kuka pitää esikoisen hoidossa kun perheeseen syntyy vauva?Miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirsikka

Vieras
Eli haluaisin kuulla kommentteja sekä puolesta että vastaan. Itsellä tosi vilkas esikoispoika, joka viihtyy päiväkodissa.Nyt meille sitten on tulossa vauva enkä ole vieläkään päättänyt tätä hoitokuviota. Kummassakin on hyviä ja huonoja puolia.Millaisiin ratkaisuihin te muut olette päätyneet ja miksi?

olen laittanut isommat kerhoon 1-3krt/vko kun uusi vauva on syntynyt. meillä niin tiukassa noi hoitopaikat, että jos oisin päiväkotia harkinnut niin paikka olis varmaan irronnut toiselta puolelta kaupunkia ja vieläpä joka muksulle eri päiväkodista... että en edes yrittänyt.

En ymmärrä vanhemman lapsen pitämistä päiväkodissa kun uusi vauva tulee jos kyse ei todella ole siitä, että lapsi tarvitsee kehityksensä kannalta kyseistä paikkaa.
Osa kun tuppaa tekemään sitä että pidetään isompi tarhassa, jotta saa olla kaksin vauvan kanssa. Silloin ei ole mitään järkeä edes hankkia lisää lapsia jos ei kotona heitä pysty hoitamaan!

Meillä esikko 5v päiväkodissa max 3 pv/kk ja 5h/pv. Mä vauvan kanssa kotona. Saa siellä leikkiä ikäistensä kanssa. Mulla leikkiaika melko rajallista vauvan takia ja enkä 5 veestä meniskään vaikka miten leikkisin. Meillä kaikkien kannalta hyvä ratkasu näin. Lapsikin haluaa käydä päikkärissä leikkimässä.

Meidän 5-vuotias on päiväkodissa 10pv/kk. Syynä se, että kaipaa seuraa ja tutut kaverit on tarhassa. Meillä ei ole naapureissa lapsia ja kerhoonkin olis ollut matkaa 15 km joten kulkemisen kannaltakin koko päivä silloin tällöin oli paras ratkaisu. Eskari on sitten samassa paikassa ja nyt on tietty viskari.

Mun esikoinen laitettiin osa-aikahoitoon 3krt/vko 6 tuntia/pvä, koska vauvalla oli koliikki ja saattoi huutaa kipujaan aamuyölle asti ja esikoinen heräsi aamulla kuuden aikaan ja mun yö unet jäivat näin ollen 2-4 tuntiin. Jaksoin tätä vajaan kuukauden ja sitten neuvolasta kehotettiin hankkimaan esikoiselle hoitopaikka, minun ja koko perheen jaksamisen kannalta. Nyt lapset 1,5v ja 3v ja olemme ollet päivät iloisina kotona kohta noin vuoden ajan,vaikkakin poika 3v kyseleekin aika ajoin pääsiskö päiväkotiin!

Alkuperäinen kirjoittaja Hohtava:
En ymmärrä vanhemman lapsen pitämistä päiväkodissa kun uusi vauva tulee jos kyse ei todella ole siitä, että lapsi tarvitsee kehityksensä kannalta kyseistä paikkaa.
Osa kun tuppaa tekemään sitä että pidetään isompi tarhassa, jotta saa olla kaksin vauvan kanssa. Silloin ei ole mitään järkeä edes hankkia lisää lapsia jos ei kotona heitä pysty hoitamaan!

Näin myös ajattelen!

Meillä esikoinen on vauvan syntyessä 1 v 9 kk ja otan hänet heti kotiin kun jään äippälomalle. Tuntuis hölmöltä pitää poika hoidossa, kun kuitenkin olen itse kotona. Mutta ymmärrän niitäkin jotka pitävät esikoisen hoidossa, varsinkin jos on kovin vilkas tapaus eikä leiki yksikseen ollenkaan.

Mul ei oo vasta kun toi yks siunaantunut, mutta voisin hyvinkin kuvitella et laittaisin vanhemman silti päikkyyn. Siellä kaikki kaverit ja tylsistyis vain kotona. Ja mä saisin rauhassa touhuilla vauvelin kanssa. Vanhempi kumminkin saattaisi olla mustasukkainen kun äiti on koko ajan vauvassa kiinni...

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Meillä isompi hoidossa, koska todella tarvitsee seuraa, enkä mä jaksa järjestää seuraa ja tekemistä.

