Kotihoidon tuen maksamisen edellytykseksi että KAIKKI perheen lapset alle kouluikäiset ovat kotihoidossa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oletteko te vähän naiveja tai yksinkertaisia. Miksi luulette, että pk-hoitopaikkoja on x määrä kunnassa eikä se x+1 mikä on sen hetkinen tarve? Sen takia tietysti, että se 1 maksaa aika paljon. Jos tuon ap:n ehdotuksen mukaan lapsia jäisi kotiin ja tarve olisi x-1, luuletteko, että se paikkamäärä olisi se sama x.

Hoh, hoijaa. Jokaisessa julkisessa palvelussahan sitä mennään kiikun kaakun selviämisen rajoilla.

Tai tuo eilen ollut ehdotus, että koululaisten ruokailusta maksettaisiin vaikka euro päivässä. Eis siellä sen parempaa ruokaa olisi, kunnan kustantama osuus vain pienenisi ja ruoka pysyisi samana.

Ettehän te ole tosissanne?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:
Mitäs sitten kun yli 3v. lapsi itse haluaa mennä sinne pahaan, pahaan päiväkotiin ja vielä iloisesti pomppien? Kotioloissa tietysti vikaa :D

Jos yli 3v haluaa mennä kokoaikaisesti päiväkotiin ja on mieluummin siellä 8h/pv niin kyllä hänen kotioloissansa on jotain vikaa.

Jos taas päiväkoti on enemmänkin kerhopaikka jossa tämä yli 3v käy pari kertaa viikossa, niin se nyt on ihan normaalia, että haluaa nähdä kavereita.

Niitä kavereita vaa vois olla muuallakin kun verorahoilla kustannetuissa hoitopaikoissa.

Kuka puhui kokoaikaisesta paikasta mitään?

Minäkin olen sitä mieltä, että kavereita voisi olla muuallakin, mutta ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletteko te vähän naiveja tai yksinkertaisia. Miksi luulette, että pk-hoitopaikkoja on x määrä kunnassa eikä se x+1 mikä on sen hetkinen tarve? Sen takia tietysti, että se 1 maksaa aika paljon. Jos tuon ap:n ehdotuksen mukaan lapsia jäisi kotiin ja tarve olisi x-1, luuletteko, että se paikkamäärä olisi se sama x.

Hoh, hoijaa. Jokaisessa julkisessa palvelussahan sitä mennään kiikun kaakun selviämisen rajoilla.

Tai tuo eilen ollut ehdotus, että koululaisten ruokailusta maksettaisiin vaikka euro päivässä. Eis siellä sen parempaa ruokaa olisi, kunnan kustantama osuus vain pienenisi ja ruoka pysyisi samana.

Näinhän se juuri menee. Mitä enemmän kunta kiristää nyöriä, sitä heikommaksi menee lapsiperheiden elo. Naiset on niin helppo saada kaivamaan maata omien jalkojensa alta kääntämällä heidät toisiaan vastaan. Se sujuu naisilta nimittäin ihan luonnostaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
täällä moni äiti tuota harrastaakin että on samaan aikaan puistossa jos/kun pph:t ulkoilee.

Siinäkin on vain se ongelma, että pph:n hoitolapset ovat yleensa parivuotiaita tai alle. Täälläkin puistoissa on pääasiassa perhepäivähoitajia pienten taaperoiden kanssa, kotiäitejä lapsineen todella vähän.

Tää on todella ongelma. Mun isompi lapsi on vasta reilu 3-vuotias ja kotihoidossa, pikkusisko alle puolivuotias. Kerhossa käy isompi pari kertaa viikossa. Eilen jäätiin kerhon jälkeen pihalle. Lapsi katsoi meidän ison rivitaloalueen leikkikenttää ja totesi: "Tyhjä kenttä, ei ole leikkikavereita". On näistä tietysti juteltu kahvipöydässä mutta itsekin lapsi jo sen oivaltaa, että päiväkodin pihassa niitä omanikäisiä kavereita on vaikka muille jakaa ja leikkikentät kaikuu tyhjyyttään.

