Miksi täällä ollaan niin lelu vastaisia ? (kaikkia leluja pidetään krääsänä?)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiinnostaa tietää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tällaiset ketjut on oikeasti aika karmeaa luettavaa. Minäkin kuulun siihen kastiin, jonka mielestä lapselle ostetaan ennemmin laadukasta kuin pari euroa maksavaan muovihärpäkettä, joka menee rikki jo jouluaattoiltana. Siitä on ainakin meidän perheessä tullut suurempi suru kuin siitä, että oli vaan muutama paketti, joita todella oli pitkään toivottu. 7 v poika saa minulta ja isältään lahjoja ehkä noin 150 euron edestä ja sukulaisilta lisää. Mutta pakettien määrä ei ole suuren suuri, ehkä yhteensä 10 pakettia.

Sitä minä en ymmärrä, miksi luistimet tai pyjama tai muu ovat "huonoja lahjoja". Kun me olimme lapsia, oli ihan normijuttu saada lahjaksi vaikkapa lasketteluvälineet tai sukset. Ja pyjama tuli joka joulu, joululahjakirja ja uudet kivat lakanat. Jouluaattoiltana oli sitten ihana mennä sänkyyn lukemaan uutta kirjaa uudessa pyjamassa ja ottaa vähän herkkuja mukaan.

En aidosti tykkää tästä nykymenosta, jossa todetaan että "ne jotka eivät osta lapselle 50 pakettia 400 eurolla per lapsi, ovat köyhiä ja kateellisia. Toteaisin itse ennemminkin, että ovat järkeviä.

[QUOTE="vieras";27661529]Se on totta, että on vielä aika pieni, mutta toisaalta ensi jouluun mennessä on 3,5v. Eikä meillä ole tapana ostaa leluja pitkin vuotta, joten jouluna ostetaan sillä mentaliteetilla, että seuraava lelu tulee sitten synttäreillä syksynä.[/QUOTE]

Sama sinullekin kuin edelliselle eli ihan ok periaate, jos samaa noudattaa koko perhe eikä vain lapsi. En voi käsittää miksi lapselle ostetaan ns. ylimääräistä vaan 2x vuodessa ja aikuinen törsää itseensä kuitenkin jatkuvasti turhanpäviäisyyksiä. Ajetaan uusi auto takamuksen alle, koti on viimeisen päälle sisustettu jne. Kaikki muu menee lapsen tarpeiden ohi. Silloin hieno periaate, jos koko perhe elää vaatimattomasti :)

Mä en osta lapselle kuin pari lahjaa. Sillä on alunperin ihan riittämiin kaikenlaista tavaraa joten se ei tarvitse yhtään mitään. Tylyä ehkä joidenkin mielestä, mutta mitä järkeä ostaa lisää tavaraa lapselle jolla jo on kaikkea?

Mullakin on ihan kaikkea riittämiin, enkä TARVITSE erityisemmin mitään. Olisin kuitenkin äärimmäisen loukkaantunut, jos en saisi lahjoja mieheltäni ja sisaruksiltani sekä vanhemmiltani jouluna.

Jos haluaa tarpeeseen ostaa, niin osta vaikka hyväntekeväisyyteen köyhempien lapsille. Omille lapsille voi ostaa ihan sen takia, että haluaa heitä ilahduttaa.

[QUOTE="vieras";27661575]Mullakin on ihan kaikkea riittämiin, enkä TARVITSE erityisemmin mitään. Olisin kuitenkin äärimmäisen loukkaantunut, jos en saisi lahjoja mieheltäni ja sisaruksiltani sekä vanhemmiltani jouluna.

Jos haluaa tarpeeseen ostaa, niin osta vaikka hyväntekeväisyyteen köyhempien lapsille. Omille lapsille voi ostaa ihan sen takia, että haluaa heitä ilahduttaa.[/QUOTE]:laugh:

Kirjoja ei voi koskaan olla liikaa. Entäs lautapelejä, cd-levyjä, ihanat tossut, askartelutarvikkeita jne... ? Toivottavasti elät itsekin niukasti etkä törsää sen liiemmin teidän aikuisten juttuihin. Siinä tapauksessa ymmärrän periaatteesi, jos se koskee koko perhettä.

