Kotihoidontukea suurempi pahe on oikeus viedä lapsi päiväkotiin kun itse makaa päivät kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "akka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä minulla on lapsi 4v hoidossa 16h/viikossa(4h/päivä ja pe vapaa),ihan sen takia,ettei menetettäis hoitopaikkaa. Itse jäin kuukausi sitten työttömäksi ja toivon mukaan saan maaliskuussa töitä. Onko tämä sitten tuomittavaa? niin ja me maksetaan täyttä päivähoitomaksua,vaikka itse en saa latiakaan!

Joo, olen kyllä samaa mieltä ettei lasten tarttis olla hoidossa 8h/pvä 5pv/vko jos äiti kotona, mut tosta ilmaisesta päiväkodista oon erimieltä. Itellä ainakin lapsi hoidossa 4pv/vko ilman maksua ja ite käyn töissä. Tästä en maksa mitään koska tulot ei riitä, mutta töistä en myöskään halua luopua. :) Kaikki äidit ei vaan ole mitään maisteriksi koulutettuja tai ehtineet hommata uran alkua jo ennen lapsia...

Me asutaan pienellä paikkakunnalla ja täällä ei todellakaan saa mitään MML:n lapsen hoitajaaa vaikka tietäisit sen varata kuukausi etukäteen. Tosin ei täällä ole jonoja päiväkotiinkaan. Meidän perheestä molemmat vanhemmat tekee kokopäivätyötä ja vielä vuorotyönä, mies on monesti viikot reissussa ja kotiutuu viikonlopuksi. Nyt ollessani raskaana ja sairaslomalla lapsi käy edelleen 10 päivää kuussa 5 tuntia kerrallaan hoidossa. Ja näin meillä myös jatketaan senkin jälkeen kun vauva on syntynyt. En koe itseäni huonoksi äidiksi siksi että lapsi käy hoidossa tuon 5 tuntia 10 kertaa kuussa, vaan päinvastoin, meillä ainakin lapsi voi paremmin kun pysyy edes jonkilainen rutiini arjessa ja saa leikkiä ikäistensä lasten kanssa ja näkee muutakin kun äidin naamaa!! Töihin palaan heti kun äitiyslomaloppuu ja silloin molemmat lapset ovat kokopäivähoidossa.

Ja se aika mitä meidän lapsi on hoidossa sen 5 tuntia, en minä sitä käytä kotona makaamiseen ja itseni hemmotteluun vaan niille päiville on lääkärit ja pankkiasiat ja yms yms. Kannattaa miettiä ennenku avaa suunsa ja suinpäin tuomitsee kaikki äidit!!!

Itse olen oppinut käymään 2 pienen lapsen kanssa lääkärissä, neuvolassa, pankissa, kaupassa,yms . kyllä ne asiat onnistuu. Se on vaan itsestä kiinni.

Me asutaan pienellä paikkakunnalla ja täällä ei todellakaan saa mitään MML:n lapsen hoitajaaa vaikka tietäisit sen varata kuukausi etukäteen. Tosin ei täällä ole jonoja päiväkotiinkaan. Meidän perheestä molemmat vanhemmat tekee kokopäivätyötä ja vielä vuorotyönä, mies on monesti viikot reissussa ja kotiutuu viikonlopuksi. Nyt ollessani raskaana ja sairaslomalla lapsi käy edelleen 10 päivää kuussa 5 tuntia kerrallaan hoidossa. Ja näin meillä myös jatketaan senkin jälkeen kun vauva on syntynyt. En koe itseäni huonoksi äidiksi siksi että lapsi käy hoidossa tuon 5 tuntia 10 kertaa kuussa, vaan päinvastoin, meillä ainakin lapsi voi paremmin kun pysyy edes jonkilainen rutiini arjessa ja saa leikkiä ikäistensä lasten kanssa ja näkee muutakin kun äidin naamaa!! Töihin palaan heti kun äitiyslomaloppuu ja silloin molemmat lapset ovat kokopäivähoidossa.

Ja se aika mitä meidän lapsi on hoidossa sen 5 tuntia, en minä sitä käytä kotona makaamiseen ja itseni hemmotteluun vaan niille päiville on lääkärit ja pankkiasiat ja yms yms. Kannattaa miettiä ennenku avaa suunsa ja suinpäin tuomitsee kaikki äidit!!!

Ei se nyt herranen aika oo vaikee pitää niitä rutiineja kotonakin :O Ja kuinka paljon teillä oikeesti on niitä pankkiasioita ja lääkäreitä???? Pankkiasiat hoitaa suurin osa ihmisistä netin kautta ja lääkäreillekin pääsee vaikka illalla klo 19 tai viikonloppuna.... Edelleenkin tuomitsen!

