Kotiäidit töihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kalevikaveri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kolahda kun en saa linkkiä auki. "Välityspalvelin cache.cop.fi:800 kysyy käyttäjätunnusta ja salasanaa." Mikähän hemmetti tuoki on..?

En tykkää siitä että kaikista tehtäis työorjia. Joitakin se tietysti palvelee pitää ihmiset niin kiireisinä, etteivät he ehdi edes ajatella arjen pyörittämistä kummempia asioita. Ei tosin kotiäiditkään välttämättä ehdi. Miksi muuten lyhennetyn työajan tekeminen on usein niin mahdotonta Suomessa?

Minusta tulee kotiäiti, ja sellaisena aion pysyä piiiitkään. Ja sitte ku voitetaan lotosta tai jotenki muuten tullaan miljonääreiksi, ni ukkoki jää työelämästä pois. :p

Viimeksi muokattu:
Toiset tekee ilmaiseksi samaa kun toimittaja, istuu perseellään ja aukoo päätään. Jokainen päänaukoja kun saisi siitä palkankin vielä niin johan löytyisi työntekijöitä taas lisää kotiäitien keskuudesta! :D

Ei kolahda kun en saa linkkiä auki. "Välityspalvelin cache.cop.fi:800 kysyy käyttäjätunnusta ja salasanaa." Mikähän hemmetti tuoki on..?

En tykkää siitä että kaikista tehtäis työorjia. Joitakin se tietysti palvelee pitää ihmiset niin kiireisinä, etteivät he ehdi edes ajatella arjen pyörittämistä kummempia asioita. Ei tosin kotiäiditkään välttämättä ehdi. Miksi muuten lyhennetyn työajan tekeminen on usein niin mahdotonta Suomessa?

Minusta tulee kotiäiti, ja sellaisena aion pysyä piiiitkään. Ja sitte ku voitetaan lotosta tai jotenki muuten tullaan miljonääreiksi, ni ukkoki jää työelämästä pois. :p

Ihan mielenkiinnosta, oletko ollut ikinä töissä? Eikö miestäsi ärsytä kun olet vuodesta toiseen lapsettomana kotona ja hän elättää molemmat?

Toiset tekee ilmaiseksi samaa kun toimittaja, istuu perseellään ja aukoo päätään. Jokainen päänaukoja kun saisi siitä palkankin vielä niin johan löytyisi työntekijöitä taas lisää kotiäitien keskuudesta! :D

Ei millään pahalla rakkaat naiset, mutta kyllä noita varsinkin naisten suojatyöpaikkoja ja miksi ei miestenkin voisi karsia rankalla kädellä. En tarkoita toimittajia vaan tyhjäntoimittajia joista pitäisi päästä eroon, tulisivat halvemmaksi työttöminä.

[QUOTE="vieras";23146141]Justhan sä puhuit ensin siitä että ollaan 5-10 vuotta kotona. Taisit itsekin tajuta naurettavuutesi :D[/QUOTE]

Mikä tässä on niin naurettavaa? Joku tekee lapsen, hoitelee sitä vaikka 5 vuotta kotosalla. Tekee toisen ja hoitelee taas ne 5 vuotta käymättä välillä töissä. Kyllä siinä ajassa kynnys töihin menemisestä nousee aika korkealle ja alasta riippuen tipahtaa myös kehityksestä. Näitä "elämäntapakotiäitejä" joilla ei ole aikomustakaan mennä takaisin töihin on yllättävän paljon.

Olen tehnyt töitä opiskelujen ohessa ja valmistuttuani pari vuotta sitten tein töitä, olin mammalomalla 10 kk ja jatkoin töitä...nyt viime vuonna minut irtisanottiin ja olen työttömänä, mutta parhaillaan työelämävalmennuksessa. Jään uudestaan mammalomalle toukokuussa, ja kun pikkukakkonen on syntynyt otan esikoisenkin kotiin ja kokeilen kotiäitiyttä...

..helppo se on joidenkin huudella, että menkää töihin...kyllähän sitä töitä tekisi, jos sellaista vaan olisi, mutta nyky-suomessa yhä tiukemmassa on työpaikat..