Noita edellämainittuja meillä ostetaan muulloinkin, ei jouluna. Siis askartelutarvikkeita, levyjä ja muuta. Lautapelejä ja kirjoja on paljon...

Minä en muuten ymmärrä sitäkään, että lapsiin pitäisi pistää prikulleen sama määrä rahaa kuin aikuisiin. Tottakai lasten harrastukset maksetaan, vaatteet ostetaan jne.

Sama sinullekin kuin edelliselle eli ihan ok periaate, jos samaa noudattaa koko perhe eikä vain lapsi. En voi käsittää miksi lapselle ostetaan ns. ylimääräistä vaan 2x vuodessa ja aikuinen törsää itseensä kuitenkin jatkuvasti turhanpäviäisyyksiä. Ajetaan uusi auto takamuksen alle, koti on viimeisen päälle sisustettu jne. Kaikki muu menee lapsen tarpeiden ohi. Silloin hieno periaate, jos koko perhe elää vaatimattomasti :)

Sekoitat nyt varmaan mut johonkin toiseen; meillä nimittäin ei todellakaan pihdata lasten lelujen kohdalla jouluna! :) Sen takia ostetaan enemmän, kun tiedetään ettei pitkin vuotta niitä sitten ostella.

Eikä meillä perhe elä vaatimattomasti, ihan normaalisti mun mielestä meillä eletään. Joskus törsätään, joskus säästetään. Mutta jouluna ei säästetä yhtikäs missään :)

Tällaiset ketjut on oikeasti aika karmeaa luettavaa. Minäkin kuulun siihen kastiin, jonka mielestä lapselle ostetaan ennemmin laadukasta kuin pari euroa maksavaan muovihärpäkettä, joka menee rikki jo jouluaattoiltana. Siitä on ainakin meidän perheessä tullut suurempi suru kuin siitä, että oli vaan muutama paketti, joita todella oli pitkään toivottu. 7 v poika saa minulta ja isältään lahjoja ehkä noin 150 euron edestä ja sukulaisilta lisää. Mutta pakettien määrä ei ole suuren suuri, ehkä yhteensä 10 pakettia.

Sitä minä en ymmärrä, miksi luistimet tai pyjama tai muu ovat "huonoja lahjoja". Kun me olimme lapsia, oli ihan normijuttu saada lahjaksi vaikkapa lasketteluvälineet tai sukset. Ja pyjama tuli joka joulu, joululahjakirja ja uudet kivat lakanat. Jouluaattoiltana oli sitten ihana mennä sänkyyn lukemaan uutta kirjaa uudessa pyjamassa ja ottaa vähän herkkuja mukaan.

En aidosti tykkää tästä nykymenosta, jossa todetaan että "ne jotka eivät osta lapselle 50 pakettia 400 eurolla per lapsi, ovat köyhiä ja kateellisia. Toteaisin itse ennemminkin, että ovat järkeviä.

Mutta miksi ajattelet, että kaikki paketit eivät voisi olla laadukkaita ? Joku voi käyttää seitsemään lahjaan 400 euroa ja niistä on iloa vuosiksi. Miksi se on kiellettyä? Tai ne 50 lahjaa voivat kaikki olla tosi järkeviä. Juu ja palstan mukaan tuo teidän lahja määrä (kuin meidänkin n. 10kpl.) on aivan liikaa ja opetat lapsen materialistiksi ;)

[QUOTE="vieras";27661575]Olisin kuitenkin äärimmäisen loukkaantunut, jos en saisi lahjoja mieheltäni ja sisaruksiltani sekä vanhemmiltani jouluna.

.[/QUOTE]

Voi elämän kevät. On sinulla hyvin asiat, jos moisesta olet ÄÄRIMMÄISEN LOUKKAANTUNUT...

[QUOTE="vieras";27661590]Sekoitat nyt varmaan mut johonkin toiseen; meillä nimittäin ei todellakaan pihdata lasten lelujen kohdalla jouluna! :) Sen takia ostetaan enemmän, kun tiedetään ettei pitkin vuotta niitä sitten ostella.

