Koska yksiin päiväuniin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tirppana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tirppana

Vieras
Siinäpä se kysymys tulikin jo otsikossa. Eli onko olemassa mitään ohjetta siitä, koska voi aikasintaan siirtyä yksiin päiväuniin? Täytyykö siis esimerkiksi vuoden ikään asti nukkua kahdet unet. Itselläni vauva kohta 8 kuukautta ja asiaa olen tässä pohtinut. Kiitos vastauksista!

On hyvin yksilöllistä. Olen kuullut, että monet ovat siirtyneet jo noin nuorena, mutta meillä molemmat lapset ovat siirtyneet vasta yli yksivuotiaina. Esikoinen 1v2kk ja kuopus 1v3kk. Kyllä sen huomaa lapsesta onko valmis jättämään yhdet unet pois. Jos siis joskus nukutat vain yksille päikkäreille, niin aika äkkiä huomaat, että meneekö sitten illalla ihan yliväsyneeksi. Kokeilemalla vaan. Ja meillä tuo siirtymävaihe kesti kuopuksella kuukauden, eli nukkui välillä yhdet ja välillä kahdet. Ja yöunille meno vaihteli myös sen mukaan. Nyt rytmi on vakiintunut, eli nukkuu yhdet päikkärit ja yöunille menee ysiltä.

En ole edes ajatellut, että päiväunia hirveesti tarvitsee itse rajoittaa. Meillä vauva 10kk ja itse hän jätti kolmannet päikkärit pois noin 3kk sitten. Nyt mennään kahdilla päiväunilla (noin 3h yhteensä) ja silti nukkuu yöt hyvin noin 10-11h.

Esikoinen oli n. 1v 2kk kun totuuttelin hänet nukkumaan vain yhdet unet. Näin pääsimme pihalle muitten lasten kanssa leikkimään (muuten nukkui juuri silloin) ja parin kk:n päästä alkavan päiväkodin rytmiin.

Kuopus oli kuin nimim. Kahden mutsin toinen, eli n. 8-9kk:n iässä ei malttanut enää nukkua rattaissa muitten lasten ulkoillessa, joten siirryttiin yksiin uniin varhain. Sama rytmi kummallakin lapsella helpotti myös arkea.

Kyllä sen huomaa milloin lapsi on valmis siirtymään yksiin päiväuniin eli milloin jaksaa pysyä hereillä koko aamupäivän ja menee sitten vasta nukkumaan. Meillä kokeilu alkoi kyllä vasta yli 1-vuotiaana sillä että tehtiin aamupäivästä jotain niin mielenkiintoista että lapsi pysyi hereillä. Meillä edellytyksenä ollut että päikkärit kestävät sitten 2-3h että jaksaa iltaan asti. Eli ei unen määrä ole vähentynyt - ennen nukkui kahdet lyhyet unet, nyt yhdet pitkät, ja jos päikkärit jää jostain syystä lyhyiksi, ottaa sitten vielä toiset.

Meillä lapsi alkoi nukkua vaan yhdet päikkärit 10 kk ikäisenä, ja sen jälkeen alkoi nukkua myös yhtenäiset ja pidemmät yöunet, liekkö yksillä päikkäreillä osuutta asiaan..

Minä olen antanut vauvan itse päättää, kunka monet unet hän haluaa ottaa. 9 kk ikäinen poikamme nukkuu yhä kahdet-kolmet päikkärit. Esikoistyttö nukkui vielä 11,5 kk ikäisenä kahden päikyt, mutta sen jälkeen hänet 'pakotettiin' perhepäivähoidossa nukkumaan vain yhdet unet.

Mites tuo, että "antaa lapsen itse päättää kuinka monet päikkärit ottaa" oikein käytännössä toteutuu? Aina kun lapsi on väsynyt, viedään nukkumaan? Vai nukahteleeko lapsi ihan mihin sattuu? Ehkä olen vähän tyhmä... Meillä ollaan siirrytty kolmista unista kaksiin, kun huomattiin ettei vauva enää illalla olekaan riittävän väsynyt ja peuhaa sängyssään vaikka kuinka ja kauan ennen nukahtamista. Ja alkuun vauva kyllä oli vähän väsyneempi aamupäivällä, kun venytettiin päiväunille menoa, ja sitten taas iltapäivällä ennen toisia päiväunia oli väsynyt, mutta ei kuitenkaan kovin kiukkuinen yleensä... Mietin vaan just tota että miten se vauva päättää kuinka monet unet haluaa ottaa. :)

Meillä poika siirtyi aika tarkalleen yksi vuotiaana yksiin päiväuniin.

