korviketta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lämmittämättä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lämmittämättä?

Vieras
voikohan korviketta antaa yöllä lämmittämättä? Ajatuksena olis laittaa pulloihin illalla suoraan korviketta, jottei yöllä tarvisi nousta sitä lämmittelemään, mutta onkohan tuo ihan hyvä idea? Onko huoneenlämpöinen jotenkin liian kylmää?

Korviketta voi hyvin antaa lämmittämättä, eli huoneenlämpöisenä. Sitä ei tosin kannata kaataa valmiiksi pulloihin illalla, jotta ei pilaantuisi, vaan kaataa pulloon vasta juuri syöttövaiheessa ja viedä loput jääkaappiin.

Voithan avata usean korviketetran tällätavoin yöllä, jos et jaksa lämmittää ja käyttää avatut jääkaapissa olevat ""jämät"" päivällä.

Meillä ainakin menee huoneenlämpöinen korvike yhtä hyvin kuin lämmitettykin.

Korviketta ei muuten kannata laittaa jo illlalla valmiiksi pulloon vaan vasta sitten yöllä avata huoneenlämpöinen korvikepurkki. Avattuna korviketta nimittäin pitäisi säilyttää jääkaapissa.

Heipparallaa!
Olemme menetelleet juuri alkuperäisen kyselijän tavalla menestykseksekkäästi jo useamman kuukauden ajan. Ei millään viitsi lähteä yöllä yläkerran makkarista alakertaan jääkaapin ja mikron luo yöksi. Laitamme maidot pulloon illalla jo valmiiksi. Yleensä laitan varoiksi kaksi pulloa vaikka poika syökin vain yleensä yhden pullollisen yön aikana. Juotan toisen pullon sitten aamuruoan yhteydessä. Lisäksi sattumalta jostain on tullut käyttöön pyöreäpäinen tuttiosa, joten hämärässä ei tarvitse edes tähystää mitenpäin tuttipulloa suuhun tökkää. Aluksi hirvitti juottaa pojalle yli puoli vuorokauttakin seisoneita maitoja, mutta mitään ei ole koskaan tullut. Suomessa ei tosin ole tiedossa yhtään seisoneen korvikkeen käytöstä sairastunutta vauvaa, jopa korvikkeen uudelleenlämmitys ei vaikuta. Varoitukset on tehty lähinnä kehitysmaiden hygieniatason vuoksi, koska korvikeyrityksen ovat maailmanlaajuisia. Nämä tiedot olen tsekannut sitten lääkäreiden sisäisestä internetistä ammattini puolesta, joten besserwisserit älköön vaivautuko.

Oho.Miten ne neuvolassa antaa sitten ihan eri tietoa jos tämän fakta on lääkäreiden tiedossa?Ihmettelen miksi ravintoterapeuttimme on kertonut kaikesta aivan päinvastaista, että lämmitys on tärkeää,1h saa maksimissaan seistä eikä uudelleen saa lämmittää. Siis jos nämä tiedot kerran ovat kaikkien lääkärien sisäisessä internetissä?
En kyllä joisi itsekkään maitoa,mikä on seisonut huoneenlämmössä puoli vuorokautta,joten en sitä vauvallekkaan anna.

Olen myös kuullut, että vastasyntyneelle olisi maidon lämmitys tärkeää jottei energiaa kuluisi maidon lämmitykseen masussa.En tiedä sitten pitääkö paikkaansa..

Eikö esimerkiksi mikro tuhoa niitä tärkeitä ainesosia maidosta? Mietin vaan sitä, että jos maidon lämmittää toisenkin kerran, niin eikö siinä tuhoudu loputkin?

Kurttu hyvä, kylmän maidon antaminen vauvalle on aivan eri asia, kuin HUONEENLÄMPÖISEN (23c) MAIDON. Ei siinä mitään energiaa silloin kulu.

