Kuinka suureen palkkaa olisit tyytyväinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Bruttopalkka tällä hetkellä n. 2700€/kk ilman lisiä. Ihan tyytyväinen olen. Tai varmaan sitä aina haluaisi vähän enemmän ja enemmän sama mikä se palkka olisi. Että ehkä johonkin 3500-4000 €/kk oisin tyytyväinen. Mutta ei ole realististista näissä tehtävissä. Aika lähelle kylläkin tuota alarajaa voisi päästä ja välillä pääsenkin riippuen vuoroista ja mahdollisista ylitöistä (teen kolmivuorotyötä).

joten en ole koskaan oikeasti tiennautkaan. Enkä usko että koskaan saisin sellaista palkkaa mikä minulle riittäisi, eli bruttona 3000 euroa, ellen sitten vielä lähde opiskelemaan.

minulla palkasta käteen jää noin 1200e. Ei siis paljon, mutta suurelle se tuntuu kotihoidontuen jälkeen.
Jos saisin reilu 2000e kk käteen, niin olisin jo hyvinkin tyytyväinen =)

Viimeksi sain tilille noin 1785 euroa jos muistan oikein. Ihan tyytyväinen olen. Tuntuu, että ihmiset vaativat aivan järkyttäviä palkkoja nykyään ja muutenkin ollaan kamalan vaativia kaiken suhteen. Tuntuu, ettei ihmisille riitä enää mikään.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Tuntuu, että ihmiset vaativat aivan järkyttäviä palkkoja nykyään ja muutenkin ollaan kamalan vaativia kaiken suhteen. Tuntuu, ettei ihmisille riitä enää mikään.

Ei tunnu vaan vaan se on tosiasia. Ihmiset ovat ahneita, itsekkäitä ja moraalittomia nykypäivänä. Se on Ajan Henki.
Mikään olemassa oleva ei riitä, pitää saada jotain parempaa, se kierre ei koskaan katkea, koska mikään maallinen ei voi sitä tarvetta ja himoa tyydyttää koska kaikki maallinen on katoavaista ja viallista.

Viimeksi sain tilille noin 1785 euroa jos muistan oikein. Ihan tyytyväinen olen. Tuntuu, että ihmiset vaativat aivan järkyttäviä palkkoja nykyään ja muutenkin ollaan kamalan vaativia kaiken suhteen. Tuntuu, ettei ihmisille riitä enää mikään.
1785 € on ihan kiva liksa, jos sillä ei tarvitse elättää lukiolaista ja on puoliso, joka maksaa osansa asumisesta, vakuutuksista, tv-luvasta jne. Sitten, kun sulla on itselläsi palkallasi asuntolainaa sekä itsesi lisäksi toinen aikuinen elätettävänä plus avustettavana yksi opiskelija ja yksi maahanmuuttaja, niin alkaa tehdä tiukkaa. Mä en asumiskulujen+ sähkön jälkeen omaan elämiseeni kuukaudessa tarvitsisi kuin ehkä 200 €, mutta joudun huolehtimaan vielä toistaiseksi muistakin kuin itsestäni enkä voi vielä muuttaa vuokrayksiöön Juupajoen Peräkylään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24879635:
1785 € on ihan kiva liksa, jos sillä ei tarvitse elättää lukiolaista ja on puoliso, joka maksaa osansa asumisesta, vakuutuksista, tv-luvasta jne. Sitten, kun sulla on itselläsi palkallasi asuntolainaa sekä itsesi lisäksi toinen aikuinen elätettävänä plus avustettavana yksi opiskelija ja yksi maahanmuuttaja, niin alkaa tehdä tiukkaa. Mä en asumiskulujen+ sähkön jälkeen omaan elämiseeni kuukaudessa tarvitsisi kuin ehkä 200 €, mutta joudun huolehtimaan vielä toistaiseksi muistakin kuin itsestäni enkä voi vielä muuttaa vuokrayksiöön Juupajoen Peräkylään.

Ei sinulla ole velvollisuutta elättää aikuista tai maahanmuuttajaa. Eikö heidän kuuluisi jo itse elättää itsensä?

