Miksi täällä ollaan niin lelu vastaisia ? (kaikkia leluja pidetään krääsänä?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiinnostaa tietää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ja siis kyllä esim. päiväkodissa oikeasti näkee tuollaisia tapauksia, joissa äiti kiiruhtaa hyväpalkkaiseen työhönsä viimeisen päälle laitettuna ja lapsi tuodaan hoitoon nippanappa sopivissa, rikkinäisissä vaatteissa jne.

Ja valitettavasti myös omassa ystäväpiirissäni on tälläisiä äitejä :(

ja siis kyllä esim. päiväkodissa oikeasti näkee tuollaisia tapauksia, joissa äiti kiiruhtaa hyväpalkkaiseen työhönsä viimeisen päälle laitettuna ja lapsi tuodaan hoitoon nippanappa sopivissa, rikkinäisissä vaatteissa jne.

Ja valitettavasti myös omassa ystäväpiirissäni on tälläisiä äitejä :(

No sitten heillä ei alunperinkään ole todellisuudessa varaa elämäntyyliinsä. Jos oikeasti on rahaa, niin ei kyllä kitsastele lasten vaatteissa kun ei tarvitse kitsastella muussakaan. Usko pois vaan, kun sanon :)

Mä en ole leluvastainen, vaikka en tänä jouluna ostakaan leluja lapsilleni. Mun lapsilla on paljon leluja, ja ostellaan niitä silloin kun tekee mieli, esim. ulkomaan reissuilla, jos löytyy tarjouksesta kivaa jne. Mulle ei kuulu mitä muut lapsilleen ostaa, mun lapset ei vaan juuri nyt tarvitse leluja. meiltä löytyy niin brion junarataa, legoja (duploja ja pikkulegoja) kuin zhu zhu petsejä ja pet shoppeja. Lapset yleensä itse valitsevat lelunsa. Molemmat lapset harrastavat luistelua ja jääkiekkoa, joten siksi isompi saa lahjaksi luistimet ja pienempi jääkiekkohanskat.

Mä en oikeasti ymmärrä miksi mun pitäisi ostaa lapsille iso kasa lahjoja. Lapset ovat tottuneet saamaan n. 10 lahjaa yhteensä, ovat tyytyväisiä siihen eivätkä odota enempää. Meille tärkeämpää jouluna on yhdessä olo ja hyvä ruoka.

En tuhlaa itseeni rahaa, en osta kalliita vaatteita, meikkejä, kenkiä tai laukkuja. Mieluummin käytän rahat yhteisiin matkoihin ym. puuhaan. Meillä on kaikkea mitä tarvitaan.

Koettakaa ymmärtää ettei kaikilla ole rahasta kiinni ettei osteta paljon lahjoja. Kyse voi olla myös elämänarvoista.

En edes jaksanut lukea ketjua loppuun, mutta meidä tyttö saa lahjoja ainakin 400 € arvosta ja mulle on yksi hailee mitä kukaikin palstalinen asiasta ajattelee. Me ostamme akvaarion tarvikkeineen, on ollut toivottu jo 3 vuotta, lisäksi lapsen toivomat karvaliivi, käsilaukku, alias peli, tussit ja barbi.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin;27663636:
Mä en ole leluvastainen, vaikka en tänä jouluna ostakaan leluja lapsilleni. Mun lapsilla on paljon leluja, ja ostellaan niitä silloin kun tekee mieli, esim. ulkomaan reissuilla, jos löytyy tarjouksesta kivaa jne. Mulle ei kuulu mitä muut lapsilleen ostaa, mun lapset ei vaan juuri nyt tarvitse leluja. meiltä löytyy niin brion junarataa, legoja (duploja ja pikkulegoja) kuin zhu zhu petsejä ja pet shoppeja. Lapset yleensä itse valitsevat lelunsa. Molemmat lapset harrastavat luistelua ja jääkiekkoa, joten siksi isompi saa lahjaksi luistimet ja pienempi jääkiekkohanskat.

Mä en oikeasti ymmärrä miksi mun pitäisi ostaa lapsille iso kasa lahjoja. Lapset ovat tottuneet saamaan n. 10 lahjaa yhteensä, ovat tyytyväisiä siihen eivätkä odota enempää. Meille tärkeämpää jouluna on yhdessä olo ja hyvä ruoka.

En tuhlaa itseeni rahaa, en osta kalliita vaatteita, meikkejä, kenkiä tai laukkuja. Mieluummin käytän rahat yhteisiin matkoihin ym. puuhaan. Meillä on kaikkea mitä tarvitaan.

