Miksi täällä ollaan niin lelu vastaisia ? (kaikkia leluja pidetään krääsänä?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiinnostaa tietää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ekalle lapselle onkin helppoa ostaa, jos lapsi ei ole perinyt sukulaislastenkaan vanhoja leluja. Kun esikoinen syntyi, asuimme kaksiossa ja mun kaverit ja serkut olivat jo ennen tytön syntymää tuoneet meille läjäpäin omien lastensa vanhoja leluja. Siinäpä sitten ihmettelit, mihin joulun uudet lelut saadaan mahdutettua, kun niitä tuli mun lisäkseni myös sukulaisilta ja kummeilta. Tilanpuutekin voi vaikuttaa siihen, millaisia määriä leluja on järkevää lapselle hankkia. Mut joo, omat lapseni elivät leluröykkiöiden keskellä ja ihan normaalijärkisiä heistä on tullut. Jos mulla nyt olisi pieniä lapsia, rajoittaisin lelujen määrää.

Juuri kauppareissulla jätin yhden krääsälelun kauppaan, laatu (muoviauto) oli aivan onneton. Minusta tällainen on krääsää jos se hajoaa jo eka päivänä. Laatulelut ovat ok. Juuri meni leluihin melkein 500 euroa :)

[QUOTE="vieras";27661575]Mullakin on ihan kaikkea riittämiin, enkä TARVITSE erityisemmin mitään. Olisin kuitenkin äärimmäisen loukkaantunut, jos en saisi lahjoja mieheltäni ja sisaruksiltani sekä vanhemmiltani jouluna.

Jos haluaa tarpeeseen ostaa, niin osta vaikka hyväntekeväisyyteen köyhempien lapsille. Omille lapsille voi ostaa ihan sen takia, että haluaa heitä ilahduttaa.[/QUOTE]

Mä en ole ollut ketään jättämässä ilman lahjaa. Me ostetaan muksulle se pari lahjaa ja homma on meidän osalta näin selvä :)

Miksi on väärin törsätä lapsen lahjoihin mutta oikein käydä itse sadan euron illallisilla ? Eikös sekin ole kulutushysteriaa. Kaupasta saa halvemmalla. Meidän koko perhe syö viikon tuolla rahalla. En ymmärrä, että vain lapsen jutuissa säästetään.

On eri asia ostaa palveluja kuin tavaraa, kai sinäkin sen ymmärrät...?
Vaan kuka on missään vaiheessa ylipäänsä sanonut, että lapsen jutuissa SÄÄSTETÄÄN...? Jos lapsi saa lahjoja 150 eurolla ja muuten kaiken tarvitsemansa niin mitä säästämistä se on...?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27661689:
Ekalle lapselle onkin helppoa ostaa, jos lapsi ei ole perinyt sukulaislastenkaan vanhoja leluja. Kun esikoinen syntyi, asuimme kaksiossa ja mun kaverit ja serkut olivat jo ennen tytön syntymää tuoneet meille läjäpäin omien lastensa vanhoja leluja. Siinäpä sitten ihmettelit, mihin joulun uudet lelut saadaan mahdutettua, kun niitä tuli mun lisäkseni myös sukulaisilta ja kummeilta. Tilanpuutekin voi vaikuttaa siihen, millaisia määriä leluja on järkevää lapselle hankkia. Mut joo, omat lapseni elivät leluröykkiöiden keskellä ja ihan normaalijärkisiä heistä on tullut. Jos mulla nyt olisi pieniä lapsia, rajoittaisin lelujen määrää.

