Kuinka paljon leluja pienelle lapselle jouluksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mustikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mustikka"

Vieras
Eli kuinka paljon teidän noin 2-3-vuotiaat saa jouluna lahjoja?

Me ollaan tähän mennessä ostettu 2 lahjaa (nukke ja näyttämökirja), mutta mulle tulis mieleen ihan hirveesti kaikkea kivaa vielä mitä haluaisin hankkia (tarvikkeita leikkikeittiöön, vaatteita, palapelejä). Lisäksi sukulaisilta tulisi jonkin verran lahjoja (ainakin 6 pakettia, max 10). Mikään lahjoista ei oo kauhean iso (kallein varmaan 30-40 euroa) mutta mietin miten lapsi suhtautuu isoon lahjamäärään, jaksaako kiinnostua kaikista jos saa 10-15 pakettia? Vai pitäisikö säästää osa kevääseen synttäreihin?

Viime vuonna me vanhemmat annettiin vaan 1 lahja eikä tuottanut ongelmia, mutta nyt on sen verran isompi ja leikkii enemmän niin tulee kaikkea mieleen..

Ei kannata hommata liikaa joululahjoja. Meillä oli yhtenä jouluna tosi paljon lahjoja kun appiukko toi molemille lapsille varmaan 10 lahjaa ja sitten oli kaikkien muiden lahjat lisäksi. Lapset eivät jaksaneet edes avata kaikkia lahjoja, vaan avasivat pari kolme ja alkoivat leikkiä tyytyväisenä niillä.

2-vuotias saa meiltä vanhemmilta yhden isomman lahjan (60 e) ja muutaman pienemmän. Kummeilta ja isovanhemmilta tulee paketteja myös.
3-vuotias saa myös yhden isomman ja vähän enemmän pienempiä kuin pikkusisarus, mutta niistä on osa esim. muovailuvahaa, jota pitäisi muutenkin ostaa. Saa paketteja myös kummeilta ja isovanhemmilta.

Saavat myös yhden yhteisen paketin.
Noin vajaa 100 e menee per lapsi. Huh! Enpä ajatellut, että menee noin paljon!

Meillä on kaksi- ja kolmevuotiaat perheessä. Meiltä saavat, öö, tyttö saa kolme lahjaa, poika kolme tai neljä... Ja yhteiseksi sitten tulee vielä joku oliskohan kolme tai neljä.

Muualta saavat ehkä vielä pari-kolme lahjaa per nuppi..

Mutta siis kaikki ei ole leluja. Tossa meidän ostamissa on myös mukana mm. ihana kirja jonka löysin, ja sitten ikiomat kylpytakit. Ja lahjatoiveiksi mietin jotain unilaululevyä, lelulaatikoita tmv.

Kyllä meillä lapsi tulee saamaan aika monta lahjaa.. Itse on ostettu 4-5, sukulaisilta tulee ainakin 6 lahjaa. Eli minusta aika monta kaksivuotiaalle.

Minäkin keksin vaikka mitä lapselle, mutta olen sitten esittänyt niitä lahjatoiveena sukulaisille, jospa niistä osa sitten toteutuisi :)

Kiitos kokemuksista ja vastauksista! Ehkä koitan sitten antaa jotain lahjoista muuten vaan, esim vaatteita tietty saa aina tarpeen mukaan ja nyt tarvitsisi taas isompia lisää, voihan niitä antaa joulusta riippumatta.. osa sukulaisista antaa kyllä "toivomiani" lajoja, mutta osasta en tiedä.

Meillä on 2,5-v. jolle ei osteta kuin yksi lelu ja yksi vaate. Lisäksi tiedän, että saa mummulta ainakin yhden ison lelun ja toisilta tutuilta toisen (ja lisää vaatteita, mutta ne nyt ei ehkä tuon ikäiselle ole se jännin juttu).
Mä ostan mieluummin tuolle lelun silloin tällöin ihan muuten vaan. Ei tule leluähkyä jos kaikki tulee kerralla ja säilyy kiinnostus pidempään. Näin pieni kun ei myöskään vielä oikein ymmärrä joululahjojen odotuksen ideaa.
Ensi vuonna taas uudet kujeet, silloin ehkä jo ymmärtää odottaa innoissan joulua niin sitten on kiva, että on kunnolla lahjoja. (Vaikka on tuossa mun mielestä jo aika paljon mitä nytkin saa...)

Mä en ole ostanut omalle 2-vuotiaalleni kuin play&learn-talon. Hänellä oli marraskuussa synttärit ja jo silloin oli vaikea keksiä hänelle mtn. Yhteiseksi saa vielä isosiskon kanssa muovailuvahaa ja vesivärit. Tokikin sukulaisilta varmaan tulee jtn myös. Mutta mun mielestä noikin riittäisi ihan hyvin :)

Meidän 2v. ihastui synttäreillään ensimmäiseen saamansa lahjaan eikä olisi halunnut avata enää muita. Joululahjat avataan 2 osassa(toisilla isovanhemmilla heidän antamat lahjat ja toisilla isovanhemmilla sitten loput saadut paketit). Nuken tarvikkeita ollaan toivottu ja sitten yhteislahjana enoilta,tädiltä, mummilta ja vanhemmilta brion junarata. Kummeilta ollaan toivottu värityskirjaa, puuhelmiä, värejä ym. Näiden lisäks riittäs ihan vaan joku kirja, palapeli, sukkahousuja tms jos joku haluaa vielä jotain ostaa, muita leluja ei tarttis mun mielestä..

Yhteistyössä