Kuinka suureen palkkaa olisit tyytyväinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta täällä on juuri se väärin, että esimerkiksi hoitajien palkat ovat liian alhaisia verrattuna siihen miten monessa helpommassa ja hyödyttömämmässä ammatissa maksetaan enemmän palkkaa.

Niimpä, ja sitten valitetaan kun hoitoalalla ei ole tarpeeksi työntekijöitä. Moni ongelma ratkeaisi jos esim. lähihoitajien palkka nousisi tuntuvasti. Alalle olisi enemmän hakijoita eikä esmes vanhukset joudu olemaan kuin liukuhihnalla kun olisi enemmän työntekijöitä.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Minusta täällä on juuri se väärin, että esimerkiksi hoitajien palkat ovat liian alhaisia verrattuna siihen miten monessa helpommassa ja hyödyttömämmässä ammatissa maksetaan enemmän palkkaa.
Mutta kun ei kansalaiset halua maksaa lisää veroja!!!! Julklisella sektorilla on jo lähes kaikki "hyödyttömät" ammatit ulkoistettu. Ei sairaaloiden tietojärjestelmiä enää ylläpidä sairaaloiden omat tietojärjestelmäyksiköt vaan hommat on ulkoistettu. Ja eikö nämä "nörttijutut" ole just niitä hyödyttömiä? Kiristetään reippaasti verotusta sitten, jos halutaan maksaa suurempia palkkoja verorahoista. Sen jälkeen vaan monelle käy niin, että tukien varassa saa enemmän käteen kuin töissä käydessä. Kiristetään sitten porrastetusti. Otetaan keskituloisilta lisää - niin on muuten tehty niin kauan kuin mä olen elänyt (eli 50 vuotta) ja tavallisen keskituloisen lapsiperheen lompakko on mitä ihanteellisin rahan ottamiseen. Ikävä kyllä tämän päivän keskituloisiksi opiskelevat eivät ole enää yhtä tynnyrissä kasvaneita kuin vanhempansa vaan saattavat pyyhkiä isänmaan tomut jaloistaan, jos huomaavat, että työnteko Suomessa ei ole enää kannattavaa.

Vähän yli 4000€ saan ja olen siihen tyytyväinen. En joudu uhraamaan työlle liikaa enkä tavoittele jatkuvasti jotain suurempaa ja komeampaa. Olen tasapainoinen, iloinen ja onnellinen. Perhe ja lapset ovat tärkeimmät ja heille jää reilusti aikaa ja energiaa töiltä. Varmasti myös se lisää onnellisuutta, että ei ole rahahuolia ja on varaa esim. ruokakaupasta ostaa lisäaineetonta ja luomuruokaa ja tehdä muita eettisesti kestäviä valintoja - maksaa vaikka arvojeni mukaisesti tuulienergiasta ja valita esim. eettisesti tuotettuja vaatteita ja kenkiä. Vihaan yletöntä kuluttamista emmekä harrasta shoppailua. Kirppiksilläkin käydään, koska tykkään tehdä hyviä löytöjä edullisesti. Olen siis myös tarkkaa, mihin rahan laittaa, mutta noin kaiken kaikkiaan, en elä kovinkaan "rahakeskeistä" elämää. Muut asiat ovat tärkeämpiä eikä rahaa juuri tarvitse ajatella, koska sitä on riittävästi tähän elämäntapaan, mikä meillä on.

[QUOTE="hmm";24879355]Miksi? Sehän on todella huono palkka. Mistä työstää nykyään jää edes noin vähän käteen?[/QUOTE]

Totta. Ei tuolla selviä. Ja pitääkö elämästä juuri SELVITÄ? Tarkoitus olisi elää eikä kituuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24879949:
Mutta kun ei kansalaiset halua maksaa lisää veroja!!!! Julklisella sektorilla on jo lähes kaikki "hyödyttömät" ammatit ulkoistettu. Ei sairaaloiden tietojärjestelmiä enää ylläpidä sairaaloiden omat tietojärjestelmäyksiköt vaan hommat on ulkoistettu. Ja eikö nämä "nörttijutut" ole just niitä hyödyttömiä? Kiristetään reippaasti verotusta sitten, jos halutaan maksaa suurempia palkkoja verorahoista. Sen jälkeen vaan monelle käy niin, että tukien varassa saa enemmän käteen kuin töissä käydessä. Kiristetään sitten porrastetusti. Otetaan keskituloisilta lisää - niin on muuten tehty niin kauan kuin mä olen elänyt (eli 50 vuotta) ja tavallisen keskituloisen lapsiperheen lompakko on mitä ihanteellisin rahan ottamiseen. Ikävä kyllä tämän päivän keskituloisiksi opiskelevat eivät ole enää yhtä tynnyrissä kasvaneita kuin vanhempansa vaan saattavat pyyhkiä isänmaan tomut jaloistaan, jos huomaavat, että työnteko Suomessa ei ole enää kannattavaa.

