Kouluruoka maksulliseksi.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kcal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Eikö ne olisi juuri sieltä pois, mistä palvelun käyttäjätkin tulevat, koululaisten perheitten rahoista?

Juuri näin.

Vanhemmat haluavat varmasti kustantaa lapsilleen paremmat ruoat.

Ajattele. Jos vanhemmat voisivat tuplata ruokaan käytettävät rahat, niin se on koululaista kohden noin satasen VUODESSA!

Uskon, että jokainen äiti ja isi kustantaisi lapselleen tuplasafkat, jos se vain olisi mahdollista. Suurin osa varmasti maksaisi lounasravitolataksatkin.

Mutta tuota. Kun ei toi toimi vanhainkodeissakaan, mihin kuuluu ruoka ja se on maksullista. Miten ihmeessä saman organisaation ylläpitämä koulu siihen pystyisi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tähtihedelmä:
toisaalta taas suomessa ylipainoisten nuorten määrä kasvaa, joten kouluruoan luulisi olevan syystäkin kevyttä.

Ei ne siitä kouluruuasta liho. Lihovat siitä mitä mättävät koulun jälkeen.
Ei kouluruokaa maksulliseksi, nyt jo puhutaan lapsista, jotka syövät valtavia määriä maanantaisin päiväkodissa ja koulussa. Kotiolot on mitä on, eivätkä saa varmaankaan normaalia ateriaa kotona :(.
Mieluummin lisää verorahaa kouluruokailuun, että lapset saisivat mahansa täyteen. Lisäksi voisi olla esimerkiksi maksullinen (edullinen) aamupalamahdollisuus (esim. puuro ja soppa) (ja jos ei ole varaa niin, sosiaalitoimisto voisi huolehtia maksut vähävaraisille), lisäksi terveellinen ja ravintorikas välipala.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyuiop:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Entäs sitten sellaiset lapset joilla ei kotona ole mitään ruokaa? Aamulla keitetään ittelle kahvia aamupalaksi, kun mitään muuta ei ole. Koulussa saatu ruoka on ainoa mitä päivän aikana saadaan. Viikonloput ja loma-ajat kamalia ruoan suhteen.

Niin, että mitenkäs tällaiset lapset? Tuskin saavat kotoa ruokarahaa, kun ne rahat laitetaan viinaan yms.

Yhteiskunnan/koulunko sitä pitäisi alkaa huolehtiin?
Enssijainen Huolehtija on se vanhempi, ei niin että yhteiskunta joutuu huolehtii nicoeericin ruokapuolesta

Tyhmäkö olet. Yhteiskunnan sivistystaso voidaan suoraan mitata sillä miten se huolehtii heikoimmistaan. Tarkoitan esimerkiksi vähävaraisten tai alkoholistien tms. lapsia, vanhuksia jne. Lapset ei ole syyllisiä ahdinkoonsa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lisäksi voisi olla esimerkiksi maksullinen (edullinen) aamupalamahdollisuus (esim. puuro ja soppa) (ja jos ei ole varaa niin, sosiaalitoimisto voisi huolehtia maksut vähävaraisille), lisäksi terveellinen ja ravintorikas välipala.

Välipalaa ja välipalaa.

Parempi olisi viisi ateriaa päivässä ilman välipaloja. Aamupala, kouluruoka, välipala, päivällinen ja iltapala. Kouluun ei tarvita kahta ylimääräistä naposteluhetkeä, vaan riittävä lounas.

Ja edelliselle.

Kun yhteiskunta ei pidä huolta heikommistaan, niin miksi sen varjolla vanhemmat eivät saisi pitää huolta lapsistaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lisäksi voisi olla esimerkiksi maksullinen (edullinen) aamupalamahdollisuus (esim. puuro ja soppa) (ja jos ei ole varaa niin, sosiaalitoimisto voisi huolehtia maksut vähävaraisille), lisäksi terveellinen ja ravintorikas välipala.

Välipalaa ja välipalaa.

