köyhä joulu tiedossa:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2 lapsen yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
täh.
Aika vaativainen olet. lapset saavat sulla järkyttävän kalliita lahjoja ja sulla on varaa pitää asuntoa. Käytkö edes töissä?

En minä ole moneen vuoteen saanut yhtään lahjaa. Meillä on 4-henkinen ydinperhe. Mummot eivät tuo kuin yöpuvun ja sukat.

eikä seurakunta eikä sossu, vaikka asumiskulujen jälkeeen jaa noin 1000 euroa neljälle ruokaan ja kaikkiin muihin kuluihin.

ja meillä lapset saavat pienempiä lahjoja, muutaman ja korkeintaan ehkä yhdet kalliit.

Kylä sinulla on paljon rahaa ja kehtaat vielä valittaa.ja ottaa ilmaisuuksia vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmari:
Minusta on jotenkin surullista se, että joulu on meilkein elämää suurempi tapahtuma, jota varten eletään koko vuosi. Tai välillä tuntuu sellaiselta. Hamstrataan ruokaa aivan sekopäisinä niinkuin mikään ei riittäisi eikä kaupat olisi enää auki sen jälkeen ikinä. Syödään päivätolkulla kuin possut. Ja on ihan pakko ostaa mahdollisimman paljon joululahjoja (joista suurin osa turhia) vaikkei olisi oikeasti varaa, niin ja tietysti täytyy uusia kodin sisustus joulua varten. Tämä kärjistys ehkä kertoo alkavasta joulustressistä vaikka olen päättänyt olla stressaamatta. Tarkoitan vaan, että kyllä mielestäni joulutunnelmaan voi päästä vähemmälläkin.

peesi tähän, meille se on ainakin jotain muutakin, mä rakastan joulua ja sitä laittelen koko tän kk ajan ja ei se lopu siihen tapaninpäivään vaan vasta loppiaiseen... muistakaa se oikea tarkoitus!!! :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Alkuperäinen kirjoittaja Elämänlähde:
ööö kaikilla ei ehkä ole laittaa sivuun, meillä ainakin kaikki mikä tulee niin meneekin ja silti olen tosi nuuka, kaksi huonopalkkaista aikuista ja laskuja hirveesti ja kun kaikki vaan maksaa niin hirveesti :hug:

No aivan varmasti se 10e on varaa laittaa!

?? Et taida tietää KÖYHYYDESTÄ, kun EI OLE VARAA.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
No, anteeksi, mutta ei voi mennä pelkkiin jouluruokiin yhden aikuisen ja kahden lapsen taloudessa tuo avustus-140e :whistle: Vai onko se laitettu pelkkiin ruokiin, vai saako ostaa myös just esim.lahjoja?

just, kun oikeasti ollaan rikkaita, niin menee kai se ruokiin, kun joka paikasta tulee rahaa. Ollaan totuttu pikkaisen korkeaan elintasoon, jos 2 lapsen ja 1 aikuisen ruokaan menee 140 euroa.

täh.
Aika vaativainen olet. lapset saavat sulla järkyttävän kalliita lahjoja ja sulla on varaa pitää asuntoa. Käytkö edes töissä?

En minä ole moneen vuoteen saanut yhtään lahjaa. Meillä on 4-henkinen ydinperhe. Mummot eivät tuo kuin yöpuvun ja sukat.

eikä seurakunta eikä sossu, vaikka asumiskulujen jälkeeen jaa noin 1000 euroa neljälle ruokaan ja kaikkiin muihin kuluihin.

no meillä ei jää ruokaan ees noinkaan paljoa. ei se haittaa, tää on tätä hetkeä ja joskus ehkä paremmin :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Oikeasti sinulla, ap, on kuitenkin kaikki kunnossa, on ruokaa, sinulla on rahaa kodin remonttiin, lapset saa muutaman toivomansa lahjan. Aikuiselle sen lahjapuolen ei pitäisi olla niin tärkeä.

Minä en tänä vuonna varmaan saa lahjaa koska en ole keksinyt mitään mitä tarvitsisin josta vihjata miehelle. Ja miehelle en ole keksinyt mitään jännää.

Yhdessäolo, joulurauha, kynttilänvalo ja muutama suklaarasia, se on tärkein. Sitä toivon teille kaikille.

Höh. NO sama asia oli sanottu jo mutta nätimmin kuin itse sanoin. Eli siis ap on hyväosainen joka valittaa turhasta. kuuluu ilmeisesti ihmisiin, joille kaiken pitää tulla kuin manulle illalline. marinaa marinaa vaikka muut toisivat kaiken nokan eteen ilmaiseksi.

täh.

