Kouluruoka maksulliseksi.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kcal
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta ainoa tärkeä asia, johon haluaisin omien verorahojen menevän, on kunnollinen suomalainen ruoka lapsille. Kaikki muu on turhaa.
Pitäisi palkata keittäjiä paljon kouluihin tekemään paikan päällä ruoka, eikä kuljetella koko kaupunkiin samasta pisteestä eineksiä. yök.

ihminen on sitä mitä syö, ja ruoka on ainao tärkeä asia. Muun voi lopetttaa, sairaanhoidon 100.-vuotiaille, tehdään elinsiirtoja ja kalliita leikkauksia ja kauneusleikkauksia ihmisille ja hedelmöityshoitoja, vaikka maailmassa ihmisiä kuolee nälkään.

Joskus keittiksen aikaan lapsille oli varaa tarjota ruokaa ja tarpeeksi, nykyään ei ole edes kaupoissa ruokaa. Siihen ei ole varaa. syödään einesmössöä. Ja ihmiset ovat töissä 10 tuntia, jopa hereilläoloajan. Kaikkeen muuhun on rahaa, mutta ei ruokaan. Enymmärrä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta ainoa tärkeä asia, johon haluaisin omien verorahojen menevän, on kunnollinen suomalainen ruoka lapsille. Kaikki muu on turhaa.
Pitäisi palkata keittäjiä paljon kouluihin tekemään paikan päällä ruoka, eikä kuljetella koko kaupunkiin samasta pisteestä eineksiä. yök.

ihminen on sitä mitä syö, ja ruoka on ainao tärkeä asia. Muun voi lopetttaa, sairaanhoidon 100.-vuotiaille, tehdään elinsiirtoja ja kalliita leikkauksia ja kauneusleikkauksia ihmisille ja hedelmöityshoitoja, vaikka maailmassa ihmisiä kuolee nälkään.

Joskus keittiksen aikaan lapsille oli varaa tarjota ruokaa ja tarpeeksi, nykyään ei ole edes kaupoissa ruokaa. Siihen ei ole varaa. syödään einesmössöä. Ja ihmiset ovat töissä 10 tuntia, jopa hereilläoloajan. Kaikkeen muuhun on rahaa, mutta ei ruokaan. Enymmärrä.

edes ruoanlaittoon ei ole aikaa, eikä rahaa. eikä voimia. vaikka mitään muuta tärkeää ei oel, kuin ruoka ja lähimmäiset ja uni ja liikunta. ja se liikunta mielellään sellaista, mikä ei kuluta luonnonvaroja. siis omat jalat joilla lähdetään kotiovelta.
 
Minusta on itsestään selvää, että koulussa ei voida tarjota ruokaa josta saisi potkua 6tunniksi eteenpäin. Vaan lapselle/nuorelle runsas aamupala (leipää, jugua, puuroa, hedelmää) Koulussa perunaa, riisiä/lihaa, salaattia, leipää ja maitoa mitä nyt sitten on tarjolla. Kaikkea otetaan. Sitten välipala n. 15 aikaan joko koululla (useassa koulussa saa maksullisen välipalan) ja sitten kunnon ruoka 18 aikaan perheen kanssa ja 21 iltapala.

Oma murkkuni sanoo, että koulussa 90%hänen kavereistaan nirsoilee, eivät ota leipää, ei salaattia ei maitoa. Ei ole ihme jos nälkä yllättää sitten kesken koulupäivän..
Ja ne kouluruokalistat on HIEMAN parantunut 80-luvulta jolloin meillä oli tosi paljon keittoruokia, niitä ei enää juuri ole.

Lapseni kavereiden äideistä 2 on sellaista jotka ovat oikein ylpeitä etteivät tee ruokaa, noh, meillähän ne sitten iltaruoan usein syövät... Mutta rahasta ei ole kyse kummassakaan tapauksessa todellakaan, eikä meilläkään vielä ole perikatoon menty vaikka aina on melkein joku syömässä vaikka itse kotona olenkin..

Ihmiset ei osaa arvostaa ruumistaan, itse vertaan hyvää ruokaa ja juomaa bensaksi. Sen täytyy olla oikeaa, muuten "kone yskii". Miksi on niin vaikea satsata omaan ruumiseensa ja sen hyvin vointiin? Uusiin autoihin ja taulutelkkareihin kyllä on varaa (ei tosin meillä).
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Minusta on itsestään selvää, että koulussa ei voida tarjota ruokaa josta saisi potkua 6tunniksi eteenpäin. Vaan lapselle/nuorelle runsas aamupala (leipää, jugua, puuroa, hedelmää) Koulussa perunaa, riisiä/lihaa, salaattia, leipää ja maitoa mitä nyt sitten on tarjolla. Kaikkea otetaan. Sitten välipala n. 15 aikaan joko koululla (useassa koulussa saa maksullisen välipalan) ja sitten kunnon ruoka 18 aikaan perheen kanssa ja 21 iltapala.

