Koulukiusaamiskortin väärinkäyttöä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Anatolia

Aktiivinen jäsen
24.08.2010
32 527
5
36
Mä en oikein enää tiedä, mitä ajattelisin.

Jo yli vuoden ajan, satunnaisesti, eräs tuttuni (jonka lapsi on samassa koulussa lapseni kanssa) on valittanut että hänen lastaan kiusataan. Alussa ajattelin, että ikävää, ts. uskoin että jutut kiusaamisesta on totta.

Muttamutta...sitten kun kuulin esimerkkejä näistä väitetyistä kiusaamisista, niin totesin että ei taida kyse mistään kiusaamisesta ollakaan. Joku lapsi oli mennyt eri bussilla kuin heidän lapsi (10 minsaa myöhemmin lähtevällä) = kiusaamista. Joku oli mennyt koulusta suoraan kaverille, eikä kulkenut heidän lapsensa kanssa pysäkille = kiusaamista. Yksi kutsutuista lapsista ei päässyt heidän lapsensa synttäreille = dissaamista. "Ella" ja "Jenna" kävivät elokuvissa viikonloppuna "Ellan" äidin kanssa = syrjintää koska hänen lastaan ei pyydetty (eikä kyllä kenenkään muunkaan lasta, paitsi kyseistä Jennaa...). Jne. Kaikki tarinat vastaavanlaisia.

Kerran kävi niin, että ko. tutun lapsi soitti mun lapselleni, ja kysyi tulisiko tämä heille leikkimään. Miehellä oli vapaapäivä, ja hän oli viemässä lapsia keskustaan yms, joten isä sanoi lapselle että nyt ei sovi (itse en ollut kotona). Ei mennyt kauan kun sain FB:n kautta yksityisviestin ko. tuttavalta; siinä hän kysyi että mitä pahaa he ovat tehneet, kun lapsemme ei saa enää edes tulla leikkimään heille, yms. Olin ihan että mitä viddua...ja vaikka selitin, että kyse ei ole mistään leikkikiellosta vaan siitä että isä ja lapset viettivät vapaapäivää, oli jo sovittua ohjelmaa, niin ei selitykseni tainnut mennä läpi.

Eilisaamuna osuin samaan bussiin ko. tuttavan lapsen ja muutaman muun tutun lapsosen kanssa. Moikkasivat mulle, mä moikkasin heille, vaihdettiin pari sanaa, menin istumaan heidän taaksensa. Yksi lapsista aivasti, ja tuon tuttavan lapsi sanoi että "yöööök, oksettavaa, bakteereja, varoisit vähän" tms. Ja kun tuo aivastanut lapsi katseli ulos ikkunasta, niin tuttavan lapsi alkoi vähän ärsyttävään tyyliin kyselemään että "miksi sä katsot ulos, mitä ihmeellistä siellä on, ootko vähän mörökölli, nousitko väärällä jalalla sängystä" jne, jatkaen tätä monen minuutin ajan. Ja sitten tämä mörökölliksi nimitelty lopulta sanoi että "olisit hetken hiljaa joskus ja antaisit mun olla rauhassa". Sitten matka jatkui ihan rauhallisissa merkeissä.

--> nyt sain viestin tältä tuttavalta että olin kuulemma todistanut miten hänen lastaan TAAS kiusattiin, voisinko soittaa/laittaa sähköpostia koululle näkemästäni ja kuulemastani jotta asia otettaisiin vakavissaan, yms. Öh. Ainoa kiusaamisen poikanenkaan mitä näin oli ko. tuttavan lapsesta lähtöisin, vaan miten sen mahdollisimman hienotunteisesti sanoisin?

Olen tykännyt tuosta ihmisestä ja hänen perheestään. Mutta nyt en ihan oikeasti enää oikein uskaltaisi päästää omaa lastani sinne leikkimään, kun he tuntuvat ylireagoivan ihan kaikkeen, ja kaikki on mukamas kiusaamista.

Enkä (pakko tähdentää tätä ettei kukaan ymmärrä väärin) aliarvioi oikeaa koulukiusaamista, mutta tämä ei mielestäni ole sellaista, vaan suuremman luokan ylireagointia, ihan liiallista herkkyyttä, ja herneiden vetämistä turhan takia.

"Uskallanko", ts. viitsinkö sanoa suoraan ko. ihmiselle mitä eilen bussissa näin, vai ollaanko tässä sitten seuraavaksi itse kiusaajia?

Suo siellä, vetelä täällä. Jos sanot suoraan, olet "ilkeä", jos et sano, mutta et tietenkään soita sinne koulullekaan, olet "ilkeä ja piittaamaton." Ei tuossa ole yhtään hyvää vaihtoehtoa.

