Kuinka iso asunto ja kuinka monta lasta teillä on?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mama"

Vieras
Eron jälkeen olen asunut lasteni (kolme kouluikäistä) kanssa kolmiossa (reilu 70 neliötä). Kaksi lasta jakaa yhden huoneen ja yhdellä "loossi" olohuoneneen puolella. Ovat vuoroviikoin mulla ja isällään, siksi näin aluksi pelasin varman päälle enkä ottanut isoa lainaa isompaan asuntoon.
Nyt minulla on uusi avopuoliso ja tila riittää ihan kivasti edelleen, mutta toki lasten kasvaessa tilaa tarvitaan lisää. Nyt on tullut ajatus yhteisestä lapsesta uuden mieheni kanssa. Mutta jos ajatellaan että kaikilla lapsilla tulisi olla oma huone, ei taida talous riittää niin ison asunnon hankintaan... Toisaalta onnellinen perhe ja läheiset sisarukset voittavat ison asuintilan...
Kysymys siis kuuluukin että onko teidän nuorilla omat huoneet vai pärjäävätkö yhteisessä huoneessa? Siis esim. kaksi poikaa samassa huoneessa...
No joo, ehkä hieman turhaakin pohdintaa mutta kiva olisi kuulla muiden ajatuksia asiasta...
 
Me asuttiin kahden lapsen kanssa(silloin 1v ja 3v) 60 neliön kolmiossa ja meillä oli esikoinen omassa huoneessa ja nuorempi meidän kanssa samassa. Pohjaratkaisu oli todella tyhmä,neliöt oli käytetty ihan hukkaan. Muutimme 90 neliön neliöön ja nyt meillä 3 lasta(5v,3v ja 4kk) tytöillä on omat huoneet ja vauva on meidän makkarissa. Tulevaisuudessa siirrämme joko nuorimman ja keskimmäisen samaan tai sitten tytöt samaan ja poika erikseen.
 
Meillä on noin 170 asuinneliötä ja alakerran kellari+oleskelutilaa siihen päälle. Meillä on kolme lasta, joista yhdellä vammaisuus ja sen vuoksi tarvii jonkin verran erityisjärjestelyjä ja ehkä tilaakin...Minusta on tärkeää, että meidän lapsilla omaa tilaa, olla esim rauhassa kavereiden kanssa, ettei pienemmät tule häiritsemään ja muutenkin haluan, että jokaisella on oma paikkansa kotona, missä rauhoittua jos haluaa. Ja muutenkin ajan oloon kaipaa tilaa, jos useampi lapsi, tavarat vie tilaa jne. Mutta ei näihin ole yksiselitteisiä vastauksia. Tulee sitä toimeen pienemmässäkin ja sopu sijaa antaa:). Ihmiset tottuu eri tilanteisiin ja jos itsestä tuntuu, että tila riittää, niin kyllä se varmaan riittää. Tuossa oli vaan mun ajatuklsia
 
Me asutaan nyt kolmiossa (80 neliötä) ja meitä on tällä hetkellä kaksi aikuista ja 1v. lapsi. Marraskuussa tulossa toinen. Ollaan mietitty että tarvitsevatko lapset minkä ikäisinä eri huoneet. Olen sitä mieltä että jos ovat samaa sukupuolta voivat olla aina samassa huoneessa jos ei mahdollisuutta laittaa omiin huoneisiin, mutta jos ovat eri niin minusta ei ole kiva että joutuvat olemaan samassa huoneessa aina.
 
Meidän lapsilla on omat huoneet molemmilla ja jos tulisi vielä yksi lisää niin hänellekin löytyisi huone. Itse taas asustelin lapsuuteni/nuoruuteni äitini kanssa samassa huoneessa ja veljilläni (2 kpl) oli yhteinen huone ja ihan hyvin toimi tuokin järjestely eikä kukaan siitä kärsinyt. Oman huoneen sain vasta siinä vaiheessa kun molemmat veljeni olivat muuttaneet pois kotoa, taisin olla silloin yläasteella.
 