[QUOTE="mari";23146570]Mikä tässä on niin naurettavaa? Joku tekee lapsen, hoitelee sitä vaikka 5 vuotta kotosalla. Tekee toisen ja hoitelee taas ne 5 vuotta käymättä välillä töissä. Kyllä siinä ajassa kynnys töihin menemisestä nousee aika korkealle ja alasta riippuen tipahtaa myös kehityksestä. Näitä "elämäntapakotiäitejä" joilla ei ole aikomustakaan mennä takaisin töihin on yllättävän paljon.[/QUOTE]

Mut edelleen, mitä sitten? On täällä paljon mamujakin jotka eivät käy töissä ja koko perhe saa tukea. Monelle elämäntapakotiäidillä voi sentään puoliso olla palkkatyössä.

[QUOTE="vieras";23146464]Ihan mielenkiinnosta, oletko ollut ikinä töissä? Eikö miestäsi ärsytä kun olet vuodesta toiseen lapsettomana kotona ja hän elättää molemmat?[/QUOTE]

Olen ollut. Ei ärsytä.

Mut edelleen, mitä sitten? On täällä paljon mamujakin jotka eivät käy töissä ja koko perhe saa tukea. Monelle elämäntapakotiäidillä voi sentään puoliso olla palkkatyössä.

Mielummin minä kotiäitejä tuen verorahoista kuin mitään muuta huuhaasakkia tässä maassa ja maksan verot ihan kiltisti ja kiitän äitejä siihen päälle ja avaan ovet kun menevät rattaiden kanssa pitkin pitäjiä.

[QUOTE="mari";23146570]Mikä tässä on niin naurettavaa? Joku tekee lapsen, hoitelee sitä vaikka 5 vuotta kotosalla. Tekee toisen ja hoitelee taas ne 5 vuotta käymättä välillä töissä. Kyllä siinä ajassa kynnys töihin menemisestä nousee aika korkealle ja alasta riippuen tipahtaa myös kehityksestä. Näitä "elämäntapakotiäitejä" joilla ei ole aikomustakaan mennä takaisin töihin on yllättävän paljon.[/QUOTE]

Se siinä on naurettavaa että jos on poissa työelämästä 5 tai jopa 10 vuotta ei tarkoita sitä että olisi kotiäitinä loppuelämänsä. 10 vuotta pois, jää aikaa vielä 30 vuotta, enemmänkin. Ja hoitovapaallakin voi käydä töissä ;)
Ura kotiäitinä tai 5-10 vuotta kotona on ihan eri asia.

Itse jäin työttömäksi ennen kuin esikoinen syntyi. Kaksi vuotta hoitelin kotona. Olisi ollut helppo ratkaisu jäädä kotiin ja synnyttää lisää lapsia. Menin kuitenkin uudestaan "koulunpenkille", hankin uuden ammatin ja pääsin töihin. Vasta sen jälkeen kun olin uudestaan päässyt työelämään hankittiin toinen lapsi. Olen joskus miettinyt että miten olisi asiat nyt, jos olisin valinnut sen pitkän kotiäityden. Vaikeampi olisi ollut lähteä siitä eteenpäin kohti työmarkkinoita. Olen tullut siihen tulokseen, että oli parempi hankkia se uusi ammatti ja työpaikka. Nyt olen jälleen onnellisesti työelämässä, vanhin lapsi koulussa ja nuorempi eskarissa. Olen samaa mieltä Marin kanssa siitä, että liian helposti kaadetaan ongelmat toisten niskaan ja jäädään kotia ruikuttamaan.

[QUOTE="vieras";23146637]Se siinä on naurettavaa että jos on poissa työelämästä 5 tai jopa 10 vuotta ei tarkoita sitä että olisi kotiäitinä loppuelämänsä. 10 vuotta pois, jää aikaa vielä 30 vuotta, enemmänkin. Ja hoitovapaallakin voi käydä töissä ;)
Ura kotiäitinä tai 5-10 vuotta kotona on ihan eri asia.[/QUOTE]

Kyllä se tahtoo vain olla, että kun olet työelämästä pois yhtäjaksoisesti 10 vuotta, niin vaikea sinne on enään palata.

[QUOTE="mari";23146753]Kyllä se tahtoo vain olla, että kun olet työelämästä pois yhtäjaksoisesti 10 vuotta, niin vaikea sinne on enään palata.[/QUOTE]

Mä en ymmärrä edelleenkään sun pointtia. Mikä se on? Samassa ketjussa olet puhunut siitä kun äitiysloman jälkeen jäädään kotiin, siitä että jäädään kotiin 5-10 vuodeksi, siitä ettei ole aikomustakaan mennä töihin. Eli tiivistettynä, kaikki kotiäidit on perseestä vai miten tämä nyt menee?