Mä olen todella mielelläni kotona enkä niin valita rahapuolestakaan, mutta leikkikaverit isommalle on kyllä hakusessa ja se on kurjaa. :/ Tärkeitä taitoja ne kuitenkin on mitä ikätovereiden kanssa touhutessa oppii. Vaikka mä muovailen, väritän, piirrän ja laulan lapsen kanssa minkä ehdin ja luetaan vähintään muutama kirja päivässä, en silti pysty opettamaan kaikkia sellaisia juttuja mitä toisten kanssa toimiessa oppii.

Mutta kun se tilanne on, että jostakin pitää säästää. Kuntien talous ei kestä. Tässä nyt mietitään, mistä voisi ja mistä ei pitäisi. Tämä on mielestäni loistava säästökohde, että kotihoidontukea saisivat vaa ne, jotka oikeasti hoitavat lapsensa kotona.

Mistä sinun mielestäsi pitäisi säästää?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tää on todella ongelma. Mun isompi lapsi on vasta reilu 3-vuotias ja kotihoidossa, pikkusisko alle puolivuotias. Kerhossa käy isompi pari kertaa viikossa. Eilen jäätiin kerhon jälkeen pihalle. Lapsi katsoi meidän ison rivitaloalueen leikkikenttää ja totesi: "Tyhjä kenttä, ei ole leikkikavereita". On näistä tietysti juteltu kahvipöydässä mutta itsekin lapsi jo sen oivaltaa, että päiväkodin pihassa niitä omanikäisiä kavereita on vaikka muille jakaa ja leikkikentät kaikuu tyhjyyttään.

Mä olen todella mielelläni kotona enkä niin valita rahapuolestakaan, mutta leikkikaverit isommalle on kyllä hakusessa ja se on kurjaa. :/ Tärkeitä taitoja ne kuitenkin on mitä ikätovereiden kanssa touhutessa oppii. Vaikka mä muovailen, väritän, piirrän ja laulan lapsen kanssa minkä ehdin ja luetaan vähintään muutama kirja päivässä, en silti pysty opettamaan kaikkia sellaisia juttuja mitä toisten kanssa toimiessa oppii.

Missä ne kaikki kerhoilevat yli 3veet ovat silloin kun eivät ole kerhoissa?

Mutta kun se tilanne on, että jostakin pitää säästää. Kuntien talous ei kestä. Tässä nyt mietitään, mistä voisi ja mistä ei pitäisi. Tämä on mielestäni loistava säästökohde, että kotihoidontukea saisivat vaa ne, jotka oikeasti hoitavat lapsensa kotona.

Mistä sinun mielestäsi pitäisi säästää?

En tiedä, lapsista säästäminen pitäisi mielestäni olla se viimeinen keino.

Käsittääkseni perustelit tätä aluksi sillä, että paikkoja päivähoitopaikkoihin tulisi lisää. Lahdessa päivähoitopaikkojen vähyyttä on koitettu paikata niin, että alle 3-vuotiaiden lapsien yksityinen hoito (ei kotihoito vaan yksityinen hoito) on halvempaa kuin kunnallinen. Tiedä sitten onko se kunnalla halvempaa.

Ihan käytännön syistä, kyllä voisi neuvolassa olla ruuhka kun äidit hakisivat jaksamisestaan todistuksia. Kuka senkin määrittelisi? Hoitovapaalla ei ole oikeutettu sairaspäivärahaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Missä ne kaikki kerhoilevat yli 3veet ovat silloin kun eivät ole kerhoissa?

Samaa mäkin mietin kun lapsi noin kommentoi. Kai ne kotonaan tai omissa pihoissaan on, en tiedä. Olen vähän ujo tutustumaan uusiin ihmisiin, varsinkaan niin että ihan pyytäisin leikkiseuraksi. Jos olisi leikkipaikalla valmiiksi porukkaa niin olisi helpompi mennä mukaan.. Jos ne kaikki muut onkin samanlaisia? :D

Yhteistyössä