Kotitöistä: Olenko liian ankara kouluikäisille lapsilleni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tyttö on viidesluokkalainen ja 12v ja poika seiskalla ja 13v. Asumme kolmestaan.

Meillä on kiertävät listat, joiden mukaan teemme kotityöt kolmeen osaan jaettuina. Näin on ollut jo parin vuoden ajan.

Esim. Tällä viikolla:

Tyttö:
- Tiskit viikon ajan
- Vessojen pesu 2 kertaa
- Pyykeistä sukkien lajittelu
- Ruoanlaitto joka kolmas päivä
- Tietysti lisäksi normaalit eli sängyn petaus, oman huoneen siistinä pitäminen, jälkiensä siivoaminen jne.

Poika:
- Pyykkihuolto muuten mutta ei sukkien lajittelua
- Lumien luominen pihalta (asumme rivarissa ja plänttiä on tosi vähän, sen verran vaan että saa kivasti käveltyä ja rappuset ei vyöryä, semmonen "polku" siis)
- Pöydän kattaus viikon ajan
- Pölyjen pyyhintä 1 kerran
- Ruoanlaitto joka kolmas päivä
- Lisäksi ne omat jutut kuten sängyn petaus jne. kuten tytölläkin

Minä:
- Postien haku postilaatikosta viikon ajan
- Imurointi x 2
- lattioiden moppaus x 1
- Normaalit pienet siistimiset, kyselen lapsilta kokeisiin yms.

Noi on ne kiertävät ja lisäksi minä käyn lähes aina kaupssa (joskus lapset hakee maitoa tai muuta pientä), huolehdin auton huollosta, korjaan vaatteita jos tarvitsee jne.

Lapset olen pienestä pitäen ottanut kotitöiden tekoon mukaan. Joskus tietysti narisevat, mutta mielestäni homma toimii hyvin. Lapsille kuuluukin opettaa vastuuta ja eihän mulla itselläni jäisi aikaa mihinkään kun olen yh ja jos tekisin yksin kolmen ihmisen kotityöt!!

Nyt on kuitenkin miesystäväni alkanut napista minulle. Käytän kuulemma lapsia kuin orjia hyödykseni. Hänen muutaman vuoden nuoremmat lapset kyllä ovatkin kovin hemmoteltuja.

Mitäs mieltä ulkopuolisena olet?

Mun mielestä olet liian ankara. Ensinnäkin tuossa on ihan järjettömästi turhaa hommaa - ei vessoja tarvitse siivota kahdesti viikossa, eikä lattioita imuroida 2 krt + mopata kerran viikossa!!

• Tykkää
Reactions: Millenia
Meillä kyllä on hyvin riittänyt aikaa muuhunkin. Pääsevät koulusta klo: 12-15 välillä ja sen jälkeen läksyt ja velvollisuudet ja sitten huvi. Hyvin ehtivät harrastaakin (molemmilla on 1 harrastus) ja puuhata kavereiden kanssa.
Lisää mielipiteitä?

t. ap.

Tuntuu paljolta. Itse en suostuisi, ellei siitä maksettaisi erittäin hyvin, ei tuolla määrällä kauheasti jää omaa aikaa. Plus suurimman osan noista miellän automaattisesti äidin hommiksi.

No onhan tuossa hommaa kouluikäisille. Meillä kans toi olis liikaa jos hoitaa koulunsa ja harrastuksensa. Toki kotitöitä pitää hoitaa, mutta toi on kyllä jo ehkä vähän paljon. Ei meillä tartte lasten tehdä ainakaan ruokaa. Saavat osallistua ja tehdä niin halutessaan, mutta ei kyllä säännöllisiä kokkausvuoroja. Ton ikäsiltä edellyttäisin oman huoneen kunnossapidon ja esim imuroinnin vuoroviikoin ja osallitumisen kodin askareisiin silloin kun mahdollista. Eli mukaan ruoanlaittoon ja roskien vientiin.

Lisäksi on täyttä typeryyttä laittaa JOKA PÄIVÄ ruokaa. Sä äitinä ja lasten huoltajana voit viikonloppuna käyttää ajastasi pari tuntia siihen, että teet esim. 5 litran kattilallisen keittoa, yhden makaronilaatikon ja yhden lihaperunasoselaatikon, ja näitä syödään sitten koko seuraava viikko (osa pakkaseen).