Poika oli jo pitkään nukkunut päivällä parin tunnin unet ja sitten illan suussa nukkui puolituntisen. Tuon puolituntisen nukkui vain ja ainoastaan rattaissa tai autossa.
Yks päivä en jaksanut lähteä vesisateeseen rattaita työntelemään, enkä autolla ajelemaan, joten ajattelin katsoa miten poika jaksaa valvoa yöunille saakka. Yllättäen se ei tuottanut mitään ongelmaa ja niin jäi puolituntinen pois.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmäkö olen?:
Mietin vaan just tota että miten se vauva päättää kuinka monet unet haluaa ottaa. :)

Minä ainakin huomaan vauvan väsymyksen selvästi. Poika kitisee, itkee, ei jaksa leikkiä, eikä viihdy hetkeäkään lattialla, vain äidin syli kelpaa, mutta sielläkin kitistään. Tässä tilanteessa kaikille on helpointa päästää vauva unten maille. Meillä vauva ei nukahtele itsekseen. Minä nukutan hänet joko tissille tai rattaisiin ja mies tuudittelee uneen tutin avulla.

Meillä jäätiin yksille unille vähän ennen ekoja synttäreitä. Päivällä ei ollut ongelmia, mutta yöt alkoivat mennä katkonaisiksi, unta ei riittänyt sinne asti. Siirtymäkausi oli pari kk, eli lapsi sai luvan ottaa aamupäivänokoset, jos oli hyvin väsynyt, mutta pyrittiin pitämään hereillä lounaan jälkeisiin päikkäreihin. Ihan kivuttomasti kävi :) Lapsemme on aina ollut suht vähäuninen päiväunien suhteen, nukkunut yöt hyvin aika pienestä asti.

Alkuperäinen kirjoittaja huga:
mutta pyrittiin pitämään hereillä lounaan jälkeisiin päikkäreihin.

Meillä olisi varmaan aika siirtyä yksiin uniin, kun 11kk pojan illan nukkumaanmenosta on tullut hankalaa. Sitä minä vain ihmettelen, että miten lapsi pidetään hereillä? Kun lapsi on väsynyt, ei hereillä olosta tule mitään. Elo ja olo on yhtä itkua? Onko mitään tolkkua yrittää valvottaa, kun lounaan syömisestäkään ei sitten väsymykseltä tule mitään? Olen kokeillut lähteä myös ulos puistoon kriittiseen ajankohtaan, mutta poika nukahtaa sitten rattaisiin.

Heips,

Meillä siirryttiin yksiin päikkäreihin muutama viikko sitten. Tyttö on nyt 10,5 kk.
Aina on ollut melko vähäuninen ja yöllä heräilee herkästi. Toisille päikkäreille nukuttaminen alkoi olla tuskaa ja nämä tokat unet kestivätkin enää max 30minuuttia. Lisäksi nukkumaanmeno alkoi venyä lähemmäksi puoli yhtätoista...

Olen venyttänyt ekoille päikkäreille menoa noin puolella tunnilla. Tyttö nukkuu päiväunet noin 1,5h joskus jopa 2h ja sitten valvoskellaan iltaan asti. Entisten toisten päiväunien aikaan alkaa kitinä ja kätinä, joka jatkuu ihan koko illan. toisinaan on parempia päiviä. Mutta minkäs teet? Entiseenkään ei voi palata kun kahdet oli selvästi liikaa. Sitäpaitsi nykyään kun sammuu tasan 20.30, niin pääsen iltauutisille ja relailemaan miehen kanssa sohvalle ja saan nukkua aamuun ilman yhden yhtä herätystä. Parempi näin meille.

Mutta eihän väkisin pysty hereillä pitämään, jos lapsi ei kertakaikkiaan jaksa. meillä tyttö jaksaa kyllä, kun koko ajan viihdytetään ja käydään ulkona keinumassa jne. Ja uskon, että pikkuhiljaa illatkin helpottuu.

Meillä ainakin toimii se että ollaan hiekkalaatikolla tai annan lapsen touhuta pihalla, nähdä muita lapsia jne - siis ei rattaisiin missään vaiheessa aamupäivää, jos ei halua lapsen nukahtavan. Ensimmäiset viikot kävikin niin että lapsi usein nukahti sitten sisällä lounaslautasen ääreen. ;)

Yhteistyössä