos esityksiä).

Ota ihmeessä mukaan, jos sun lapset eivät ole niitä, jotka huutavat ja möykkäävät siellä kirkossa, juoksevat pitkin käytäviä ja kolistelevat tyhjien penKKirivien välissä. Mun mielestä lapset on kirkossa täysin jees, mutta kyllä ne sielläkin jonkunlaisessa ruodussa vois pitää, niin kuulisi edes, mitä pappi puhuu tai joku laulaa (jos esityksiä).

Typon korjaus...:D

Jos rippikoulun taholta ei ole toisenlaista viestiä tullut, niin ota ihmeessä pienemmät sisarukset mukaan. Mä olen yhden kerran ollut rippijuhlissa, joissa riparin taholta oli esitetty, että jokaista konfirmoitavaa kohtaan tulisi enintään 4 omaista. Tämä siksi, että konfirmoitavia oli paljon ja kirkko oli pieni.

Mä olen monta kertaa kuullut että ihan kamalasti porukkaa/konfirmoitava ei mahdu kirkkoon. Harvoin todellakaan muita sukulaisia oman perheen lisäksi ja joskus rajattu ihan vaan vanhempiinkin.
Ja haluaako ne pienemmät sisarukset sinne oikeasti tulla? Tylsää hommaa istua hiljaa kun kestääkin aika kauan.

Meillä on ollut nyt kahden isomman konfirmaatio ja olemme olleet läsnä koko perheenä ( yht. 5 lasta). Olemme sopineet etukäteen, että joku lähtee tarvittaessa pienimmän kanssa ulos ( isompi sisarus tai kummitäti). Helatorstaina kuopus jaksoi kuitenkin konfirmaatiojumalanpalveluksen ajan olla ihan nätisti ja hiljaa vaikka etukäteen hieman jännittikin. Muutkin lähisukulaiset ovat olleet kirkossa samalla periaatteella.

Ota ihmeessä mukaan, jos sun lapset eivät ole niitä, jotka huutavat ja möykkäävät siellä kirkossa, juoksevat pitkin käytäviä ja kolistelevat tyhjien pennirivien välissä. Mun mielestä lapset on kirkossa täysin jees, mutta kyllä ne sielläkin jonkunlaisessa ruodussa vois pitää, niin kuulisi edes, mitä pappi puhuu tai joku laulaa (jos esityksiä).

Mutta mistä sitä teitää ja miten lapset voivat edes oppia, jos heitä ei koskaan kirkkoon mukaan oteta.

Ja jaksamisesta. Viime kesänä. Oltiin 5 ja 2 vuotiaiden tyttöjen kanssa rippikirkossa ja valittiin paikka niin, että voin tarpeentullen lähteä heidän kanssaan ulos. Pitkähän se oli pienten istua ja lopun ajan oltiinkin ulkona ja niin sielä oli moni muukin lasten kanssa.

Yhteistyössä