Ja eikö asuntolaina pitäisi ottaa omien tulojen mukaisesti eikä niin paljoa, että sitten ei enää pärjääkään.

Ei ole kyse pelkästä ahneudesta vaan myös siitä että kaikki hinnat nousee jatkuvasti paitsi palkat. En näe mitään pahaa siinä että haluaa säilyttää saavuttamansa elintasonsa niin että on varaa johonkin muuhunkin kuin asumiseen ja peruselämiseen.

Kun minä olin lapsi niin oli ihan normaalia, että nelihenkinen perhe asui kolmiossa kerrostalossa. Omakotitalotkin olivat paljon pienempiä kuin nykyään. Tuntuu, että nykyään ostetaan heti se perheasunto, kun aiemmin usein ensin ostettiin kaksio tai muu pienempi asunto ja vasta myöhemmin sitten isompi asunto. Aiemmin myös oli paljon perheitä, joissa lapsilla ei ollut omaa huonetta. Nykyään on paljon yleisempää se, että lapsilla on omat huoneet.

Perheet matkustelivat harvemmin, ei ollut ipodeja, ipadeja, pleikkareita, omia tietokoneita lapsilla, saati koko perheellä.

Nykyään jo melkein kaikilla 7-vuotiailla on omat puhelimet ja monilla jo oma tietokone! Lapset puetaan merkkivaatteisiin, asutaan isoissa asunnoissa, risteilyllä ei riitä normaalihytti vaan täytyy aina olla parempaa jne. Kyllä ihmisten vaatimustaso on kasvanut.

Minä kuulun virallisesti PIENITULOISIIN, kai kertoo jo jotakin siitä miten paljon pienituloisetkin ansaitsevat. Ja minullakin on niin, että asuntomenot ovat suhteessa paljon suuremmat kuin pariskunnilla tai perheillä. Yksiöstä maksan vuokraa yli 600 euroa kuukaudessa, joten kyllä minullakin rahaa menee, mutta en siltikään osaa ajatella, että yli 1700 euroa tilille olisi huono palkka. Tästäkin jää rahaa vaikka mihin.

Ei ole kyse pelkästä ahneudesta vaan myös siitä että kaikki hinnat nousee jatkuvasti paitsi palkat. En näe mitään pahaa siinä että haluaa säilyttää saavuttamansa elintasonsa niin että on varaa johonkin muuhunkin kuin asumiseen ja peruselämiseen.

Ruokakaupat ottavat tuotteistaan 70% katteen, se ON ahneutta. Sen maksaa ruuantuottaja vyötään kiristämällä ja myös ruuan ostaja samalla tavalla. Kuten myös kaikki muut välikädet kuten kuljetusfirmat. Tuo kaikki johtaa jatkuvaan nousukierteeseen, kun jokainen osapuoli nostaa hintojaa, paitsi se kasan alimmainen, eli kuluttaja, joka sitten maksaa tuon kaiken.

Ei sinulla ole velvollisuutta elättää aikuista tai maahanmuuttajaa. Eikö heidän kuuluisi jo itse elättää itsensä?

Ja eikö asuntolaina pitäisi ottaa omien tulojen mukaisesti eikä niin paljoa, että sitten ei enää pärjääkään.
Ai miten niin ei ole? Lain mukaan olen elatusvelvollinen siihen asti, kun kuopus täyttää 21 v. Maahanmuuttajaan nähden en luonnollisestikaan ole elatisvelvollinen, mutta jos en elätä, lähtee tyttärenikin hänen kanssaan maapallon toiselle puolelle. Tyttö opiskelee nyt unelmiensa ammattiin ja oli yksi niistä 4:stä hakijasta 184:n hakijan joukosta, joka tuli valituksi. Sulla ei ole vielä lapsia, joten et ehkä ymmärrä, mitä on äidin halu tukea omaa lastaan unelmissaan. Jos hänellä ei ole enää varaa asua Suomessa, hän lähtee pois.