Oma murkkuni sanoo, että koulussa 90%hänen kavereistaan nirsoilee, eivät ota leipää, ei salaattia ei maitoa. Ei ole ihme jos nälkä yllättää sitten kesken koulupäivän..
Ja ne kouluruokalistat on HIEMAN parantunut 80-luvulta jolloin meillä oli tosi paljon keittoruokia, niitä ei enää juuri ole.

Lapseni kavereiden äideistä 2 on sellaista jotka ovat oikein ylpeitä etteivät tee ruokaa, noh, meillähän ne sitten iltaruoan usein syövät... Mutta rahasta ei ole kyse kummassakaan tapauksessa todellakaan, eikä meilläkään vielä ole perikatoon menty vaikka aina on melkein joku syömässä vaikka itse kotona olenkin..

Ihmiset ei osaa arvostaa ruumistaan, itse vertaan hyvää ruokaa ja juomaa bensaksi. Sen täytyy olla oikeaa, muuten "kone yskii". Miksi on niin vaikea satsata omaan ruumiseensa ja sen hyvin vointiin? Uusiin autoihin ja taulutelkkareihin kyllä on varaa (ei tosin meillä).

Sä olet ihan oikeassa, että asenneongelma on olemassa. Mutta kun oikea ongelma on myös se, että ruokaan varattu raha per oppilas per päivä on tänä päivänä suhteessakin huikeasti pienempi kuin silloin kultaisella 80-luvulla, jolloin minä kävin peruskouluni. Ja silloinkin muuten nirsoiltiin. Joskaan opettajille ei haistateltu, enkä oman koulunkäyntini aikana kuullut edes kenestäkään kahjosta joka olisi käynyt opettajaan käsiksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sagwa harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Minusta on itsestään selvää, että koulussa ei voida tarjota ruokaa josta saisi potkua 6tunniksi eteenpäin. Vaan lapselle/nuorelle runsas aamupala (leipää, jugua, puuroa, hedelmää) Koulussa perunaa, riisiä/lihaa, salaattia, leipää ja maitoa mitä nyt sitten on tarjolla. Kaikkea otetaan. Sitten välipala n. 15 aikaan joko koululla (useassa koulussa saa maksullisen välipalan) ja sitten kunnon ruoka 18 aikaan perheen kanssa ja 21 iltapala.

Oma murkkuni sanoo, että koulussa 90%hänen kavereistaan nirsoilee, eivät ota leipää, ei salaattia ei maitoa. Ei ole ihme jos nälkä yllättää sitten kesken koulupäivän..
Ja ne kouluruokalistat on HIEMAN parantunut 80-luvulta jolloin meillä oli tosi paljon keittoruokia, niitä ei enää juuri ole.

Lapseni kavereiden äideistä 2 on sellaista jotka ovat oikein ylpeitä etteivät tee ruokaa, noh, meillähän ne sitten iltaruoan usein syövät... Mutta rahasta ei ole kyse kummassakaan tapauksessa todellakaan, eikä meilläkään vielä ole perikatoon menty vaikka aina on melkein joku syömässä vaikka itse kotona olenkin..

Ihmiset ei osaa arvostaa ruumistaan, itse vertaan hyvää ruokaa ja juomaa bensaksi. Sen täytyy olla oikeaa, muuten "kone yskii". Miksi on niin vaikea satsata omaan ruumiseensa ja sen hyvin vointiin? Uusiin autoihin ja taulutelkkareihin kyllä on varaa (ei tosin meillä).

Sä olet ihan oikeassa, että asenneongelma on olemassa. Mutta kun oikea ongelma on myös se, että ruokaan varattu raha per oppilas per päivä on tänä päivänä suhteessakin huikeasti pienempi kuin silloin kultaisella 80-luvulla, jolloin minä kävin peruskouluni. Ja silloinkin muuten nirsoiltiin. Joskaan opettajille ei haistateltu, enkä oman koulunkäyntini aikana kuullut edes kenestäkään kahjosta joka olisi käynyt opettajaan käsiksi.