Meillä 3 lasta, 14-, 9- ja 6-vuotiaat. Asutaan 95,5 neliöisessä neljän huoneen ja keittiön asunnossa. Esikoisella on oma huone, keskimmäisillä yhteinen huone. Lasten kasvaessa asunto on ruvennut tuntumaan ahtaalta, lapset toki menevät vielä useammankin vuoden samassa huoneessa, mutta tavarat, vaatteet, lelut, urheiluvälineet jne. eivät tunnu oikein mahtuvan.
 
[QUOTE="huokaus";24036369]Se neliömäärähän ratkaiseekin kaiken :O Hyvin suunniteltu pohja on kaiken A ja O[/QUOTE]

Totta. Mutta myös neliöt jonkin verran ratkaisevat, sillä ei ole ihan sama jakaako 7 vai 15 neliöisen huoneen kahden lapsen kesken. Mutta kyllähän se pohja merkittävä on kokonaisuuden kannalta.
 
Meillä on vielä tällä hetkellä 78 neliötä. Kun lapsille nyt sitten tulee kaksi kotia niin mun mielestä sellanen 60 neliötä olis aika hyvä niinku mun ja lasten kodiksi. Tämä neliömäärä on tuntunut alusta asti liian paljolta..

Lapset meillä on vielä toki pieniä. Tulevaisuudessa sitten pitääkin saada omat huoneet molemmille, mutta eiköhän tässä mene jokunen tovi siihen :)
 
Minä, mies, 2 lasta ja yksi tulossa lisää. nelioitä 53,rt- kaksio.
Tytoilla (7v ja liki 6v)oma, yhteinen huone. Se on iso, ja siellä majailee myos perheen lemmikit, 2 marsua. Meidän sänky siis olohuoneessa joka on tilava myos.
on myos vaatehuone ja fiksu pohjaratkaisu, joten tila on riittänyt ihan hyvin. Varastotilaa ei ole yhtään, mutta eipä ole kasaantunut turhaa roinaa nurkkiin.
Hyvin on viihdytty, pysyy kivasti siistinä, nopea siivota. :)
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on tällä hetkellä noin 100 neliötä ja kaks makkaria, väkeä meitä on kahden aikuisen lisäksi kolme lasta..vielä ollaan mahduttu ihan hyvin. Kaksi vanhempaa tyttöä jakavat lastenhuoneen ja kuopus nukkuu meidän makkarissa.
Onneksi kuitenkin kohta saamme noin 50 neliötä lisää ja kaksi makuuhuonetta yläkertaan, kun perheen lapsilukumäärä lisääntyy syksyllä yhdellä ja kuopuskin alkaa olla jo aika iso poika nukkumaan iskän ja äipän kanssa ;)
 
92 neliötä, rintamamiestalo. Kolme lasta ja jokaisella on oma huone. Ulkorakennukseen on rakennettu 18 neliön vierashuone lomalaisille ja yövieraille. Ja pihalla sijaitsee myös sauna. Tuvassa on siis vain pelkkä suihku-wc. Olis kyl ihanaa jos tänne mahtuis toinenkin vessa ja sauna.
 
120m2, kolme lasta ja joka toinen viikonloppu kuusi lasta.
Vanhemmilla lapsilla omat huoneet ja vauvalla myös, mut nukkuu meidän huoneessa. Nämä kaksi bonuslasta yöpyy vauvan huoneessa ja yksi niistä tytön huoneessa..
 
kolmio 67 neliöö, 2 aikuista ja 2 päiväkoti-ikästä, joten hyvin riittää neliöt muuten,mutta säilytystila , argh!!! Kunhan nuo tulevat kouluikään, ni ois kiva olla jo isompi asunto ja vaikka omat huoneet lapsille, vaikkei se välttämätöntä olekaan.
 
lapsella on omahuone.ja minulla..+keittiöja olohuone eli 3h+k :)
mutta meillä on tuo lapsen omahuone turha kun nukkuu mun ja miehen sängyssä oikein mielellään...pitääkin sitä huonetta huoneenaan :D tahtoisin itse enemmän tilaa kun loppusyksyllä tulee sisarus.
 
118 neliön omakotitalo. Yksi lapsi. Kolme makuuhuonetta, joista yksi aikuisten, yksi lapsen ja yksi miehen työhuone. Iso olohuone, keittiö, kodinhoitohuone, kaksi vessaa, sauna, pesuhuone..
 

Yhteistyössä