Kuinka pitkälle suomenkielisten pinna venyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi suomenkielinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tällaisia alueita on manner-Suomessa todella vähän ja ovat asukasluvultaan pieniä. Kyseessä on lähinnä kuriositeetti. Ahvenanmaata taas ei voi laskea mukaan, koska siellä on omat kielilakinsa (eivät esim. opiskele siellä kouluissa suomea).

Jos tällaisten alueiden asukkaat haluavat eristäytyä ja olla opettelematta maansa pääkieltä, niin OK, mutta ottakoot sitten itse vastuun siitä, miten saavat palvelunsa kotikuntansa ulkopuolella. Ei tule olla meidän suomenkielisten velvollisuus puhua näille ummikoille ruotsia.

Aikalailla hyvin on rannikot ruotsinkielisiä. Vaikkei väkimäärä ehkä niin suuri olekaan niin alueita on aika paljon.
Ja mun puolesta ei tarvitse ruotsia puhuakaan, mutta tässä maassa on niin paljon ruotsinkielisiä paikkoja ja nimiä, sekä vanhoja asiakirjoja että on hyvinkin paikallaan että edes virkamiehet osaavat auttavasti tavata jotakin. Oikeasti se opetus on niin suppeaa ettei siitä ole muuhun kuin alkeikisi, mutta ihan hyvä pohja jos kiinnostaa myöhemmin opiskella enemmän. Ja sanottakoon että saisi ollakin sen verran laajempi että asiakaspalvelijat osaisivat tavata yksinkertaisia nimiä edes avustettuna. Sekään ei tosiaan aina onnistu. Lisäksi monikin hämäläinen murresana avautuu ihan eri tavalla, samoin kuin suomen kielen sanatkun kun osaa ruotsia. Se että ymmärtää mahdollisimman montaa kieltä, laajentaa tajuntaa. Mutta tuota ei voi käsittää jos ei osaa.

[QUOTE="mä vain";27461904]Kiitos vinkistä, kävin heti tutustumassa Suomalaisuuden liiton sivuihin.

Perussuomalaisia olen äänestänyt parin vuoden ajan ja jatkan samaan malliin! Tuo Sampo
vaikuttaa fiksulta kaverilta.[/QUOTE]

Sampo on oikeasti fiksu mies ja pääsee politiikassa vielä pitkälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27461993:
Aikalailla hyvin on rannikot ruotsinkielisiä. Vaikkei väkimäärä ehkä niin suuri olekaan niin alueita on aika paljon.
Ja mun puolesta ei tarvitse ruotsia puhuakaan, mutta tässä maassa on niin paljon ruotsinkielisiä paikkoja ja nimiä, sekä vanhoja asiakirjoja että on hyvinkin paikallaan että edes virkamiehet osaavat auttavasti tavata jotakin. Oikeasti se opetus on niin suppeaa ettei siitä ole muuhun kuin alkeikisi, mutta ihan hyvä pohja jos kiinnostaa myöhemmin opiskella enemmän. Ja sanottakoon että saisi ollakin sen verran laajempi että asiakaspalvelijat osaisivat tavata yksinkertaisia nimiä edes avustettuna. Sekään ei tosiaan aina onnistu. Lisäksi monikin hämäläinen murresana avautuu ihan eri tavalla, samoin kuin suomen kielen sanatkun kun osaa ruotsia. Se että ymmärtää mahdollisimman montaa kieltä, laajentaa tajuntaa. Mutta tuota ei voi käsittää jos ei osaa.

Miten ruotsin osaaminen liittyy "mahdollisimman monen kielen ymmärtämiseen"?