Tosin, jos kertoisit, miten tilanne oikeasti meni, kuultuasi ensin, mitä lapsi on kotona kertonut, olisi noin 1,7% mahdollisuus, että kotona hoksattaisiin, että lapsi kertoo vain yhden puolen totuudesta.

[QUOTE="jojo";25815024]
Tosin, jos kertoisit, miten tilanne oikeasti meni, kuultuasi ensin, mitä lapsi on kotona kertonut, olisi noin 1,7% mahdollisuus, että kotona hoksattaisiin, että lapsi kertoo vain yhden puolen totuudesta.[/QUOTE]
Niin...voisin kuvitella että tuo tuttu jollain tasolla luottaa muhun, kun mulle aina näistä "kiusaamisista" purkautuu, ja nyt pyysi ottamaan kouluun yhteyttä.

Ehkä mä kerron vaan mitä minä näin, ts. miten tilanne meni, enkä ota kantaa mihinkään suuntaan. Ja jos siitä vedetään herneet nekkuun niin menetänkö siinä loppupeleissä mitään - enpä juuri.

Soita tuttavalle tai tapaa kahden kesken tai näytä tuo kirjoittamasi juttu hänelle. Kiusaamisen kokemus voi olla myös ihmisessä itsessään ja hän näkee kaikessa kiusaamista.

Onko tuo äiti ennen ollut "normaali"? Jos heillä on kotona jotain ongelmaa, johon ei osata oikein puuttua tai tajuta missä tai mikä mättää, niin voiko tuo "koulukiusaaminen" olla ikäänkuin sijaissyyllinen, jotain, mitä on helppo osoittaa sormella ja oireilla.

[QUOTE="vieras";25815114]Onko tuo äiti ennen ollut "normaali"? Jos heillä on kotona jotain ongelmaa, johon ei osata oikein puuttua tai tajuta missä tai mikä mättää, niin voiko tuo "koulukiusaaminen" olla ikäänkuin sijaissyyllinen, jotain, mitä on helppo osoittaa sormella ja oireilla.[/QUOTE]
Ei olla tunnettu kovinkaan kauaa, reilu vuosi. En siis tiedä, miten "normaali" on ennen ollut.

Kai hän vaan ihan aidosti ja oikeasti kokee kaiken tällaisen kiusaamisena, ja lapsi taas varmaan tietää jo hyvin mistä narusta pitää vetää jos haluaa vanhempiensa huomion ja roppakaupalla sympatiaa...

Tai sitten lapsikin tulkitsee tilanteita ihan väärin.

Jos vain uskallat niin sano!! Asia voi ihan oikeasti olla niin että tämän "kiusatun" lapsen äiti ei todellakaan näe että syy onkin useasti hänen omassa lapsessaan.

Toki nuo tommoset eri reittiä kulkemiset ja kaverille suoraan menemiset voi lasta harmittaa, etenkin jos on vaikka aamulla puhuttu muuta ja sitten koulupäivän aikana muut keksivät että menevätkin kaksin jonnekin jne. Mutta ei se nyt kiusaamista kuitenkaan ole.

Mun lapsella on myös tuommonen ns. herkkänahkainen kaveri, ihan hyvä tyyppi mutta ihan hirvittävän kova määräilemään/manipuloimaan ja vielä vähän aikaa sitten loukkaantui kaikesta mikä ei mennyt hänen mielensä mukaan. Äitinsä on kyllä oikein mukavan tuntuinen mutta tätä lasta on taidettu pitää aika pumpulissa. Oon koittanut nyt sitten täällä meillä puhua lapsille vähän pelisäännöistä ja siitä miten kavereitten kanssa tulis olla.
Mut niin paljon jää multakin näkemättä, omanikin osaa taatusti olla ärsyttävä!

Mä sanoisin suoraan. Mitäs sitä kiertelemään totuutta. Yleensäkin mä inhoan näitä joiden mielestä omassa lapsessa ei ole mitään vikaa. Eräskin tuttuni jaksaa haukkua toisten lapsia vaikka oma on ihan uuno.

No se vähän riippuu, noissa ekoissakin esimerkeissä, kun että jos oli luvattu, et mennään samalla bussilla, kuljetaan yhdessä ja sitten ei tehdäkkään niin. Lupauksista pidetään kiinni. (jos siis asia näin olisi ollut)
Ja muutenkin, asioilla on AINA kaksi puolta.

Ei olla tunnettu kovinkaan kauaa, reilu vuosi. En siis tiedä, miten "normaali" on ennen ollut.

Kai hän vaan ihan aidosti ja oikeasti kokee kaiken tällaisen kiusaamisena, ja lapsi taas varmaan tietää jo hyvin mistä narusta pitää vetää jos haluaa vanhempiensa huomion ja roppakaupalla sympatiaa...

Tai sitten lapsikin tulkitsee tilanteita ihan väärin.

