Kuinka pitkälle suomenkielisten pinna venyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi suomenkielinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27461344]Onko se joku suomalaisuuden mittari, että puhuu suomea?[/QUOTE]

Moni ei taida tiedostaa että suomessa on aika paljon alueita missä puhutaan yksinomaan ruotsia. Eikä kieltä ole helppoa oppia kun sitä ei koskaan joudu käyttämään. Ruotsinkieliset aloittaa "pakkosuomen" vielä aiemmin. Ja itse asiassa monessa ruotsinkielisessä pikkukunnassa on suomenkielistenkin ruotsinopetus alkanut jo ala-asteelta iät ajat.

Itse ruotsinkieliset harvoin kannattaa koko pakkoruotsia, mutta minä kyllä kannatan. Mulle on ollut hyötyä ruotsin kielestä monella tapaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27461550:
Moni ei taida tiedostaa että suomessa on aika paljon alueita missä puhutaan yksinomaan ruotsia. Eikä kieltä ole helppoa oppia kun sitä ei koskaan joudu käyttämään. Ruotsinkieliset aloittaa "pakkosuomen" vielä aiemmin. Ja itse asiassa monessa ruotsinkielisessä pikkukunnassa on suomenkielistenkin ruotsinopetus alkanut jo ala-asteelta iät ajat.

Itse ruotsinkieliset harvoin kannattaa koko pakkoruotsia, mutta minä kyllä kannatan. Mulle on ollut hyötyä ruotsin kielestä monella tapaa =)

Jos olisit opiskellut ruotsin sijaan jotain muuta kieltä niin siitä ei olisi ollut hyötyä?

[QUOTE="hoitaja";27460945]Suomi on kakskielinen maa ja blaa blaa blaa! Mä asun vaasassa ja oon kaupungilla töissä. Jouduin suorittamaan ruotsin kielikokeen ja pääsin rimaa hipoen läpi. Ja miks mun pitää osata ruotsia? Siks, että meille sattuu potilaiksi joskus jotain v*tun hienopieruhurreja tai vanhuksia, jotka ei puhu sanaakaan suomea. Jumalauta, ei osata sanaakaan suomea vaikka suomessa asutaan! Mä en kestä![/QUOTE]

Tällaiset kommentit ovat kyllä niin ristiriitaisia. Miten ihmeessä se "v*tun hienopieruhurri" tai vanhus, joka ei puhu sanaakaan suomea, on yhtään huonompi kuin sinäkään, joka et osaa/suostu puhumaan ruotsia? Äidinkieltäänhän hekin puhuvat. Samalla logiikalla, miksi heidänkään pitäisi sitten osata suomea? Eikö tuollaisilta tilanteilta vältyttäisi juuri siten, että sitä kieltä opiskeltaisiin?

Ja tuolla aiemmin ketjussa muutamat pakkoruotsia vastustavat sanovat, ettei nykyisestä virkamiesruotsista ole mitään käytännön hyötyä. Eikö tuo nyt pikemminkin tarkoita sitä, että sitä pakkoruotsia pitäisi nimenomaan lisätä eikä poistaa?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27461653:
Ja tuolla aiemmin ketjussa muutamat pakkoruotsia vastustavat sanovat, ettei nykyisestä virkamiesruotsista ole mitään käytännön hyötyä. Eikö tuo nyt pikemminkin tarkoita sitä, että sitä pakkoruotsia pitäisi nimenomaan lisätä eikä poistaa?

Joo. Pakkosiirretään suomen kuntiin ruotsalaisia mummoja, jotta saadaan käytännön hyötyä.

Tässä muistutukseksi tuo ruotsinkielisten vaikutus.

kuva1.gif

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27461653:
Tällaiset kommentit ovat kyllä niin ristiriitaisia. Miten ihmeessä se "v*tun hienopieruhurri" tai vanhus, joka ei puhu sanaakaan suomea, on yhtään huonompi kuin sinäkään, joka et osaa/suostu puhumaan ruotsia? Äidinkieltäänhän hekin puhuvat. Samalla logiikalla, miksi heidänkään pitäisi sitten osata suomea? Eikö tuollaisilta tilanteilta vältyttäisi juuri siten, että sitä kieltä opiskeltaisiin?

On kustannustehokkaampaa opettaa viidelle prosentille suomea kuin 95 prosentille ruotsia.

Ruotsinkielisten osuus vähenee ja venäjänkielisten lisääntyy. Koska perustuslain mukaan ei saa laittaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan on meillä 2023 maassa pakkovenäjä.

Mitä te valitatte. Me ruotsinkielisetkin opiskelemme pakkosuomea. Ihan reiluahan se on että me opetellaan sitä suomea ja te sitä ruotsia

Mitä reilua siinä muka on? Teitä on 5%, meitä on 95%. Tietysti kaikki opettelevat maan pääkieltä, eikä siitä tule seurata enemmistölle mitään velvoitteita opiskella pieniä vähemmistökieliä. Näin se menee kaikkialla. Eihän esim. Ruotsissakaan opiskella suomea, vaikka siellä on iso suomenkielinen vähemmistö.