Minua aina ihmetyttää tuo väite, ettei työnteko muka ole kannattavaa. Kummastipa tuntuu silti olevan omistusasuntoa, autoja, harrastuksia, kesämökkejä jne. ja kaikki näillä keskituloisilla, jotka tuntuvat eniten valittavan. Kyllä minä väitän, että moni maksaisi ihan mielellään lisää veroja jos esimerkiksi vanhusten asiat paranisivat. Nyt vaan verorahat menevät aivan väärään suuntaan, Kreikan pohjattomaan kaivoon, turhaan byrokratiaan jne. Jos olisi kansalaispalkka niin yhteiskunnan menotkin vähenisivät.

Minua aina ihmetyttää tuo väite, ettei työnteko muka ole kannattavaa. Kummastipa tuntuu silti olevan omistusasuntoa, autoja, harrastuksia, kesämökkejä jne. ja kaikki näillä keskituloisilla, jotka tuntuvat eniten valittavan. Kyllä minä väitän, että moni maksaisi ihan mielellään lisää veroja jos esimerkiksi vanhusten asiat paranisivat. Nyt vaan verorahat menevät aivan väärään suuntaan, Kreikan pohjattomaan kaivoon, turhaan byrokratiaan jne. Jos olisi kansalaispalkka niin yhteiskunnan menotkin vähenisivät.
Kerrankin jostain samaa mieltä kanssasi :D Sinä päivänä, kun tulee kansalaispalkka, mä heitän tämän läppärini ikkunasta ulos. Pärjäisin nimittäin mainiosti kansalaispalkalla ja kun kertoo sen kolmella - eli tyttäreni ja poikani itseni lisäksi - mä olisin vapaa kuin taivaan lintu toteuttamaan omia unelmiani sen sijaan, että teen 60-80 tuntista työviikkoa varmistamassa, että synnytyssairaaloissa ja röntgeneissä tietojärjestelmät toimii 24/7. Kansalaispalkalla alkaisin kasvattaa perunaa kylpyammeessa.

Kai kuitenkin ymmärrät sen, että pitkälle koulutettu ja paljon vastuuta työstään kantava ihminen haluaa elämälleen muutakin kuin leivän ja luteen syömät lakanat?

Musta on pelkästään inhimillistä se, että ihminen haluaa asettaa työlleen ja siihen päästäkseen näkemälleen vaivalle hinnan. Mulla on yksi hoitsututtu, joka tienaa yli 4000 €/kk. Työskentelee pätkätöissä yksityisellä ja määrää itse hintansa. Hemmetinmoinen osaaja, joten on varaa hinnoitellakin itsensä korkealle. Firma voi sitten päättää, palkkaako tämän yhden vai kaksi muuta.

Kuten työkaverini taannoin sanoi: "työ on joukko nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä". Työtä ei kannata tehdä, jos siitä ei mitään hyödy. Kommunismi meni jo.

Kyllä ehdottomasti työllä kuuluu olla hinta. Mutta ongelma on mielestäni siinä, että monesta työstä maksetaan aivan liikaa palkkaa ja osasta töistä taas liian vähän palkkaa. Itse voin ihan suoraan sanoa, että lähihoitajat (joilla kai käsittääkseni aika lailla sama palkka kuin minulla) tekevät huomattavasti raskaampaa työtä kaikin puolin.