Eikä tänne Suomeen maailmalta noin vaan tulla yhteiskunnan varoilla elämään. Tämä on ehkä suurin asia, mikä mua persuissa ärsyttää. Siis he ilmeisesti kuvittelevat, että tänne voi noin vaan tulla ja sossusta hakea rahaa. Paskan marjat. Oleskelulupaa on tosi vaikea saada. Ensinnäkin jo viisumin saadakseen pitää olla 30 €/päivä käyttörahaa. Siis asumiskulujen jälkeen. Kuinka monella suomalaisella on edes niin paljon? Odotusaika, minkä 90 päivän turistiviisumin jälkeen seuraavaa oleskelulupaa odotat, voi olla pitkä. Sinä aikana jonkun pitää maksaa elämisesi täällä. Jos sairastut, Kela ei korvaa latiakaan. Anoppina mulla pitää olla jatkuvasti noin 2000 € varalla sitä varten, että tyttären puoliso katkaisee jalkansa . 10 000 € on oltava sitä varten, että sattuu jotain vähän pahempaakin. 30 000 € saatava pankista parin päivän sisällä, jos sattuu joku vielä suurempi tapaturma tai sairastuminen.

Joskus kieltämättä mun tekisi mieleni laittaa pillit pussiin ja lähteä tyttäreni perheen kanssa Meksikoon. Voisin tehdä töitäni sieltäkin käsin ja maksaa paljon vähemmän veroja kuin nyt. Mutta en lähde, koska mulla on muita rakkaitani vielä täällä Suomessa.

Asuntolainaa otin aikoinaan sen suositelun kahden vuoden bruttopalkan verran. En siis todellakaan liikaa vaan vähemmän kuin moni muu. Pankki kyllä tarjosi mulle paljon suurempaakin lainaa, mutta lähinnä pyörittelin kauhistuneena silmiäni. Moni ottaa liian suuren lainan ja laskee sen varaan, että töitä riittä eikä urakehityskään katkea. Riskinsä siinäkin.

Vaikka minä pärjäänkin, downshiftaankin ja suunnittelenkin jo verojen maksamista johonkin toiseen valtioon, jotkut silti rakentavat unelmiensa elämää Suomeen. Heistä ja vain heistä tämän yhteiskunnan pitäisi aidosti olla huolissaan. Ei tämän yhteiskunnan selkäranka tule koskaan olemaan tukien varassa eläjät vaan just ne tavalliset ihmiset, jotka rakentavat talonsa tänne ja synnyttävät lapsensa tähän maahan. Ja joilla on halu täällä pysyäkin. Minä ja kaltaiseni ollaan jo yhteiskunnan kannalta menetettyä kauraa.

Opiskelen vasta, ja valmistun kahteen ammattiin (tai siis kahteen, joita harkitsen. Toisen kohdalla toivoisin pääseväni ihan siihen TESin mukaiseen n.3500e/kk, toisen kohdalla vähintään 3000, sillä alan suositus on, että minipalkka olisi n.2900. Huonot palkathan nuo on kun vertaan opiskelun määrään, mutta kyllä noilal varmasti toimeen tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24879744:
Ai miten niin ei ole? Lain mukaan olen elatusvelvollinen siihen asti, kun kuopus täyttää 21 v. Maahanmuuttajaan nähden en luonnollisestikaan ole elatisvelvollinen, mutta jos en elätä, lähtee tyttärenikin hänen kanssaan maapallon toiselle puolelle. Tyttö opiskelee nyt unelmiensa ammattiin ja oli yksi niistä 4:stä hakijasta 184:n hakijan joukosta, joka tuli valituksi. Sulla ei ole vielä lapsia, joten et ehkä ymmärrä, mitä on äidin halu tukea omaa lastaan unelmissaan. Jos hänellä ei ole enää varaa asua Suomessa, hän lähtee pois.