[QUOTE="vieras";23091473]Missä paikkakunnalla? Ei ainakaan Lahdessa! Kaupunki/kunta on velvollinen järjestämään pävähoitopaikan 2 viikon kuluessa ja työnantajan kanssa voi sopia että aloittaa sitten kun lapsella on hoitopaikka. Kiinnostaa todella tietää mikä työkkäri velvoittaa pitämään lasta päivähoidossa jos äiti työtön. :O[/QUOTE]

jos tekee pätkätöitä niin soitto töihin voi tulla esim vuorokauden varoajalla. ja jos ei ota työtä vastaan, tulee karenssi. se, että lapsilla ei oo hoitopaikkaa, ei ole peruste hylätä saatu työtarjous. ihan tyhmää se on, juu, mutta noin se menee.

Esim eräs ystäväni tekee hoitoalalla pätkätöitä. Hänelle tuli soitto vanhainkodista että tule huomenna aamuvuoroon. Kyse oli YHDESTÄ työpäivästä, ei pidemmästä sijaisuudesta. Ystäväni sanoi pahoitellen että ei hän voi tulla kun ei saa lapsia minnekään niin lyhyellä varoajalla (lapsilla ei ollut hoitopaikkaa). Tästä hyvästä hän sai 6kk karenssin. samoin eräs mies sai työtarjouksen 65km päästä kotoaan, mutta miehellä ei ollut autoa eikä työpaikan lähelle mennyt mitään julkisia kulkuneuvoja. Kun mies ei tästä syystä huolinut työtä niin sai karenssin. työkkärin mielestä hänen ois pitäny joko polkea pyörällä tuo matka tai mennä taksilla. se, että et omista autoa, julkiset ei kulje ja matkaa on 65km, ei oo peruste olla ottamatta työtä vastaan. Mun mielestä työkkärin puolella ollaan menty jo yli-inhimillisyyksiin, pitäis joku järki näissäki asioissa pitää.

Mutta, alkuperäiseen tekstiin, eli työttömän on usein pakko pitää se hoitopaikka lapsellaan edellä mainittujen syiden takia. Aina ei oo mahdollista sopia että aloittaa työt sitten 2 viikon päästä ja kunnalla/kaupungilla ei taas oo velvollisuutta järjestää hoitopaikkaa vuorokauden varoajalla.

[QUOTE="äiti";23091510]Itse olen oppinut käymään 2 pienen lapsen kanssa lääkärissä, neuvolassa, pankissa, kaupassa,yms . kyllä ne asiat onnistuu. Se on vaan itsestä kiinni.[/QUOTE]

Itse käyt siis raskaana ollessa ultrassa (alakautta) 2 pienen lapsen kanssa. No ei muuta kuin onnea vaan, Sankariäiti!

[QUOTE="äiti";23091487]asun pienellä paikkakunnalla ja täälläkin on jos jonkin näköistä kerhoa lapsille. varmasti joka kaupungista löytyy lapselle kerho.
Taitaa olla vaan äidin laiskuutta kuljettaa lapsi sinne.[/QUOTE]

Mul ei ole lapset hoidossa, mut tääl ei ole kerhoa alle 4v:lle lapselle (tai sinä vuonna saa mennä ku laps täyttää 4v).. eikä tääl ole esim. mll-toimintaa ja perhetyöntekiän saa vain sosiaalisin perustein (eli pitää olla jo jokin todella iso ongelma). Kaupunkiin meiltä on 90km matka. Mut uskoisinki et tuo virikehoito on enimäkseen isojen kaupunkien ongelma!

Mä olen kerran luopunut lapsemme hoitopaikasta, kun jäin työttömäksi ja sitten kun oli seuraavan kerran tarvetta saada hoitopaikkaa, niin kaupunki tarjosi ei oota.En tyytynyt tuohon vaan sanoin, että jostain hoitopaikka ( tuolloin puolipäivä) on saatava ja tyttö pääsi sitten ylimääräselle paikalle vanhaan hoitopaikkaansa.Jos jossain vaiheessa joudun työttömäksi, niin en aio tytön hoitopaikasta luopua, vaan tyttö saa olla hoidossa, vaikka itse olisinkin työttömänä.Muut ajatelkoot mitä lystäävät.