Kyllä ehdottomasti työllä kuuluu olla hinta. Mutta ongelma on mielestäni siinä, että monesta työstä maksetaan aivan liikaa palkkaa ja osasta töistä taas liian vähän palkkaa. Itse voin ihan suoraan sanoa, että lähihoitajat (joilla kai käsittääkseni aika lailla sama palkka kuin minulla) tekevät huomattavasti raskaampaa työtä kaikin puolin.
Mistä työstä maksetaan mielestäsi aivan liikaa palkkaa?

sellanen 4000€/kk, sillä liksalla vois mies vähentää vielä työtuntejaan ja mäkin tehdä 25-30h/vko.

Tällä hetkellä molemmat tehdään 30h/vko, ihan kiva kun vapaatakin jää. Hieman tiukkaa tekee, mut, mut. Lapset on kerran pieniä ja kiire saavuttaa kaikkea kerralla ei ole. Hiljaa hyvää tulee - tässä maailmassa on jo muutekin tarpeeksi kiire.

Mutta kun kuukausi liksa olis tuo 4000...sais mies tosiaan tehdä vähemmän töitä ja harrastaa enemmän täällä kotona. Kun hänen harrasteet tuppaa oleen tuiki hyödyllisiä ;)

Varmaan joku 2700 euroa olis semmonen mihin olisin tyytyväinen. Tällä hetkellä palkka hikiset 2060 eurosa kuussa. Pankissa olen ja vaativaa työtä teen, omasta mielestäni ainakin. Johdon mielestä en varmaankaan...

Suurin osa niistä liian vähän maksettavista on veromarkoista maksettavia. Ei me suomalaiset enää olla sotien jälkeisiä suomalaisia, joilla on tahto ja terveys tehdä jotain sen eteen, että tämä maa nousee vaikeuksistaan. Me ollaan nyt minä-minä-minä-kansaa. Me ollaan sitä ihan omassa lähiympäristössämmekin. Ketä kiinnostaa, jos seinän takana pappa on ollut muumioituneena 3 kk? Ei ketään, jos se ei ala haisemaan :(

Mä olin - jos mittapuuna pitää toimeentulotukirjana alla elämistä - köyhä 80-luvulla. En kehdannut mitään tukea hakea, koska tukiahan hakivat vain alkoholistit, sekopäät ja "iloluonteiset" naiset. Ei olisi tullut kuuloonkaan, että olisin sossun ovea kolkutellut. Häpeä olisi ollut aivan liian suuri. Mieluummin paastosin puolet viikosta kuin menin sossuun.

Nykyisin tilanne on ihan toinen. Töihin kannattaa mennä, jos yhteiskunnan tukia saa vähemmän kuin mitä saisi töissä käydessä. Mielestäni nykyinen järjestelmä on aika kestämätön.

Varmasti ymmärrät, että liike-elämässä vallitsee kysynnän ja tarjonnan laki? Ei hullu ole se, joka pyytää vaan se, joka maksaa. Kuntapuolella ainakin nämä "turhat" työntekijät on jo karsittu aika minimiin. Jopa niin minimiin, että se alkaa tuottaa sairaaloissa potilaillekin haittaa. Mä voisin omassa työssäni - työnihän lienee sun käsityksesi mukaan turhaa nörttelyä? - viitata kintaalle sillä, että sähköpostiini tulee ylläpitopyyntö. Ei mulle makseta siitä, että joku kuolleen lapsen synnyttänyt äiti ei saakaan seurakunnalta iloista onnittelukirjettä vastasyntyneestä. Jos mä en tekisi tätä työtä näin ja laskuttaisi siitä, aika moni olisi moisen kirjeen postilaatikostaan saanut. Mun työni on ehkä sun mielestäsi turhaa ja varmaan se suurimmaksi osaksi sitä onkin. Joskus vaan minä, nörtti nettimaailman takaa, olen se, joka säästää yhden perheen tarpeettomalta lisäsurulta.

oletko alottaja etelä-suomesta? siis mä alotin toimistohommissa ja mun lähtöpalkka oli ensin 1650!!! josta siis verot yms..maksut. En voinu valittaa, koska jostain oli lähdettävä ja saatava kokemusta, vaikka olin tehny kotona vapaaehtoisena monta vuotta kirjanpitoa ja palkanlaskentaa, mut sitä ei kauheesti laskettu sitte (!!!)