Koettakaa ymmärtää ettei kaikilla ole rahasta kiinni ettei osteta paljon lahjoja. Kyse voi olla myös elämänarvoista.

Ei kyse ollutkaan siitä, että pitäisi ostaa paljon vaan siitä että miksi huudella toisille jotka ostavat ja paasata kulutushysteriasta ym.? Täällä kivitetään heti ne jotka ostavat paljon, joka ketjussa. Eikös sekin ole oma asia, jos ostaa paljon?

Mun mielestä olennaista on se, että lapselle opetetaan, että jokaista lahjaa pitää arvostaa. Eli jos lahjoja on tosi paljon, pitäisi kuitenkin jaksaa keskittyä jokaisen lahjan avaamiseen ja muistaa kiittää. Liian paljo on tullut nähtyä sitä, että lahjoja vaan revitään auki ja äkkiä pitää saada avata seuraava, kun se avaaminen on niin ihanaa. Siinä vaiheessa on yksi lysti, onko sisällä Brioa vai eurokaupasta joku "krääsä".

Itse haluan ostaa lapsille lähinnä Duploa ja Brioa tai vastaavia siksi, että ne on leluja, jotka varmasti kestävät vuosikausia, jopa vuosikymmeniä. Toinen syy on se, että monet halpislelut yksinkertaisesti hajoavat liian helposti meidän pikkupojan käsittelyssä. Synttärilahjoista pari hajosi heti ja niistä irtosi pieniä osia, joita sitten pikkusisarus olisi innokkaasti tunkenut suuhunsa. Poikaa harmitti, kun uudet kivat lelut pistettiin heti piiloon odottamaan pienemmän kasvamista. Jotkut lahjalelut ovat menneet tosi nopeasti roskiin, kun ovat hajonneet niin paljon. Lapsi sitten niiden perään kyselee. Ei ole kivaa.

Ei kyse ollutkaan siitä, että pitäisi ostaa paljon vaan siitä että miksi huudella toisille jotka ostavat ja paasata kulutushysteriasta ym.? Täällä kivitetään heti ne jotka ostavat paljon, joka ketjussa. Eikös sekin ole oma asia, jos ostaa paljon?

Kyllä se on vähän muidenkin asia kun sen kulutushysterian takia tämä maailma tuhoutuu.

Tavallaan se ei ole. Minusta maailmassa mennään kurjaan suuntaan, kun kaikilla pitäisi olla ihan kaikkea ja sitten ei kuitenkaan ole kenenkään asia, suuret jätemäärät ja saasteet.

Itse en kyllä keksi, miten edellisessä viestissäni syyllistin ketään, kun kerroin vain meidän tavastamme toimia ja meidän arvoistamme.

Minä en edes keksi montaa kivaa juttua lapselle, ostelen leluja muutenkin eikä esim pikkuautoja tarvita satamäärissä, vaan niitäkin laitetaan eteen päin jos niitä haluaa lisää.
Pidän lelumäärän muutenkin rajattuna, meillä on kaksi Ikean laatikollista ja se on jo ihan tarpeeksi, lisää kun hommaa niin se on tolkutonta sotkemista vain.
Kaverilla sen huomaa, äidin palkkapäivinä ja synttäreillä ja jouluna lapset saa ihan mitä tahansa, pikkuautoja on pitkälle toista sataa, junaradan osia on järjettömän kokoinen laatikollinen, ja mikä parasta, koska kaikkea roinaa ja sälää on niin paljon, ei lapset mahdu kunnolla edes leikkimään o.O

[QUOTE="minäminä";27665684] Liian paljo on tullut nähtyä sitä, että lahjoja vaan revitään auki ja äkkiä pitää saada avata seuraava, kun se avaaminen on niin ihanaa. Siinä vaiheessa on yksi lysti, onko sisällä Brioa vai eurokaupasta joku "krääsä".
[/QUOTE]

Tiedätkö, että meillä on ollut aina paljon leluja lapsena ja niin ostetaan myös omille lapsille. Silti en ole koskaan nähnyt sitä, että lahjat revitään auki kiittämättä yhtään ja keskittymättä siihen, mitä yhdestä paketista löytyy. En omien lasten kohdalla, enkä sisarusten lasten.

Sehän on ihan teistä kiinni, miten te ne lapset kasvatatte. Meillä ne kyllä osaavat kiittää ihan jokaisesta lahjasta, jopa niistä villasukista, vaikka niitä lahjoja paljon onkin :)

Yhteistyössä