Osan leluista voi lahjoittaa eteenpäin :) Mekin asumme kaksiossa eli kyllä tilansäästö järjestelyt ovat käytössä kaikki mahdolliset. Kuten sanoin niin on ok, että ei osta paljoa mutta miksi sitten heti kivitetään kaikki ne jotka ostavat niitä leluja kymmeniä ? Täåtä lähinnä ihmettelin, vaikka itse ei ostaisi niin miksi lytätään ne jotka ostavat. Esim. meillä eka lapsi ja kukaan sukulainen tai ystävä ei kanna meille lahjoja. Mitä teemme väärin? Pitäisikö lapsen olla tyhjässä huoneessa ? Jos ostaisin ensimmäiselle ainokaiselleni vain jouluna lelun kaksi niin nyt 1v9kk leikkisi siis niillä viime joulun vauvaleluilla joita silloin sai muutamia.

Hyvä pointti tuli tuossa aiemmin... Kannattaisiko miettiä sitä, että kaikilla ei sukulaiset osta lahjoja ja joillekin se lapsi on ensimmäinen eli kaikilla ei hyllyt notku jo ennestään leluja. Ette voi tietää toisten taustoja täällä, kun huutelette paljon lahjoja osteleville siitä krääsästä ym. :)

[QUOTE="musti";27661510]
Olen sitä mieltä että ne ketkä pitävät leluja krääsänä ja turhanpäiväisenä ovat vaan kateellisia koska eivät itse voi tarjota lapsilleen samaa johtuen joko siitä ettei ole oikeasti varaa hankkia leluja tai koska käyttävät sen rahan itseensä.[/QUOTE]

Omituinen olettamus. Jos joku on päättänyt käyttää rahansa johonkin muuhun, miksi hän olisi kateellinen siitä, että sinä ostat leluvuoren?

Mä voin omalta kohdaltani sanoa, että kateudesta ei ole kyse tippaakaan. Mun lapset saa leluja vain jouluna ja syntymäpäivänä ja mun mielestä niitä on silti liikaa. Mua ärsyttää lattialla lainehtivat lelut. Tokikaan se ei ole se syy miksi niitä ei hankita kasapäin joulunakaan.. se oli vaan asia, jonka kerroin todistaakseni sen, että mä en ole kateellinen tipan tippaa.

Lelujen vastustaminen liittyy puhtaasti siihen, että siihen ei ole varaa. Mitä kalliimmasta lelusta on kysymys, sitä enemmän se on mukamas "tarpeetonta krääsää". Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Mä olen 15v ja meillä isä antaa joka joulu 500e rahaa kaikille lapsilleen eli kolmelle. Sen lisäksi saamme melkein kaikki mitä pyydämme esim. viime vuonna iPadit ja broidi huippu tietokoneen kun se tykkää pelata. Naurattaa nää jutut että rahalla ei saa onnea tms. Kyllä ainakin meillä on kiva perhe joulu yhdessä. Syödään hyvää ruokaa, pelataan lautapelejä ja niin edelleen. Siltikin siihen kuuluu iso kasa lahjoja ja lahjana myös rahaa lapsille. Ei rikkaus vie pois perheen tärkeyttä. Meillä vaan sattuu menemään hyvin ja that's it.

Osan leluista voi lahjoittaa eteenpäin :) Mekin asumme kaksiossa eli kyllä tilansäästö järjestelyt ovat käytössä kaikki mahdolliset. Kuten sanoin niin on ok, että ei osta paljoa mutta miksi sitten heti kivitetään kaikki ne jotka ostavat niitä leluja kymmeniä ? Täåtä lähinnä ihmettelin, vaikka itse ei ostaisi niin miksi lytätään ne jotka ostavat. Esim. meillä eka lapsi ja kukaan sukulainen tai ystävä ei kanna meille lahjoja. Mitä teemme väärin? Pitäisikö lapsen olla tyhjässä huoneessa ? Jos ostaisin ensimmäiselle ainokaiselleni vain jouluna lelun kaksi niin nyt 1v9kk leikkisi siis niillä viime joulun vauvaleluilla joita silloin sai muutamia.
Miksi lahjoittaa eteenpäin leluja, joilla lapsi vielä leikkii tai jos tietää, että lähivuosina tulee hankkimaan lisää lapsia?

