Kuinka monella kotona olevalla on lapsi / lapset hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä aina jaksan ihmetellä sitä määrää lapsia jotka on kuntoutuksen / lääkärin kehoituksen, suosituksen vuoksi päiväkodissa tai niin täällä aina sanotaan.
Miksi ei voi suoraan sanoa että oman mukavuuden halun takia isommat on päikyssä niin voi rauhassa elellä vauvan tahtiin.

Näinhän se on. Lääkärit ja neuvolat sanovat mitä äiti pyytää, jos on sitkeä ja vaatii. Kaikille lapsille löytyy terapiantarvettaa, jos on aikaa juosta niissä ja halua.

Mulla ei ensinnäkään ole vauvaa, jonka tahtiin elellä.
Toisekseen, mä en ole vaatinut mitään tutkimuksia, vaan päiväkoti passitti meidät neuvolaan pojan puhumattomuuden takia, sieltä meidät passitettiin tutkimuksiin, joista lähetettiin taas toisiin tutkimuksiin, jne. Ja lastenneurologi piti tärkeänä sitä, että poika jatkaa päiväkodissa edes osa-aikaisesti. Joten totellaan sitten häntä, kai ne jotain tietää näistä asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja juu no:
Huvittavaa, SAI itse valita... ihan niin kuin tuon ikäinen jostain päättäisi.

Mä aina jaksan ihmetellä sitä määrää lapsia jotka on kuntoutuksen / lääkärin kehoituksen, suosituksen vuoksi päiväkodissa tai niin täällä aina sanotaan.
Miksi ei voi suoraan sanoa että oman mukavuuden halun takia isommat on päikyssä niin voi rauhassa elellä vauvan tahtiin.

No kuule juu, kyllä mun lapseni ainakin osas ihan itse sanoo, että haluaako jatkaa hoidossa vai ei! Jos ois sanonu, et jää mieluummin kotio, niin olis jääny, mutta kun totes et haluaa olla tarhassakin kun siellä on kaikki kaverit! sullapa taitaakin olla tyhmä 5vuotias, jos ei yhtään tiedä vielä mitä ite haluaa!

Ja mä ainakin sanoin, ettei mun lapsi ole kuntoutuksen tai terapian takia hoidossa, vaan ihan puhtaasti kavereiden ja virikkeiden takia, ne on kyllä tärkeä osa lapsen elämää jo tossa vaiheessa. Jopa niiden mammojen lasten, jotka suosivat kotihoitoa eivätkä muuta tajua.... että huvittava ajattelutapa sullakin...

Kyllä mun 4 vuotiaskin tietää mitä haluaa,mutta on TÄYSIN eri asia saako hän tahtonsa läpi. Kyllä meidän perheessä aikuiset päättää - en tiedä miten teillä

Tottakai päätökset tekee aikuiset loppupeleissä, mutta eikö lapsen mielipidettä tarvitse kuunnella tälläisessä päätöksessä? Kun ei ole PAKKO mennä sinne tarhaan , saa kai lapsikin sanoa mielipiteensä? näin ainakin meillä! Jos en lastani kuuntelisi, vaan pakottaisin hänet tarhaan, halusipa hän sinne tai ei, niin silloinhan olisin laiska ja haluaisin vain että joku muu lapseni hoitaa!
Siis nyt tosiaankin tässä tilanteessa, kun lapsen ei todellakaan olisi pakko tarhaan mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:

Näinhän se on. Lääkärit ja neuvolat sanovat mitä äiti pyytää, jos on sitkeä ja vaatii. Kaikille lapsille löytyy terapiantarvettaa, jos on aikaa juosta niissä ja halua.

Mulla ei ensinnäkään ole vauvaa, jonka tahtiin elellä.
Toisekseen, mä en ole vaatinut mitään tutkimuksia, vaan päiväkoti passitti meidät neuvolaan pojan puhumattomuuden takia, sieltä meidät passitettiin tutkimuksiin, joista lähetettiin taas toisiin tutkimuksiin, jne. Ja lastenneurologi piti tärkeänä sitä, että poika jatkaa päiväkodissa edes osa-aikaisesti. Joten totellaan sitten häntä, kai ne jotain tietää näistä asioista.

Noistahan on satoja tutkimuksia, että kaksikielisessä perheessä lapsi oppii hitaammin puhumaan koska pitää oppia kaksi kieltä mutta sitten tulee yhtäkkiä molemmat ja enemmän tottakai pitää osata kuin jos on vaan yksi kieli. Ihan vaan laiskuuttasi olet vienyt hoitoon.

Ilmaiseksiko saat viedä hoitoon, kun olet jotain terapiahoitoja muka vailla, vaikka jatkuvasti kehut, että lapsesi osaavat jo suunnillleen vauvana lukea ja kirjoittaa ja ovat neroja mielestäsi?

toiset ne nyhtävät yhteiskunnalta rahat ja itse makaavat jossain kursseilla tai kotona yksin. Hohhoijaa. shoppailevat yhteiskunnan rahoillla vaatteita joita eivät lapset edes tarvitse (kuten äsken kirjoitit).