Parempi olisi viisi ateriaa päivässä ilman välipaloja. Aamupala, kouluruoka, välipala, päivällinen ja iltapala. Kouluun ei tarvita kahta ylimääräistä naposteluhetkeä, vaan riittävä lounas.

Ja edelliselle.

Kun yhteiskunta ei pidä huolta heikommistaan, niin miksi sen varjolla vanhemmat eivät saisi pitää huolta lapsistaan?
Siis tässähän nimenomaan puhuin, että olisi aamupala (koulussa jos haluaa), lounas (koulussa), välipala (koulussa), sitten kotona vanhemmat toivottavasti tarjoaisivat vielä päivällisen ja iltapalan. En ymmärrä mitä et tuossa ymmärtänyt?
Enkä ymmärrä kysymystä. Yhteiskunnan pitäisi pitää huolta heikommistaan ja vanhempien tulee ilman muuta kantaa vastuuta lapsistaan ja huolehtia heistä. Silti lapsia ei tulisi rankaista siitä, jos vanhemmat eivät huolehdi, yhteiskunnan tulisi silloin kantaa enemmän vastuuta. Niin, ja nimenomaan vanhempana olisin valmis maksamaan jopa enemmän veroja, jos raha olisi korvamerkitty tietyille sektoreille (kotihoidontuki, lasten päivähoito, koulu, ennaltaehkäisevä terveydenhoito, sairaanhoito, vanhustenhoito).


 
Valtaosa ylipainosta (ja suuri osa tunnesyöjien "tunnesyömisestäkin") johtuu sitä, että puolet päivän ruokamäärästä pitäisi olla syötynä iltapäivään mennessä. Näin vältetään iltaan sijoittuvia valtavia näläntunteita ja ruokahimoja, jolloin syöminen ei ole enää hallittavissa ollenkaan. Jos päivällä ei ole syönyt, nälkä purkautuu makeanhimona tai sellaisena nälkänä, joka ei tunnu lähtevän syömälläkään. Tätä tunnetta paikkaillaan täyttämällä vatsaa kevyellä ruualla tai makeisten korvikkeilla, mikä ei juurikaan toimi. Ja tietenkin ahmimisella, liian suurten annosten syömisellä, jotta nälkä tyydyttyisi. Eli juuri sitä napostelua ja tankkaamista pitkin iltaa yöhän asti. Ja kun vatsa on koko ajan sulattamassa ja kroppa seilaa sokerihuippujen ja alhaisen verensokerin välillä siksakkia, ei iltaisin jaksa olla aktiivinen, vaan turhautuneina ja huonovointisina ehkä repäistään se yksi pakollinen harrastus läpi ja muu aika valutaan telkan tai pelikoneitten edessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Ei maksulliseksi. Sitten olisi niitäkin lapsia, jotka eivät söisi mitään koko päivänä.

Maksun voisi toteutttaa samalla periaatteella, kuin joissakin ammatillisissa oppilaituoskissa; suoritetaan lukuvuosittain esim. 50 ?/oppolas ja maksua voisi porrastaa tulojen mukaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Ei maksulliseksi. Sitten olisi niitäkin lapsia, jotka eivät söisi mitään koko päivänä.

Maksun voisi toteutttaa samalla periaatteella, kuin joissakin ammatillisissa oppilaituoskissa; suoritetaan lukuvuosittain esim. 50 ?/oppolas ja maksua voisi porrastaa tulojen mukaan!
Niin kai voisi. Mutta silti se ei takaa, että kaikkien lasten vanhemat maksaisivat edes sen pienen summan.

:(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Hei, kai tiedätte, että on paljon lapsia, joille se kouluruoka ON päivän ainoa ateria. :attn: Siksi esim. maanantaisin kouluruokaa kuluu enemmän kuin muulloin (nälkäinen viikonloppu takana). Aiheesta on kirjoitettu paljonkin. Surullista.

:( Kamalaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Hei, kai tiedätte, että on paljon lapsia, joille se kouluruoka ON päivän ainoa ateria. :attn: Siksi esim. maanantaisin kouluruokaa kuluu enemmän kuin muulloin (nälkäinen viikonloppu takana). Aiheesta on kirjoitettu paljonkin. Surullista.

:( Kamalaa.

tämä muuten ihan totta! Sama näkyy ihan päiväkodeissakin, viikonlopun jälkeen lapset nälkäisiä ja väsyneitä.
 
Lopputulos olisi varmaan, että kukaan lapsista ei enää ruokailisi koulussa ja toiset sinnittelisivät kotiin asti ilman ruokaa ja toiset pilaantuneiden eväiden kanssa päivästä toiseen yrittäisi pärjätä ja sit pieni suurituloisten joukko eliittiruokailisi koulun ruokalassa?
Tässäkin, vaikuttaa pitkälle se, millainen moraali ja itsekkyys vallitsevat kuntien päättävissä ihmisissä. Mikä on tärkeää esimerkiksi poliitikolle?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Minusta kouluissa voisi mieluummin tarjota vaikka sitä välipalaa tyyliin euron hintaan. Halukkaat voisi sitten ottaa sitä lisäksi.

Miksi pitää tarjota välipalaa ja naposteltanaa, kun se ongelma on kuitenkin riittämätön kunnon ruoka?

Eikö parempi ratkaisu olisi se, että siihen lounaaseen saisi vaikka sillä eurolla extra kalapuikot?
 
Tuosta ruoan laadusta: on varmaan parantamisenkin varaa, mutta oletteko katsoneet sitä Jamie Oliverin sarjaa, jossa hän taistelee brittikoulujen ruokailuista? Siellä lapset syö ihan järkyttävää skeidaa lounaaksi ja suurin osa lapsista ei edest tunnistanut perusvihanneksia kysyttäessä... Että jos siihen vertaa, on täällä kuitenkin asiat paremmin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Ei maksulliseksi. Sitten olisi niitäkin lapsia, jotka eivät söisi mitään koko päivänä.

NÄIN!!

Minusta kouluissa voisi mieluummin tarjota vaikka sitä välipalaa tyyliin euron hintaan. Halukkaat voisi sitten ottaa sitä lisäksi.

kyllä joissakinkouluissa on jo välipalan ostomahdolisuus.

Ainki työn yläasteella. Mutta joss sämpylä ja mehu maksaa 2e,niin on seki aika arvokasta välipalaksi
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyuio:
Unelma ois, että vanhemmat, jotka ovat jälkikasvunsa tehneet, olisivat kiinnostuneita lapsistaan myös kouluiässä ja huolehtisivat pentujensa ruuansaannista.
Varsinaista holhousta jo tarvitaan suomeenkin, kun näin alas päästetään menemään kansalaiset. Ei siis enää huolehdita lapsista, vaan laitetaan yhteiskunnan vastuulle ruuansaanti?
Ja kohta nuristaan jostain asiasta, kuinka on holhousyhteiskunta..

Mutta kun ne vanhemmat ei huolehdi. Onko tämä uusi asia sinulle? Että Suomessa elää lapsia kurjuudessa vanhempien alkoholismin vuoksi? Ja nämä lapsetko sitten pitää jättää oman onnensa nojaan, koska yhteiskunta ei saa kantaa vastuuta jäsenistään?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tähtihedelmä:
toisaalta taas suomessa ylipainoisten nuorten määrä kasvaa, joten kouluruoan luulisi olevan syystäkin kevyttä.

Ei ne siitä kouluruuasta liho. Lihovat siitä mitä mättävät koulun jälkeen.

Lihoo. :whistle: Kouluruoka toteutetaan perinteisen lautasmallin mukaan ja sisältää AIVAN liikaa hiilihydraatteja. Perunaa, pastaa, riisiä, leipää ja vain vähän kasviksia ja proteiinin lähdettä. Tietenkin, nuo "ravintoarvottomat mahantäytteet" on edullisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Minusta kouluissa voisi mieluummin tarjota vaikka sitä välipalaa tyyliin euron hintaan. Halukkaat voisi sitten ottaa sitä lisäksi.