Kyllä mä ehkä yrittäisin sanoa jotenkin nätisti. Tuosta voi oikeasti alkaa oikea kiusaaminen ja kaikesta pois jättäminen, jos lapsi on hankala kavereilleen aina.

[QUOTE="vieras";25815177]No se vähän riippuu, noissa ekoissakin esimerkeissä, kun että jos oli luvattu, et mennään samalla bussilla, kuljetaan yhdessä ja sitten ei tehdäkkään niin. Lupauksista pidetään kiinni. (jos siis asia näin olisi ollut)
Ja muutenkin, asioilla on AINA kaksi puolta.[/QUOTE]

Mitään ei ole (olen kysellyt muilta lapsilta) koskaan luvattu. Vaan lapset ovat aina menneet jommallakummalla bussilla - siihen kumpaan ehtii.

Myöskään koulumatkojen kulkemisesta ei olla sovittu, ja toisekseen vaikka olisikin niin kai joskus saa silti mennä oman äidin ja isän luvalla kaverille suoraan, ei kai sopimus velvoita aina kulkemaan samaa matkaa pysäkille...?

Mekin ollaan kerran saatu kiukkuinen/marttyyrisävyyn kirjoitettu viesti, kun lapsemme alkoikin kulkemaan aikaisemmalle pysäkille, syystä että seuraavalla pysäkillä bussi oli jo niin täynnä ettei lapsi mahtunut istumaan (jos mahtui koko bussiin), ja me vanhemmat siis sanoimme lapselle että mene aikaisemmalle pysäkille. Ei tosiaankaan käynyt mulla edes mielessä että siitä asiasta pitäisi informoida ketään perheemme ulkopuolista.

[QUOTE="vieras";25815177]No se vähän riippuu, noissa ekoissakin esimerkeissä, kun että jos oli luvattu, et mennään samalla bussilla, kuljetaan yhdessä ja sitten ei tehdäkkään niin. Lupauksista pidetään kiinni. (jos siis asia näin olisi ollut)
Ja muutenkin, asioilla on AINA kaksi puolta.[/QUOTE]

Ei se kiusaamista ole...

Tuttua. Ensin kiusattiin eskarissa, sitte kiusattiin koulussa, sitte kiusas opettajat, sitte vaihdettiin koulua ja taas kiusataan. Huoh. En ymmärrä mistä näitä valopäitä sikiää?

[QUOTE="vieras";25815192]Kyllä mä ehkä yrittäisin sanoa jotenkin nätisti. Tuosta voi oikeasti alkaa oikea kiusaaminen ja kaikesta pois jättäminen, jos lapsi on hankala kavereilleen aina.[/QUOTE]
Lapsi on kyllä tosi kiva ja mieluisaa seuraa ainakin omalle lapselleni, enkä ole muiltakaan juuri mitään kielteistä hänestä kuullut. Kotonaan vaan valittaa tulleensa kiusatuksi, oletan, joko saadakseen huomiota tai koska ihan oikeasti kokee olleensa kiusattu (ts. pahoittaa mielensä liian herkästi). Eilinen oli eka kerta kun näin lapsessa hiukan ärsyttävämmänkin puolen (ja se puoli on saletisti ihan joka lapsessa).

Vanhempi tässä on lähinnä ongelma, tai siis vanhemman suhtautuminen kaikkeen. Jos oma lapsi valittaisi surkeana noista asioista, niin tekisin kaikkeni jotta lapsi ymmärtäisi mikä on normaalia pikku vastoinkäymistä elämässä ja mikä taas ilkeyttä toisten taholta.

[QUOTE="vieras";25815242]Just.. Tuuppa kertomaan fiiliksiä sitten kun sun lapsi jätetään ulkopuolella asioista joita on luvattu tehdä kavereiden kanssa yhdessä..[/QUOTE]
Mistään tuollaisesta ei nyt ole kyse.

Mutta sellaista on ollut kyllä ilmassa, että kaveripiiristä kukaan ei saisi tehdä mitään ellei tätä lasta ole myös pyydetty mukaan. Ja että jos tämä lapsi kutsuu kavereita luokseen, niin kaikkien pitäisi sinne mennä, vaikka olisi jo muuta sovittuna.

[QUOTE="vieras";25815242]Just.. Tuuppa kertomaan fiiliksiä sitten kun sun lapsi jätetään ulkopuolella asioista joita on luvattu tehdä kavereiden kanssa yhdessä..[/QUOTE]

Tässä oli kyse bussilla kulkemisesta ym.Tai pidetään kiusaamisena että Reetta menee Liisan kanssa leffaan.

Tuli sellainenkin juttu mieleen, että yhteen aikaan meidän lapsi oli ko. perheen luona "aina". Siis usein, 3-4 kertaa viikossa koulun jälkeen.