Koulussa oli hyvä ruoka 80-luvulla. oli varaa tarjota lapsille koulussa ilmainen välipala pitkinä päivinä, nyt pitää maksaa kaikesta.
 
omalla murkullani on kebabkiusausta, tacoja, tortilloja, on aina kasvisruokavaihtoehto, runsaat salaattipöydät. oikeasti ei meillä helsingissä ollut 80-luvulla tuollaista, ruoka myös usein loppui kesken ja sitten tarjottiin sitä mitä oli. Kyllä kai näissä on koulukohtaisia eroja. Oma lapseni opiskelee suhteellisen pienessä koulussa helsingissä ja on upeat ruoat! Itse opiskelin todella suuressa koulussa helsingissä ja se välipala, joo, se oli näkkäri ja kiisseli, toki oli sekin jotain mutta aika heikko esitys (mutta toki hieno juttu). Sen saisi kyllä tuoda takaisin. Itse en keksi tuosta pojan ruokalistasta MITÄÄN huonoa. Näkyy www. hel. fi sivuilta
 
rovaniemellä koko kaupungissa samat ruuat joka kaoululla, näin tasa-arvo säilyy.
Ruoka tehdään isommissa yksiköisja kuletetaan jopa 50-70 km pienempiin kouluihin jossa on yks tyäntelijä joka huolenhtii rokien tarjollelaitosta tiskauksesta jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
omalla murkullani on kebabkiusausta, tacoja, tortilloja, on aina kasvisruokavaihtoehto, runsaat salaattipöydät. oikeasti ei meillä helsingissä ollut 80-luvulla tuollaista, ruoka myös usein loppui kesken ja sitten tarjottiin sitä mitä oli. Kyllä kai näissä on koulukohtaisia eroja. Oma lapseni opiskelee suhteellisen pienessä koulussa helsingissä ja on upeat ruoat! Itse opiskelin todella suuressa koulussa helsingissä ja se välipala, joo, se oli näkkäri ja kiisseli, toki oli sekin jotain mutta aika heikko esitys (mutta toki hieno juttu). Sen saisi kyllä tuoda takaisin. Itse en keksi tuosta pojan ruokalistasta MITÄÄN huonoa. Näkyy www. hel. fi sivuilta

Minäkään en löydä moitittavaa oman kaupunkimme ruokalistalta. Siitä ei ole kyse. Enkä muista, että ruoka mun kouluaikoina olisi ollut huonoa. Oikeasti vaan koulut (keittiön hlökunta) painii todellisten ongelmien edessä, millä edes nykyiset määrärahat saadaan riittämään. Erikoisruokavaliot ovat lisääntyneet huimasti ja jokainen kaupassa käydessään voi vilkaista mikä hintaero on gluteenittomalla leivällä ja tavallisella, soijamaidolla ja tavallisellla jne. Sukulaiseni on koulun keittiön emäntänä ja nuo rahaongelmat ovat vain lisääntymään päin.

Eikä ongelma koske edelleenkään vain kouluja.
 
Jotenkin naurattaa tämä mammojen surkuttelu :P. Olen itse käynyt kouluni loppuun 6 vuotta sitten ja voin kertoa, että silloinkin itkettiin kilpaa "surkeaa" kouluruokaa joka oli todellisuudessa herkullista, monipuolista ja täyttävää! Tuo 3 kalapuikkoa-juttu on peetä, kyse oli kalanPALOISTA eli siinäkin oli mielestäni yksi liikaa. Jos on varaa snoukata, voi varmaan myöskin sitten tuoda rahaa ja ostaa koululta/lähikaupasta lisää ruokaa iltapäivällä tai sitten opetella syömään oikein. Jo melko pienellä rasvalisällä ateriaan saa reippaasti kaloreita!

En oikeasti tajua tätä että yhden ainoan kouluruokailun tehtävä olisi ruokkia lapsi muunkin päivän osalta. Jos joku muka kuluttaa 9000 kaloria (tätä on hieman vaikea uskoa), niin eikö voisi mättää sitten aamupalalla ja päivällisellä enemmän? Välipaloiksi voi napostella vaikkapa pähkinöitä ja niitä kuivattuja hedelmiä, tulee kourallisestakin reippaasti kaloreita.

Niin ja minä olen syönyt kouluruokaa mm. Vantaalla, jossa oli maailman paras kouluruoka yläasteella Myyrmäessä (enää tätä koulua ei olekaan, yhdistyi jonkun isomman kanssa). Saman kunnan ammattikoulussa oli JOKA PÄIVÄ jälkiruokaa ja lukiossa vastaavat "eväät".
 
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Ehkä toi ei kuitenkaan ole kovin hyvä ajatus. Itse ajattelen sen niin, että siitä voi seurata ylipainoisuutta ym. muita ongelmia koululaisten keskuudessa koska sen vanhempien antaman rahan siihen ruokaan voi helposti kuluttaa esim. kioskille tai lähikauppaan karkkipussiin, jos ruoka ei olekkaan sitä mieluisinta.

No entä jos se raha maksetaan esim. tilille eikä näin pääse sitten tapahtumaan että ruokaraha tuhlataan karkkiin.
 

Yhteistyössä