En mäkään ymmärrä, miksi muiden valintoja pitäisi ihmetellä tai tuomita, koska ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, erilainen määrä lapsia, erilainen määrä lapsia lahjovia sukulaisia jne.

Mä kuulun niihin suuren ja erityisesti turhan lahjavuoren hämmästelijöihin.

En vaan näe mitään järkeä koko touhussa, miltään kantilta (paitsi vanhemmat saa olla pari päivää rauhassa, kun lapsilla on lelujensa kanssa jännää :D ).

Omakin lapseni saa kyllä leluja, mutta pyrin lahjomaan vain tarpeellisella ja kehittävällä.
Tänä vuonna mä ostin perus duplot, kummeille sanoin että ostaa lisäosia duploihin tai kirjoja.
Isovanhemmilta on odotettavissa turhaa krääsää, vaikka kuinka kieltäisi.

Eikä ole siitä kiinni mun mielipiteeni, ettei olisi varaa, kun kieltäydyn läheistenkin turhista lahjoista.
Rahan suhteen en tunne rajoja lahjoissa, enkä siis näe mitään pahaa siinä, jos laittaa vaikka 2000e lapsen lahjoihin jotka ovat tarpeellisia/isoja/pitkäaikaisia hankintoja.
400euroa yhden pienenkään lapsen lahjoihin ei ole mielestäni välttämättä paljon, kun ei tuolla rahalla isompaa ja laadukkaampaa hankintaa saa kuin muutaman hassun.
Paljon älyvapaampaa on mielestäni ostaa vaikka 70eurolla jotain muutaman euron muovikrääsää.

[QUOTE="vieras";27661762]Lelujen vastustaminen liittyy puhtaasti siihen, että siihen ei ole varaa. Mitä kalliimmasta lelusta on kysymys, sitä enemmän se on mukamas "tarpeetonta krääsää". Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.[/QUOTE]

Minusta taas asia menee juuri päinvastoin. Jostakin syystä halvimpia leluja yleisesti pidetään tarpeettomana krääsänä, ainakin jos ne on saatu sukulaisilta lahjaksi :)

Ylipäätään hassua tuo kateuskortin heiluttelu. Saatan olla jollekulle kateellinen hyvästä vartalosta tai lasten lahjakkuudesta, mutta roinakasasta kaikkein viimeiseksi, siivouspäivänä varsinkaan. Siedän leluja, koska ne kuuluvat lapsiperheen elämään.

Mun mielestä lelut ittessään ei oo ongelma vaan se niitten määrä. Tarviiko lapsella olla huoneellinen leluja? Tarviiko se tyttö 6-7 nukkea taikka kymmenen my little ponia, tai onko niitä pikkuautoja pakko olla se 50 kappaletta tai tarviiko se lapsi kaikki muotilelut mitä uutuuksina tuodaan? tai tarviiko se jouluna 10 paketillista pelkkiä leluja? Mun mielestä ei. Itse oon huomannu että mitä enemmän leluja -> sitä vähemmän lapsi arvostaa niitä ja sitä vähemmän leikkii niillä. Miksi ostaa jouluna monta lelua kun lapsi todennäköisesti ottaa vaan sen yhden mieluisimman ja kaikki muut jää kuin nalli kalliolle?

Juu ja me kuulutaan siihen lahkoon joiden lapset saa jouluna vain sen yhden lelulahjan. Koska mun mielestä on järjen köyhyyttä ostaa niitä pussikaupalla.

Mä en osta lapselle kuin pari lahjaa. Sillä on alunperin ihan riittämiin kaikenlaista tavaraa joten se ei tarvitse yhtään mitään. Tylyä ehkä joidenkin mielestä, mutta mitä järkeä ostaa lisää tavaraa lapselle jolla jo on kaikkea?