[QUOTE="vieras";23091518]Itse käyt siis raskaana ollessa ultrassa (alakautta) 2 pienen lapsen kanssa. No ei muuta kuin onnea vaan, Sankariäiti![/QUOTE]

sinäkö taas tarttet hoitopaikan päiväkodista lapselle sen takia että pääset sinne ultraan joka on raskauden aikana 2 kertaa ja kestää noin 30 min kerrallaan. en jaksa uskoa etteikö pystyis järkätä muutoinkin kuin pitämällä lasta päiväkodissa...

[QUOTE="vieras";23091518]Itse käyt siis raskaana ollessa ultrassa (alakautta) 2 pienen lapsen kanssa. No ei muuta kuin onnea vaan, Sankariäiti![/QUOTE]

Hymmm, jos on valmiiksi 2 pientä lasta ja odottaa kolmatta niin OLETAN että perheeseen kuuluu myös isä. Ja ainakin meillä nuo ultra-ajat on varattu niin että isä on voinut jäädä kotiin niiden pienempien lasten kanssa. En mä ainakaan ole joutunut mitään päiväkotipaikkaa tollasten menojen takia lapsille ottamaan.
Siihen mitään sankariäitiyyttä tarvita.....

sinäkö taas tarttet hoitopaikan päiväkodista lapselle sen takia että pääset sinne ultraan joka on raskauden aikana 2 kertaa ja kestää noin 30 min kerrallaan. en jaksa uskoa etteikö pystyis järkätä muutoinkin kuin pitämällä lasta päiväkodissa...

Minä odotan kaksosia, ultra on ollut rv 25 alkaen kerran viikossa ja olen sairaslomalla ennenaikaisten supistelujen tuhoaman kohdunkaulan takia. Minusta on hyvä että lapset ovat päiväkodissa jo nyt, kun on mahdollista että kotona lepääminen ei riitä vaan joudun sairaalaan vuodelepoon. Ja tässä tilanteessa lasten pitäsi mennä ihan kokopäivähoitoon, kun mies kuitenkin käy töissä.

jos tekee pätkätöitä niin soitto töihin voi tulla esim vuorokauden varoajalla. ja jos ei ota työtä vastaan, tulee karenssi. se, että lapsilla ei oo hoitopaikkaa, ei ole peruste hylätä saatu työtarjous. ihan tyhmää se on, juu, mutta noin se menee.

Esim eräs ystäväni tekee hoitoalalla pätkätöitä. Hänelle tuli soitto vanhainkodista että tule huomenna aamuvuoroon. Kyse oli YHDESTÄ työpäivästä, ei pidemmästä sijaisuudesta. Ystäväni sanoi pahoitellen että ei hän voi tulla kun ei saa lapsia minnekään niin lyhyellä varoajalla (lapsilla ei ollut hoitopaikkaa). Tästä hyvästä hän sai 6kk karenssin. samoin eräs mies sai työtarjouksen 65km päästä kotoaan, mutta miehellä ei ollut autoa eikä työpaikan lähelle mennyt mitään julkisia kulkuneuvoja. Kun mies ei tästä syystä huolinut työtä niin sai karenssin. työkkärin mielestä hänen ois pitäny joko polkea pyörällä tuo matka tai mennä taksilla. se, että et omista autoa, julkiset ei kulje ja matkaa on 65km, ei oo peruste olla ottamatta työtä vastaan. Mun mielestä työkkärin puolella ollaan menty jo yli-inhimillisyyksiin, pitäis joku järki näissäki asioissa pitää.

Mutta, alkuperäiseen tekstiin, eli työttömän on usein pakko pitää se hoitopaikka lapsellaan edellä mainittujen syiden takia. Aina ei oo mahdollista sopia että aloittaa työt sitten 2 viikon päästä ja kunnalla/kaupungilla ei taas oo velvollisuutta järjestää hoitopaikkaa vuorokauden varoajalla.

Kylläpäs tulee niin paljon paskas että miten edes pysytte läjässä? :D Ei siitä mitään pullen vuoden karensseja voi tulla! Huh huh! Keksi ens kerralla uskottavampi valhe! :D

Mä en ymmärrä tuota ajatusmaailmaa ettei äiti saisi viedä isompia hoitoon jotta saa hoidettua asioita. Hoette sitä että äidin pitää saada omaa-aikaa, äidin pitää saaha nukuttua, jokaisen sisaruksen pitää saaha yksilöllistä aikaa. Se et lapset on hoidossa on kaikkea sitä.. eli kun äiti saa hoidettua isompien ollessa hoidossa esim. kauppa-asioita, siivottua, nukuttua jää taas aikaa olla niiden isompien sisarusten kanssa.