Eikä meillä perhe elä vaatimattomasti, ihan normaalisti mun mielestä meillä eletään. Joskus törsätään, joskus säästetään. Mutta jouluna ei säästetä yhtikäs missään :)[/QUOTE]

Taisin sekoittaakin, anteeksi! :)

[QUOTE="vieras";27661575]Mullakin on ihan kaikkea riittämiin, enkä TARVITSE erityisemmin mitään. Olisin kuitenkin äärimmäisen loukkaantunut, jos en saisi lahjoja mieheltäni ja sisaruksiltani sekä vanhemmiltani jouluna.

Jos haluaa tarpeeseen ostaa, niin osta vaikka hyväntekeväisyyteen köyhempien lapsille. Omille lapsille voi ostaa ihan sen takia, että haluaa heitä ilahduttaa.[/QUOTE]
Niin olisin minäkin :)

Onneksi ei tarvitse olla, kyllä meillä lahjotaan jouluna myös aikuiset. Ei siksi, että olisi kamalasti puutetta kaikesta, vaan siksi että halutaan toisiamme ilahduttaa.

Mutta miksi ajattelet, että kaikki paketit eivät voisi olla laadukkaita ? Joku voi käyttää seitsemään lahjaan 400 euroa ja niistä on iloa vuosiksi. Miksi se on kiellettyä? Tai ne 50 lahjaa voivat kaikki olla tosi järkeviä. Juu ja palstan mukaan tuo teidän lahja määrä (kuin meidänkin n. 10kpl.) on aivan liikaa ja opetat lapsen materialistiksi ;)

Täällähän on nimenomaan todettu että se pakettien määrä on se merkitsevä asia, että ilo tulee siitä avaamisesta...

Me ollaan siis pojan isän kanssa ostettu 4 lahjaa ja loput tulevat sukulaisilta. Oletan että muillakin asia on näin, että omien lahjojen lisäksi tulevat sukulaisten antamat.

[QUOTE="vieras";27661608]Sitä on vaikea kuvitella, jos siihen on tottunut ettei niitä lahjoja tule, mutta meillä on tapana ostaa toisillemme useita lahjoja joka joulu. Siksi miettisin, miksi en joku joulu lahjoja sais. Ja ikääkin mulla on jo aikuisen ihmisen verran, kuvitella! :D[/QUOTE]kyllä meilläkin aikuiset saa lahjoja, mutta se että loukkaantuisi jos ei saisi:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja En vaan ymmärrä;27661609:
Täällähän on nimenomaan todettu että se pakettien määrä on se merkitsevä asia, että ilo tulee siitä avaamisesta...

Me ollaan siis pojan isän kanssa ostettu 4 lahjaa ja loput tulevat sukulaisilta. Oletan että muillakin asia on näin, että omien lahjojen lisäksi tulevat sukulaisten antamat.
meillä varmaan mies vetää itkupotkuraivarit kun saa multa vain neljä lahjaa ja lapset saa kuitenkin enemmän....:D

kyllä meilläkin aikuiset saa lahjoja, mutta se että loukkaantuisi jos ei saisi:laugh:

Jos et huomannut, niin vastasin tuolle joka ei ostele niitä lahjoja lapsille, kun lapset ei TARVITSE mitään. Otin vaan esimerkkinä, että tuskin aikuiset, työssäkäyvät ihmisetkään tarvitsevat mitään, mutta lahjat nyt vaan kuuluvat jouluun. Ja ihan takuulla loukkaantuisin, jos jokainen sais paketteja ja itse jäisin ilman! :D Ja jos minä loukkaantuisin, niin en vois kuvitellakaan miltä tuntuu lapsesta jos jää ilman. Siksi ei tule meidän perheessä koskaan ilman jäämäänkään, vaikkei TARVETTA olisi yhtään millekkään :)

Joko nyt ymmärrät, vai vieläkä väännetään rautalangasta? :)

Alkuperäinen kirjoittaja En vaan ymmärrä;27661583:
Noita edellämainittuja meillä ostetaan muulloinkin, ei jouluna. Siis askartelutarvikkeita, levyjä ja muuta. Lautapelejä ja kirjoja on paljon...