[QUOTE="vieras";27461739]On kustannustehokkaampaa opettaa viidelle prosentille suomea kuin 95 prosentille ruotsia.[/QUOTE]

Tokihan se on näinkin, mutta miksi se vähemmistöön kuuluva ei saisi ajatella samalla tavalla, kuin tässä nyt suomenkieliset pakkoruotsittomuuttaan perustelevat ("miksi minun muka pitäisi opetella, en minä sitä kuitenkaan opi tarpeeksi hyvin"). Yhtä "hienopieruista" se on nyrpistellä, ettei halua edes opetella ruotsin kieltä. Ja harva sitä äidinkielensä itse valitsee.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27462078:
Tokihan se on näinkin, mutta miksi se vähemmistöön kuuluva ei saisi ajatella samalla tavalla, kuin tässä nyt suomenkieliset pakkoruotsittomuuttaan perustelevat ("miksi minun muka pitäisi opetella, en minä sitä kuitenkaan opi tarpeeksi hyvin"). Yhtä "hienopieruista" se on nyrpistellä, ettei halua edes opetella ruotsin kieltä. Ja harva sitä äidinkielensä itse valitsee.

No sovitaanko sitten niin, että jokainen opiskelee sitä kieltä minkä parhaaksi näkee? Minun suvaitsevaisuu sallii sen, entäs sinun?

Äidinkieli on ihan oma valinta. Sinäkin voit ilmoittaa äidinkieleksesi vaikka mandariinikiinan ja kenelläkään ei ole siihen nokan koputtamista.

[QUOTE="vieras";27462171]Hyvä ajatus. Otetaan tunnit pakkoruåtsin tuntikehyksestä.:)[/QUOTE]

Mun mielestä se oli hyvä idea yhdistellä kieliä muihin aineisiin. Sillä tavalla voisi olla helpompaa oppia joitain asioita kun on jokin mihin sen kielen yhdistää, puisevan kieliopin sijaan. Ainakin englantia. Sitä vastaa kellään ei varmaan ole mitään. Tai miksei vaikka pohjoismaiden mantsaa ja ruotsia.

[QUOTE="vieras";27462127]No sovitaanko sitten niin, että jokainen opiskelee sitä kieltä minkä parhaaksi näkee? Minun suvaitsevaisuu sallii sen, entäs sinun?

Äidinkieli on ihan oma valinta. Sinäkin voit ilmoittaa äidinkieleksesi vaikka mandariinikiinan ja kenelläkään ei ole siihen nokan koputtamista.[/QUOTE]

Tottakai mielestäni voi opiskella mitä parhaaksi näkee. Kommentoin vain noiden parin argumentin hölmöyttä, kun ne pikemminkin ovat pakkoruotsin puolesta, kuin niitä vastaan.

Ja missäs vaiheessa sinä olet saanut valita äidinkielesi? Ei minulta ainakaan kysytty alle vuoden ikäisenä, haluaisinko oppia ensimmäisenä kielenäni suomea vai mandariinikiinaa. Eri asia on sitten mitä lomakkeisiin rastittelee.

Niin, ja surullista on juuri se, että ruotsia ei opiskella todellista tarvetta varten, vaan lähinnä RKP:n vaatimuksesta, koska sen avulla yritetään jotenkin pitää illuusiota siitä, että maa olisi "elävästi kaksikielinen". Eli lapsia käytetään suoraan sanottuna härskisti poliittisina pelinappuloina.

No nimenomaan. Ymmärtäisin, jos Suomi olisi OIKEASTI kaksikielinen, eli jokainen suomalainen oikeasti puhuisi kotonaan myös ruotsia ja tämän suhteen oltaisiin tasavertaisia joka paikassa. Sen sijaan tuo 5% kansasta on sulloutunut vain ja ainoastaan tietyille alueille, loput suomalaisista kuulee ruotsinkieltä satunnaisesti lähinnä FST:ltä. Ja miksi noillakaan ruotsinkielisillä alueilla virkamiesten tulisi puhua hyvää ruotsia? Kyllähän Suomen kansalaisen tulee osata myös hyvää suomen kieltä. Sitähän edellytetään myös maahanmuuttajilta, että kieli opetellaan, jotta voisi yhteiskunnassa pärjätä.