Minulla on niin pienet lapset vielä, että on helppo peesata tätä. Joku tuossa tämän kommentin alla sanoo, että kirjoja ei koskaan ole liikaa. No, meillä niitä lainaillaan myös kirjastosta oman isohkon kirjakasan lisäksi.

Itse en vain halua opettaa lapsille sitä älytöntä kulutusjuhlaa, mitä jotkut täälläkin tuntuu harrastavan. Voi olla, että taistelen tuulimyllyjä vastaan, mutta silti. Meidän lapsillamme on Duploja, on Brion junarataa, on parkkitalo, nukkeja, pikkuautoja, leikkihella ja siihen korillinen leikkiastioita ja leikkiruokaa. Kaiken tämän lisäksi on jo Zhu zhu petsiä ja muuta pientä. Miksi ostaisin 10 lelua lisää kun lapset ovat vielä niin pieniä, etteivät ole paljoa toivoneet?

Myöhemmin sitten toiveiden mukaan, totta kai. Mutta kohtuus siinäkin. Olen edelleen sitä mieltä, että joulun tarkoitus - vaikka se lasten juhla onkin - ei ole kuluttaminen vaan perheen yhdessäolo ja hyvä mieli.

• Tykkää
Reactions: Eedla
Ja vähän outoa tuo kateuskortin heiluttelu tässä aiheessa. Että isoja lahjavuoria vastustaa vain köyhä. Eikö se mene vähän niin, että ne kellä ei oikeastaan sitä varaa olisi, hukuttaa lapsensa tavaroihin? Ainakin näin olen ollut huomaavinani.

Ja jos tosiaan sitä rahaa ei jollain isoihin lelukasoihin ole, miksi vittuilla asiasta hänelle? Se taas vesittää kokonaan sen tavaramäärän puolustamisen.

Minulla on niin pienet lapset vielä, että on helppo peesata tätä. Joku tuossa tämän kommentin alla sanoo, että kirjoja ei koskaan ole liikaa. No, meillä niitä lainaillaan myös kirjastosta oman isohkon kirjakasan lisäksi.

Itse en vain halua opettaa lapsille sitä älytöntä kulutusjuhlaa, mitä jotkut täälläkin tuntuu harrastavan. Voi olla, että taistelen tuulimyllyjä vastaan, mutta silti. Meidän lapsillamme on Duploja, on Brion junarataa, on parkkitalo, nukkeja, pikkuautoja, leikkihella ja siihen korillinen leikkiastioita ja leikkiruokaa. Kaiken tämän lisäksi on jo Zhu zhu petsiä ja muuta pientä. Miksi ostaisin 10 lelua lisää kun lapset ovat vielä niin pieniä, etteivät ole paljoa toivoneet?

Myöhemmin sitten toiveiden mukaan, totta kai. Mutta kohtuus siinäkin. Olen edelleen sitä mieltä, että joulun tarkoitus - vaikka se lasten juhla onkin - ei ole kuluttaminen vaan perheen yhdessäolo ja hyvä mieli.

Mä oon NIIN samaa mieltä. Paitsi että meillä on perheessä myös jo koululainenkin eikä sekään saa yhtään sen enempää lahjoja kuin pienetkään. Eikä se oo kyllä asiasta valittanut. KUn kysyin siltä mitä se haluaa joululahjaksi niin se sanoi toivovansa suklaajoulupukkia. :D Se nyt saa jouluna kyllä muutakin kuin vain sen joten joulusta tullee hänen osaltaan huippuhieno :D

Ja vähän outoa tuo kateuskortin heiluttelu tässä aiheessa. Että isoja lahjavuoria vastustaa vain köyhä. Eikö se mene vähän niin, että ne kellä ei oikeastaan sitä varaa olisi, hukuttaa lapsensa tavaroihin? Ainakin näin olen ollut huomaavinani.

Ja jos tosiaan sitä rahaa ei jollain isoihin lelukasoihin ole, miksi vittuilla asiasta hänelle? Se taas vesittää kokonaan sen tavaramäärän puolustamisen.

