Kuinka onnistuu äidin opiskelu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minulla on vuoden vanha lapsi ja olen valmistumassa yliopistosta. Ala ei kuitenkaan tunnu omalta ja haluaisin aloittaa opiskelun amk:ssa. Kuinka pitkiä päivät ovat siellä ja miten opiskelu sujuu pienen lapsen kanssa? Ajattelin aloittaa opinnot sitten kun lapsi menee hoitoon, mutta silti mietityttää.. Kuinka paljon voi tehdä itseopiskeluna ja tenttimällä, onko hirmuisesti sellaista missä pitää olla paikan päällä?

Onnistuu. Meillä on kolme lasta ja nuorin oli 1v, kun aloitin opinnot. Nyt alkoi kolmas vuosi ja hyvin on mennyt. Päivien pituus vaihtelee. Välillä on jaksoja, että on joka päivä 8-16, välillä on helpompaa ja paljon itsenäisiä päiviä ja 2-6 tunnin koulupäiviä. Läsnäolopakko meillä on 80% joka kurssilla. Monimuoto-opiskeluna voi suorittaa opinnot siten, että suuri osa on itsenäistä työskentelyä.

Hyvin onnistuu. Itsellä nyt 3 vuosi alkoi ja olen pian 3v. täyttävän pikkulikan yh. Joskus päivät voi olla pitkiä, mulla pisimmillään ny yksi pvä 8-18 mutta joukossa on myös vapaapäiviä ja lyhyitä päiviä. Riippuu kurssista mikä on läsnäolopakko mutta joitakin kursseja voi myös suorittaa verkkokurssina eli kokonaan itsenäisesti, tai vkl-opintona ja kun voin itse kurssit valita niin voi muokata päivistä itselleen sopivat. Riippuu koulutusalasta ja kurssista paljon. Kursseja voi myös tenttiä ja hyväksilukea.

Kiitos Toivoliini! Miten opiskelu on onnistunut taloudellisesti? Ovatko lapset olleet aina päivähoidossa opiskelujen ajan? Joustaako päivähoito aina opiskelutilanteen mukaan kuinka hyvin?

Entiä AMK: sta.

Itse aloitin erikoisammattitutkinnon monimuoto-opiskelun kun olin viimeisilläni raskaana. Yhden lähipäivän missasin synnytyksen takia.
Mulla siis lähipäiviä n. 2-3/kk, loput on etäkursseja ja kotoa tehtäviä töitä. Joitain projekteja pitäis tehdä työpaikalle, mutta niitä katsotaan mun kohdalla nyt sitten vähän erikseen, kun mun työpaikka ei mitenkään liity alaan ja olen mammalomalla.

Itsestähän se kai on kiinni.
Mulle sopii tuo monimuoto-opiskelu mainiosti, saan samalla hoidettua lapset (pian 5v, 1v7kk ja 4kk) ja tuon eläintarhani (pupu, koira, kissa, 2 kanaa, kukko ja hevonen) tässä kotona vielä hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos Toivoliini! Miten opiskelu on onnistunut taloudellisesti? Ovatko lapset olleet aina päivähoidossa opiskelujen ajan? Joustaako päivähoito aina opiskelutilanteen mukaan kuinka hyvin?

Raha on tiukassa ja ekana ja tokana vuonna nostin lainaa ja käytimme miehen säästöjä. Nyt olin kesätöissä, joten ei ainakaan nyt syksyllä tarvitse lainaa ottaa. Meillä tilanne on nyt se, että myös mies opiskelee amk:ssa eli kuukausitulot eivät ole huimat. Pärjätään kuitenkin hyvin ja on mielekästä tekemistä molemmilla. Lapset menee hoitoon joka päivä 7.45 ja haetaan klo 15-16.30.

Onnistuuko amk-opiskelu mitenkään jos on hoitovapaalla? Lapsi tietysti olisi osa-aikaisesti hoidossa mummolla tai muulla lapsenvahdilla vai onko opiskelu niin intensiivistä ettei onnistu muuten kuin panemalla lapsi päivähoitoon?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onnistuuko amk-opiskelu mitenkään jos on hoitovapaalla? Lapsi tietysti olisi osa-aikaisesti hoidossa mummolla tai muulla lapsenvahdilla vai onko opiskelu niin intensiivistä ettei onnistu muuten kuin panemalla lapsi päivähoitoon?

Riippuu varmaan paljon linjastakin miten pitkiä päivät on. Meillä oli insinööripuolella kaks ekaa vuotta 40/vko ja monesti 9-10 tunnin päiviäkin.

Vika vuosi AMK:a menossa. Hyvin on sujunut. Ekana vuonna oli sokki, että päiväopiskelusta huolimatta tietyt luennot sijoittuivat iltaan, päättyen vasta klo 20:20. Lapsilla oli 12-tuntisiakin hoitopäiviä, mutta onneksi myös ylimääräisiä arkivapaita.

AMK ei ole yhtä "vapaa" kuin yliopisto, luennolla on oltava, tietyt kurssit käytävä tiettynä vuonna ja tiettyyn aikaan. Mutta todellakin hyvin on sujunut. Työtaakka on ollut (ainoastaan oma mielipiteeni) sen verran kevyt, että olen tehnyt useampaa duunia, suorittanut sivutoimisia opintoja sekä traineena että avoimessa yliopistossa, etten tylsistyisi.

Mulla onnistuu, mutta vaatii verojansa jatkuvasti...

Meillä uusperhe, 4lasta ja miehenkin vois laskee murrosikäiseksi, ei siltä saa apua, eli jos miehes auttaa ni kyllä onnistuu.

Mä hoidan kaiken yksin, ja 8-16 koulupäivän jälkeen kun pitää vielä puurtaa kaiken maailman koulutehtäviä.... ne tehdään sit ku lapset on nukkumassa ja mies saanut oman osansa... eli yöllä.. koska koti siivotaan? entä pyykit pestään? jossain siinä välissä..

Yhteistyössä