Kyl mä voin rehellisesti sanoa sen et päivät on melko täynnä kotitöitä ja kerkeän vain pieniä hetkiä olla lasten kanssa kun hoidan kolmen pienen lapsen kanssa kaikki kauppakäynnit, lääkäri yms käynnit... hoidan kodin jne. Niin ja meidän iskä on yksityisyrittäjä ja osallistuu kyl päivittäin lasten ja kodinhoitoon, mut se on päivät töissä. Mummut asuvat 60 ja 70km päässä (ja toinen mummuista on vielä työelämässä).

Ei elämä ole niin joko tai elämistä!

[QUOTE="Tiukkis";23091515]Ei se nyt herranen aika oo vaikee pitää niitä rutiineja kotonakin :O Ja kuinka paljon teillä oikeesti on niitä pankkiasioita ja lääkäreitä???? Pankkiasiat hoitaa suurin osa ihmisistä netin kautta ja lääkäreillekin pääsee vaikka illalla klo 19 tai viikonloppuna.... Edelleenkin tuomitsen![/QUOTE]

Täällä ei pääse lääkäriin kello 16 jälkeen ja viikonloppuisin ei ollenkaan. Mutta ajatusmaailmansa jokaisella. Sinä tuomitset minä en. Ja eihän niitä pankkiasioita olekkaan jokapäivä, mutta ei meidän lapsikaan ole jokapäivä hoidossa. Ja kuten sanoin olen tällähetkellä sairaslomalla ja mistäs sinä sen syyn siihen tiedät ja olet tuomitsemaan?

[QUOTE="vieras";23091553]Minä odotan kaksosia, ultra on ollut rv 25 alkaen kerran viikossa ja olen sairaslomalla ennenaikaisten supistelujen tuhoaman kohdunkaulan takia. Minusta on hyvä että lapset ovat päiväkodissa jo nyt, kun on mahdollista että kotona lepääminen ei riitä vaan joudun sairaalaan vuodelepoon. Ja tässä tilanteessa lasten pitäsi mennä ihan kokopäivähoitoon, kun mies kuitenkin käy töissä.[/QUOTE]

Minusta tuo on enemmän kuin hyvä syy sille että isomat on hoidossa!! Etenkin ENNALTAEHKÄISEVÄSTÄ näkökulmasta!!!

Tää loputon keskustelunaloitus taas!!! Näitä aloituksia tekevät elämäänsä kyllästyneet katkerat kotiäidit, jotka joka päivä odottavat sitä sankarinviittaa harteilleen siitä että päivästä toiseen viruvat lasten kanssa kotona ja tekevät kaiken muunkin. Hienoa, että joillakin äideillä on rohkeutta tehdä näistä marisijoista huolimatta se ratkaisu, että lapsi menee hoitoon, vaikka ovat kotona!!!

[QUOTE="vieras";23091556]Kylläpäs tulee niin paljon paskas että miten edes pysytte läjässä? :D Ei siitä mitään pullen vuoden karensseja voi tulla! Huh huh! Keksi ens kerralla uskottavampi valhe! :D[/QUOTE]
Kyl se valitettavasti on totta!!!

Ite kyselin työkkäristä et koska mun mies on yksityisyrittäjä (ja tekee töitä kotoa käsin) ni mun pitää olla valmis lähtemään lyhyelläkin varoitusajalla 100km säteellä töihin. Niin ja jos en lähe ni karenssi rapsahtaa!

Työttömänä ollessasi ja uutta työpaikkaa etsiessäsi lapsia ei saa pitää kotona. On niitä muitakin syitä, että äiti on kotona ja lapset tarhassa.. esim. äiti on pitkään sairaana yms.

Höpöhöpö :O Aina on lapset ollut kotona työttömänä.
Tottakai saa olla ja pitääkin. Kunnalla on 2 viikkoa aikaa hommata päiväkotipaikka kun työllistyy. Sanoivat päikyssäkin kun työt loppui minulta että irtisanothan paikat nyt.

Anteeksi vaan kävi ultrassa (alakautta) vain kerran. Itse taidat käydä joka viikko. Erittäin huono tekosyy.

Eikös päiväkodeissa ole myös kertahoitomahdollisuus, ns. parkkisysteemi? Ei kai lasta tarvii pitää päiväkodissa 8h/5päivänä viikossa jos silloin tällöin tarvii hoitopaikan. Lisäksi on myös tilapäisiä paikkoja.

