Kouluruoka maksulliseksi.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kcal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Entäs sitten sellaiset lapset joilla ei kotona ole mitään ruokaa? Aamulla keitetään ittelle kahvia aamupalaksi, kun mitään muuta ei ole. Koulussa saatu ruoka on ainoa mitä päivän aikana saadaan. Viikonloput ja loma-ajat kamalia ruoan suhteen.

Niin, että mitenkäs tällaiset lapset? Tuskin saavat kotoa ruokarahaa, kun ne rahat laitetaan viinaan yms.

Yhteiskunnan/koulunko sitä pitäisi alkaa huolehtiin?
Enssijainen Huolehtija on se vanhempi, ei niin että yhteiskunta joutuu huolehtii nicoeericin ruokapuolesta
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Kyllä se kouluruoka pitäs rahottaa verovaroista niin, et siellä jokainen lapsi saa mahansa täyteen! Pistetään niitä verorahoja turhaankin, niin mikä kumma siinä on et pitää lasten kouluruuasta säästää. Itse en kyllä kannata kouluruokailun maksulliseksi pistätämistä, se vaikeuttaisi entisestään pienituloisia perheitä.

Täysin samaa mieltä sinun kanssasi tästä asiasta!

 
Alkuperäinen kirjoittaja tyuiop:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Entäs sitten sellaiset lapset joilla ei kotona ole mitään ruokaa? Aamulla keitetään ittelle kahvia aamupalaksi, kun mitään muuta ei ole. Koulussa saatu ruoka on ainoa mitä päivän aikana saadaan. Viikonloput ja loma-ajat kamalia ruoan suhteen.

Niin, että mitenkäs tällaiset lapset? Tuskin saavat kotoa ruokarahaa, kun ne rahat laitetaan viinaan yms.

Yhteiskunnan/koulunko sitä pitäisi alkaa huolehtiin?
Enssijainen Huolehtija on se vanhempi, ei niin että yhteiskunta joutuu huolehtii nicoeericin ruokapuolesta

Niin, että siitä vain kouluruoka maksulliseksi, antaa osan lapsista nähdä nälkää ja verorahat käytetään johonkin muuhun kuin kouluruokaan. Varsinainen unelma.
 
Unelma ois, että vanhemmat, jotka ovat jälkikasvunsa tehneet, olisivat kiinnostuneita lapsistaan myös kouluiässä ja huolehtisivat pentujensa ruuansaannista.
Varsinaista holhousta jo tarvitaan suomeenkin, kun näin alas päästetään menemään kansalaiset. Ei siis enää huolehdita lapsista, vaan laitetaan yhteiskunnan vastuulle ruuansaanti?
Ja kohta nuristaan jostain asiasta, kuinka on holhousyhteiskunta..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja tyuiop:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Entäs sitten sellaiset lapset joilla ei kotona ole mitään ruokaa? Aamulla keitetään ittelle kahvia aamupalaksi, kun mitään muuta ei ole. Koulussa saatu ruoka on ainoa mitä päivän aikana saadaan. Viikonloput ja loma-ajat kamalia ruoan suhteen.

Niin, että mitenkäs tällaiset lapset? Tuskin saavat kotoa ruokarahaa, kun ne rahat laitetaan viinaan yms.

Yhteiskunnan/koulunko sitä pitäisi alkaa huolehtiin?
Enssijainen Huolehtija on se vanhempi, ei niin että yhteiskunta joutuu huolehtii nicoeericin ruokapuolesta

Niin, että siitä vain kouluruoka maksulliseksi, antaa osan lapsista nähdä nälkää ja verorahat käytetään johonkin muuhun kuin kouluruokaan. Varsinainen unelma.
Niinpä. Siis oikeestiko joku on sitä mieltä, että on ok tavallaan jättää nuo huono-osaiset "heitteille"(älkää ottako kirjaimellisesti) ja ilman ruokaa? Tottakai vastuu on vanhempien, mutta kaikki kumminkin tietää että tuollaisia lapsia on, ja tulee olemaan. Valitettavaa mutta totta.

:/
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyuio:
Unelma ois, että vanhemmat, jotka ovat jälkikasvunsa tehneet, olisivat kiinnostuneita lapsistaan myös kouluiässä ja huolehtisivat pentujensa ruuansaannista.
Varsinaista holhousta jo tarvitaan suomeenkin, kun näin alas päästetään menemään kansalaiset. Ei siis enää huolehdita lapsista, vaan laitetaan yhteiskunnan vastuulle ruuansaanti?
Ja kohta nuristaan jostain asiasta, kuinka on holhousyhteiskunta..
Niin, unelmahan se olisi. Mutta kun niin ei valitettavasti ole, että kaikki jaksaisivat/viitsisivät/välittäisivät huolehtia. Onneksi nuo lapset saavat edes sen kouluruoan.