Kerrankin rehellinen vastaus! Ja taitaa aika monella olla tämä syynä, mutta vedotaan kaikkeen bullshittiin.

Meillä esikoinen ( 4 ) jäi kotiin kun kuopus syntyi ja olen ollut ratkaisuun todella tyytyväinen.

Mä en ole ikinä ymmärtänyt miksi joku pitää esikoista hoidossa kun on itse vauvan kanssa kotona..ja tää siis oli ennen kun mulla oli 2-vuotias ja vastasyntynyt :whistle:

Meillä kyllä esikoinen on edelleen kotona mutta olishan se joskus helpompaa jos olisi välillä hoidossa. Jotenkin ei "uskalla" keskittyä vauvaan niin paljoa kun pelkää että esikoinen on mustis. Onneksi meidän vauvelilla virkein aika on klo 20 jälkeen niin silloin seurustellaan enemmän. Ja tää on siis ihan aikuisen kannalta ajatelu..

Sitä en tiedä kuinka muutenkin mustis esikoinen reagoi siihen että äiti ja vauva jää kotiin ja itse menee hoitoon.

Meillä tuo poika meni ekaa kertaa vauvan syntymän jälkeen mummolaan yöksi viime perjantaina. On aina tosi innoissaan kun sinne menee ja oli nytkin, mutta into oli nyt laimeempaa kuin yleensä ja ihan selvästi pojasta näki että se mietti sitä kuvioo..."äiti ja vauva jää kotiin ja minä lähden mamman ja papan kanssa"...
No, seuraavana päivänä vietettiin paljon äiti-poika aikaa ja kaikki oli ihan ok...tosin sunnuntaina pikku veli sai taas kokea hiukan rajua rakkautta joka muuten on jo loppunut..eli jotain seurausta siitä yökyläilystä kuitenkin..

Tulipas tarina :D

Meillä vauva 3kk ja esikoinen 2,5v. Ei tulisi mieleenkään viedä esikkoa hoitoon sen takia että hoidosta saa helposti kaikki mahataudit ja flunssat. ja muutenkin haluan viettää aikaa molempien lasteni kanssa. Tilanne voisi olla eri jos esikoinen olisi vähän vanhempi.

Meillä esikoinen oli osapäiväisenä päiväkodissa viime kevään, kun vauva syntyi. Päiväkodissa oli tutut leikkikaverit ja minusta tuntuu, että muutoksia olisi tullut liikaa, jos olisi täytynyt päiväkotipaikastakin luopua samalla kuin pikkusisko syntyi. Tässä lähellä ei juurikaan asu esikoisen ikäisiä lapsia, joista olis ollut seuraa pojalle. Jotenkin hassua, että nyt syksyllä, kun esikoulu alkoi, kukaan ei enää kyseenalaista sitä, että poika on siellä neljä tuntia päivässä. Sen sijaan sain kyllä selitellä useammankin kerran, miksi pidin poikaa viime kevään päiväkodissa noin neljä tuntia päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Pumpuli-81:
Mul ei oo vasta kun toi yks siunaantunut, mutta voisin hyvinkin kuvitella et laittaisin vanhemman silti päikkyyn. Siellä kaikki kaverit ja tylsistyis vain kotona. Ja mä saisin rauhassa touhuilla vauvelin kanssa. Vanhempi kumminkin saattaisi olla mustasukkainen kun äiti on koko ajan vauvassa kiinni...

No luuletko ettei esiklinen ole mustasukkainen kun hänet laitetaan kotoa pois ja sinun aikasi on kokonaan vauvalle omistettu? Tai tunne oloaan ulkopuoliseksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Meillä esikoinen oli osapäiväisenä päiväkodissa viime kevään, kun vauva syntyi. Päiväkodissa oli tutut leikkikaverit ja minusta tuntuu, että muutoksia olisi tullut liikaa, jos olisi täytynyt päiväkotipaikastakin luopua samalla kuin pikkusisko syntyi. Tässä lähellä ei juurikaan asu esikoisen ikäisiä lapsia, joista olis ollut seuraa pojalle. Jotenkin hassua, että nyt syksyllä, kun esikoulu alkoi, kukaan ei enää kyseenalaista sitä, että poika on siellä neljä tuntia päivässä. Sen sijaan sain kyllä selitellä useammankin kerran, miksi pidin poikaa viime kevään päiväkodissa noin neljä tuntia päivässä.

Niinpä.

Yhteistyössä