Minä en muuten ymmärrä sitäkään, että lapsiin pitäisi pistää prikulleen sama määrä rahaa kuin aikuisiin. Tottakai lasten harrastukset maksetaan, vaatteet ostetaan jne.

Ei tarvitsekaan, meillä esimerkiksi pistetään lapseen PALJON enemmän kuin aikuisiin. Mitä aikuinen tarvitsee koko aika? Vaatteet eivät jää pieneksi jne. Kyllä se kasvava kuluttaa enemmän. Aika materialistilta kuulostaa kyllä aikuinen, joka törsää itseensä enemmän kuin lapseen. Vaikka lapselle ostaisi vain sen mitä tarvitsee niin kyllä se nopeasti on paljon enemmän kuin mitä aikuinen tarvitsee.

Eli toisin sanoen lapsesta ei tehdä materialistia että riittää rahat itse olla materialisti :D

Kyllä lapset oppii sen leveästi elämisen taidon ihan muistakin kuin joululahjoista. Jo se, että tottuu lapsena siihen että koti ja autot ja kaikki on viimisen päälle opettaa materialismia. Itse elin kaikinpuolin köyhän lapsuuden (paitsi jouluisin!) ja olen vähään tyytyväinen eli lahjat jouluna eivät opettaneet minusta kiittämätöntä vaan se kaikki muu elämäntyyli.

[QUOTE="vieras";27661575] Olisin kuitenkin äärimmäisen loukkaantunut, jos en saisi lahjoja mieheltäni ja sisaruksiltani sekä vanhemmiltani jouluna.

[/QUOTE]

Tää oli oikeesti jo hupaisa! Minä olen iloinen, jos mieheni ostaa minulle lahjan, mutta jos ei niin, so what? Meillä on sovittu, että lahja ostetaan, jos sopiva löytyy, mutta pakko ei ole.
Ja vanhempien ja sisarusten kanssa ollaan sovittu, että ainoastaan lapset lahjotaan. Kaikilla muilla on tarpeeksi tavaroita ja tarvittavan pystyvät itse ostamaan.

Itse aiheseen: minä en automaattisesti ajattele, että jos on paljon lahjoja, niin se olisi kaikki krääsä. Mutta minulla ainakin olisi vaikeeta keksia lapsilleni 20 järkevää lahjaa. Ja eipä ole yhdenkään mun lapsen lahjalista edes niin pitkä...... Vaatteita en alle kouluikäiselle itse pakettiin laita, koska ostan niitä muutenkin "oman mielen" mukaan tarpeseen. Kirjoja, levyjä, peleja ja pienempiä leluja meillä ostetaan pitkin vuotta. En näe siinäkään järkeä, että ostan lapselle mieluisan lelun kesäkuussa ja säilön sitä sitten puoli vuotta, jotta olisi jouluna yksi lahja enemmän. Mutta jokaisella on oma tapa, en ymmärrä, miksi siitä pitäisi edes tehdä sen isompaa numeroa?

Alkuperäinen kirjoittaja En vaan ymmärrä;27661609:

Luepas aloitukseni. Harmi ettei siinä käynyt ilmi se mitä hain sillä. Pointti oli se, että PALJONKIN voi olla = LAADUKASTA. Kaikki eivät saa sukulaisilta lahjoja. Esimerkiksi meillä tulee tyyliin mummolta se kirja ja siinä kaikki. Muut eivät osta. Älä pidä itsestään selvyytenä sitä, että suku ostaa kaikille vaikka teillä ostaakin :)

Ei tarvitsekaan, meillä esimerkiksi pistetään lapseen PALJON enemmän kuin aikuisiin. Mitä aikuinen tarvitsee koko aika? Vaatteet eivät jää pieneksi jne. Kyllä se kasvava kuluttaa enemmän. Aika materialistilta kuulostaa kyllä aikuinen, joka törsää itseensä enemmän kuin lapseen. Vaikka lapselle ostaisi vain sen mitä tarvitsee niin kyllä se nopeasti on paljon enemmän kuin mitä aikuinen tarvitsee.
.