 
Mutta mitäs kun kouluruoka on kilpailutettu ja sen valmistaa ns. firma eli ei ole enään kuin todella harvassa paikassa ns. koulun oma keittiö, jokana raaka-aineet maksaa juuri koulu/ sivistystoimi. Tosin tuo firma voi olla myös kaupungin alainen , mutta oma taseyksikkönsä. Eli koulu maksaa tuolle firmalle siitä ruoasta.

Eli verovaroja voisi kyllä ohjata tuohon suuntaan.

Nyt pitää tuo lasten ateria saada kasaan 0.80 eurolla per päivä/ oppilas. Ja mitä sillä saa? Siinäpä onkin tekeminen , että ruoka on maukasta, sitä on riittävästi ja että kouluruoka olisi mahdollisimman monipuolista.

JA jos kouluruoka menisi perheille maksulliseksi, niin epäilen että ruokailijamäärät vähenisivät todella radikaalisti. Ja siitähän eivät kärsisi kuin juuri lapset (kaiken ikäiset opiskelemassa olevat).
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tähtihedelmä:
totta. mut toisaalta mun mielestä illat koneella pelaava nuori ei ole mitenkään verrattavissa illat snoukkaavaan nuoreen. kouluruoan toki pitäis olla ravinteikasta, mutta mun mielestä kaloreita on turha haalia siihen lisää.

Siksi se pitääkin saada maksulliseksi. Rahalla saisi sitä, mitä nuori tarvitsee.


ja sit jää joku vähävaraisen perheen lapsi ilman ruokaa, jollekin pienituloiselle se muutama euro, varsinkin jos lapsia on montaon liian paljon.
eli käyhä perheen lapset sien ottavat omaa teväät tai ei mitään. =( Ei se niin saa mennä
 
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
ja sit jää joku vähävaraisen perheen lapsi ilman ruokaa, jollekin pienituloiselle se muutama euro, varsinkin jos lapsia on montaon liian paljon.
eli käyhä perheen lapset sien ottavat omaa teväät tai ei mitään. =( Ei se niin saa mennä

Vähävaraiset voisivat sitten hakea maksuvapautta, kuten ennenkin tehtiin, kun oli lukukausimaksuja ym. Minä en ota kantaa olisiko kouluruoan oltava maksullista.
 
Meidän koululaitoksemme perustuu siihen, että kaikilla on tasavertainen mahdollisuus oppia. Kouluruokailu tuli maksuttomaksi alunperin siksi, että kaikki oppilaat ravittaisiin tasavertaisesti. Ettei ole eroja eväitten välillä.

Väitän, että kouluruoan maksullisuus tulisi loppupeleissä kalliimmaksi vaihtoehdoksi kuin verovarojen satsaaminen kouluruokaan. Nykyiset (olikohan jotain 40 senttiä per oppilas tässä meidän kaupungissamme, oikaiskoon joka tietää paremmin asian) rahat eivät yksinkertaisesti riitä!

Rahojen kanniskelu kouluun joka päivä ei ole vaihtoehto. Myöskään ladattavat kortit ei ole oikeasti vaihtoehto. Ainoa vaihtoehto olisi, että vanhemmat voivat omasta verkkopankistaan maksaa nuo ruokailut. Mutta kuka niitä sitten valvoo, että kenen oppilaan ruokailut on maksettu ja kenen ei?

En loppupeleissä kannata siis koulurokailun maksullisuutta. Hyvä, että puhumme kouluruoasta ja sen riittävyydestä sekä määrärahoista mutta olisi hyvä muistaa, että noi määräraha-asiat koskevat kaikkia laitosasukkejamme myös. Koulu on maksuton ja koulu on luvannut järjestää ruokailun, siltä voidaan myös vaatia järkevää sisältöä. Vanhainkoti- tai palvelutalopaikat eivät ole ilmaisia ja vanhusten ruokailuasiat kärsivät ihan samasta asiasta kuin koululaistemmekin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Niin, että siitä vain kouluruoka maksulliseksi, antaa osan lapsista nähdä nälkää ja verorahat käytetään johonkin muuhun kuin kouluruokaan. Varsinainen unelma.

Vanhemmille pitäisi antaa mahdollisuus huolehtia lapsistaan. Kouluruoka ei nykyisillä senteillä ole ravitsevaa eikä riittävää. Mielelläni maksaisin vaikka joitakin satoja kuussa siitä, että lapselle tarjoiltaisiin kunnon ruokaa. Joutuuhan alle kouluikäisestäkin maksamaan sen suunnilleen 250.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sagwa harmaana:
Rahojen kanniskelu kouluun joka päivä ei ole vaihtoehto. Myöskään ladattavat kortit ei ole oikeasti vaihtoehto. Ainoa vaihtoehto olisi, että vanhemmat voivat omasta verkkopankistaan maksaa nuo ruokailut. Mutta kuka niitä sitten valvoo, että kenen oppilaan ruokailut on maksettu ja kenen ei?