Täytyy myöntää, etten itsekään ymmärrä tätä että perheeseen synnyttyä vauva AUTOMAATTISESTI isompi sisarus jää päiväkotiin, kun äidillä olisi liian raskasta, kun isompi vaatii aktiviteettia ja kerhoihin ei haluta mennä, kun se olisi liian rankkaa. :(
Väkisinkin tulee mieleeni, että mitä nämä perheet kuvittelivat kun heillä on kaksi eri ikäistä lasta?
Jos paikkakunnalla ei ole kerhoja tms niin sitten voi lapsi voi osa-aikaisessa hoidossa, jollei kavereita ole muualta.

[QUOTE="vieras";23091553]Minä odotan kaksosia, ultra on ollut rv 25 alkaen kerran viikossa ja olen sairaslomalla ennenaikaisten supistelujen tuhoaman kohdunkaulan takia. Minusta on hyvä että lapset ovat päiväkodissa jo nyt, kun on mahdollista että kotona lepääminen ei riitä vaan joudun sairaalaan vuodelepoon. Ja tässä tilanteessa lasten pitäsi mennä ihan kokopäivähoitoon, kun mies kuitenkin käy töissä.[/QUOTE]

Mun mielestäni sulla on lapsille hoidon tarve, jos kerta olet itse saikulla ja vuodelevossa. Sitä ei voi millään rinnastaa samaan tilanteeseen kun siihen että kotiäiti/isä laittaa lapset virikehoitoon.
Pätkätöitä tekevät vanhemmatkin saattavat tarvita sitä jatkuvaa hoitopaikkaa lapsilleen.
Mutta ei todellakaan sellaiset työttömät jotka saattaavat olla vuosia kotona sen työttömyysturvan varassa ja samalla lapset ovat päiväkodissa.

[QUOTE="minä";23091622]Täytyy myöntää, etten itsekään ymmärrä tätä että perheeseen synnyttyä vauva AUTOMAATTISESTI isompi sisarus jää päiväkotiin, kun äidillä olisi liian raskasta, kun isompi vaatii aktiviteettia ja kerhoihin ei haluta mennä, kun se olisi liian rankkaa. :(
Väkisinkin tulee mieleeni, että mitä nämä perheet kuvittelivat kun heillä on kaksi eri ikäistä lasta?
Jos paikkakunnalla ei ole kerhoja tms niin sitten voi lapsi voi osa-aikaisessa hoidossa, jollei kavereita ole muualta.[/QUOTE]

Kaks lasta vuoden ikäerolla niin kyllä siinä on sille esikoiselle ihan tarpeeks aktiviteettia kun vauva tulee. Uskoisin että näin on isommankin ikäeron kanssa. Kyllä sen esikoisen kanssa voi tehdä vaikka mitä kun vauva on talossa ja tietenki esikoinen on mukana vauvan hoidossa. Ja hassua että lapsi viedään hoitoon muttei esim. puistoon tai muuten ulos voida lähteä... Miksi tarvitaan virikehoitoa esikoiselle????

Lapsellista sanoa sankariäiti! Itsekkin olen käynyt raskaana olessa pienempien kans alakautta olevas ultrassa ja en silti nimittäis itseäni sankariäidiksi. Asiat on vaikeita jos niistä tehdään vaikeita.

Miksei kukaan huomioi täällä lapsen näkökulmaa?

Me saadaan kesällä toinen lapsi ja aijomme pitää komevuotiaan päiväkotipaikan, puolipäiväisenä.
Esikoinen siis menee päiväkotiin 1 tai 2 kertaa viikossa noin kuudeksi tunniksi. Toinen vaihtoehto olisi joku kerho, jossa eskoinen kävisi kerran pari viikossa saaden ikäistään seuraa.
Mutta esikoisella on tutut todella tärkeät kaverit ja tutut kuviot päiväkodissa.
Tuon ikäinen kaipaa ikäistään seuraa, eikä meillä ole ketään tuttuja, joilla olisi pieniä lapsia kotona.
Tää maailma on muuttunut... muutama vuosikymmen sitten lapsia oli enemmän, samassa pihapiirissä asui paljon lapsia, jotka leikkivät keskenään saadeen tärkeitä kavereita ja ikäistään seuraa. Nykyään on aika yleistä, kuten meillä, ettei todellakaan ole ystäviä, joilla olisi saman ikäisiä lapsia.

Ja tosiaan, voisimme mennä erilaisiin kerhoihin, mutta lapsella on ne tutut kaverit päiväkodissa, joihin kontakti ei katkea, jos hän käy siellä sen 1-2 kertaa/viikko ja samalla äiti saa muutaman tunnin keskittyä vain vauvaan tai hoitaa asioitaan.