no meillä ei jää ruokaan ees noinkaan paljoa. ei se haittaa, tää on tätä hetkeä ja joskus ehkä paremmin :hug:

siis meillä jää lainan jälkeen 1000 euroa KAIKKEEN MUUHUN. eLI EI RUOKAAN PELKÄSTÄÄN. Meillä on vakuutukset, auton pitäminen, polttoaine, lasten harrastukset lasten vaatteet (itselle ei ole ollut vuosiin varaa ostaa) ym. varusteet lehdet puhelimet televisioluvat ym ym ym

oPETTELE LUKEMAAN ENNEN KUIN KOMMENTOIT. Ei jää ruokaan paljon mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja bera:
ööö kaikilla ei ehkä ole laittaa sivuun, meillä ainakin kaikki mikä tulee niin meneekin ja silti olen tosi nuuka, kaksi huonopalkkaista aikuista ja laskuja hirveesti ja kun kaikki vaan maksaa niin hirveesti :hug:

No, se nyt tekee reilu 30 centtiä päivä... että se menee herkästi vaikka väärän tuotteen valitsemiseen.
Todella vaikea ymmärtää jos ei ole 30 centtiä varaa laittaa sivuun päivässä :(
Jos teillä on asiat noin surkealla mallilla, kai saatte jotain avustuksia ainakin?

täh.

siis meillä jää lainan jälkeen 1000 euroa KAIKKEEN MUUHUN. eLI EI RUOKAAN PELKÄSTÄÄN. Meillä on vakuutukset, auton pitäminen, polttoaine, lasten harrastukset lasten vaatteet (itselle ei ole ollut vuosiin varaa ostaa) ym. varusteet lehdet puhelimet televisioluvat ym ym ym

sossun asikkaat eivät mitään vitun lainataloja voi ostella, eikä autoja yms. kauheasti aina pidellä.
Harrastuksiin, vaatteisiin, ruokaan yms. yms. jää VÄHÄN RAHAA.

Yleinen harhaluulo on se että sossu laskee menoiksi puhelimet, harrastukset yms. ei laske, ne maksetaan siitä "ruokarahasta".

Asunnot, autot yms. voidaan joskus kehoittaa myymään.

Että vittuako itte valitat KUN ON VARAA LAINATALOON JA AUTOIHIN!
Sekä harrastuksiin....

perkele myy talos

Alkuperäinen kirjoittaja bera:

No, se nyt tekee reilu 30 centtiä päivä... että se menee herkästi vaikka väärän tuotteen valitsemiseen.
Todella vaikea ymmärtää jos ei ole 30 centtiä varaa laittaa sivuun päivässä :(
Jos teillä on asiat noin surkealla mallilla, kai saatte jotain avustuksia ainakin?

Ei mulla tollasta tilannetta ole enää, vaikka en nytkään mikään hyvätuloinen ole. Nuorempana oli kamala tilanne, siis asiat meni niin sotkuun ettei ollut varaa edes ruokaan eikä kerran vuokraankaan... kiitos sukulaisille jotka pelasti, kaikilla ei niitä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja idari:
täh.

sossun asikkaat eivät mitään vitun lainataloja voi ostella, eikä autoja yms. kauheasti aina pidellä.

Yleinen harhaluulo on se että sossu laskee menoiksi puhelimet, harrastukset yms. ei laske, ne maksetaan siitä "ruokarahasta".

Sekä harrastuksiin....

perkele myy talos

En myy taloani. En ole sossun asiakas enkä hae penniäkään sieltä. Mulle sopii elää pienillä tuloilla. Ärsyttää vaan kun toiset valittaa vaikka on enemmän rahaa kuin monilla muilla. Joillakn vaan on elämäntapana valittaa ja kaikki pitää tulla ilman tekemättä mitän.

Alkuperäinen kirjoittaja idari:
täh.

Sekä harrastuksiin....

perkele myy talos

mene sinä töihin.

Köyhyys on hirveän suhteellinen käsite. Minä pidän itseäni toisinaan köyhänä ja kädestä suuhun eläjänä. Usein tuntuu että kaikki raha menee laskuihin ja elämiseen ja säästötili huutaa tyhjyyttään. Mutta nyt kuin luin tätä ketjua, melkein hävettää :ashamed:

Lapset saa kaks kalliimpaa lahjaa (eli ilmeisesti lisäksi halvempia), plus tähän päälle sukulaisten lahjat, ja harmittaa kun on niin köyhä joulu ettei ole varaa ostaa lisää?

Miks ihmeessä niin hirveesti roinaa, kun molemmille on jo noin kivat paketit?

Ei meilläkään osteta miljoonaa pakettia lapsille, vaikka ei niin kauheen köyhä joulu oo es tulossa. Ja juu en ostanu itelleni minäkään lahjaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Oikeasti sinulla, ap, on kuitenkin kaikki kunnossa, on ruokaa, sinulla on rahaa kodin remonttiin, lapset saa muutaman toivomansa lahjan. Aikuiselle sen lahjapuolen ei pitäisi olla niin tärkeä.

Minä en tänä vuonna varmaan saa lahjaa koska en ole keksinyt mitään mitä tarvitsisin josta vihjata miehelle. Ja miehelle en ole keksinyt mitään jännää.

Yhdessäolo, joulurauha, kynttilänvalo ja muutama suklaarasia, se on tärkein. Sitä toivon teille kaikille.

