Kotiäidit töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kalevikaveri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23145764]En ole minäkään ollut koskaan työtön vaikka kotiäitinä olenkin ollut. Katsos kun työtön nostaa työttömyyskorvausta ja työttömällä ei ole olemassa työpaikkaa. Ihanan fiksuja nämä palstalaiset...[/QUOTE]

Samasta pussista ne kotiäidit niitä rahojaan nostelee kuin työtönkin, tuen nimi on vain eri. En ymmärrä että lapsen syntymän jälkeen ollaan vuosikausia kotona tekemättä mitään.

Töitä ei nytkään riitä kaikille. Kuinka se tilanne siitä paranisi jos kaikki kotiäiditkin saataisiin työmarkkinoille? Onko muka parempi, että saadaan äidit oikeisiin töihin ja esim. lapsettomat/isät ovat työttöminä...?

nytkin jää aika paljon sieltä nokialta niitä korkeasti koulutettuja työttömäksi, millä luulet, että kaikki saavat työtä, ehkä yhteiskunta kuitenkin tarvitsee myös tavallisia duunareita.!

Tuossa kolumnissa puhuttiin korkeasti koulutetuista äideistä. Mä en näe varsinkaan heitä, enkä kyllä juuri duunariäitejäkään ongelmana. Vaan näitä kouluttamattomia, jotka ovat tippuneet systeemistä jo peruskoulun jälkeen ja jotka eivät osaa/välitä hakea paikkaansa yhteiskunnassa ja jäävät vain kotiin pakertamaan lapsia.

[QUOTE="mari";23145833]Samasta pussista ne kotiäidit niitä rahojaan nostelee kuin työtönkin, tuen nimi on vain eri. En ymmärrä että lapsen syntymän jälkeen ollaan vuosikausia kotona tekemättä mitään.[/QUOTE]

samasta pussista maksetaan myös päiväkotihoito. Vanhemmathan maksaa vain murto-osan todellisista päivähoitokuluista, loput maksetaan verorahoista. Siitä samasta pussista kuin työttömyyskorvaukset ja kotihoidontuki. Jos täälläki joutus maksaan todellisten kustannusten mukaan lasten päivähoidosta niin vain suurituloisilla naisilla olis varaa käydä töissä.

[QUOTE="mari";23145833]Samasta pussista ne kotiäidit niitä rahojaan nostelee kuin työtönkin, tuen nimi on vain eri. En ymmärrä että lapsen syntymän jälkeen ollaan vuosikausia kotona tekemättä mitään.[/QUOTE]
No se 3 vuotta on aika lyhyt riippumatta siitä, mistä suunnasta asiaa katsoo. Hyvin ehtii tehdä töitä sen jälkeenkin. Mä olen ollut kohta 17 vuotta töissä sitten viimeisimmän hoitovapaan ja vielä olisi edessä 15 vuotta ennen vanhuuseläkettä. En tosin ajatellut tehdä töitä - ainakaan kokopäiväisesti - niin pitkään.

samasta pussista maksetaan myös päiväkotihoito. Vanhemmathan maksaa vain murto-osan todellisista päivähoitokuluista, loput maksetaan verorahoista. Siitä samasta pussista kuin työttömyyskorvaukset ja kotihoidontuki. Jos täälläki joutus maksaan todellisten kustannusten mukaan lasten päivähoidosta niin vain suurituloisilla naisilla olis varaa käydä töissä.

Aivan, mutta työssäkäyvät ihmiset maksavat veroja monin verroin kuin tuohon päivähoitoon menee. Kotona makaavat äidit vain nostavat yhteiskunnan rahoja tuottamatta itse mitään.

[QUOTE="vieras";23145849]Tuossa kolumnissa puhuttiin korkeasti koulutetuista äideistä. Mä en näe varsinkaan heitä, enkä kyllä juuri duunariäitejäkään ongelmana. Vaan näitä kouluttamattomia, jotka ovat tippuneet systeemistä jo peruskoulun jälkeen ja jotka eivät osaa/välitä hakea paikkaansa yhteiskunnassa ja jäävät vain kotiin pakertamaan lapsia.[/QUOTE]

Niin, itse oon ollu 5 vuotta kotiäitinä, välissä töissä ja nyt oon taas (aion olla 2 vuotta kotona). Mutta mulla on kyllä koko ajan ollu vakituinen työpaikka oottamassa ja tarkoitus on tehdä hoitovapaan aikana keikkaluonteisesti töitä sovittaen ne miehen työvuoroihin niin, ettei tarvi lapsia viedä hoitoon.suurin ongelmahan on heillä joilla ei oo sitä työpaikkaa oottamassa.