Eikä tänne Suomeen maailmalta noin vaan tulla yhteiskunnan varoilla elämään. Tämä on ehkä suurin asia, mikä mua persuissa ärsyttää. Siis he ilmeisesti kuvittelevat, että tänne voi noin vaan tulla ja sossusta hakea rahaa. Paskan marjat. Oleskelulupaa on tosi vaikea saada. Ensinnäkin jo viisumin saadakseen pitää olla 30 €/päivä käyttörahaa. Siis asumiskulujen jälkeen. Kuinka monella suomalaisella on edes niin paljon? Odotusaika, minkä 90 päivän turistiviisumin jälkeen seuraavaa oleskelulupaa odotat, voi olla pitkä. Sinä aikana jonkun pitää maksaa elämisesi täällä. Jos sairastut, Kela ei korvaa latiakaan. Anoppina mulla pitää olla jatkuvasti noin 2000 € varalla sitä varten, että tyttären puoliso katkaisee jalkansa . 10 000 € on oltava sitä varten, että sattuu jotain vähän pahempaakin. 30 000 € saatava pankista parin päivän sisällä, jos sattuu joku vielä suurempi tapaturma tai sairastuminen.

Joskus kieltämättä mun tekisi mieleni laittaa pillit pussiin ja lähteä tyttäreni perheen kanssa Meksikoon. Voisin tehdä töitäni sieltäkin käsin ja maksaa paljon vähemmän veroja kuin nyt. Mutta en lähde, koska mulla on muita rakkaitani vielä täällä Suomessa.

Asuntolainaa otin aikoinaan sen suositelun kahden vuoden bruttopalkan verran. En siis todellakaan liikaa vaan vähemmän kuin moni muu. Pankki kyllä tarjosi mulle paljon suurempaakin lainaa, mutta lähinnä pyörittelin kauhistuneena silmiäni. Moni ottaa liian suuren lainan ja laskee sen varaan, että töitä riittä eikä urakehityskään katkea. Riskinsä siinäkin.

Vaikka minä pärjäänkin, downshiftaankin ja suunnittelenkin jo verojen maksamista johonkin toiseen valtioon, jotkut silti rakentavat unelmiensa elämää Suomeen. Heistä ja vain heistä tämän yhteiskunnan pitäisi aidosti olla huolissaan. Ei tämän yhteiskunnan selkäranka tule koskaan olemaan tukien varassa eläjät vaan just ne tavalliset ihmiset, jotka rakentavat talonsa tänne ja synnyttävät lapsensa tähän maahan. Ja joilla on halu täällä pysyäkin. Minä ja kaltaiseni ollaan jo yhteiskunnan kannalta menetettyä kauraa.

Minun mielestä on turha kiukutella jos olet vapaasta halustasi ottanut maahanmuuttajan elätettäväksi. Ihan yhtä lailla tyttäresi joutuisi itse elättämään itsensä siellä Meksikossa ja yhtä typerää tyttären anopin olisi suuttua, että miniään menee rahaa jos on itse vapaasta halustaan tähän lähtenyt.

Enkä minä ole missään kirjoittanut, että luulisin, että maahanmuuttajille tulee rahaa ovista ja ikkunoista. Mutta sitä en ymmärrä jos otetaan maahanmuuttaja elätettäväksi niin sen jälkeen aletaan kiukutella, enkä nyt tarkoita vain sinua. Ihan yhtä lailla tälläkin palstalla näkee niitä tapauksia, että on tuotu puoliso Suomeen ja sitten kiukutellaan kun ei ole rahaa.

Minulla ei ole lapsia, se on totta, mutta Suomessa on kuitenkin ilmainen koulutus, opiskelijalla on myös hirveän hyvät tuet! Opiskelusta jopa maksetaan RAHAA. Monissa muissa maissa opiskelusta joutuu maksamaan ensin lukukausimaksut ja sen jälkeen vielä rahoittamaan elämisensä. Suomessa opiskelu on ilmaista ja opiskelijan asunnosta maksetaan asumislisää ja opiskelusta opintotukea. Itse sain opiskeluaikana lähes 500 euroa näitä ilmaisia rahoja ilmaisen opiskelun päälle. ei mielestäni mikään pieni summa. Lisäksi tuon päälle saa tienata vielä rahaa ilman, että tukia heti vähennetään. En nyt jaksa laskea tarkkoja summia, mutta muistaakseni vuodessa pystyy tienaamaan keskimäärin 300-400/kk ilman, että opintotukea vähennetään yhtään. Opiskelijat myös saavat edullisia opiskelija-asuntoja, on monia alennuksia jne. Mielestäni opiskelijoiden asiat ovat hyvin tässä maassa ja sellainenkin pystyy opiskelemaan, joka ei saa vanhemmiltaan yhtään mitään rahallista tukea.