[QUOTE="joo";23146241]Kolahtaa siinä kohtaa että nämä Uhrautuneet Kotiäidit tapaa kiillotella kruunuaan sillä kuinka esimerkillisiä ja täydellisiä ovat...On kuitenkin äitejä jotka lähtevät töihin koska talous vaan kertakaikkiaan vaatii. No tässä kohtaa kotiäiti-mafia hypää silmille : Pitääkö elää niin kalliisti? NO mutta kun ei.[/QUOTE]

Mä repesin tälle kotiäiti-mafialle. Sä olet niin oikeassa :laugh: Ainakin mitä täällä palstalla näkee, irl ei niinkään. Tai ehkä oikeasti ihmiset eivät kehtaa niin aukoa päätään kun joutuvat seisomaan sanojensa takana.

Mä en jaksa uskoa että tällä kotihoito vs päivähoito keskustelulla on mitään hedelmää. Vai onko jollain esittää kovaa faktaa siitä että esim lasten ja aikuisten mielenterveysongelmat ovat sidoksissa päivähoidossa oloon? Useimmissa maissa mennään paljon nuorempina ainakin osa-aikaiseen hoitoon kuin Suomessa. Onko näissä maissa hullumpia vai terveempiä ihmisiä kuin Suomessa? Uskoisin että kyseessä on monen tekijän summa.

Kolme vuotta kotona ei ole ongelma. Mutta tosiasia on että jos olet 3+3+3 vuotta kokonaan kotona ja sitten koitat hakea töitä, niin ilman aiempaa vankkaa työkokemusta se on vaikeaa. Ellet sitten satu olemaan alalla jossa on pula työntekijöistä. Siinäkin pitäisi silti näyttää että olet päivittänyt tietosi ajan tasalle. Yhteiskunta on jo maksanut kymmeniätuhansia ihmisen koulutuksesta, se kaikki on hukkaan heitettyä rahaa jos jää kotiin laakereillaan makaamaan vuosikausiksi, oli syy mikä tahansa.

[QUOTE="mari";23146753]Kyllä se tahtoo vain olla, että kun olet työelämästä pois yhtäjaksoisesti 10 vuotta, niin vaikea sinne on enään palata.[/QUOTE]

Mä tunnen paljon naisia jotka ovat olleet kotiäiteinä pitkään. Jopa 25 vuotta. Mutta silti ovat kyllä löytäneet ihan hyvin töitä kun ovat palanneet työelämään kotivuosien jälkeen.

Mä tunnen paljon naisia jotka ovat olleet kotiäiteinä pitkään. Jopa 25 vuotta. Mutta silti ovat kyllä löytäneet ihan hyvin töitä kun ovat palanneet työelämään kotivuosien jälkeen.

Omalla siskolla ei ollut ainakaan mitään ongelmia löytää duunia, eiköhän tämä ole ihmisestä kiinni jos haluaa tehdä hommia niin sitten tekee. Nykyään ei vain tahdo löytää töitä mistä saisi kohtuullisen palkan, se on taas sitten ihan toinen ongelma ja koskee miehiä sekä naisia.

hoya bella... kunka paljon on paljon? kaksi? vai enemmän. joo ja sit on nää lestaadiolaisäidit jotka vaan tehtailee lapsia, eikä mee ikini kunnon toihi! ni!

No paljon enemmän kuin kaksi :D Kymmeniä. Äitinikin perusti oman yrityksen kotiäitivuosien jälkeen.

Mikä sitten on kunnon työtä? Tuttu lestadiolaisäiti on lääkäri ja useampi on opettaja jne.

Kyllä toki poikkeuksiakin löytyy. Mutta minä tunnen myös paljon päinvastaisia esimerkkejä. Moni niistä on sanonut että olisi aikoinaan pitänyt valita toisin. Se että moni näkee kotiäitiyden vaihtoehtona ammattille on minusta väärin. Jos kaikki jäisivät kotiäideiksi ja -isiksi, niin mitä siitä tulisi?

Yhteistyössä