Itse oon huomannu saman. Ne kenellä olis varaa hukuttaa lapsensa lahjoihin, eivät useinkaan sitä tee. NIin tekevät ne kenellä ei oikeastaan ole edes siihen varaa. Samoin omassa tuttavapiirissä pienituloiset ja "köyhät" pukee lapsensa Ticketteihin, suurituloisten lääkäri- yms perheiden lapset kulkee perus lassieissa vaikka varaa ois ostaa ihan miten kalliit ulkohaalarit tahansa.

Olen edelleen sitä mieltä, että joulun tarkoitus - vaikka se lasten juhla onkin - ei ole kuluttaminen vaan perheen yhdessäolo ja hyvä mieli.

Kuka täällä on sun kanssasi siitä eri mieltä? Minä en ymmärrä tuollaista jeesustelua; jos joku ostaa enemmän lahjoja lapsille ja aikuisille kuin toiset, on hänen joulun tarkoitus kuluttaa? :D

Juups. Meillä ostetaan paljon lahjoja, on ostettu joka vuosi ennen lapsia jo ja tullaan ostamaan joka vuosi jatkossakin, nyt kun lapsia on perheeseen siunaantunut. Ei se silti meidän joulun ainoa tarkoitus ole, tulee vaan mukavana lisänä kaiken muun ihanuuden päälle :)

ostamme tänä jouluna paljon lahjoja omille lapsillemme, osa lahjoista perheen yhteiseen käyttöön (esim. pelikonsoli). Yli 15 lahjaa/lapsi ja rahaa menee yhteensä noin 700e. Toinen lapsista koulussa, toinen päivähoidossa. Synttäreillä ostamme 2-3 lahjaa. Ympäri vuoden emme osta lahjoja, vain synttäreinä ja jouluna. Mutta sukulaisilta tulee vain 1 lahja/lapsi ja kummeilta 2. Leluja myydään ja tällä hetkelläkin on vain 1 laatikko leluja/lapsi+askarteluvälineet. Miksi emme ostaisi paljon lahjoja, jos talous sen tänä vuonna sallii ja itse olemme rahat tienanneet. Jotkut laittaa rahansa säästöön, toiset ulkomaanmatkaan ja jotkut alkoholiin ja tupakkaan. Oman elämän valintoja.

Lapsille pitää ollla "järkeviä" ja käytännöllisiä lahjoja, ei mitään "villityksiä" mitä he mankuvat. huoh..

tai yksi mitä en ymmärrä, on se että perheen lapsille ostetaan yhteinen joulukalenteri, josta vuorotellen avataan luukut.

Aikuinen voikin sitten ostaa autoon kromivanteet, arvokkaan olkalaukun, kalliita viinejä, jne....

Itse oon huomannu saman. Ne kenellä olis varaa hukuttaa lapsensa lahjoihin, eivät useinkaan sitä tee. NIin tekevät ne kenellä ei oikeastaan ole edes siihen varaa. Samoin omassa tuttavapiirissä pienituloiset ja "köyhät" pukee lapsensa Ticketteihin, suurituloisten lääkäri- yms perheiden lapset kulkee perus lassieissa vaikka varaa ois ostaa ihan miten kalliit ulkohaalarit tahansa.

Pakko kommentoida: Mä taas olen huomannut, että mitä enemmän rahaa sitä enemmän itsekkyyttä. Mitä suuremmat tulot sitä enemmän kaikkea kivaa itselle. Niitä jonkun mainitsemia sadan euron ravintola illallisia, kalliita laukkuja, meikkejä, uusia autoja, hieno asunto jne - mutta ei vahingossakaan mitään lapselle. Näin päiväkodin tätinä kiitän niitä sinun mainitsemiasi "köyhiä" vanhempia jotka pukevat lapsensa siihen lämpimään ja vettäpitävään kunnon haalariin. En arvosta sitä elämäntyyliä missä se lapsi jää niissä ryysyissään hoitoon ja äiti viilettää aina niin edustavan näköisenä töihin ja takas. Huh! Eikös se ole vähän niinkin, että köyhä antaan vähästään ja rikas ei sitten annakaan mitään kenellekään. Kun on se mahtava oma napa :)

