Kouluruoka maksulliseksi.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kcal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Hei, kai tiedätte, että on paljon lapsia, joille se kouluruoka ON päivän ainoa ateria. :attn: Siksi esim. maanantaisin kouluruokaa kuluu enemmän kuin muulloin (nälkäinen viikonloppu takana). Aiheesta on kirjoitettu paljonkin. Surullista.
Valitettavasti se on juuri noin. Jos ruoka tulisi maksulliseksi, niin voi noita lapsiraukkoja.

:/
 
Alkuperäinen kirjoittaja tähtihedelmä:
totta. mut toisaalta mun mielestä illat koneella pelaava nuori ei ole mitenkään verrattavissa illat snoukkaavaan nuoreen. kouluruoan toki pitäis olla ravinteikasta, mutta mun mielestä kaloreita on turha haalia siihen lisää.

No niitä ravinteita ei siihen ruokaan ilman kaloreita saa. Musta on surullista, että meidän nuoret syö pula-ajan ruokaa ( = halpaa ravintoköyhää tärkkelystä ) eikä kukaan puolusta heitä. Säästetään kyllä väärässä kohtaa, kun lapsille ja nuorille ei anneta riittävästi ravintoa ( = proteinia, luonnollisia rasvoja ja kasviksia). Kallis lasku tulee maksettavaksi tulevaisuudessa. :'(

(Voi kumpa saisivat samanlaisen massan liikkelle kuin sairaanhoitajien palkankorotuksien puolesta viime palkkaneuvotteluidne yhteydessä.)
 
Kouluruoassahan vois yrittää säästää samalla tavalla kuin isot tavarataloketjut. Ostetaan kerralla niin paljon, että kappalehinta jää pieneksi.

Joku tumma riisikin säilyy ainakin sen vuoden päivät, samoin pastat ja muut kuivaelintarvikkeet.

Ainoa ongelma varmaan on sitten säilytystilan puute.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaisa:
Alkuperäinen kirjoittaja tähtihedelmä:
totta. mut toisaalta mun mielestä illat koneella pelaava nuori ei ole mitenkään verrattavissa illat snoukkaavaan nuoreen. kouluruoan toki pitäis olla ravinteikasta, mutta mun mielestä kaloreita on turha haalia siihen lisää.

No niitä ravinteita ei siihen ruokaan ilman kaloreita saa. Musta on surullista, että meidän nuoret syö pula-ajan ruokaa ( = halpaa ravintoköyhää tärkkelystä ) eikä kukaan puolusta heitä. Säästetään kyllä väärässä kohtaa, kun lapsille ja nuorille ei anneta riittävästi ravintoa ( = proteinia, luonnollisia rasvoja ja kasviksia). Kallis lasku tulee maksettavaksi tulevaisuudessa. :'(

(Voi kumpa saisivat samanlaisen massan liikkelle kuin sairaanhoitajien palkankorotuksien puolesta viime palkkaneuvotteluidne yhteydessä.)

ei tietenkään saa ravintoaineita sisällytettyä mihinkään ruokaan ilman kaloreita. mut tais mennä mun pointti täysin ohi.. sitä lähinnä tarkotin, että jos käytäisiin vaatimaan ravitsevampaa ruokaa ja laskettais sitä pelkästään kaloreissa, niin pian kouluruoka saattais olla vaan tyhjiä kaloreita eikä kunnon ruokaa.

kouluruoan maksullisuutta en missään nimessä kannata, se eriarvoistaa lapset. mun mielestä maksuttomasta ruoasta ja maksuttomasta koulutuksesta saa suomessa olla ylpeä, se on harvinaista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Kyllä se kouluruoka pitäs rahottaa verovaroista niin, et siellä jokainen lapsi saa mahansa täyteen! Pistetään niitä verorahoja turhaankin, niin mikä kumma siinä on et pitää lasten kouluruuasta säästää. Itse en kyllä kannata kouluruokailun maksulliseksi pistätämistä, se vaikeuttaisi entisestään pienituloisia perheitä. Tai sitten pitäis keventää pienitulosten verotusta, jottei ne verorahat heiltä menis turhuuteen, vaan olis tosiaan sit varaa pistää sitä rahaa sinne lapsen kouluruokaan!

juuri näin!

 
Ja miten kouluruoka käy yhteen sen kanssa, että lapsia kannustetaan liikkumaan. Ei nälkäisenä jaksa liikkua. Koulussa voitaisiin ottaa oppia armeijasta ruokahuollon suhteen. En ole nimittäin yhdestäkään, joka olisi päässyt laihtumaan armeijassa ollessaan.
 