Esikoinen on se nero, joka puhui lauseita yksivuotiaana :saint:.
Kuopus, kuten olen jo tsiljoonasti täällä kertonut, on toista maata puheen kehityksen suhteen. Eli sun tiimarivihossa on nyt iso iso asiavirhe.
Yhteiskunnalta saadaan lapsilisät, kuten varmaan sinäkin? Mun miehen työllään tienaamat rahat ei kai ole sulta mitenkään pois, eikä yhteiskunnaltakaan sen puoleen.
Ja niin kauan kun sinä et maksa mun lasteni vaatehankintoja, niin mitä asia sulle kuuluu? Joku polttaa tupakkaa, toinen juo kaljaa, kolmas ostaa lastenvaatteita. Paheensa kullakin. :xmas: . Ja joka ikistä vaatetta kyllä käytetään, eli sinänsä ne ovat tarpeellisia B) .

Noistahan on satoja tutkimuksia, että kaksikielisessä perheessä lapsi oppii hitaammin puhumaan koska pitää oppia kaksi kieltä mutta sitten tulee yhtäkkiä molemmat ja enemmän tottakai pitää osata kuin jos on vaan yksi kieli. Ihan vaan laiskuuttasi olet vienyt hoitoon.

Nii-iin, onneksi ne neurologit, erityisneuvolan tädit ja erityislastentarhanopet eivät tuota tiedä :headwall: .
Kaksikielisyyteen minäkin vetosin. Mutta asioista jotain oikeasti tietävät vaan olivat sitä mieltä, että kaksikielinenkin lapsi puhuu yleensä edes jotain jommallakummalla kielellä. Toistaa sanoja perässä. Yrittää sanoa jotain. Meidän poika ei toista mitään perässä, eikä yritä sanoa yhtään mitään paitsi hyvin harvoin. Ja kuten neurologi sanoi: kaksikielisilläkin lapsilla voi olla dysfasiaa tai vastaavia ongelmia. Joten eiköhän he tiedä tästä asiasta hieman enemmän kuin sinä.
Toisekseen, kyllä meidän esikoinen puhui jo varhain, vaikka onkin ihan tämän saman kaksikielisen perheen jäsen.
Ja kolmanneksi, jos veisin lapsen laiskuuttani hoitoon, niin kai hän olisi päiväkodissa joka päivä täyttä päivää, eikä vain silloin tällöin? :whistle:

Eskarilainen on eskarin jälkeen iltapäivähoidossa kavereiden takia ja yks on tarhassa. Kotona hoidan 3-vuotiasta ja 1½ vuotiasta.
3-vuotiaan aion syksyllä laittaa tarhaan, jos vain saamme paikan hänelle.

Kyllä mä otan mielummin miehen kotiin ja tekee vähän vähempi töitä vaikka se sitten tarkoittasi sitä että mä en voi shoppailla ja lasten täytyy olla vaan kotihoidossa eikä hakemassa virikkeitä

Enpäs lukenut kuin ekan viestin. Mun tyttö on tarhassa 3 kertaa viikossa 4 tuntia tällä hetkellä. Syksyllä siirtyy erityisryhmään ja on siellä sit sen mukaan olenko töissä vai en. Jos en ole päässyt ni luultavasti on 9-15. Mutta kova tarkoitus on itsekkin johonki päästä. Oon ootellu vaan että tyttö kuitenkin on 3v ennenkuin enempi tarvii olla. Mutta kehityksen kannalta hän tarvii näitä juttuja ja en enempää rupea ahdasmielisille selitteleen!

Kyllä mä otan mielummin miehen kotiin ja tekee vähän vähempi töitä vaikka se sitten tarkoittasi sitä että mä en voi shoppailla ja lasten täytyy olla vaan kotihoidossa eikä hakemassa virikkeitä

peesi

Sä olet sä. Mä olen mä. =) Meidän perheen valinta on tämä. Mielummin näin, että toinen painaa töitä ja toinen saa olla lasten kanssa kotona 4-6 päivää viikossa, kuin niin että molemmat on töissä ja lapset on hoidossa viitenä päivänä viikossa.
Ja kyllä mä muuten shoppailin jo silloin, kun mies vielä opiskeli ja itse olin äitiyslomalla :snotty:.
Eikä lasten täydy olla kotihoidossa koskaan, sillä hoitomaksuthan suhteutetaan perheen tulojen mukaan, joten olisi meillä varaa ne maksaa vaikka mies tekisi normaalia työviikkoakin :). Osa-aikahoidosta ei mene edes täyttä maksua...

Sä olet sä. Mä olen mä. =) Meidän perheen valinta on tämä. Mielummin näin, että toinen painaa töitä ja toinen saa olla lasten kanssa kotona 4-6 päivää viikossa, kuin niin että molemmat on töissä ja lapset on hoidossa viitenä päivänä viikossa.
Ja kyllä mä muuten shoppailin jo silloin, kun mies vielä opiskeli ja itse olin äitiyslomalla :snotty:.
Eikä lasten täydy olla kotihoidossa koskaan, sillä hoitomaksuthan suhteutetaan perheen tulojen mukaan, joten olisi meillä varaa ne maksaa vaikka mies tekisi normaalia työviikkoakin :). Osa-aikahoidosta ei mene edes täyttä maksua...

