Kouluun/eskariin yhtäaikaa vai ei ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras harmaa

Vieras
Kysymyksessä on sisarukset joista toinen syntynyt tammikuussa ja toinen saman vuoden joulukuussa.
Tässä mietitään laitetaanko aloittamaan eskari ja koulu samana vuonna vai ei ? Onko kenelläkään kokemusta ? Plussat ja miinukset?

en oo kuullut tuollaisesta,mutta jos itse joutuis päätöstä tekemään niin laittaisin sen tammikuussa syntyneen ekana ja joulukuussa syntynyt sais vuoden lykkäystä..mun kaverin joulukuussa syntynyt likka kävi 2x ekaluokan kun ei vielä matikka avutunut

Musta välillä tuntuu että nuorempi joutuu aina pinnistelemään taitonsa äärimmilleen että pysyy isomman vauhdissa. Itse haluaa tehdä ja osata samat jutut. Ollaan yritettykin sanoa ettei sun tarvitse osata kaikkea samaa kun oot melkein vuoden nuorempi. Mies pistäis samaan aikaan mutta mua vielä mietityttää .

Meillä taas poika myös syntynyt joulukuussa ja laitoin ihan "normaali aikaan" eskariin ja kouluun. Aluksi oli ongelmia hahmotuksessa,mutta hyvällä erityisopetuksella poika pärjää loistavasti! Ja nyt ekalla, ihan normaalissa luokassa,eikä pelkoa luokalle jäämisestä.

mä laittaisin samaan aikaan. Eikös just ollu jotain tutkimuksia, et se ei välttämättä oo hyväksi, että aloittaa vuoden myöhemmin koulun. Mut siis ovatko menossa ens syksynä vasta eskariin? Sinne ainakin yhtä aikaa ja eskariopekin sitten osaa arvioida, onko lapsi koulukypsä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä laittaisin samaan aikaan. Eikös just ollu jotain tutkimuksia, et se ei välttämättä oo hyväksi, että aloittaa vuoden myöhemmin koulun. Mut siis ovatko menossa ens syksynä vasta eskariin? Sinne ainakin yhtä aikaa ja eskariopekin sitten osaa arvioida, onko lapsi koulukypsä.

Näin ja mä kävin pojan kanssa vielä koulukypsyystesteissä,ja sieltäkin annettiin "lupa" aloittaa koulu.

Varmaan se on paljon lapsista kiinni, jos joulukuussa syntynyt on paljon "pienemmän" oloinen, siirtäisin ehkä seuraavaan vuoteen kouluun menon. Meillä marraskuussa syntynyt lapsi on aina ollut noin vuoden kehitystään edellä, joten en olisi voinut kuvitella siirtäväni häntä vuotta myöhemmin kouluun kun eskarin ope sanoi että voisi mennä jo suoraan kakkoselle. Mutta se on niin paljon lapsesta kiinni. Itsekkin olen joulukuussa syntynyt ja mennyt "oikeana" vuonna kouluun ja hyvin pärjännyt.

Onhan samalla luokalla yleensäkin muitakin oppilaita, joista osa on syntynyt tammikuussa ja osa joulukuussa, joten ei kai tilanne siinä suhteessa ole erilainen?
Kannattaa miettiä tilannetta, siten että olisiko joulukuussa syntynyt kypsä kouluun huolimatta siitä, että hänellä on samana vuonna syntynyt sisarus? Jos kaikki ok, niin laittaisin ehdottomasti molemmat saman vuonna kouluun, ei kait joulukuussa syntyneen tarvitse "kärsiä" myöhäisestä koulun aloituksesta vain isosisaruksen takia. Toivottavasti ymmärrät mitä ajan takaa...

Voihan lapset laittaa vaikka eri luokille (jos siis mahdollista), jos pelkäät keskinäistä "kilpailua". Tästä aiheesta kannattaa varmaan kysellä kaksosvanhempien mielipiteitä, koska he joutuvat myös punnitsemaan laittaako samalle vai eri luokalle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Musta välillä tuntuu että nuorempi joutuu aina pinnistelemään taitonsa äärimmilleen että pysyy isomman vauhdissa. Itse haluaa tehdä ja osata samat jutut. Ollaan yritettykin sanoa ettei sun tarvitse osata kaikkea samaa kun oot melkein vuoden nuorempi. Mies pistäis samaan aikaan mutta mua vielä mietityttää .

Näillä tiedoilla lykkäisisin joulukuussa syntyneen sisaren eskarin alkua vuodella.

Mutta jos pienempi on hyvin etevä ikäisekseen, voi häntä tympiä koulunaloitus vuotta myöhemmin tai jos hänellä olisi oppimis tai motorisia vaikeuksia laittaisisin hänet eskariin jo heti, jotta hänellä olisi mahdollisuus tarpeen tullen tuplata joko eskari tai ekaluokka, jolloin hänellä olisi mahdollista suorittaa alkuopetus omaan tahtiin pidemmän kaavan mukaan.

Yhteistyössä