Yhtenä viikkona en sitten päästänytkään lasta sinne (kun ajattelin että liika on liikaa ja rajansa kaikella, perhe haluaa varmaan omaakin rauhaa joskus). Kerran sillä viikolla pyydettiin ko. perheen lasta meille, muttei sopinut koska tällä oli harrastus. Oma lapsi meni sitten sillä viikolla naapuripihaan kaverin kanssa leikkimään useamman kerran (kuten yleensä menee päivittäin, ainahan nuo pihasta toiseen täällä juoksee), tuon perheen lapsi tuntee siis myös tämän naapuripihassa asuvan.

Siitäkin närkästyttiin...tuli viestiä että "onko kaikki ok, kun XXX ei ole enää tullut meille vaan on kuulemma leikkinyt YYY:n kanssa", ja lisänä sellaista että "ymmärrän kyllä että kaikista ei voi pitää, eikä kaikkien kanssa tarvitse ystävä ollakaan, mutta kun vasta hiljattain XXX oli meillä usein ja kuvittelin että hän olisi meidän QQQ:n kanssa hyväkin ystävä...". Ja taaaaas kerran mä kiltisti selitin mistä on kyse, ja kerroin että sekä minä että lapseni pidämme kyllä hirmuisesti heidän QQQ:sta.

Argh, suoraan sanottuna :D. Jos esim. mun lapsi on ystävä heidän lapsen kanssa, niin hän ei saisi olla ystävä kenenkään muun kanssa...? Heidän lapsella taas on pihakavereita, ja muitakin kavereita kuin meidän lapsi ja heidän yhteiset kamunsa.

Mä olen tähän asti ollut ihan taitava sosiaalisissa suhteissa, mutta nyt en tajua mitään enää.

Mulla on mys tuttavaperhe, jossa vanhemmat ottavat kaiken henkilökohtaisesti ja lapsia kiusataan joka paikassa. Aina ollaan syyttelemässä muita ja suunnilleen haastamassa oikeuteen porukkaa, koulua pitää vaihtaa kun opettajista lähtien kaikki kohtelevat heidän lapsiaan väärin jne... On ollut pakko ottaa etäisyyttä, en usko, että ymmärtäisivät jos puhuisin suoraan asiasta, eikä se mulle kuulu muutenkaan... Ja näillä lapsilla ei ole juuri mitään kuria kotona, käytös on välillä kauheaa katsottavaa, silti he ovat aina uhreja.

[QUOTE="vieras";25815295]Ai sekö että lupauksista ei pidetä tai yksi tiputetaan ulos... olen eri mieltä, se on juuri sellaista kiusaamista mikä on etenkin tytöille tyypillistä.[/QUOTE]
Yksi tiputetaan ulos?

Jos samalla bussilla kulkee (kuten kulkee) yleensä 10-15 lasta porukalla, ja heistä YKSI meneekin suoraan koulusta lähellä asuvalle kaverille, niin sekö on sitä että yksi tiputetaan ulos porukasta (ja se yksi ei siis ole tämä joka menee kaverille, vaan yksi niistä 9-14 lapsesta jotka menee bussilla kuten yleensä)? Tai jos isommasta koulu- ja luokkakaverusten poppoosta kaksi tapaa toisensa viikonloppuna, niin taas on yksi pudotettu porukasta pois?

Minä soittaisin ja sanoisin, miten tilanne oikeasti meni. Ihan neutraaliin sävyyn tai jopa hämmästellen että mikä ihmeen kiusaaminen. Minulla on kokemusta vastaavasta tilanteesta, tosin lapsi niin pieni, että äiti todellakin keksii kaiken, eikä niin että lapsi kertoisi kotona "satuja". Olin kerran tilanteessa, jossa äiti kertoo käyneensä perheessä jossa lapset olivat todella villejä ja ilman mitään tapoja ja samaan aikaan viereisestä huoneesta kuuluu hänen lapsensa huutoa ja kiroilua ja hetken kuluttua lapsi tulee sanomaan, kuinka minun lapseni on epäreilu eikä anna jotain lelua (selvästi ollaan kyllä kuultu lasten puhe, kuinka tämä lapsi haluaisi minun lapseni molemmat nuket ja omani sanoi, että haluaa pitää toisen itsellä) ja hänelle on tullut paha mieli, sekä lisäksi tekoitkua. Äiti vain hyssyttelee ja neuvoo että anna minun lapselleni nalle, niin saat molemmat nuket. Lapsi palaa leikkimään ja äiti jatkaa edelleen täsä tapaamastaan perheestä, jossa ollaan niin huonosti kasvatettuja että. Oman lapsensa kiroiluun, joka jatkuu edelleen, äiti ei puutu mitenkään. Siinä vaiheessa menin itse sanomaan lapselle, että meillä ei kiroilla ja että niitä nukkeja riittää yksi molemmille, eikä sitä ainokaista ole pakko antaa pois jos ei halua.

Yhteistyössä