Sukille voisitte hankkia sellaiset sukkapidikkeet, ettei niitten lajittelusta tarvitsisi tehdä kokonaista kotityötä...

Olet liian ankara. Mielestäni talouden hoito kuuluu pää asiassa vanhemmille, ja jos niitä on taloudessa vain 1, niin sitten hänelle. Lasten kuuluu vain osallistua pienissä määrin. Ehtivät sitten aikuisenakin huolehtimaan omista kodeistaan ja lapsistaan.

Työnjakosi ei ole mielestäni myöskään tasa-arvoista. Miksei esim. poika pese vessoja, ja tyttö luo lumia?

No et ole liian ankara! Meillä samoja juttuja tekevät 10v, 8v ja 6v pojat. Tyhjentävät/täyttävät tiskikonetta. Imuroivat, auttavat lumitöissä, vanhin ajelee kesällä nurtsin. Pyyhkivät pölyjä. Eikä se ole mitään pakkopullaa ja ihan hyvin jää omaa aikaakin. Yhdessä tehdään hommia.
Kauhistuttaa katella tuttujen mätölaiskoja lapsia. Hyvä jos roskat saavat vietyä ohikulkumatkalla.

Minusta tiskivuorot, pyykkihuolto ja lumityöt on ok. Mutta ei niitäkään aina ja kokonaan lapsille. Viikon tiskivuorokin on melko tympeää. En vaatisi noin pieniltä täyttä vastuuta ruuanlaitossa, äitiä voisi auttaa ja joskus tehdä ruuan ihan itse jos siltä tuntuu.

Sitten voi pitää oman huoneen siistinä ja imuroida. Ei mielestäni vielä peruskoululaisten tarvi tehdä kotitöitä yhtä paljon tai enemmän kuin äiti, joka kuitenkin töidensä jälkeen on vapaalla, koululaisilla on vielä kotitehtävät.

[QUOTE="vieras";25851949]Lista on kiertävä. Joka kolmas viikko tyttö luo lumet ja poika pesee vessat, ihan kuten toisinkin päin. Tällä viikolla nyt vaan näin. Kesällä sitten lumitöiden tilalle tulee ruohonleikkuu...

t. ap.[/QUOTE]

O.K. Se onkin mielestäni parempi.

Ja ruoanlaitosta sen verran, että juuri noin me usein tehdäänkin, että tehdään paljon ruokaa kerrallaan ja sitten pakkaseen osa. Jokainen sitten käyttää omina vuoroina niitä itse pakastamiaan jos haluaa. Ruoanlaitto on meillä niitä mieluisimpia. Imurointi ja vessapesut epämieluisimmat.

Ei noihin nyt niin paljoa aikaa mene. Joinain päivinä selviää 10-15 minuutissa/henkilö ja välillä menee sitten tunti-pari, mutta ne on viikonloppupainotteisesti noi isommat jutut.

t. ap.

[QUOTE="vieras";25851959]Teillä lapset tekevät lähes kaikki työt?[/QUOTE]

Lista on kiertävä! Itse teen siis samoja hommia kuin lapsetkin + lisäksi ylimääräisiä juttuja mitä lasten ei tarvitse tehdä (kuten kaupassa käynti yms.). Kukin tekee tiettyjä töitä viikon ja sitten taas vaihdetaan.

En ole kotiäiti, vaan teen töitä 8h/vuorokausi ja usein ylitöitä siihen päälle!

t. ap.

[QUOTE="eee";25851982]Miksi kolmen ihmisen taloudessa vessa täytyy pestä 2 kertaa viikossa?[/QUOTE]

Koska emme pidä saastaisista vessoista. Hyi, yö. 2 kertaa viikossa kun pesee, niin minkäänlaisia piintymiä ei mihinkään ehdi tulla, vaan kevyt pyyhkäisy riittää lavuaarista ja vessanpytystä kevyt harjaus.

t. ap.

mielestäni aika paljon myös.. meillä tuo aika on vielä edessä joten en ole tarkemmin noita vielä pohtinut.

Tarkoittaako tiskivuoro ihan tiskaamista vai tiskikoneesta huolehtimista? kone mielestäni ok, viikon kaikki tiskit käsin aika paljon. Ja tarkoittaako ruuanlaitto tosiaan ihan itsenäistä ruuan laittoa alusta loppuun vai apuna olemista? Mitä teillä syödään? Eli laittaako pizzat uuniin vai pilkkooko alusta loppuun salaatit ja paistaa kanat ja tekee kastikkeet jne.?
Meillä ei muutenkaan siivota noin paljon (imurointi, moppaus, vessat jne.) niin sitä olisi automaattisesti vähemmän. Joka kolmas viikko voisi kyllä napsahtaa koko kämpän imurointi. Toki olisin tässä itsekin apuna.