Höh. NO sama asia oli sanottu jo mutta nätimmin kuin itse sanoin. Eli siis ap on hyväosainen joka valittaa turhasta. kuuluu ilmeisesti ihmisiin, joille kaiken pitää tulla kuin manulle illalline. marinaa marinaa vaikka muut toisivat kaiken nokan eteen ilmaiseksi.

Tässä meille jokaiselle vanhemmalle haaste; miten kasvattaa lapset niin että eivät kuvittele että kaikki tulee eteen sormia napsauttamalla.
Vanhimpien lasten kanssa olen onnistunut, ne kasvatinkin miltei yksin.

Mutta tämä kasvava sukupolvi, joka kuvittelee että raha kasvaa puussa ja mitään ei tarvitse sen eteen tehdä, se vaatisi toimenpiteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei:
Lapset saa kaks kalliimpaa lahjaa (eli ilmeisesti lisäksi halvempia), plus tähän päälle sukulaisten lahjat, ja harmittaa kun on niin köyhä joulu ettei ole varaa ostaa lisää?

Miks ihmeessä niin hirveesti roinaa, kun molemmille on jo noin kivat paketit?

Ei meilläkään osteta miljoonaa pakettia lapsille, vaikka ei niin kauheen köyhä joulu oo es tulossa. Ja juu en ostanu itelleni minäkään lahjaa.

juuri tätä tarkoitin. montako miljoonaa 50 euron lahjapakettia niille lapsille pitäisi olla? Miten paljon muoviroskaa?

Mulla oli koko lapsuudessa ehkä yhteensä 50 euron edestä lahjoja. Uskon, että maksoivat paljon vähemmän yhteensä (2 barbia, joitakin kirjoja, molla).

vaatteet serkkutytön vanhoja.
Ja olin onnellinen. En ksokaan miettinyt onko mulla tarpeeksi. lapsi tyytyy siihen mitä on, ja on onnellinen jos saa leikkiä ja on ruokaa ja koti.

Järkyttävää valittaa jos molemmat lapset saavat lähes 100 euron (600 markkaa) edestä lahjoja yhtenä jouluna, kun moni lapsi ei saa puhdasta vettä juuri teidän lahjavuorten takia. Koska niiden tekemien saastuttaa.

Ap:n lapset on saamassa 2 kallista pakettia ja lisäksi sukulaisilta lahjoaj, ja ap valittaa, kun hänellä on niin vähän. On ollut rahaa tehdä remonttia ja ruokaan on 140 euroa.
ja täällä tulee sääliä. Minusta ap on RIKAS.

harmittaa, kun ei itse tajunnut eikä edes osaa hakea mitää avustuksia. Mun mielestä tuo 140 ? ruokaa ja molemmille lapsille satasella lahjoja on jo tosi paljon! Meillä hyvä jos laskujen jälkeen saadaan kinkku ostettua ja lapsille jotain pientä. Mut joillekin ei mikään riitä...

harmittaa, kun ei itse tajunnut eikä edes osaa hakea mitää avustuksia. Mun mielestä tuo 140 ? ruokaa ja molemmille lapsille satasella lahjoja on jo tosi paljon! Meillä hyvä jos laskujen jälkeen saadaan kinkku ostettua ja lapsille jotain pientä. Mut joillekin ei mikään riitä...

peesi. Mutta ap:llä taisi olla huono olo ihan muidenkin asioiden vuoksi ja sitten tämä asia vain jotenkin kruunasi sen kaiken...että joutuu vastaanottamaan avustuksia eikä voi hankkia sitä kaikkea mitä haluaa.

ole ap onnellinen että lapsesi saavat kuitenkin noinkin monta lahjaa. kaikilla ei ole sukulaisia jotka muistavat :( ja esim: itse minä en ainakaan henkilökohtaisesti kaipaa itselle mitään. lapset kuitenkin etu sijalla. ja olen itse ostanut lapsille yhdet värityskirjat jotka pukki sit tuo =)

En halua vähätellä toisten ahdinkoa mutta musta tää köyhyys on osittain asenneongelma.. Meillä ei tänä vuonna osteta lapsille lahjoja mutta en oo pitänyt sitä mitenkään ongelmallisena juttuna, sukulaisilta on tulossa kummallekin 3-4 pakettia. Aikuiset ei paketteja odoteta eikä osteta, kummeille menee itsetehdyt lahjat. Eikä joulupöydässä ole pakko olla montaa sorttia ruokia joita vaan vähän maistellaan, pärjäähän sitä ihan perusruuallakin jos vaan kattaa sen kauniisti pöytään. Jos aikuiset ei lasten kuullen voivottele tilannetta niin ei lapset sitä opi ihmettelemään.

mitä valitat? siis tuolla voi järjestää joulun jos tahtoo.. niin se on tulossa köyhä joulu meillekkii vaikka molemmat ollaan töissä. kun ei aseteta tavoitteita suureksi niin ei sitten petykkään! ja miusta on vaan hyvä et poika ei saa kauheesti lahjoja, koska se ei ole joulun tarkoitus