Toiseksi, ystäväni laittoi noin 6 täyttä pulloa PIIMÄÄ aina illalla vauvan sänkyyn ja vaaveli joi ne sitten itse yötä myöten. En todellakaan itse tekisi näin, MUTTA koskaan ei tytölle tullut mitään vaivoja. Käsittääkseni sekä maito että piimä säilyy kyllä yön yli aivan hyvin, mutta uudestaan jääkaappiinhan sitä ei sitten luonnollisesti kannata laittaa.

maidon lämmityksellä ei ole mitään merkitystä, jos se siis vauvallesi kelpaa. Lämmin auttaa paremmin uneen. mitään ravitsemuksellisia syitä ei tuolla korvikkeen lämmityksellä ole.
tuosta seisottamisesta olen sitä mieltä että kukin tehköön tavallaan mutten itsekkään juo maitoa joka on puolvuorokautta tai edes parituntia seissyt huoneenlämmössä, joten en vauvanikaan maitoja pöydillä säilyttele.

Samaa mieltä monien kanssa, eli voi antaa tietenkin lämmittämättä, mutta ei pullossa huoneenlämmössä säilytettyä. Uuh, en itsekään joisi sellaista maitoa, jota olisi säilytetty lämpimässä monta tuntia.

Piimää.. No nämä on näitä äärilaitatapauksia mitä ei kannata kummemmin noteerata. Jos hänen vauvalleen ei käynyt kuinkaan se ei todellakaan tarkoita, että se olisi hyvä juttu.

Kiitos uudesta tiedosta. Huoneenlämpöistä itsekin tarkoitin,vauvalehan se on kylmää. Ilmeisesti
ravitsemusterapeutillamme oli vanhentunutta tietoa.
Mietinkin, että kuinka lämmitän maidon vauvalle laivamatkalla.Täytyy siis joku päivä kokeilla huoneenlämpöisen maidon kanssa, että kelpaako. Meillä on hyvä kun keittiö on aivan makkarin vieressä.Iltaisin laitamme pullot jääkaappiin ja siitä on helppo lämmittää.

Sitä en kuitenkaan millään tahdo uskoa, että maito on vielä hyvää seistyään puoli vuorokautta (tai edes paria tuntia) huoneenlämmössä. Johan siinä alkaa kaiken maailman pöpöt ja muhia? Olettaisin näin ainakin. Kun ajattelee tavallista maitoakin, niin kyllä maistuu todella pahalle jo hetken laisissa seisoneena.

Käsittääkseni tämä energia mikä kuluu maidon lämmitykseen masussa on vastasyntyneelle tärkeää. Isommasta vauvasta en tiedä. Siksi en kyllä vastasyntyneelle antaisi huoneenlämpöistä, vaikka en nyt tätäkään tietoa voi varmaksi vannoa.

Tuosta mikrosta...
Eli tuttelit ja nan:nit voi mikrossa lämmittää, mutta äidinmaito suositellaan lämmitettäväksi vesihauteella.
Siitä saattavat jotkut ravinteet (? en tarkkaan muista mitkä) hävitä mikrossa)

Ja itse imetin suurimman osan 6kk, mutta joskus oli korvikketta annettava ja sen lämmitin ensimmäiset 3kk, jonka jälkeen typy vetää ihan huoneenlämpöistä.

Ja EN TODELLA antaisi lapselle yön yli seissyttä maitoa!!
Muutama tunti on ihan maksimi, mutta jokainen todella tavallaan...

Johan se korvike pari tuntia huoneenlämmössä avattuna seistyään alkaa haiseen oudolle...Ainakin meidän Nan-korvikkeet... Ei kyllä tulis jo pelkästään tästä syystä mieleenkään antaa monta tuntia seissyttä maitoa lapselle. Ja niinkuin moni muukin on sanonut, että eikai sitä itekään jois useita tunteja seissyttä maitoa, ni miks antais vauvalle. Huoneenlämpöisenä kaiken järjen mukaan voi antaa avaamattomasta purkista. Meillä vaan ei poika suostu sitä sellaisenaan juomaan.