Sitte mulla nousi aika pian 1800 ja sitte 2000 kun aloin hoitaa enemmän omistajan tytön hommia. (hän sai itse hommasta 4000, mut en siis voinu taaskaan valittaa. Hän oli siis äitiyslomalla) No sitte meinasin,et lähden ja sitte mun palkka nostettiin 2200..Jouduin sanoa itseni irti homeen takia, mikä oli todella harmi. Pidin tuota 2200 tosi hyvänä palkkana mulle..siis kamalaa..mähän olen tehnyt ihan pilkkahintaa hommia. eikö tollaseen 3000-4000 naisella jo vaadita aika kovaa koulutusta tai sitte jotain omaa yritystä tms..

En ole sanonut, että työsi olisi turhaa. Lisäksi kirjoitit, että palkkasi on 2500 euroa. En ole edes puhunut tuon summan töistä vaan oikeasti töistä, joiden palkoissa on jopa useampi tuhat euroa liikaa.

En ole sanonut, että työsi olisi turhaa. Lisäksi kirjoitit, että palkkasi on 2500 euroa. En ole edes puhunut tuon summan töistä vaan oikeasti töistä, joiden palkoissa on jopa useampi tuhat euroa liikaa.
Missä palkoissa mielestäsi sitten on liikaa? Mainitse edes viisi. Ja ministeriä ja kansanedustajaa ei nyt lasketa lukuun vaan ihan jotain tavallisia hommia.

*muoks* Ja tuo mainitsemani 2500 € oli siis nettona eli bruttona se on - näin yrittäjänä - noin 4500 €. Meillä on palkanlaskenta ulkoistettu ja mä vaan ilmoitan sinne, paljonko haluan rahaa tililleni. Mutta verot plus välilliset kustannukset huomioiden kokonaispalkkani lienee 1,8 kertaa nettopalkkani eli about 4500 €.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24880186:
Missä palkoissa mielestäsi sitten on liikaa? Mainitse edes viisi. Ja ministeriä ja kansanedustajaa ei nyt lasketa lukuun vaan ihan jotain tavallisia hommia.

Moni miehinen ammatti, putkimies, hitsaaja, lentäjä, moni tehdastyöntekijä, suuryritysten johtajat.

Moni miehinen ammatti, putkimies, hitsaaja, lentäjä, moni tehdastyöntekijä, suuryritysten johtajat.
Monenkö niistä palkka maksetaan verorahoista kuten suurimman osan lähihoitajista? Kuinka vanha sä olitkaan? Ei tarvitse vastata, mutta jossain vaiheessa elämäänsä alkaa ymmärtämään sen, että julkisella sektorilla palkkaa maksetaan veronmaksajien halukkuuden mukaan ja yksityisellä asiakkaan maksuhalukkuuden mukaan. Mutta ainahan voit itse tehdä putkiremonttisi, ostaa hitsauspillin ja ajaa lentolupakirjan ja vuokrata pienkoneen, jolla huristella ympäri maailmaa. Mä rassaan tämän huushollin röörit itsepintaisesti itse, vaikka kuopus välillä nauraen tuumaakin: "kannattaisko sun jo soittaa jollekin putkimiehelle" :D Pah, toistaiseksi olen vielä saanut röörit itse auki, joskin muutaman kerran pari kiloa sitä itseään silmilläni.

Sun pitää ymmärtää erottaa julkinen sektori ja yksityinen sektori. Julkisen sektorin palkat maksetaan verorahoista. Julkisella on myös pirun paljon vaikeampaa alkaa irtisanomaan väkeä tuotannolisista syistä kuin yksityisillä. Yksityisen sektorin rahat taas tulee muualta...sijoittajilta, asiakkailta, yrityksen/yrittäjän omasta pääomasta jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24879446:
Mä pienensin vuoden vaihteessa palkkaani ja saan nyt käteen tavallisimmin 2500 €. Enemmänkin, jos tarvitsen, mutta verottajahan siitä riemastuu, jos tarvitsen. Pyrin siis olemaan tarvitsematta. Olen siis tyytyväinen tähän.

Mutta sinä varmaankin yrittäjänä saat monet asiat kustannettua yrityksesi kautta, esim tietokone, verkkoliikenteen, puhelin, auto, jne... Esim auton vähentäminen yrityksen kautta on kyllä rahanarvoinen etu. Toki yrittäjälle usein tuiki tarpeellinen Ja kaikki raha pysyy turvassa siellä yrityksen tileillä...

Yhteistyössä