Jaa-a, en itse asiassa ole koskaan laskenut mitä lapseen menee rahaa. Sillä ei ole merkitystä. Enkä kyllä itse asiassa ole laskenut, paljon itsekään kulutan. Koska nämä asiat eivät ole keskenään vertailukelpoisia tai niitä nyt ei ylipäänsä kannata vertailla. Jos vaikka menen ravintolaan ja käytän siellä 100 euroa, niin pitäisiköhän minun sitten mennä sen satasen kanssa kauppaan ostamaan samalla rahalla jotain lapselle? Vai mikä tämän pointti oli...? tai kun maksan lapsen uimakoulumaksun 170 euroa, niin menen samalla rahalla hankkimaan jotain itselleni...?

Luepas aloitukseni. Harmi ettei siinä käynyt ilmi se mitä hain sillä. Pointti oli se, että PALJONKIN voi olla = LAADUKASTA. Kaikki eivät saa sukulaisilta lahjoja. Esimerkiksi meillä tulee tyyliin mummolta se kirja ja siinä kaikki. Muut eivät osta. Älä pidä itsestään selvyytenä sitä, että suku ostaa kaikille vaikka teillä ostaakin :)

Ks. toinen ketju, jossa keskustellaan pitkään ja hartaasti nelivuotiaan riittämättömistä lahjoista...

Tää oli oikeesti jo hupaisa! Minä olen iloinen, jos mieheni ostaa minulle lahjan, mutta jos ei niin, so what? Meillä on sovittu, että lahja ostetaan, jos sopiva löytyy, mutta pakko ei ole.
Ja vanhempien ja sisarusten kanssa ollaan sovittu, että ainoastaan lapset lahjotaan. Kaikilla muilla on tarpeeksi tavaroita ja tarvittavan pystyvät itse ostamaan.

Mutta jokaisella on oma tapa, en ymmärrä, miksi siitä pitäisi edes tehdä sen isompaa numeroa?

Ja musta tämä on hupaisa! Että ensin naurat meidän tavoille, kun ostetaan miehen kanssa toisillemme jouluna lahjoja (OMG!!!) ja sisarusten ja vanhempien kesken myös. Ja samalla sitten heität loppuun, että jokaisella on omat tapansa.

:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja En vaan ymmärrä;27661652:
Jaa-a, en itse asiassa ole koskaan laskenut mitä lapseen menee rahaa. Sillä ei ole merkitystä. Enkä kyllä itse asiassa ole laskenut, paljon itsekään kulutan. Koska nämä asiat eivät ole keskenään vertailukelpoisia tai niitä nyt ei ylipäänsä kannata vertailla. Jos vaikka menen ravintolaan ja käytän siellä 100 euroa, niin pitäisiköhän minun sitten mennä sen satasen kanssa kauppaan ostamaan samalla rahalla jotain lapselle? Vai mikä tämän pointti oli...? tai kun maksan lapsen uimakoulumaksun 170 euroa, niin menen samalla rahalla hankkimaan jotain itselleni...?

Miksi on väärin törsätä lapsen lahjoihin mutta oikein käydä itse sadan euron illallisilla ? Eikös sekin ole kulutushysteriaa. Kaupasta saa halvemmalla. Meidän koko perhe syö viikon tuolla rahalla. En ymmärrä, että vain lapsen jutuissa säästetään.

Meillä on sovittu, että lahja ostetaan, jos sopiva löytyy, mutta pakko ei ole.

Pakko vielä kysyä, että miten sitten niinä jouluina, kun sinä olet ostanut miehelle lahjan ja itse et saa häneltä mitään? Ei tunnu missään?

Ei meilläkään mikään PAKKO ole ostaa toisillemme lahjoja, mutta miksei haluttais ilahduttaa rakkaita ihmisiä jouluna? En ymmärrä, en...

Yhteistyössä