No nimenomaan. Ymmärtäisin, jos Suomi olisi OIKEASTI kaksikielinen, eli jokainen suomalainen oikeasti puhuisi kotonaan myös ruotsia ja tämän suhteen oltaisiin tasavertaisia joka paikassa. Sen sijaan tuo 5% kansasta on sulloutunut vain ja ainoastaan tietyille alueille, loput suomalaisista kuulee ruotsinkieltä satunnaisesti lähinnä FST:ltä. Ja miksi noillakaan ruotsinkielisillä alueilla virkamiesten tulisi puhua hyvää ruotsia? Kyllähän Suomen kansalaisen tulee osata myös hyvää suomen kieltä. Sitähän edellytetään myös maahanmuuttajilta, että kieli opetellaan, jotta voisi yhteiskunnassa pärjätä.

No täällä on kaikki toiminut iät ajat ruotsiksi ja esim rakennustarkastaja olisi k-usessa jos ei ruotsia osaisi. Kaikki vanhat asiakirjat on nimittäin ruotsiksi. Samoin terveydenhuollossa on oltava kaksikielisiä koska siellä on erityisen tärkeää tulla erinomaisesti ymmärrettyksi omalla äidinkielellään. Täällä on ihan rwilu enemmistö ruotsinkielisiä. Kesällä kun ei ole saatu tarpeeksi kaksikielisiä lääkärinsijaisia, voi olla suomenkieliset ajat kortilla. Pahimmassa tapauksessa hoitaja tulkkaa tai tiskiltä lykätään taksilappu lähimpään suomenkielisen kunnan tk:n. Että sikäli ymmärrän ruotsinkielisten pointin kun olen saman kokenut toisinpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27462436:
No täällä on kaikki toiminut iät ajat ruotsiksi ja esim rakennustarkastaja olisi k-usessa jos ei ruotsia osaisi. Kaikki vanhat asiakirjat on nimittäin ruotsiksi. Samoin terveydenhuollossa on oltava kaksikielisiä koska siellä on erityisen tärkeää tulla erinomaisesti ymmärrettyksi omalla äidinkielellään. Täällä on ihan rwilu enemmistö ruotsinkielisiä. Kesällä kun ei ole saatu tarpeeksi kaksikielisiä lääkärinsijaisia, voi olla suomenkieliset ajat kortilla. Pahimmassa tapauksessa hoitaja tulkkaa tai tiskiltä lykätään taksilappu lähimpään suomenkielisen kunnan tk:n. Että sikäli ymmärrän ruotsinkielisten pointin kun olen saman kokenut toisinpäin.

Mutta miksi KAIKKIEN suomenkielisten tulee osata ruotsia vain siksi, että näillä alueilla se ruotsinkieli on välttämätön? Sitä paitsi, tämä nykyinen pakkoruotsin aikaistus ja pakkoruotsia syleilevä kulttuuri ei ainakaan ole omiaan muuttamaan tilannetta ruotsinkielisillä alueillakaan. Pyrkimys tulisi olla niin, että suomenruotsalaiset osaisivat entistä parempaa suomea, eikä niin, että kaikkien suomalaisten tulee entistä osata parempaa ruotsikieltä. Täysin absurdi tilanne.

Ehdotan suomenruotsalaisille kielikylpypäiväkoteja jotta he oppisivat puhumaan suomea ja tällä helpolla toimenpiteellä pakkoruotsi jäisi tarpeettomaksi ja aikaa vapautuisi hyödyllisten kielten opiskeluun.

Mutta miksi KAIKKIEN suomenkielisten tulee osata ruotsia vain siksi, että näillä alueilla se ruotsinkieli on välttämätön? Sitä paitsi, tämä nykyinen pakkoruotsin aikaistus ja pakkoruotsia syleilevä kulttuuri ei ainakaan ole omiaan muuttamaan tilannetta ruotsinkielisillä alueillakaan. Pyrkimys tulisi olla niin, että suomenruotsalaiset osaisivat entistä parempaa suomea, eikä niin, että kaikkien suomalaisten tulee entistä osata parempaa ruotsikieltä. Täysin absurdi tilanne.