Lapsille pitää ollla "järkeviä" ja käytännöllisiä lahjoja, ei mitään "villityksiä" mitä he mankuvat. huoh..

tai yksi mitä en ymmärrä, on se että perheen lapsille ostetaan yhteinen joulukalenteri, josta vuorotellen avataan luukut.

Aikuinen voikin sitten ostaa autoon kromivanteet, arvokkaan olkalaukun, kalliita viinejä, jne....

Minäkin olen niitä lahjoja vastaan, joilla ei oikeasti leikitä kuin viikko pari (eli minun silmissäni sitä krääsää) - mankumisen ilosta pyydetään vaan. Ja iahanat pikku roinat eivät ole krääsää, jos lapsi niillä oikeasti leikkii ja ne ovat hänelle tärkeitä. Pelkästä ostamisen ja pyytämisen ilosta ostettuja juttuja en ymmärrä.

Mutta muuten olen kanssasi täysin samaa mieltä. Kyllä juu itsekkyys paistaa monessa aikuisessa.

Niin ja sille joka kirjoitti ettei poneja tarvi olla sitä kymmentä niin terveiset sinulle : rakastin lapsena poneja ja voi miten kurjaa olisi ollut jos niitä olisi ollut vain pari! Ei sillä mitään leikkiä olisi saanut aikaiseksi. Minulla oli paljon poneja ja monta eri perhettä leikeissä. Pieniä ja isoja. Ja ihanat leikit oli! Enkä mennyt pilalle ;)

Leluja ei tarvitse olla huoneellista mutta tiettyjä sarjoja kyllä tarvii olla enemmän (niitä lapsen lemppari juttuja siis). Esim. ei ämpärillisellä duploja tee vielä mitään.

Minä kirjoitin kyllä aloituksessa, että on ihan ok olla ostamatta montaa lahjaa. Mutta pointti oli se, että miksi olet esim. juuri sinäkin heti leimaamassa niitä jotka ostavat paljon lahjoja? Joillekin jouluun kuuluu iso kasa lahjoja ne voivat olla järkeviä eikä kaikkien ole pakko olla leluja. Kuten kirjoitin niin 10 lahjaa ei ole = iso kasa krääsää. Toiset kuluttaa juu jouluna enemmän kuin toiset mutta mietippäs omaa elämäntyyliäsi hiljaa mielessäsi. Onko teillä hieno asunto, nätti sisustus, hienohko auto, syötkö ravintolassa, poltatko/juotko, meikkaatko jne. Lista on loputon. KAIKKI TÄMÄ ON KULUTUSTA. Minä en tee noista mitään, elän aika niukasti ympäri vuoden. MUTTA JOULUNA KULUTAN KYLLÄ normaalia enemmän. Silti se ei ole kulutusjuhla meille vaan yhdessäolon juhla johon kuuluu joulupukki lahjoineen. Ainiin, kun sinulla on kulutusvapaa joulu niin ethän tuhlaa liikoja ruokiin? Ostat kai halvinta mahdollista ja kaikki ylimääräinen jää kauppaan. Se on sinun tyylisi ja tämä minun. Nyt sinä olit tässä se muutaman muun ohella joka lähti tuolla linjalle, että ne jotka ostavat paljon opettavat lapset kuluttamaan jne.