Ei missään tapauksessa.
Jos kouluruoka olis maksullista niin se eriarvoistuttais entistä enempi lapsia. Tai jos ruoka pitäis kuletta kotoa.
Toiset lapset ei päivän aikana söis ollenkaan.
Ja moniko vanhempi olis valmis maksamaan? Olen aivan varma et pinituloiset ja mm alkoholistilasten vanhemmat ovat ihan toista mieltä.ja kait heidänki pitää syödä?
 
Kouluruoka on lounas ja varsinainen päivällinen pitäiskin syödä vasta kotona ja sen pitäis olla runsaampi kuin lounaan. Jos koulupäivää ei pärjää kouluruolla niin sit syö kotona liian vähän. Se kouluruoka ei ole päivän ainoa ateria. Ja kuinka moni noista teineistä syö runsaan ja monipuolisen aamiaisen? Vois vanhemmatkin vähän katsoa peiliin tuon nuorten ravitsemuksen suhteen.
 
että ruokaa kuluu eniten, että olisi niin paljon nälkäisiä lapsia, ehkä juu, mutta ei varmasti suurin osa sen takia että olisi saanut vähän viikonloppuna vaan TOISIN päin. Eli kun viikonloppuna mussutetaan koko ajan jotain kun ollaan lähellä jääkaappia niin keho on shokissa maanantaina ja nälkäinen koska ehti jo tottua viikonlopun mättötahtiin.

TÄTÄKIN on tutkittu. Ja kyllä on oikeasti lapsia joiden päivän kattavin ateria on kouluruoka mutta heitä on aika vähän. Meillä koululainen syö reilun välipalan n. 15-16 jonka jälkeen treenit(pelit ja 19-20 aikaan syömme perhepäivällisen joka ilta.

Ne vanhemmat jotka eivät jaksa tai viitsi tehdä päivällistä lapsilleen ovat luusereita ja saisivat hävetä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja toinen fakta:
Ne vanhemmat jotka eivät jaksa tai viitsi tehdä päivällistä lapsilleen ovat luusereita ja saisivat hävetä!

Mutta ei siitä tarvitsisi rankaista meidän nuoriamme. Kyllä kouluruuan pitäisi olla nykyistä parempaa vaikka vanhemmat häpeäisivätkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kouluruoka korjaantuu vain euroilla. Vanhemmilla pitäisi olla mahdollisuus rahottaa lastensa kouluruokaa.

Onhan siihen jo nyt mahdollisuus ei sitä kouluruokaa ole pakko syödä voi käydä vaikka lähi mäkissä syömässä ruokiksella jos rahkeet riittää. Ja tai äiti ja isi voi maksaa sulle eväslaatikon hanhenmaksapalleroita mukaan kouluun kera jonkun oikein hyvän juoman :D
Eväät vaan mukaan. Engannissa ja monissa muissaki maissa kuoluruoka on sekä maksullista että kamalan huonoa. Revi siitä se maksullisuus sitte.

Vaikka muuten oletkin minusta oikeilla jäljillä että kuoluruuan taso on huonontunut ja rahamäärä joka siihen käytetään on liian niukka.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kouluruoka korjaantuu vain euroilla. Vanhemmilla pitäisi olla mahdollisuus rahottaa lastensa kouluruokaa.

Mutta ei vain oman lapsensa. Veroillahan ne nytkin kustannetaan. Joten joko lisää veroja, tai rahansiirtoa jostakin muualta kouluruokaan.

Äänestän kilpaurheilua ja kulttuuria. Tosin ei kirjastoilta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lunchbox:
Onhan siihen jo nyt mahdollisuus ei sitä kouluruokaa ole pakko syödä voi käydä vaikka lähi mäkissä syömässä ruokiksella jos rahkeet riittää.

Koulualueelta ei saa poistua. Jos saisi ja kerkeisi, niin komentaisin ruokatunniksi kotiin syömään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lunchbox:
Onhan siihen jo nyt mahdollisuus ei sitä kouluruokaa ole pakko syödä voi käydä vaikka lähi mäkissä syömässä ruokiksella jos rahkeet riittää.

Koulualueelta ei saa poistua. Jos saisi ja kerkeisi, niin komentaisin ruokatunniksi kotiin syömään.