2500 olis aika hyvin. Tällä hetkel käteen jää reipas 900.. Taidan olla pahasti alipalkattu, ainakaan mun mielestä työn laatu+vastuu ei kohtaa ton palkkasumman kanssa.

[QUOTE="hmm";24879355]Miksi? Sehän on todella huono palkka. Mistä työstää nykyään jää edes noin vähän käteen?[/QUOTE]

Esim mulla lähihoitajana jää suurinpiirtein 1500

Akaatti: Sä et olekaan äiti. Ei millään pahalla, mutta et voi ymmärtää, mitä äidin sydän tuntee tai mihin on valmis oman lapsensa vuoksi. Eikä sun tarvitsekaan ymmärtää. Suomi on hieno maa...sitä en kiellä. Mutta ei se ole hieno maa kaikille..ei edes kaikille suomalaisillekaan.

Mun kuopus on 19 v lukiolainen eikä saa tältä yhteiskunnnalta rahaa senttiäkään. Euroista puhumattakaan. Kirjat, vihkot, kynät, kumit, monistemaksut, koulumatkat...kaikki ne mä maksan. Onneksi mulla on hyvä exä, joka osallistuu kustannuksiin. Päälle asuminen, vaatteet, ruoka, shampoot, lääkkeet, lääkärissäkäynnit jne. Olen kiitollinen siitä, että päälle ei tule vielä lukukausimaksut.

Mä ymmärrän kyllä näkemyksesi. Tunnen itsekin vanhempia, jotka ovat viskanneet lapsensa pihalle sen jälkeen, kun lapsilisä loppui. Itse en kykene siihen. Tunnen myös ihmisiä, jotka viis veisaavat vanhemmistaan, siskoistaan ja serkuistaan. Ihmisiä, jotka keskittyvät vain oman napansa suojelemiseen. Ikävä kyllä en kuulu heihinkään. Ja joo, olen valinnut tapani elää, tapani rakastaa läheisiäni ja sukuani. Tapani rakastaa lapsiani. Mutta en ole ainoa kaltaiseni tässä maassa. On meitä muitakin.

Kokopäivätyöstä hoitoalalla mulle jää käteen n. 1300€/kk. Jos jäis vaikka edes se 1800€/kk mikä on mun bruttopalkkani niin olisin tyytyväinen. Ja kyllä se on minusta liian vähän.. melkeenpä ilmaiseksi myyn vapaa-aikani ja ammattitaitoni "kutsumusammatin" nimissä.

Minä en ole tarkoittanut, että lapsi pitäisi hylätä silloin kun rahantulo lapsista loppuu, en itsekään varmasti hylkäisi lasta tuossa vaiheessa, mutta tarkoitin vain sanoa, että yhteiskunnalta saa opiskelija ihan mukavasti rahaa ja jokainen on kai toivottavasti kuitenkin tiennyt, ettei lapsista maksetaan ikuisuuteen asti rahaa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24879905]Kokopäivätyöstä hoitoalalla mulle jää käteen n. 1300€/kk. Jos jäis vaikka edes se 1800€/kk mikä on mun bruttopalkkani niin olisin tyytyväinen. Ja kyllä se on minusta liian vähän.. melkeenpä ilmaiseksi myyn vapaa-aikani ja ammattitaitoni "kutsumusammatin" nimissä.[/QUOTE]

Minusta täällä on juuri se väärin, että esimerkiksi hoitajien palkat ovat liian alhaisia verrattuna siihen miten monessa helpommassa ja hyödyttömämmässä ammatissa maksetaan enemmän palkkaa.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus

Yhteistyössä