Korkeakouluun vanhemmalla iällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaakeliuuni79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaakeliuuni79

Vieras
Olen 38-vuotias naishenkilö ja työhistoriani on lähinnä toimiston pätkähommia. Yhteensä työkokemusta on kertynyt 10 vuotta, josta 7 vuotta noita erilaisia konttorihommia (toimistoassistentti, ostoassistentti, asikastukihenkilö tms.). 3 vuotta sitten on esim. tuotantotyötä ja varastotyötä.

Olen aikoinani päässyt useampaan korkeakouluun (ml. Kauppakorkea ja Tekninen Korkeakoulu). Uskoisin, että se onnistuisi vieläkin. Tällä hetkellä olen vakiduunissa, mutta työ on todella epätyydyttävää, palkka huono eikä minkäänlaisia etenemismahdollisuuksia ole. Olen kuitenkin päättänyt olla tässä duunissa ja säästää rahaa tulevia opintoja varten. Joskus 2018 voisin aloittaa, melkein 40-vuotiaana. Valmis olisin siis varmaan 45-vuotiaana.

Mutta mikä on semmoinen akateeminen tutkinto jolla saisi töitä tuossa iässä kun huomioi, ettei mitään kovin merkittäviä työkokemuksia ole? Lääkäri varmaan sais töitä varmasti, mutta en ole oikein sen tyyppinen. Luulen, että minulle parhaat vaihtoehdot olisivat tekninen tai kaupallinen ala. Mutta mikä on sinun näkemys, mistä irtoisi parhaiten koulutusta vastaava työtä kohtuupalkalla?

Toki voi olla jotain muutakin koulutusta (AMK tai joku ihan muu linja), jossa tälläisiä mahdollisuuksia olisi.

Vanhemmalla iällä kannattaa valita ala, jossa voi itse perustaa firman. Oikeustiede on yksi sellainen. Uskovainen ei tarvitse olla teologiseen tiedekuntaan, teologiaa voi opiskella myös kulttuurisesta näkökulmasta.

Vanhemmalla iällä kannattaa valita ala, jossa voi itse perustaa firman. Oikeustiede on yksi sellainen. Uskovainen ei tarvitse olla teologiseen tiedekuntaan, teologiaa voi opiskella myös kulttuurisesta näkökulmasta.

Joo. Ittelle toi oikeustiede on kyllä poissuljettu. Taipumukseni on enemmän matemaattis-loogisia. Kauppakorkean lyhyitä kirjoja jaksasin lukea (ok kenties pidempiäkin, mutta siellä voi kuitenkin poimia ne oleelliset). Olen laiska lukija ja ne kirjapinot mitä oikis tarjoaa on liikaa. Jo pääsykoevaiheessa.

Kai se on tuo Aalto-yliopisto se mun suunta. Tekniseen korkeakouluun pääsisin varmaan aika helpolla, mutta siellä opiskelu olisi raskaampaa. Kauppakorkeaan pääsy vaikeampaa, opiskelu helpompaa. Tuo on mun mielikuva.

Toisaalta jos sinne tekniseen korkeakouluun pääsisi, niin mikähän linja vois olla... TUTA kiinnostais kenties, mutta taitaa sitten olla niin että sinne se pääsy sitten ei oliskaan niin helppoa.

Joo. Ittelle toi oikeustiede on kyllä poissuljettu. Taipumukseni on enemmän matemaattis-loogisia. Kauppakorkean lyhyitä kirjoja jaksasin lukea (ok kenties pidempiäkin, mutta siellä voi kuitenkin poimia ne oleelliset). Olen laiska lukija ja ne kirjapinot mitä oikis tarjoaa on liikaa. Jo pääsykoevaiheessa.

Kai se on tuo Aalto-yliopisto se mun suunta. Tekniseen korkeakouluun pääsisin varmaan aika helpolla, mutta siellä opiskelu olisi raskaampaa. Kauppakorkeaan pääsy vaikeampaa, opiskelu helpompaa. Tuo on mun mielikuva.

Toisaalta jos sinne tekniseen korkeakouluun pääsisi, niin mikähän linja vois olla... TUTA kiinnostais kenties, mutta taitaa sitten olla niin että sinne se pääsy sitten ei oliskaan niin helppoa.

Jees, tekninen teettää enemmän työtä ja TUTA olis niistä se helpoin vaihtoehto kun siinä ei nyt hulluna erikoistuta oikein mihinkään.
Se on niin kauppakorkean ja tekniikan välistä ja kauppakorkean asiat on niin läpsyttelyä kuin olla ja voi.
Kauppakorkeasta et välttämättä valmistu kuin kaupan kassalle tuossa iässä, joten valitisin sinuna mieluummin teknillisen enemmin.

Aika turhaa tolla työhistorialla. Lisäkoulutuksesta voi olla hyötyä jos on rautainen työhistoria, mutta koulutus ei riitä "ylemmälle tasolle". Mutta se, ettei koskaan ole päässyt kunnon työuralle... no se koulutus siihen ei auta sitten yhtään. Vähän sama kuin ne maisterit jokka ei saa duunia tai pärjää, niin lukee ittensa tohtoreiksi eikä edelleenkään saa duunia.