No hyvän tähden sitte vaan luonaslaatikkoon karjalanpaistia lapselle evääksi :D
 
Maksulliseksi pitäisi pistää. Toinen asia, kun nyt on alettu vaatimaan kasvisruokavaliota kouluihin.. Ei se koulu ole mikään ravintola, missä tehdään tilauksia, sitä syödään, mitä on tarjolla. Eipähän tarttis sen jälkeen kuunnella äitejä, kun itkevät puuropäivistä, tai ruokaa ei oo tarpeeksi jne. Myöskään lapsia ei opeteta siihen, että ruoka syöödään, ei sotketa sitä ja sitä ruokaa otetaan, eikä vain sitää 'herkkuruokaa'
 
Norjassa ei ole kouluruokaa, siellä lapset ottavat leipää kouluun. Mutta jo yläasteella saa kahvilasta ostaa pullaa ja limsaa ja muita herkkuja. Ja arvaa syökö varhaisteini mielummin pullaa ja herkkuja kun leipää? Mutta ala-asteella systeemi toimii, koska vanhemmat saavat päättää mitä lapsi syö. Mutta ruoka ei tietenkään ole lämmin....

Ehkä olisi parasta vaan että verorahoilla panostettaisiin ruuan laatuun. Annoksessa jossa saa ottaa niin paljon perunaa kun haluaa, mutta esim vain yhden nakin, ei ainakaan proteiinin tarve täyty... Ei että nakeissa ylipäätänsä sitä proteiinia hirveesti ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No hyvän tähden sitte vaan luonaslaatikkoon karjalanpaistia lapselle evääksi :D

Kouluun ei saa viedä mikroaaltouunia, eikä sieltä saa jääkaappia lainaan.

Vaitoehdoksi on jäänyt pullat, rusinat sun muut. Näitäkään ei saisi tuoda ruokalaan. Sairasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lunchbox:
Onhan siihen jo nyt mahdollisuus ei sitä kouluruokaa ole pakko syödä voi käydä vaikka lähi mäkissä syömässä ruokiksella jos rahkeet riittää.

Koulualueelta ei saa poistua. Jos saisi ja kerkeisi, niin komentaisin ruokatunniksi kotiin syömään.

Voithan sinä rahoittaa lapsesi kouluruokailua viemällä makkiateria-pussin aidalle ruokavälkällä jos ei saa poistua. Saa se mussukka sitte hyvää nami ruokaa ja niitä kaloreita riittävästi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyuio:
Maksulliseksi pitäisi pistää. Toinen asia, kun nyt on alettu vaatimaan kasvisruokavaliota kouluihin.. Ei se koulu ole mikään ravintola, missä tehdään tilauksia, sitä syödään, mitä on tarjolla. Eipähän tarttis sen jälkeen kuunnella äitejä, kun itkevät puuropäivistä, tai ruokaa ei oo tarpeeksi jne. Myöskään lapsia ei opeteta siihen, että ruoka syöödään, ei sotketa sitä ja sitä ruokaa otetaan, eikä vain sitää 'herkkuruokaa'

Mun mielestä ehdottomasti pitää olla tarjolla myös kasvisvaihtoehto. Muutenhan tiukan linjan kasvissyöjät jäävät ilman ruokaa, ja kasvissyöjiä on nykään jo aika paljon... Mutta aivan liian usein koulun kasvisruoka sisältää vaan kasviksia, ilman mitään proteiinipitoista kuten papuja tai tofua... Eli joka tapauksessa kasvissyöjät joutuvat olemaan nälkäisiä. Kasvissyöjille ehkä se maksullinen ruoka saisi ruuan paremman laatuiseksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No hyvän tähden sitte vaan luonaslaatikkoon karjalanpaistia lapselle evääksi :D

Kouluun ei saa viedä mikroaaltouunia, eikä sieltä saa jääkaappia lainaan.

Vaitoehdoksi on jäänyt pullat, rusinat sun muut. Näitäkään ei saisi tuoda ruokalaan. Sairasta.

Joo mutta jospa perustat kilpailevan ruokakärryfirman koluluun :) tai no meillä on lasten koululla oppilaskunnan kioski missä on mikro ja myynnissä purtavaa. Olisiko tämä mahdollista lapsesi koululla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo mutta jospa perustat kilpailevan ruokakärryfirman koluluun :) tai no meillä on lasten koululla oppilaskunnan kioski missä on mikro ja myynnissä purtavaa. Olisiko tämä mahdollista lapsesi koululla?

Kioski on mielestäni huonompi ratkaisu, kun toimiva kouluruokailu. Mielestäni rahalla pitäsi olla ostettavissa vaikka opettajien lounasta vastaava ruoka.
 
Entäs sitten sellaiset lapset joilla ei kotona ole mitään ruokaa? Aamulla keitetään ittelle kahvia aamupalaksi, kun mitään muuta ei ole. Koulussa saatu ruoka on ainoa mitä päivän aikana saadaan. Viikonloput ja loma-ajat kamalia ruoan suhteen.

Niin, että mitenkäs tällaiset lapset? Tuskin saavat kotoa ruokarahaa, kun ne rahat laitetaan viinaan yms.
 

Yhteistyössä