V
vieras
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Olen itse lehtori ja ihmetellyt myös oman lapseni luokalla annettavia käytösnumeroita. Luokan ilkeimmällä tytöllä on käytös kymppi. Näen häntä itse kotonani usein ja ilkeämpää ja kateellisempaa lasta en ole koskaan nähnyt. Ainakaan toisten huomioiminen ei häneltä onnistu. Tämän takia on mielestäni aivan turhaa jakaa näitä käytösnumeroita tai muita patsaita. Niin usein ne menevät väärille tyypeille. Tässäkin tapauksessa muut vanhemmat ihmettelevät vain selän takana arviointia. Mieleeni ei todellakaan tulisi kommentoida opettajalle arvostelua, koska sillä ei toisaalta ole mitään merkitystä.
Olen oman tyttäreni kanssa huomannut sellaisen asian, että se, joka on oikeudenmukainen, puuttuu ilkeiden lasten touhuihin ja haukkumiseen ja nimittelyyn, saa kiusaajan leiman, joutuu usein itse opettajan hampaisiin ja saa huonon numeron käytökseen. Ja vain sen takia, että on sanavalmis ja uskaltaa puolustaa itseään ja ystäviään. Eli tässäpä oppi lapsille, älä puutu mihinkään - katso muualle.