Mies aina töissä, sinä makaat yksin kotona ja lapset hoidossa. Kai lapsilla on oikeus myös isään?

Mies aina töissä, sinä makaat yksin kotona ja lapset hoidossa. Kai lapsilla on oikeus myös isään?

Onko sulla jotain vaikeuksia luetun ymmärtämisen kanssa?
Mä MAKAAN yksin kotona aika harvoin, koska lapset eivät suinkaan ole joka päivä hoidossa.
Ja viimeeksi tänään lapset olivat isän kanssa kotona aamusta kello 16:30 saakka. Näkevät isää kyllä joka päivä, joko kotona tai iskän työpaikalla (sinne kun voi poiketa milloin vaan, ja isällä on aina aikaa lapsilleen). Isän ja lasten suhteet ovat läheiset, lämpimät, ja niin edelleen.
Hassua, että sinä kannat niin suurta huolta niin monesta asiasta: meidän taloudellisesta tilanteesta, mun shoppailuistani ja vapaa-ajan vietosta, lasten ja isän suhteesta....Mua taas ei sun elämäsi ja valintasi kiinnosta lainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Tuosta 80H/vko, tiesithän sen että Suomen lain mukaan ylitöitä saa tehdä noin 200h/vuosi joten ei kauaa kyllä laillisesti tuota tuntimäärää tee

Ei se sitä kauan teekkään, eikä onneksi ihan joka viikko enää nykyään. Muutama kuukausi meni ihan hullussa työtahdissa. Kesällä on sitten taas hiljaisempaa, ja enemmän vapaatakin. Syksyllä piti lomaa kun kävi kotimaassaan.

hoidan lapseni itse

Hieno juttu, mutta voisitko vastata yhteen kysymykseen?

Kun mä mietin sitä, että nyt mulla on lapsi "hoidossa" 6 tuntia viikossa eli kerho + yksi harrastus ja päiväkodissa olisi varmaan 12 tuntia / vko. Miksi kerhossa olo on hyväksytympää? Enhän minä silloinkaan itse lastani hoida. :D

Meillä esikoinen aloitti kuntouttavassa päivähoidossa 1v10kk iässä, minun ollessa kotona 7kk ikäisen kuopuksen kanssa. Ensimmäisen puoli vuotta hoitoaika oli 15h/vko eli 3h/pv. Syksystä muutettiin sitten normaalille osapäiväpaikalle eli hoitoaika max 30h/vko. Tuon syksyn siis mies oli kuopuksen kanssa kotona minun palattua töihin.

Meille tuo on ollut hyvä ratkaisu. Pojun kehitykselle päiväkodista on ollut todella tukea ja hänen oma hoitajansa on aivan ihana ihminen. Yhteistyömme hänen ja kuntoutustiimin kanssa toimii todellakin. =) Päivähoito lähti aikanaan kuntoutuksellisista tarpeista ja olin alkuun itse epäilevällä kannalla kun olin ajatellut lasten lyhyen ikäeron positiiviseksi puoleksi sen että saataisiin hoidettua esikoinen pidempään kotona. Kuitenkin ollaan koettu että paitsi tuota kuntoutuksellista apua lapselle, on päivähoidosta ollut iloa myös meille laiskoille vanhemmille. On saanut mahdollisuuden viettää aikaa kaksin kuopuksen kanssa ja keskittyä häneen sekä tietysti rinnallemme tuon pojun oman hoitajan.

Tuosta 80H/vko, tiesithän sen että Suomen lain mukaan ylitöitä saa tehdä noin 200h/vuosi joten ei kauaa kyllä laillisesti tuota tuntimäärää tee

Ei se sitä kauan teekkään, eikä onneksi ihan joka viikko enää nykyään. Muutama kuukausi meni ihan hullussa työtahdissa. Kesällä on sitten taas hiljaisempaa, ja enemmän vapaatakin. Syksyllä piti lomaa kun kävi kotimaassaan.

Hyvä näin, kun näin julkisesti asiaa kerrot niin tulee mieleen että kohta joku on sitä eteenpäin kertomassa jos ei muuten niin ilkeyksissään. Ei oo kivaa joutua vaikeuksiin viranomaisten kanssa oli sitten suomen kansalainen tai ei.

Hyvä näin, kun näin julkisesti asiaa kerrot niin tulee mieleen että kohta joku on sitä eteenpäin kertomassa jos ei muuten niin ilkeyksissään. Ei oo kivaa joutua vaikeuksiin viranomaisten kanssa oli sitten suomen kansalainen tai ei.

Miehen pomolla on suomalainen kirjanpitäjä ja lakineuvoja, jotka pitää huolen siitä että kaikki sujuu niinkuin pitääkin =)

kyllä tuo on kertonut tuota samaa jo monta kuukautta, että mies tekee 80 tuntia viikko, nyt sanoo,että ei teekään. että lorviikin nyt sitten kaiket päivät kotona.

hohhoijaa... mitenhän tämä nyt menee.ihan sama.

Yhteistyössä