Kuinka monta määräaikasta työsopimusta voi työntantaja tehdä peräkkäin ennen kun pitää vakinaistaa? Kaupan ala

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos määräaikaisuuksille on selkeä syy (sairasuloma, hoitovapaa tms) niin ei ole rajaa. Jos syy on epämääräinen, kolme on vakiintunut käytäntö. Liitto ja luottari auttavat.

No nimenomaan. Eli kun keksitään peruste ei tuo laki enää päde. Peruste taas on helppo keksiä, sijainen kun voi tehdä ihan mitä tahansa talossa. Siivojan sijaisena voi olla lakimies jne.

Öh, ei näin. Vaan jos sulla on oikea sijaisuus tai oikea kausityö, isommissa työpaikoissa näin on käytännössä koko ajan. Ei voi ottaa avoimeen vakinaiseen työhön määräaikaiseksi kuin kerran muistaakseni. Sitten on tehtävä vakisoppari.

Öh, ei näin. Vaan jos sulla on oikea sijaisuus tai oikea kausityö, isommissa työpaikoissa näin on käytännössä koko ajan. Ei voi ottaa avoimeen vakinaiseen työhön määräaikaiseksi kuin kerran muistaakseni. Sitten on tehtävä vakisoppari.

No ihan oikea sijaisuus se on jos siivooja jää virkavapaalle. Hänelle voidaan ottaa sijainen, mutta mikään ei velvoita että sijainen otetaan tekemään niitä siivoojan töitä. Parhaimmillaan vielä kun työntekijä ottaa vuorotteluvapaata, niin hänelle voidaan palkata kaksi sijaista sillä verukkeella, että varsinainen sijainen tekee toisia hommia ja koska poissaolevan töille tarvitaan tekijä, voidaan niitä tekemään ottaa joku työllistämistuella. Avoimeen vakinaiseen työhön ei voi ottaa ketään määräaikaiseksi, vaan se on täytettävä vakinaisella työntekijällä aina. Mutta jos paikkaa ei laita avoimeksi, niin määräaikaisuuden oi selittää kausittaisuudella.

Olen valitettavasti joutunut selvittämään näitä pirun tarkkaan, minä kun olen se lakimies joka sijaistaa siivoojaa. Mikään laki ei tätä estä.

Saa tehdä vaikka ikuisesti määräaikaisia sopimuksia jos vain on perusteltu syy. Esim. sijaisuus, kausiluonteinen työ, projektityö... Muistakaa, että mikään "tulevaisuuden epävarmuus" ei ole perusteltu syy. Ne ovat normaaleja liiketoiminnan riskejä joita ei saa laittaa työntekijän kannettavaksi.

Mulla on ollu seittemän määräaikaista peräkkäin ja näin se tulee jatkumaan. Syynä on töiden projektiluonteisuus ja se että aina yhdelle projektille on varattu palkkarahat. Mikäli projekteja ei joskus tule niin eipä jatku sopimuskaan ja kiitos näistä 10 vuodesta!

Yhteistyössä