Onhan lapsilla bussikortitkin, hyvin toimii sekin. Enkä edelleenkään ole maksullisen ruokailun kannalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sagwa harmaana:
Väitän, että kouluruoan maksullisuus tulisi loppupeleissä kalliimmaksi vaihtoehdoksi kuin verovarojen satsaaminen kouluruokaan.

Tottakai tulisi!

Siinähän se pointti onkin. Kukaan ei edes yrittäisi ruokita lastaan muutamalla sentillä. Laatu paranisi väkisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Sagwa harmaana:
Rahojen kanniskelu kouluun joka päivä ei ole vaihtoehto. Myöskään ladattavat kortit ei ole oikeasti vaihtoehto. Ainoa vaihtoehto olisi, että vanhemmat voivat omasta verkkopankistaan maksaa nuo ruokailut. Mutta kuka niitä sitten valvoo, että kenen oppilaan ruokailut on maksettu ja kenen ei?

Onhan lapsilla bussikortitkin, hyvin toimii sekin. Enkä edelleenkään ole maksullisen ruokailun kannalla.

Joo mutta niiden etälukijoiden ja lataussysteemeiden hankkiminen joka kouluun tässä maassa on vaan turhan iso kustannuserä.

Ja toisekseen, sama riski ruokakorttien kanniskeluss aon kuin rahankin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sagwa harmaana:
Väitän, että kouluruoan maksullisuus tulisi loppupeleissä kalliimmaksi vaihtoehdoksi kuin verovarojen satsaaminen kouluruokaan.

Tottakai tulisi!

Siinähän se pointti onkin. Kukaan ei edes yrittäisi ruokita lastaan muutamalla sentillä. Laatu paranisi väkisin.

Mut jos se tulisi kalliimmaksi, niin nekin rahat on taas jostain muualta pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sagwa harmaana:
Joo mutta niiden etälukijoiden ja lataussysteemeiden hankkiminen joka kouluun tässä maassa on vaan turhan iso kustannuserä.

Ja toisekseen, sama riski ruokakorttien kanniskeluss aon kuin rahankin...

Totta, järjestelmän luominen vaatii rahaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siinähän se pointti onkin. Kukaan ei edes yrittäisi ruokita lastaan muutamalla sentillä. Laatu paranisi väkisin.

Ei tietenkään yrittäisi. Jos maksuton kouluruokailu poistettaisiin, kaikki vanhemmat rupeaisivat syöttämään lapsilleen viisi terveellistä ja ravitsevaa ateriaa päivässä :saint:

meniskin niin mutta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Sagwa harmaana:
Mut jos se tulisi kalliimmaksi, niin nekin rahat on taas jostain muualta pois.

Eikö ne olisi juuri sieltä pois, mistä palvelun käyttäjätkin tulevat, koululaisten perheitten rahoista?

Joo, voihan sen noinkin laskea, että kaikki kustannukset lisätään sen aterian hintaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vampyyri:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siinähän se pointti onkin. Kukaan ei edes yrittäisi ruokita lastaan muutamalla sentillä. Laatu paranisi väkisin.

Ei tietenkään yrittäisi. Jos maksuton kouluruokailu poistettaisiin, kaikki vanhemmat rupeaisivat syöttämään lapsilleen viisi terveellistä ja ravitsevaa ateriaa päivässä :saint:

meniskin niin mutta...
Juu, noin juuri. Ainakin unelmissa. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Eikö ne olisi juuri sieltä pois, mistä palvelun käyttäjätkin tulevat, koululaisten perheitten rahoista?

Juuri näin.

Vanhemmat haluavat varmasti kustantaa lapsilleen paremmat ruoat.

Ajattele. Jos vanhemmat voisivat tuplata ruokaan käytettävät rahat, niin se on koululaista kohden noin satasen VUODESSA!

Uskon, että jokainen äiti ja isi kustantaisi lapselleen tuplasafkat, jos se vain olisi mahdollista. Suurin osa varmasti maksaisi lounasravitolataksatkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Eikö ne olisi juuri sieltä pois, mistä palvelun käyttäjätkin tulevat, koululaisten perheitten rahoista?

Juuri näin.

Vanhemmat haluavat varmasti kustantaa lapsilleen paremmat ruoat.

Ajattele. Jos vanhemmat voisivat tuplata ruokaan käytettävät rahat, niin se on koululaista kohden noin satasen VUODESSA!

Uskon, että jokainen äiti ja isi kustantaisi lapselleen tuplasafkat, jos se vain olisi mahdollista. Suurin osa varmasti maksaisi lounasravitolataksatkin.

En ihan ole varma keljuiletko minulle =)
 

Yhteistyössä