Itse voisin laittaa: oma huone yms., tiskikone viikon ajan, ruuanlaitossa apuna joka 3. pvä, ulkotyöt, postit ja kattaukset noin kun ne onkin ja pyykkihommat myös.

-> muoks. jos vessan siivous tarkottaa vaan lavuaarin pyyhkäsyä ja vessaharjan käyttöä, niin sitten voisi olla noin. Oletin että tarkoitit ihan aineitten kanssa hinkaten lattioiden, lavuaarin ja pöntönpesua ympäriinsä.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="eee";25851969]Ja eikö teillä siis ole tiskikonetta? Olisiko mahdollista hankkia sellainen?[/QUOTE]

On tiskikone. Tiskit on siis käytännössä tiskarin täyttöä ja tyhjennystä! Eli ei mikään paha rasti. Samoin oma pyykkikone on, ei tarvitse mihinkään pyykkitupiin niitä raijata ;)

t. ap.

Ihan ok. On hyvä että lapset oppii pienestä pitäen tekemään kotihommia. Ja jos ruuanlaittokin kiinnostaa niin mikä ettei. En kyllä itse saa lapsiani tekemään kaikkea tuota...

Ruoanlaitto sisältää vapaavalintaisen ruoanlaiton. Poika etenkin tahtoo usein lykätä pakastepitsaa uuniin. Vähän siihen oon huomautellut, että välillä muutakin!! Usein tarjoudun tekemään salaatin lapsen ruokavuorona, mutta päävastuu on lapsella ja yleensä lapset on tosi paljon tykänneet kokkailusta. Autan kyllä tarvittaessa ja pyydettäessä. Lapset kuitenkin itse päättää mitä ruokaa tekevät (se on yksi kiva juttu tässä asiassa). Terveellisyydestä ollaan paljon puhuttu ja ihan usein keittävät perunat ja tekevät kastikkeenkin. Valmissalaattejakin käytetään ja kaupassa kun käyn niin haen lasten toiveiden mukaan aineksia myös. Joskus sitten tekevät ihan sen mukaan mitä kaapista löytyy jos en ole lähipäivinä käynyt kaupassa.

t. ap.

Mun mielestä kans on aika paljon kotihommia... Meillä on lapsilla tuollaiset määrät kesälomalla, ei muilla lomilla edes. Koska se koulussa käyminen on oikeesti rankkaa! Kyllä meilläkin imuroidaan useampi kerta viikossa ja yleensä vanhemmat sen hoitaa, vessat pestään tarpeen mukaan usein 2-3 kertaa viikossa. Mutta emme odota lapsilta vessojen pesua. Eikä se meillä ainakaan kauheen kauaa edes vie, kun ite sen huolellisesti tekee. Muut hommat musta tuntuu ihan ok, mutta tuo ruuanlaitto on mun mielestä aika iso vastuu lapselle. Meillä on lapset kyllä mukana ruuanlaitossa ja kuorivat esim. perunoita tai lämmittävät jotain, mutta en odota, että he tekisivät sen alusta loppuun saakka. Meillä kaksi lasta samanikäisiä, kun sinun lapsesi. Mun mielestä kohtuullisia hommia tuon ikäisille on tuo lumen luonti, astianpesukoneen tyhjäys, pöydän kattaminen, sukkien lajittelu pyykeistä (tuo oli hyvä systeemi, että ne laitetaan kiinni niillä sukkapidikkeillä). Kun sitten tähän vielä päälle läksyt ja oman huoneen siistiminen, niin hommaa on siinäkin paljon.

-> muoks. jos vessan siivous tarkottaa vaan lavuaarin pyyhkäsyä ja vessaharjan käyttöä, niin sitten voisi olla noin. Oletin että tarkoitit ihan aineitten kanssa hinkaten lattioiden, lavuaarin ja pöntönpesua ympäriinsä.

Juu tuollainen kevyt pyyhkäisy riittää useimmiten. Vessan lattia mopataan kerran viikossa ja sen tekee se joka on moppausvuorossa. Jos pitää enemmän puunata niin minä autan/teen sen omalla vuorollani.

t. ap.

Yhteistyössä