[QUOTE="vieras";27461765]Perustuslaki on sellainen kuin sen halutaan tulkita olevan ja pakkåruåtsittajat pitävät kiinni pakkåruåtsista viimeiseen rantahurriin saakka.[/QUOTE]

Nykykehityksen jatkuessa venäjänkielisten määrä tulee ohittamaan ruotsinkielisten määrän yhä suuremmalla osalla paikkakuntia, sillä venäjää äidinkielenään puhuvien määrä kasvaa nopeasti ja toisaalta siksi, että ruotsinkielisen väestön määrä on hitaassa, mutta vääjäämättömässä laskussa.

[QUOTE="vieras";27461765]Perustuslaki on sellainen kuin sen halutaan tulkita olevan ja pakkåruåtsittajat pitävät kiinni pakkåruåtsista viimeiseen rantahurriin saakka.[/QUOTE]

Itseasiassa nykylailla siirtymä venäjän kieleen tapahtuu lain perusteella automaattisesti. Suomi on virallisesti kaksikielinen maa. Jos ruotsalaiset saavat roikuttua oikeuksissaan niin suomesta tulee kolmikielinen maa.

Mitä reilua siinä muka on? Teitä on 5%, meitä on 95%. Tietysti kaikki opettelevat maan pääkieltä, eikä siitä tule seurata enemmistölle mitään velvoitteita opiskella pieniä vähemmistökieliä. Näin se menee kaikkialla. Eihän esim. Ruotsissakaan opiskella suomea, vaikka siellä on iso suomenkielinen vähemmistö.

Ruotsissa suomalaiset ovat vanhempaa perua kuin ruotsalaiset Suomessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27461550:
Moni ei taida tiedostaa että suomessa on aika paljon alueita missä puhutaan yksinomaan ruotsia.

Tällaisia alueita on manner-Suomessa todella vähän ja ovat asukasluvultaan pieniä. Kyseessä on lähinnä kuriositeetti. Ahvenanmaata taas ei voi laskea mukaan, koska siellä on omat kielilakinsa (eivät esim. opiskele siellä kouluissa suomea).

Jos tällaisten alueiden asukkaat haluavat eristäytyä ja olla opettelematta maansa pääkieltä, niin OK, mutta ottakoot sitten itse vastuun siitä, miten saavat palvelunsa kotikuntansa ulkopuolella. Ei tule olla meidän suomenkielisten velvollisuus puhua näille ummikoille ruotsia.

Minä tulen heti mielenosoitukseen, jos joku sellaisen järjestää!

Täällä nämä persuänkyröiksi haukkuvat eivät ymmärrä, että me emme halua estää ketään puhumasta omaa äidinkieltään, vaan haluamme vapautua pakosta opiskella ruotsia.

Seuraava askel olisi toki (uskaltaako tätä sanoa) integroida ruotsinkieliset koulut suomenkielisiin kouluihin, omiin luokkiinsa.

[QUOTE="vieras";27461819]Kanadassa on sama meininki, kielet ovat ranska ja englanti.[/QUOTE]

Ranska ei ole Kanadassa pieni vähemmistökieli, eikä siellä ranskankieliset sanele, mitä muiden tulee tehdä.

[QUOTE="mä vain";27461822]Minä tulen heti mielenosoitukseen, jos joku sellaisen järjestää!

Täällä nämä persuänkyröiksi haukkuvat eivät ymmärrä, että me emme halua estää ketään puhumasta omaa äidinkieltään, vaan haluamme vapautua pakosta opiskella ruotsia.

Seuraava askel olisi toki (uskaltaako tätä sanoa) integroida ruotsinkieliset koulut suomenkielisiin kouluihin, omiin luokkiinsa.[/QUOTE]

Kannattaa liittyä Suomalaisuuden liittoon ja äänestää perussuomalaisia kaikissa vaaleissa, se on ainoa mahdollisuus päästä pakkoruåtsista eroon.

Seuraavat vaalit ovat kesän 2014 eurovaalit ja äänet kannattaa keskittää europarlamentaarikko Sampo Terholle (PS), joka on myös Suomalaisuuden liiton puheenjohtaja.

[QUOTE="vieras";27461855]Kannattaa liittyä Suomalaisuuden liittoon ja äänestää perussuomalaisia kaikissa vaaleissa, se on ainoa mahdollisuus päästä pakkoruåtsista eroon.

Seuraavat vaalit ovat kesän 2014 eurovaalit ja äänet kannattaa keskittää europarlamentaarikko Sampo Terholle (PS), joka on myös Suomalaisuuden liiton puheenjohtaja.[/QUOTE]

Kiitos vinkinstä, kävin heti tutustumassa Suomalaisuuden liiton sivuihin.

Perussuomalaisia olen äänestänyt parin vuoden ajan ja jatkan samaan malliin! Tuo Sampo
vaikuttaa fiksulta kaverilta.