Kyllä siihen pyritäänkin. Ja moni ruotsinkielinen ottaa myöhemmällä iällä suomenkielen yksityistunteja jotta pärjää esim. yliopistomaailmassa. Käytännössähän he joutuvatkin opiskelemaan paljon enemmän "pakkosuomea" kuin suomenkieliset "pakkoruotsia".

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27462526:
Kyllä siihen pyritäänkin. Ja moni ruotsinkielinen ottaa myöhemmällä iällä suomenkielen yksityistunteja jotta pärjää esim. yliopistomaailmassa. Käytännössähän he joutuvatkin opiskelemaan paljon enemmän "pakkosuomea" kuin suomenkieliset "pakkoruotsia".

Tässähän tämä pakkoruotsin juoni on: jos ei olisi pakkoruotsia suomalaiset voisivat satsata siihen käytetyn ajan johonkin hyödylliseen, mutta rantahurreilla olisi edelleen se pakkosuomi "riesana", koska jos aikoo tehdä Suomessa töitä pitää osata suomea.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27462526:

No eikö tähän auttaisi panostaminen suomenruotsalaisten varhaiseen suomen kielen opetteluun, eikä päinvastoin? Voisi kuvitella, että suomenruotsalaiselle vaikkapa matkailu muualla suomessa olisi hankalaa, jos osaa vain auttavaa suomenkieltä? Eikö tässä pitäisi muuttaa suomenruotsalaisten asennetta suomen kieltä kohtaan? Ei minun nähdäkseni tuo uusi asetus pakkoruotsin aikaistamisesta todellakaan anna sellaista kuvaa, että suomenruotsalaisten suomen kielitaitoa oltaisi tukemassa tai parantamassa, päinvastoin.

Alkuperäinen kirjoittaja kielikylpyä;27462498:
Ehdotan suomenruotsalaisille kielikylpypäiväkoteja jotta he oppisivat puhumaan suomea ja tällä helpolla toimenpiteellä pakkoruotsi jäisi tarpeettomaksi ja aikaa vapautuisi hyödyllisten kielten opiskeluun.

Sitähän on yritetty vuosikaudet että hurrit menisivät suomenkielisiin päiväkoteihin ja kouluihin, ei vaan onnistu, hurrit kieltävät hurrikielisillä kouluilla suomen puhumisen välitunneillakin ja suomalaisia ei oteta niihin kouluihin.

[QUOTE="vieras";27462021]Miten ruotsin osaaminen liittyy "mahdollisimman monen kielen ymmärtämiseen"?[/QUOTE]

Itse en ja kanssa jaksa ymmärtää tätä. Aina ruotsinkielen puolustajat vetoavat tuohon "uusien/toisten kielten oppiminen on hyväksi". Totta, mutta miksi se pitää juuri olla ruotsin kieli???

Alkuperäinen kirjoittaja kielikylpyä;27462498:

No esimerkiksi näin. En tunne suomenruotsalaisia, mutta sen käsityksen olen saanut, että he haluavatkin kasvattaa lapsensa ruotsinkielisessä kuplassa. Mediassa on suomenkielisiä kanavia vaikka kuinka, suomen kieltä opiskellaan koulussa jne. Miksei suomea voida ottaa osaksi arkipäivää myös näillä ruotsinkielisillä alueilla? Olisiko kuitenkin esteenä ihan vain pinttyneet asenteet?