Jees, tekninen teettää enemmän työtä ja TUTA olis niistä se helpoin vaihtoehto kun siinä ei nyt hulluna erikoistuta oikein mihinkään.
Se on niin kauppakorkean ja tekniikan välistä ja kauppakorkean asiat on niin läpsyttelyä kuin olla ja voi.
Kauppakorkeasta et välttämättä valmistu kuin kaupan kassalle tuossa iässä, joten valitisin sinuna mieluummin teknillisen enemmin.

Well, eipä ne kauppakorkean asiat mitään läpsyttelyä ole. Usko ihan huviksesi.

Voit myös käyttää työkkärin ammatinvalintapsykologin palveluita, jos haluat jonkin kanssa keskustella eri vaihtoehdoista. Selvitä myös, olisiko järkevää tähdätä opintoihin avoimen yliopiston tai avoimen amkin kautta, se vauhdittaa valmistumista ja samalla sulle vähän kirkastuu, mikä on se sun juttu.
Elämä on tässä ja nyt, eikä se mene niin, että parikymppisenä tehdyillä valinnoilla pitää kituuttaa seuraavat vuosikymmenet. Aina on mahdollisuus valita uudelleen, tehdä uusia asioita ja oppia uutta.

Kyllä se teknisen alan vaadittava ultraspesialiteetti on aika vaikea tuolla iällä hankkia jos "nollilta" lähtee. Ja voin tuolla spesialiteetilla niitä hommia varmasti saa.

Kyllä ainakin kaikki meidän firman korkeemmissa asemissa olevat (tekninen ala) ovat valmistuneet viim. 30v ja sitten ollut tiukasti alan hommissa siitä lähtien.

En oo ees kuullu jostain 40-vuotiasta ammatinvaihtajainsinääreistä. Nää on toisilla, heppoisemmilla aloilla. Näin se vaan on.

Eli suosittelen kauppakorkeaa. Vaikka sieltä käsin on tarjolla kaikkea kaupankassasta eteenpäin.

Voit myös käyttää työkkärin ammatinvalintapsykologin palveluita, jos haluat jonkin kanssa keskustella eri vaihtoehdoista. Selvitä myös, olisiko järkevää tähdätä opintoihin avoimen yliopiston tai avoimen amkin kautta, se vauhdittaa valmistumista ja samalla sulle vähän kirkastuu, mikä on se sun juttu.
Elämä on tässä ja nyt, eikä se mene niin, että parikymppisenä tehdyillä valinnoilla pitää kituuttaa seuraavat vuosikymmenet. Aina on mahdollisuus valita uudelleen, tehdä uusia asioita ja oppia uutta.

Olen tuon tehnytkin. Siellä tein pitkät soveltuvuustestit ja se totes, että olisin todella soveltuva IT-alalle. Koodaaja ja siitä eteenpäin... Mutta sitten toisaalta en tiedä tuosta mitään ja koodauksen kokemukset on 90-luvun lukion kursseista jotain pienimuotoista.

En tajua suoraan sanoen tietokoneista yhtään mitään, että tuntuis hassulta lähteä semmosta opiskelemaan.

kyl kannattaa itekkin tässä just opiskelemaan tiettyi perus juttui et pääsykokeissa ehkä ens vuonna pärjäis filo psy harmi kun noita kahta ei saa sellaseen hyvään pakettiin luotuu filosta sainkin jo esseestä ja todelliuuden raketeesta tunteessa ihan hyvän maininnan :) huh ens jaksossa alkaa äikkä ni ehkä saan taas lause rakenteet oikein pitää lainaa ivellä vähän perus tason juttui niiltä osin. matikassa oli puutteita kyl.. mut se johtui siit et kun omaan kyseen alaistavan mielen ni huomasin et ei niillä kaikilla oo merkitystä omaan juttuun. mut jees mä sain elämään i hyvän ystävän joka on auttanut mua tällä koulu tiellä.

mut joo tunnehan voi muuttua tässä ja joku juttu kolahtaa lujempaa sille mahdollisuus aina

Lastentarhanopettajana saisit varmasti töitä ja valmistuisit kolmessa vuodessa.

Öö... no saan jo nyt samaa palkkaa kuin LTO ja ei kuitenkaan semmonen kutsumus oo, että tohon lähtisin. Jonkun aineen opettajaa vois teoriassa harkita, mutta taitaa olla liian pitkä tie sekin kun palkka kuitenkaan ei oo mikään kauheen ihmeellinen.

Eli pitää olla joko hyvä palkka (yli 5000) tai sitten todella mielenkiintoinen työ. Nyt mulla on tylsä työ ilman etenemismahiksia, mutta kohtuupalkka (2800). EN mä lähde opiskelemaan ellei oo tosiaan johonkin asiaan todella selkeää parannusta.

lähäriksi pääsee parissa vuodessa ja voi olla aika paljon poissaki. Palkka nykysin hyvä ku Kokoomus nosti niiden palkkoja. KAveri tienaa 2500 ja ei tosiaan oo ruudinkeksijä.

Yhteistyössä