[QUOTE="mari";23145883]Aivan, mutta työssäkäyvät ihmiset maksavat veroja monin verroin kuin tuohon päivähoitoon menee. Kotona makaavat äidit vain nostavat yhteiskunnan rahoja tuottamatta itse mitään.[/QUOTE]

Mari, kerropa mistä ne työpaikat löytyy?.....

Mitä sitten vaikka olen kotona esim 5 vuotta kun jää aikaa tehdä töitä MONTA kymmentä vuotta? Toisekseen, myös isä voi olla kotona ja kolmanneksi töitä voi tehdä myös hoitovapaalla. Mutta vähän tyhmemmille palstalaisille tämä ei tunnu kalloon menevän...

[QUOTE="mari";23145883]Kotona makaavat äidit vain nostavat yhteiskunnan rahoja tuottamatta itse mitään.[/QUOTE]

Miksi se on kotona makaamista jos aktiivisesti ja monipuolisesti järjestää lapsille kotihoitoa? Ja kyllä varmaan jokainen äiti jossain vaiheessa elämää tekee "oikeitakin" töitä vaikka osan elämästä hoitaisikin lapsia kotona kuten esim Keittiönoita jo kirjoitti miten on lastenhoidon jälkeen ollut töissä. Miksi se on niin kamala asia hoitaa muutama vuosi omia lapsia kotona? Lapset ovat vain kerran pieniä mutta töitä ehtii tehdä koska vain.

[QUOTE="mari";23145883]Aivan, mutta työssäkäyvät ihmiset maksavat veroja monin verroin kuin tuohon päivähoitoon menee. Kotona makaavat äidit vain nostavat yhteiskunnan rahoja tuottamatta itse mitään.[/QUOTE]

mä tienaan 2500/kk ja maksan siitä veroja noin 600/kk. Meidän kolmen lapsen vuorohoito maksaa yhteiskunnalle 4500e/kk (kysyin asiasta ja näin on) niin mun laskujen mukaan mä en kyllä maksa verorahoja niin paljon että mun lasten päivähoito kuittaantuisi sillä. Eikö se tuolla laskukaavalla jää reippaasti miinukselle...?

[QUOTE="vieras";23145905]Mari, kerropa mistä ne työpaikat löytyy?.....[/QUOTE]

No ei se ainakaan kotona makaamalla löydy. Jos kerran hoitopaikoista on pulaa, niin miksei nämä jotka valittavat ettei työtä löydy, perusta esim vaikka yksityistä lastenhoitipaikkaa. Tai perhepäivähoitokin on keksitty. Kyllä monella kotiäidillä jotka ovat olleet kotona 5-10 vuotta, tuo töihin lähtemisen kynnys on aika korkea. Mielummin tehdään lisää kersoja ja nostellaan niitä tukia sinne kotiin.

[QUOTE="niin";23145937]mä tienaan 2500/kk ja maksan siitä veroja noin 600/kk. Meidän kolmen lapsen vuorohoito maksaa yhteiskunnalle 4500e/kk (kysyin asiasta ja näin on) niin mun laskujen mukaan mä en kyllä maksa verorahoja niin paljon että mun lasten päivähoito kuittaantuisi sillä. Eikö se tuolla laskukaavalla jää reippaasti miinukselle...?[/QUOTE]

Kyllä sää varmaan elämäs aikana kuittaat veroina monta kertaa nuokin hoitomaksut. Puhunkin nyt äideistä joilla ei ole aikomustakaan mennä töihin. Niistä jotka ovat valinneet sen "kotiäidin uran".

[QUOTE="mari";23146016]Puhunkin nyt äideistä joilla ei ole aikomustakaan mennä töihin. Niistä jotka ovat valinneet sen "kotiäidin uran".[/QUOTE]

Mitä niistä äideistä puhut?

Fakta on se, että niin kauan kun naiset jäävät kotiin lapsia vuosikausiksi hoitamaan, sen sijaan että hoitovastuu jaettaisiin tasan isän ja äidin kesken, niin naiset eivät tule saavuttamaan tasa-arvoa työelämässä.

[QUOTE="mari";23146016]Kyllä sää varmaan elämäs aikana kuittaat veroina monta kertaa nuokin hoitomaksut. Puhunkin nyt äideistä joilla ei ole aikomustakaan mennä töihin. Niistä jotka ovat valinneet sen "kotiäidin uran".[/QUOTE]

Tuo on minusta aika harhaanjohtava nimitys, joka pilaa tavallisten kotiäitien maineen. Eiköhän nämä äidit, joilla ei ole aikomustakaan mennä töihin, olisi työttöminä joka tapauksessa, oli lapsia tai ei. Voihan sitä työkkärin/sossun rahoilla elellä ilman niitä lapsiakin.