Arvioinnista vastaava tutkija FT Outi Toropainen ehdottaa mm. seuraavia kehittämistoimia:

- Länsisuomalaisten koulutuksen järjestäjien pitäisi suunnata voimavaroja enemmän suomen kielen opetukseen, mikäli oppilaiden taidot ovat jääneet johdonmukaisesti yleisen tason alapuolelle.
- Suomen kielen oppimateriaalia pitäisi tarkistaa ja ajankohtaistaa.
- Oppilaiden motivaatiota suomen kielen opiskeluun on lisättävä.
- Oppiainetta pitäisi kehittää ajankohtaisemmaksi esimerkiksi suuntaamalla resursseja oppimateriaaliin ja opettajien jatkokoulutukseen.
- Opettajille pitäisi järjestää oppilasarviointikoulutusta, jotta arviointi saataisiin tasa-arvoisemmaksi.
- Opettajien avuksi tarvitaan diagnostisoivaa oppimateriaalia, jotta oppilaiden taitojen kehitystä voi seurata paremmin.
- Ruotsinkielisten koulujen suomen opiskelun äidinkielenomainen oppimäärä vaatii uudistumista, tuorempaa ja monipuolisempaa oppimateriaalia, jossa keskitytään kieleen viestinnän välineenä.

No eikö tähän auttaisi panostaminen suomenruotsalaisten varhaiseen suomen kielen opetteluun, eikä päinvastoin? Voisi kuvitella, että suomenruotsalaiselle vaikkapa matkailu muualla suomessa olisi hankalaa, jos osaa vain auttavaa suomenkieltä? Eikö tässä pitäisi muuttaa suomenruotsalaisten asennetta suomen kieltä kohtaan? Ei minun nähdäkseni tuo uusi asetus pakkoruotsin aikaistamisesta todellakaan anna sellaista kuvaa, että suomenruotsalaisten suomen kielitaitoa oltaisi tukemassa tai parantamassa, päinvastoin.

No siis, ensin olisi hyvä oppia oma kieli. Sitten se toinen kotimainen. Eli päiväkodissa kannattaa mun mielestä pysyä yhdessä kielessä että oppii erottamaan ne toisistaan. On paljon kaksikielisiäkin perheitä. Ja "pakkosuomi" alkaa jo ala-asteella muistaakseni kolmannella tai neljännellä. Samoihin aikoihin kuin englantikin.

Ja ikävä kyllä liika valinnaisuus on tosi hankalaa toteuttaa käytännössä varsinkin pienissä kunnissa. Ihannetapauksessahan kaiken saisi valita itse, mutta käytännössä se voi olla mahdotonta kovin pienessä ajassa repästä mistään venäjänkielen opettajia tarpeeksi. Tai ranskan, saksan...
Venäjän ja ruotsin ero taas on se että täällä on ollut ruotsinkielisiä alueita niin pitkään ja se kieli on juurtunut nimistöönkin niin vahvasti. Venäjänkieliset on muuttaneet tänne, eivät niinkään täältä kotoisin. Ei ole alueita missä täällä syntyneiden kieli olisi venäjä kovinkaan monessa polvessa. Toki venäjän kieli on varmasti todella hyödyllistä itärajalla ihan turismin takia. Siinä itärajan kunnat voivat varmaan halutessaan mahdollistaa venäjänopetukseen ihan samalla tavalla kuin ruotsinkielisissä kunnissa opetetaan suomenkielisillekin aiemmin ruotsia ja ruotsinkielesille suomea.

Ja koulussa oppii kaikenlaista muutakin mitä ei käytä. En ole kertaakaan derivoinut sitten koulusta pääsyn, mutta sekin lienee ihan hyvä lisä yleissivistykseen.

Miksei suomea voida ottaa osaksi arkipäivää myös näillä ruotsinkielisillä alueilla? Olisiko kuitenkin esteenä ihan vain pinttyneet asenteet?

Periaatteessa ihan yhtä helppoa toteuttaa kun että suomenkielisessä paikassa alettaisiin elää arkea myös ruotsiksi. Tai on se helpompaa, mutta ei äidinkielenään suomea puhuvat nyt ihan lennosta ala puolipäiväisesti lapsilleen englantiakaan puhumaan. Siihen se ehkä olisi verrattavissa. Toki kaksikielisten perheiden määrä on aika suuri nykyään ja kyllä nuo lapset dagiksessakin osittain suomea keskenään puhuu eikä sitä kielletä ellei sitä käytetä kiusaamis, tai juonittelutarkoituksessa kun joku muu ei sitä ymmärrä.