Ihmettelen vaan, et miksköhän ap kyselee moisia, jos kerta oikeen lääkärit todenneet, että hyvin voi antaa. Luulishan sitä lääkäreiden tietävän paremmin kuin maallikkoäitien...

No, jokainen tehköön miten haluaa.

Joo,o.. kyllä minä ainankin sen verran viitsin vaivautua, vaikka keskellä yötä, että lämmitän sen hetkisen sitä maitoa mikrossa, olkoonkin sitten vaikka kuinka hygieenistä lämmittämättäkin. Onhan se rintamaitokin lämmintä (lämpimämpää kuin huoneenlämpö..), joten kyllä vauva varmaan mieluummin hieman lämmitettyä syö!
Eri asia jos on jossain reissun päällä, eikä mahdollisuutta lämmittää, tai muuta vastaavaa. No, kukin tietty tyylillään.. Ja en kyllä avattua pakkausta säilytä kuin jääkaapissa ja vain ja ainoastaa sen vuorokauden verran, minkä säilyy.

sinä joka vastasit anskulle... ei se niin ole sanottua että juuri baby semp on vastaystävällisempää.. toiselle on joo mutta toiselle se on joku muu. eikä asiaa voi yleistää ollenkaan. ja tää nyt meni aivan asian vierestä... mutta tais mennä edelliselläkin.

Kerronpa miten minä olen selvinnyt yöjuotoista,kun lopetin rinnan annon!Minulle kävi tuuri kun lapset ovat olleet talvisaikaan ""yösyöttöiässä"".Olen aina illalla nukkumaan mennessäni laittanut tetran lähelle patteria.Lämpenee hiukan lämpöisemmäksi kuin huoneenlämmöiseksi!En myöskään jaksanut römpiä alakertaan lämmittamään maitoa!Nyt tietty harvalla on enää patterit päällä!

ansku, meidän pieni juo vain huoneenlämpöistä, onko minun nyt heti alettava sinun ohjeesi mukaan lämittämään maitoa ja pakottamaan lapsi juomaan sitä ?

häpeä ansku! yleensä et kirjoita tuollaisia

Purkissahan lukee että avattu tulee säilyttää jääkaapissa. Eiköhän ole siis sama on se siinä tetrassa vai pullossa. En ymmärrä mikä vaiva muka yösyötöissä on. Itse ottaisin pulloja ja avaamaattomia maitoja sängyn viereen ja siitä siitten tarpeen mukaan täyttäsin pulloja. Olen lukenut, että uudelleen lämmitystä ei suositella, koska se tuhoaa niitä ravintoarvoja. Itse laitan suoraan tetrasta pulloon ja jos ei menen kokonaan, niin jääkaappiin odottamaan ja sitten lämmityksen kautta vauvalle.

No eihän tuo nyt oo tosikaan, vauvathan usein syökin kauemmin kuin 15min, keskenkö se vaihdetaan se maito? Ei täälläpäin Itäistä Suomea vaan annettu mitään ohjeaikaa, ajattelivat varmaan, että vauva juo sen maidon ennenkuin se ehtii pilaantua... tai että äiti tajuaa sen heittää pois.

ulpu....
tarkoitin kyllä tuota kun olimme sairaalassa niin ei siinä pullossa ollu ku muutama hassu tippa, mitä nyt vastasyntynyt syö rinnan päälle jos on tarvis.. (varmaan oli taika siinä lämmössä, tai jotain, enpä kyselly)
ei kaikkee pidä ottaa pikku tarkasti-kiitos-

tyttö(10vk) syö nyt lämmitetyn tuttelin pullosta tyhjäksi omaan tahtiin, en katso kelloa, mutta kun lopettaa, heitän lopun pois..mutta onneksi ei olla tarvittu tuttelia ku muutama hassu kerta.

Yhteistyössä