Miksi pitää tarjota välipalaa ja naposteltanaa, kun se ongelma on kuitenkin riittämätön kunnon ruoka?

Eikö parempi ratkaisu olisi se, että siihen lounaaseen saisi vaikka sillä eurolla extra kalapuikot?

kyllä siihen ruokaa kuuluu muutkain kuin ne kalapuikot. salaattia, leipääja maitoa.jos syö aamula enne kouluunlähtöä,pärjää kyllä normaalilla kouluruualla, vaikka urheilisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Minusta kouluissa voisi mieluummin tarjota vaikka sitä välipalaa tyyliin euron hintaan. Halukkaat voisi sitten ottaa sitä lisäksi.

Miksi pitää tarjota välipalaa ja naposteltanaa, kun se ongelma on kuitenkin riittämätön kunnon ruoka?

Eikö parempi ratkaisu olisi se, että siihen lounaaseen saisi vaikka sillä eurolla extra kalapuikot?
Siltikään siitä ei vanhemat halua maksaa. Luulen kyllä, että ne vanhemat ei maksaisi sitä välipalaakaan. Vaikka se välipalan ostomahdollisuus onkin hyvä juttu!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tähtihedelmä:
toisaalta taas suomessa ylipainoisten nuorten määrä kasvaa, joten kouluruoan luulisi olevan syystäkin kevyttä.

Ei ne siitä kouluruuasta liho. Lihovat siitä mitä mättävät koulun jälkeen.

Lihoo. :whistle: Kouluruoka toteutetaan perinteisen lautasmallin mukaan ja sisältää AIVAN liikaa hiilihydraatteja. Perunaa, pastaa, riisiä, leipää ja vain vähän kasviksia ja proteiinin lähdettä. Tietenkin, nuo "ravintoarvottomat mahantäytteet" on edullisia. [/quote
sillä lapse tlhovat kun kouluissaki kaikki o rasvatonta. niitä kevyttuotteita kun ei pitäisi syödäö lainkaan vannormaalia perusruokaa.

monilule et kuon kuseessäkevuyt justoa otankin sitä neljä palaa kahden sijaan nin laihdun, käykin päinvastoin. sitä kevyttuotetta Piäisi syödä määrällisesti vähemmän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tähtihedelmä:
toisaalta taas suomessa ylipainoisten nuorten määrä kasvaa, joten kouluruoan luulisi olevan syystäkin kevyttä.

Ei ne siitä kouluruuasta liho. Lihovat siitä mitä mättävät koulun jälkeen.

Lihoo. :whistle: Kouluruoka toteutetaan perinteisen lautasmallin mukaan ja sisältää AIVAN liikaa hiilihydraatteja. Perunaa, pastaa, riisiä, leipää ja vain vähän kasviksia ja proteiinin lähdettä. Tietenkin, nuo "ravintoarvottomat mahantäytteet" on edullisia.

Olen samaa mieltä. Kouluruoka lihottaa ja ainakin meidän muksuissa se on näkynyt ja sit aikoinaan itse hölmönä mainostin ja kehuin kouluruokaa, kun olivat muutenkin pieniruokasia ja nyt näkyy että kouluruoka maistuu... Ja meillä ei herkkuja ym roskaruokaa syödä.
 
1. On tiedossa, että ylimääräinen napostelu on ongelma.
2. On tiedossa, että riittämätön/huono kouluruoka on ongelma.


Ratkaisuksi tarjotaan lisää napostelua. Miksi kouluruokaa ei voisi korjata? Ehdotetaan välipaloja ja napostelua. Jos välipalarahat laittaa kouluruokaan, niin ongelma poistuisi.

Kahden euron sämpylät voisivat olla lounaan yhteydessä.
 

Yhteistyössä