[QUOTE="mari";23146016]Kyllä sää varmaan elämäs aikana kuittaat veroina monta kertaa nuokin hoitomaksut. Puhunkin nyt äideistä joilla ei ole aikomustakaan mennä töihin. Niistä jotka ovat valinneet sen "kotiäidin uran".[/QUOTE]

paljonko pitää olla kotona että on valinnut kotiäidin uran?kun itselle tuli sellainen olo tästä ketjusta että heti äitiysloman jälk pitäis mennä töihin tai muuten lukeutuu näihin verorahoilla mällääviin kotiäiteihin. kun mäkin olin 5 vuotta putkeen kotona lasten kanssa tuossa taannoin. ja mä uskon että ehdin vielä moneen kertaan maksaa veroina ne mun silloin saamat kotihoidontuet ennenkuin pääsen eläkkeelle, työuraa kun on jäljellä joku 30vuotta vielä. eikö tämän ketjun ongelma ollutkaan kotihoidontuella eläjät vaan ne ketkä jää kotiin senkin jälkeen?mä sain sen käsityksen että tässä nyt mollataan niitä jotka haluaa hoitaa lapsiaan kotona ne 3 vuotta ja sit mennä töihin.

tietysti kotihoidontukea nostaviakin on monenlaisia mutta itselläni on ollu koko ajan vakipaikka oottamassa, oon tehny vuosia töitä ennen tuota 5v kotijaksoa ja teen vielä 30v lisää töitä. niin mun mielestä mun kaltaisilla se, että on muutaman vuoden kotona, ei pitäis olla kellekään mikään ongelma.

Justhan sä puhuit ensin siitä että ollaan 5-10 vuotta kotona. Taisit itsekin tajuta naurettavuutesi :D

Kolahtaa siinä kohtaa että nämä Uhrautuneet Kotiäidit tapaa kiillotella kruunuaan sillä kuinka esimerkillisiä ja täydellisiä ovat...On kuitenkin äitejä jotka lähtevät töihin koska talous vaan kertakaikkiaan vaatii. No tässä kohtaa kotiäiti-mafia hypää silmille : Pitääkö elää niin kalliisti? NO mutta kun ei. Onko se väärin jos on valinnut omistusasunnon tuellisen vuokra-asumisen sijaan? Onko se väärin että yrittää pedata samalla sitä tulevaa eikä heittää rahojaan kankkulan kaivoon (mihin ne vuorina menee). Mietitäänkö yhtää tulevaa, kun se lapsi on edelleen lapsi vaikka ylittääkin maagisen 3 vuoden rajapyykin.

En minäkään sitä haluais että raha on osallisena tässä elämässä. Mutta se vaan on. Vaikka toki meillä lapsen osalta ei niin suuressa osassa kuin monessa muussa maassa jossa vanhempien valvollisuus on maksaa tinttiensä koulutuskin. Täällä se tulee kaikille kuin manulle illallinen. EN ole rahanahne, emme asu loistolukaalissa, emme edes omakotitalossa. Meillä ei ole suuria menoja, mutta olemme molemmat pieni tuloisia. Meidän on miehen kanssa vaan yhdessä koitettava puhaltaa samaan hiileen.

[QUOTE="mari";23145726]Olethan sinä työtön jos vain kotona oleilet yhteiskunnan rahoilla. Jos joku toinen kuin yhteiskunta maksaa sinulle koton oleilusta, niin sitten asia on toinen.[/QUOTE]

No, tienaan kyllä 1500e/kk mistä maksan verot. Lisäksi maksan siitä RUNSAASTA yhteiskunnan tuesta, kht (300e) myös verot. Näiden lisäksi hoidan itse omat lapseni, enkä vie heitä hoitoon. Mikä tässä ei kelpaa???

Muistattehan kaikki pitkän kotiäitiyden valinneet kerryttää eläkettä vapaaehtoisesti. Ettei sitten tulevaisuudessa tule kovin kovana yllärinä työeläkeen pienuus. Juu, juu mitä sitä tässä eläkeitä miettimään, siihenhän on aikaa, voi vaikka kuolla ennen sitä. Joka tapauksessa vanhusten hoito tulee tulevaisuudessa taatusti maksamaan, ainakin jos haluaa inhimillistä kohtelua. Itsekästä ajattelua - joo tavallaan - mutta meidän on elettävä täällä jokainen myös itselle, muuten katkeroituu. Ja toisaalta ne hoitokulut pian realisoituukin niille pilteillenne, onko se sitten ihan oikein sekään.

Yhteistyössä