Kuinka paljon Suomessa on lestadiolaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NuoriAikuinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

NuoriAikuinen

Vieras
Mua on jo pidempään mietityttänyt mutten ikinä päivällä ole muistanut tätä kysyä, joten paree kysyä nyt kun taas muistan. Kuinka paljon Suomessa on lestadiolaisia?

Kun jotenkin tuntuu että täällä heistä vauhkotaan koko ajan. Kun tätä palstan ihmisotanta ajettelee niin vaikuttaisi että heitä olisi aika paljon? Ja miten tämä lestadiolaisista keskusteleminen on tänne palstalle pesiytynyt? Siksikö kun lestadiolaisilla on usein paljon lapsia ja siksi he viihtyisivät tällaisilla vauva/lapsi-aiheisilla palstoilla vai? Itse kuitenkin olen ollut siinä uskossa että kyse on kuitenkin aika pienestä ryhmästä? Kauheasti täällä kuitenkin keskustellaan heistä, tuntuu että aihe on koko ajan jollain tapaa tapetilla. Itse en muuten tietääkseni ainakaan ole ikinä edes tavannut lestadiolaista ihmistä.. :whistle:

Että tämmöistä olen ihmetellyt.. :)

väittäisin heitä olevan! Mitään lukuja en osaa sanoa mutta ainakin täällä pohjoissuomessa esim. koululuokilla on varmaan jotain 5-10 lestadiolais perheestä tulevaa lasta. Sitten kun lapsia / perhe on yleensä 8-15 (poikkeuksia löytyy, tiedetään!) niin siinä tulee jo paljon kansalaisia!
Itsellä ei mitään suuria tuntemuksia ole, siinä he ovat ihmisiä kuin muutkin!

Tällainen tieto löytyi googlettamalla: Vanhoillislestadiolaisuuden kannattajien määrä on arvioitu yli 100 000:ksi. Liike on levinnyt voimakkaimmin Pohjois-Pohjanmaalle, Oulun seudulle sekä Koillismaalle. Paikallisia rauhanyhdistyksiä on noin 250.

Mutta tuossa puhutaan vaan vanhoillislestadiolaisista.. En tiä mitä niistä nyt niin vauhkotaan, kristittyihin kuuluvat kuitenkin.. En ole asiaan niin paljon perehtynyt, että sen enempää tietäisin.

Vanhoillislestadiolaisten määrä?
Rauhanyhdistysten jäseniä on SRK:n oman ilmoituksen mukaan osapuilleen 34 000. Jäseneksi voi hakea kun on täyttänyt 16 vuotta.

Alaikäisiä eli lapsia ja nuoria on arvioiden mukaan runsaat 50 000.

Alkuperäinen kirjoittaja Tilastomies:
Rauhanyhdistysten jäseniä on SRK:n oman ilmoituksen mukaan osapuilleen 34 000. Jäseneksi voi hakea kun on täyttänyt 16 vuotta.

Kyseessä on Suomen ev.lut. kirkon suurin herätysliike. Vanhoillislestadiolaisuus on yksi osa pirstaloitunutta lestadiolaista liikettä joka syntyi 1840-luvulla Ruotsin Lapissa.

http://freepathways.wordpress.com/2009/07/15/seurakuntaoppi/

Alkuperäinen kirjoittaja Humpty Dumpty:
Eikös noilla miesraukoilla ole ollut muuta tekemistä kuin riidellä?

:-D

Herätysliikkeen jäsenistä on nykyisin valtaosa naisia. Mutta liikeen johdossa ei ole ollut koskaan yhtään naista. Sitä johtaa 24-miehinen SRK:n johtokunta. Johtokuntapaikka on sääntöjen mukaan määräaikainen, mutta erovuorossa olevat valitaan joka vuosi uudelleen. Käytännössä johtokunnasa on tullut elinikäinen. valta keskittyy ja on keskittynyttietyilel henkilöille vuosikymmeniksi.

Liikkeen johtokunnan puhenjohtaja Olavi Voittonen on todennut hiljattain että johtokuntaan ei voida valita naisia ksoka Raamatun aikanakaan ei naiset olleet päätöksentekijöinä.

Naisia ei tietenkään hvyäksytä papiksi eikä maallikkopuhujaksi. sananjulistus ja päätöksenteko on äijien työtä. Naisten tehtävä on tuottaa uusia jäseniä, jumalanlapsia, liikkeeseen. Ehkäisykielto on ehdoton.

Alkuperäinen kirjoittaja Tilastomies:

Siis pedofiilien taivas...

Yhteistyössä