Nykyään moni perhe asuu hienosti, paljon tilaa, upea auto pihassa jne. Se varmasti opettaa lapselle leveämpää elämäntyyliä kuin se että koko vuosi eletään vaatimattomasti ja jouluna juhlitaan myös kera lahjojen :)

Pakko kommentoida: Mä taas olen huomannut, että mitä enemmän rahaa sitä enemmän itsekkyyttä. Mitä suuremmat tulot sitä enemmän kaikkea kivaa itselle. Niitä jonkun mainitsemia sadan euron ravintola illallisia, kalliita laukkuja, meikkejä, uusia autoja, hieno asunto jne - mutta ei vahingossakaan mitään lapselle. Näin päiväkodin tätinä kiitän niitä sinun mainitsemiasi "köyhiä" vanhempia jotka pukevat lapsensa siihen lämpimään ja vettäpitävään kunnon haalariin. En arvosta sitä elämäntyyliä missä se lapsi jää niissä ryysyissään hoitoon ja äiti viilettää aina niin edustavan näköisenä töihin ja takas. Huh! Eikös se ole vähän niinkin, että köyhä antaan vähästään ja rikas ei sitten annakaan mitään kenellekään. Kun on se mahtava oma napa :)

Aina jotenkin tällaisten kommenttien jälkeen on pakko katsastaa ympärilleen ja ihmetellä, elänkö minä jossain virtuaalitodellisuudessa, vai tällaisia heittelevät palstalaiset.

En tunne yhtäkään vakavaraista perhettä, jossa ei annettaisi lapsille ihan samalla tavalla mitä annetaan itselle, mukaan lukien oma perheeni. En todellakaan pue lapsiani ryysyihin, kun kerran on laadukkaisiin tuotteisiin varaa, se olis ihan täyttä tyhmyyttä. Lisäksi ostetaan jouluna ja syntymäpäivillä aika varmasti keskivertoa kalliimmat lahjat lapsille, kun tulommekin keskivertoa paremmat ovat. Myös ystäväpiirissämme lapset kulkevat laadukkaissa vaatteissa, eivätkä todellakaan jää ilman lahjoja jouluna (tai muulloinkaan, jos jotain haluavat).

Siksi hämmästelen vieläkin, että missä tällaisia rikkaita asuu, jotka ei tarjoa lapsilleen myös vain parasta? Kun ainakaan täällä missä itse asun, heitä ei ole yhtään.

Aina jotenkin tällaisten kommenttien jälkeen on pakko katsastaa ympärilleen ja ihmetellä, elänkö minä jossain virtuaalitodellisuudessa, vai tällaisia heittelevät palstalaiset.

En tunne yhtäkään vakavaraista perhettä, jossa ei annettaisi lapsille ihan samalla tavalla mitä annetaan itselle, mukaan lukien oma perheeni. En todellakaan pue lapsiani ryysyihin, kun kerran on laadukkaisiin tuotteisiin varaa, se olis ihan täyttä tyhmyyttä. Lisäksi ostetaan jouluna ja syntymäpäivillä aika varmasti keskivertoa kalliimmat lahjat lapsille, kun tulommekin keskivertoa paremmat ovat. Myös ystäväpiirissämme lapset kulkevat laadukkaissa vaatteissa, eivätkä todellakaan jää ilman lahjoja jouluna (tai muulloinkaan, jos jotain haluavat).

Siksi hämmästelen vieläkin, että missä tällaisia rikkaita asuu, jotka ei tarjoa lapsilleen myös vain parasta? Kun ainakaan täällä missä itse asun, heitä ei ole yhtään.

Kommenttini oli vastaus tähän:

"Itse oon huomannu saman. Ne kenellä olis varaa hukuttaa lapsensa lahjoihin, eivät useinkaan sitä tee. NIin tekevät ne kenellä ei oikeastaan ole edes siihen varaa. Samoin omassa tuttavapiirissä pienituloiset ja "köyhät" pukee lapsensa Ticketteihin, suurituloisten lääkäri- yms perheiden lapset kulkee perus lassieissa vaikka varaa ois ostaa ihan miten kalliit ulkohaalarit tahansa."

Tuossahan juuri sanottiin, että vain köyhät ostavat tickettiä jne. :D

Yhteistyössä